Annons:
Etikettadhd-add
Läst 9825 ggr
Trin
2011-02-08 14:12

ADHD + hund?

Jag har funderat länge på att skaffa hund (doktorn min har till och med sakt att det kan hjälpa mig i min rehabilitering). Min pojkvän/sambo är inte så jätte glad över att skaffa hund. Så vi får väll se om det blir något.

Jag undrar bara om de finns fler där ute som har hund och är bokstavsbarn? Hur går det ? Jag är själv rädd för att jag ska tappa intresset efter ett tag. Och att ha en hund är ju något man har en lång tid framöver.

Men det känns ändo som jag vill ha djur , jag älskar djur och är uppvuxen med och bland hundar. Så det känns ju som en självklarhet för mig att ha hund.

Men hur går det de dagarna då man kanske inte alls mår bra och bara vill gömma sig under täcket? Jag behöver verkligen komma ut mer och jag behöver sällskap.

Hur går det för er som har djur? Det behöver ju inte möjligtvis vara hund.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Zaphix
2011-02-08 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en hund, haft honom sedan jag var 11 år, nu har jag haft honom i 12 år. :)

Har mamma och pappa som hjälper mig om jag inte fixar det, är ett måste för mig eftersom jag emellanåt inte ens hittar energi till att kliva upp ur sängen.

Tappar aldrig intresset för honom, han är ju min underbara lilla hund. Däremot så skulle jag inte vilja ha en arbetande ras i och med att jag inte alltid har lust att träna med hunden så mycket. Har en cavalier, och för honom räcker promenader och att han får sällskap. Såklart han gillar aktiviering, har hållit på med agility när han var yngre, bruks, lydnad och sånt. Numera är det lite lydnad, lägger nåt spår då och då, eller en halvtimma godissök om kvällarna.

Har häst också, är mer krävande i och med att han bor i ett stall 2 km bort. Nära, tar 15-20 min att gå dit, men känns vissa dagar svårt att ta sig iväg. Men mår så mycket bättre när jag är hos honom, skulle inte klara mig utan att ha häst.

Det bästa med min häst är att tappar jag intresset och lusten att göra en sak, så kan jag göra en annan. Kör honom mycket, med rider endel också, leker med honom från marken och sånt. Finns inget slut på roliga saker att göra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2011-02-08 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hästen ville vara med också.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Trin
2011-02-08 14:42
#3

Vad söta de är ! Skaffar jag hund så är det en sällskaps hund jag ska ha. Har redan lite raser på tänk. Men det ska ju vara en hund som klarar av att vara med på äventyr men som ändo nöjer sig med gos i soffan.

Men vi får se som sakt så är inte pojkvännen så jätte glad över att skaffa hund. Men jag känner verkligen att det skulle kunna hjälpa mig.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Zaphix
2011-02-08 14:46
#4

En cavalier kan jag tipsa om, alltid glada och trevliga, tycker om att vara ute och göra saker. Man kan göra det mesta med dom, min hälskar att springa i skogen.

Men framför allt så gillar att han ligga och mysa i sängen, ska alltid ligga tätt intill. Perfekt ras.

Dock får man väl titta på vilka linjer man köper ifrån, hjärtproblem är vanligt och ärftligt. Min hund har det, inte alls roligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Trin
2011-02-08 14:50
#5

Jag hade tänkt mig en cavalier men sen när jag läste om vilka rassjukdomar de kan ha speciellt detta att många av dem har hjärtfel. Så tänkte jag efter en gång till.

Usch vad hemskt , men finns det något man kan göra åt det?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Svea-
2011-02-08 14:54
#6

Jag har hundar,katter,marsvin och dammråttor!jag har ADHD och har barn med samma diagnoser.för mig persoligen har djur vart min räddning många ggr.för min dotter,,,ttjjaa..djuren är ju söta och hon älskar dom på sitt sätt,men inget intresse på så sätt.

en fråga…

kan du inte bli dagmattte åt en hund? då har hund på dagtid,kanske kvällstid och natt oxå då många letar dagmattar för olika tider på dygnet.och när och om du känner dig bekäm med hunden ifråga kan du säkert låna hem hunden över en helg lite då och då.

på det kan du tjäna en liten peng.du har ej kravet på dig att alltid orka,vara rädd för att tröttna osv.du behöver ej betala dyra pengar för mat,försäkringar,vacc,m.m.

om du sen känner för en egen hund efter du har vart dagmatte ett tag så vet du ju hur det är och vad som krävs.

kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Trin
2011-02-08 15:09
#7

Saken är ju att jag vet vad som krävs , jag har själv varit med och uppfostrat vår familjehund. Det krävs en massa jobb och ibland vill man bara ge upp. Men det är så givande när den där blötta nosen buffar på en så blir man helt frälst.

Dagmatte? Det ska jag fundera på , det är ju bara att min pojkvän inte är så jätte glad för hundar. Hans syster har en hund och han tycker om den hunden och busar med han. Men sen att han ska komma hem till oss nja det är tvivelaktigt.

Jag vill ju inte ge upp min dröm om att ha hund. Jag har också två marsvin , men de bor hos mamma. Åhh varför blev man ihop med någon som inte är en djurvän? Nää jag älskar min pojkvän men man blir bara så less ibland att han inte kan tänka sig att själv ha djur.

Men vem vet han kanske ändrar åsikt han med ;)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Blomkrukan
2011-02-08 16:34
#8

Jag har två marsvin som sambos. Dom är helt gudomliga och jag kan verkligen rekommenderar marsvin. Viktigt dock att läsa på innan man skaffar sig smågrisar (gäller ju iofs alla djur).

#1 Åhh, en cavalier! Vi hade en sån när jag växte upp. Han hette bernad och var en rejäl latmask men så otroligt gullig : )

eldloppan
2013-01-12 09:52
#9

ja jag har en hund

dampen

faktiskt två men den ena passar jag bara över en tid

så vi flyger fram för vi har bråttom nästan jämt och jag undrar varför vi inte har vingar

jag brukar skälla på dampen i bland för jag e stressad

det tycker han inte om för han vill bara framåt och pissa överallt

såklart älskar han bollen också

när vi har tid så kör vi slut på oss fysiskt genom snabba promenader på två timmar i skog och mark

men nu har dampen överskottsenergi för sedan en tid så jobbar jag mycket

och jag vet hur han mår

han e uttråkad som jag e på jobbet

han har för lite bollar i luften

men det ska ändra sig om en tid

det som e bra med dampen e också att man får lite social kontakt och kan släga lite käft med andra konstiga hundägare

tänk noga vilken energi du vill ha på hunden

oftast blir det sådan husse sådan hund

tänk sedan barn?

jobb?

12år?

och så en gång till

handla inte på impuls

kram

AnneN
2013-01-15 02:33
#10

Gammal tråd men svarar ändå…

Jag har ADHD & autism och har egen hund, katter, råttor & gerbiler, växte upp med massa hundar och andra djur i hemmet och kan inte tänka mig ett liv utan djur. Så ja man kan vara bokstavsmänniska och ha djur.

Även jag har dagar då jag helst bara vill dra täcket över skallen och sova hela dygnet, men jag har ansvaret för att mina djur ska må bra och det är djuren som får mig att kliva upp ur sängen varje dag och efter en promenad med hunden så känns även den jäkligaste dagen lite bättre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jhillhzan]
2013-01-15 20:21
#11

Jag märkte också att det var en gammal tråd, men säger som föregående att jag svarar ändå. Det kanske finns någon som undrar :)

Jag har haft hund sen 17års åldern, och fick min diagnos ADD för två år sen ungefär. Visst tappar man intresset och gör annat, men det kan även finnas stunder då man har oerhörd hjälp utav att ha en hund. Du får mer rutiner, du har ett ansvar och något att göra (stimulera hunden) och har man intresset så brukar det inte vara några problem att fullfölja det.

DOCK kan det bli problem om man inte kan sätta gränser, att man fortsätter aktivera trots att hunden visar att h*n är trött :)

Upp till toppen
Annons: