Annons:
Etiketterlagar-reglerlsskörkort
Läst 15700 ggr
HannaM
1/9/11, 12:41 AM

Körkortstillstånd och läkarutlåtande

Nu kommer det här upp igen, ämnet har diskuterats i flera omgångar tidigare. Eftersom jag tänkt ge mig på att övningsköra så började jag gräva mig igenom dom dokument som finns tillgängliga via nätet om körkortstillstånd och ADHD. Där står det så fint att i vissa fall behövs läkarutlåtande. Jaha? Vissa fall? Vilka då? Hur ska jag kunna veta om jag är vissa fall eller inte?

Jag tog i alla fall tag i det och mailade och frågade och nu har jag fått svar. Det dom sa var att det är lika bra att från början ha ett läkarutlåtande eftersom man aldrig vet om dom kommer kräva in det eller inte och det tar bara mycket längre tid om man ska komplettera ansökan i efterhand. Medicinerar man för sin ADHD var det ännu troligare att dom ville ha utlåtande än om man inte gjorde det.

  • Redigerat 10/23/20, 10:59 AM av Niklas
Annons:
Emaljoh4
1/9/11, 12:56 AM
#1

Jag har själv skickat in körkortstillstånd nyligen, (väntar fortfarande på svar)…

Vi har ju samma diagnos. Jag skickade in läkarintyg med de andra pappren. Inge krångel med det om man har en läkare som kan skriva det förstås. Glad

Jag babblar, och vet nte ens om jag svararde på det du ville veta

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
1/9/11, 1:09 AM
#2

#1 Jag ställde ingen fråga så det var inget jag ville veta=) Mest bara berätta vad jag fått reda på när jag kontaktade dom och frågade eftersom vi tidigare pratat om det härinne och inte riktigt kommit fram till något.

Emaljoh4
1/9/11, 1:18 AM
#3

Aha Glad Ja, det är lite krångligt det där!

Jag hoppas inte det är något problem att få körkortstillstånd iaf!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JohannaEkroth
1/9/11, 10:09 AM
#4

Jag har skickat in ansökan i typ seåtember-oktober med synundersökning. Att jag kryssade i AS i formuläret innebär att ansökan skickas vidare för granskning vilket skulle vara 3-6 månaders kötid. Fick iaf svar i böjan av dec om att jag var tvungen att ha läkarintyg. Ringde Hab och fick tid hos deras läkare. Han skrev ett och skickade direkt till vägverket/transportstyrelsen. 13 dec fick jag mitt förnyade körkortstillstånd för övningskörning och gäller i 5 år.

Tiiiii! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HannaM
1/9/11, 12:46 PM
#5

Men, allvarligt, tre till sex månader.. det är ju tortyr, då kommer jag inte få Körkort. Kommer inte ens skicka in ansökan. Tar det så lång tid så har jag gett upp. Skit också.

Emaljoh4
1/9/11, 12:59 PM
#6

Jag rekommenderar att man ringer dit …

Jag har väntat 2 månader (har inte fått det än), vi ringde dit, och det visade sig att ingen ens hade kollat min.. Så hon vi prata med skulle lägga mitt körkortstillstånd på prioritering. Hoppas det går snabbare nu..  Det är segt att vänta!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
HannaM
1/9/11, 1:15 PM
#7

Jaha, där gick också den drömmen i kras. Jag hatar livet.

Emaljoh4
1/9/11, 1:26 PM
#8

#7 Men Hanna då. Kan det inte vara värt att skicka in ändå? Finns saker att göra innan ändå. T.ex körkortsteorin.

Den är jobbig, och jag har börjat redan nu.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
1/9/11, 1:36 PM
#9

Näh.. blir det inte nu så är det skitsamma, tappat all motivation nu.

Emaljoh4
1/9/11, 1:46 PM
#10

Känns som det är mitt fel! Rynkar på näsan

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Thiah]
1/9/11, 1:46 PM
#11

förstår dig Hanna att motivationen försvinner. Synd att det ska göras så svårt för de som redan har det svårt. Rynkar på näsan

Hoppas du hittar tillbaka till motivationen.

HannaM
1/9/11, 1:52 PM
#12

#10 Hur skulle det kunna vara ditt fel? Snarare jäkla myndigheter. Det värsta är ju att det inte ens är säkert att jag behöver något läkarutlåtande, jag vet ju inte om jag är "vissa fall".

Nej, nu ska jag gå och begrava ännu en önskan och återigen påminna mig om varför jag aldrig, aldrig ska vilja något. Borde tatuera in det i pannan så jag ser det varje dag.

Hannas första budord:

"Du skall aldrig önska, ty det leder enbart till besvikelse"

Emaljoh4
1/9/11, 1:57 PM
#13

#12 Jag visste inte om jag var "ett visst fall" heller men jag skickade in ändå. Det är ju bättre att göra det på en gång också. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[Tassy]
1/9/11, 2:41 PM
#14

Men Hanna, skicka in en lapp utan läkarutlåtande först, så får du se om du behöver komplettera sen eftersom du inte medicinerar?

Sudda bort tunnelseendet nu Glad

Kram!

HannaM
1/9/11, 2:43 PM
JohannaEkroth
1/9/11, 10:38 PM
#16

Hanna gumman! Vet du, det tog så lång tid så jag gömde bort att jag skickat in den, sen kom det tillbaka lagom till jul och blev en trevlig julkklappsöverraskning. Det är klart värt att skicka in det!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LenaR
1/10/11, 1:01 AM
#17

Skicka in ansökan, Hanna! Väntetider måste man lära sig hantera. Se det som en nyttig övning! Flört Gör det, gör det!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
1/10/11, 10:26 AM
#18

#17 Det är ju liksom så att lusten rann av…

LenaR
1/11/11, 7:48 PM
#19

Att göra saker utan att man har lust är svårt. Jag tror det är svårt för alla, men säkert allra värst för någon med ADHD. Men fan vad man behöver kunna det!

Skicka in ansökan, Hanna, oavsett hur du känner inför det. Bara för att din ansökan går igenom (vilket den säkert gör) behöver du ju inte ta Körkort sen.

Men tänk nästa gång kommer på att du vill ha Körkort, så skönt om du redan har den där ansökan klar.

Skicka in ansökan nu, Hanna!!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HellviHumle
1/7/12, 5:46 PM
#20

Hur har det gått med allas körkortsplaner?

HH

Annons:
JohannaEkroth
1/7/12, 5:49 PM
#21

Höhö… Jag har övningskört sen jag var 17… nu fyller jag 31 år 26 feb…. Jag kommer att dö utan körkort… Hehe… Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HellviHumle
1/7/12, 5:56 PM
#22

Jag önskar att ni lyckas ta tag i saken! Glad

HH

HannaM
1/7/12, 6:25 PM
#23

För min del står det still. Min läkare vill nte dkriva utlåtande. Fast inte pga adhd… han vägrar förstå att jag äter. Förra hösten fram till januari förra året hade jag en anorexidiagnos och han vägrar lyssna när jag säger att jag är normalviktig och äter och inte kommer svimma bakom ratten vilket han tror. Jag får heller inte träffa honom eftersom inga tider finns och han svarar inte på min samtalskontakts medelanden…

HellviHumle
1/7/12, 6:28 PM
#24

#23 Märklig läkare. Finns det ingen annan att träffa?

HH

HannaM
1/7/12, 6:40 PM
#25

#24 Finns några andra på mottagningen men det tar lika lång tid att få träffa dom och läkare osm aldrig träffat en brukar inte vara så förtjust a i att skriva utlåtanden.

Zaphix
1/7/12, 7:40 PM
#26

Jag har ansökt om att få övningsköra.. TRE månaders väntetid. Sjukt. Nästan lika lång tid som försäktringskassan tar på sig.

Dessutom har min idiotiska npf-mottagning inte skickat in intyget ännu fast jag gjorde testerna innan jul och de skulle skicka in på en gång. Måste ringa och klaga på måndag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HellviHumle
1/8/12, 12:14 AM
#27

#26 och #25 På dem bara! Tjata är nog det enda som hjälper.

HH

Annons:
tarotlasse
1/10/12, 7:51 PM
#28

I dag går det troligt vis mycket fortare.

Innan så var man lite restrektiv om man medicinerade  med Concerta eller Ritalin eftersom det rör sig om ett narkotika klassat läkemedel o  att man skulle vara påverkad o ha försämrad reaktions förmåga.

Men det är ju tvärrt om för ADHD patienter som får bättre koncentration och då bättre reaktions förmåga.

Så i dag har man en annan syn på detta  kan vara så att man i stället kräver att personen ska medicinera för att få sitt körkorts tillstånd.

Även forsknings resultat och kunskap kommer till myndigheterna till slut.

Så i dag ska det gå mycket lättare när man söker körkorts tillstånd har jag hört.

Lasse

HannaM
1/10/12, 10:41 PM
#29

#28 Jo… om läkaren förmår sig att få tummen ur… i mitt fall har det gått över ett halvår sedan jag bad honom göra det.

lilli-l
1/11/12, 12:56 PM
#30

Jag tycker det är konstigt att transportstyrelsen numer ser att man äter concerta/ritalin för att få ett körkortstillstånd! Att det liksom är nästan ett måste för att få igenom det!

Hur tänker dom egentligen: De flesta äter ju medicinen på fm för att få bättre ork och koncentration, men sen på em då..när medicinen går ur kroppen..ska dom då ställa bilen där dom är för tillfället och ta sig hem med buss eller tåg!?

Eller får dom endast köra på fm?

Eller måste ALLA äta medicin dygnet runt för att kunna köra vilken tid det än är på dygnet?

Tycker att transportstyrelsen inte har tänkt igenom detta ordentligt!!

Och dessa förbaskade läkare, som min dotters, som inte kan skriva "ett bra" läkarintyg bara för att hon inte vill äta Concerta..!

Hon rider ute i trafiken och cyklar och klarar sig hur bra som helst utan concertan, men det är som om läkarna blir irriterade för att hon inte vill äta medicin..

Hon har add/autism..äter cipralex och klarar sig på det, vill inte medicinera med Concerta..men då kanske hon inte får Körkort..suck..hur sjukt är det inte..

Och trafikskolan skulle väl ändå inte släppa igenom någon att få Körkort, ifall dom anser att föraren inte är lämplig bakom ratten!

Jag ångrar att jag utredde henne från första början..skulle ha sluppit en massa krångel och ledsamheterGråter

Själv har jag nyss fått diagnosen ADHD och kört prickfritt i 30 år..utan Concerta!

Carpe Diem….Fånga dagen

Zaphix
1/11/12, 1:02 PM
#31

Jag klarade av att köra häst i trafiken trots att jag inte var medicinerad och diagnostiserad förut, jag tror nog att jag klarar av att köra en bil.. Känns rätt värdelöst.

Nu klarade jag iofs IVA-testet tillräckligt bra som medcinerad för att få ett läkarutlåtande, men är forfarande frustrerande.

Känner att klarar man av uppkörningen så klarar man av att ha Körkort.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lilli-l
1/11/12, 2:21 PM
#32

#31 Det har du så rätt i Skrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

Anna4077
1/11/12, 6:31 PM
#33

när jag skulle ta mitt Körkort så hade jag ingen 'riktigt' diagnos. fick en när jag va 7-8 eller något men de va aldrig någon som ansåg att jag hade problem me de så dom sket i att hjälpa mig i skolan osv. så när jag lämnade in min ansökan så skrev jag nej för jag hade ju ändå inga papper eller behandling för de. nu har jag ADD å bipolär och har inte sagt något till trafikverket om de å ingen har frågat heller. äter en hel hög mediciner men har jag en kass dag så kommer jag ju inte ur soffan å då sätter jag mig inte heller bakom ratten. har inte haft några problem alls.

lycka till me er.

Anna och taxen Max

Deaadwalking
6/13/13, 8:45 PM
#34

Jag har en fråga jag fick mitt körkortstillstånd 2010 och började övningsköra då och så klart så svarade jag nej på att jag hade någon diagnos men 2012 så fick jag diagnosen adhd/asperger och jag undrar om jag måste ansöka om ett nytt nu ? Skiten till transportstyrelse svarar aldrig på mitt mail där jag fråga samma. så nu undrar jag om någon vet nått om hur jag ska göra ?

Annons:
HannaM
6/17/13, 9:14 AM
#35

Jag fick slutligen ett utlåtande från min läkare. Som jag inte kommer skicka in fördet kommer inte bli något Körkort i så fall. Han har ägnat över ett halvt a4 åt att säga att han inte kan bedöma huruvida jag är lämplig eller ej. Hur i hela friden ska då någon på transportstyrelsen kunna bedömma det? Dom har ju inte ens sett mig på vykort. Jag har letat runt lite för att se vad som händer om man struntar i att ange att man har diagnos när man gör ansökan och det verkar som att inget händer om man inte är med i en olycka eller annan typ av förselse och det framkommer att man undanhållit sin diagnos då kan man åka dit för vårdslöshet i trafik. Folk runt omkring mig tycker att jag ska gå på den linjen och låtsas att jag är normal och göra en vanlig ansökan. Jag har problem med att ljuga. Så, här sitter jag nu och är i samma läge som förut och precis lika långt från ett Körkort.

Zaphix
6/17/13, 6:58 PM
#36

Varför kan han inte bedöma om du blir en bra förare eller inte?

Jag ångrar bittert att jag lämnade in läkarintyg. Måste skicka inm nya läkarintyg titt som tätt under resten av mitt liv nu. Försökt överklaga det för jag anser inte att det är rätt, men inte fått till det ännu. Dock blir det mer och mer sällan ju längre tiden går.

Är dock rädd att de ska ta körkortet av mig om det skulle hända en olycka, pga att de skulle skylla allt på min ADHD då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Croatoan
6/21/13, 11:19 AM
#37

Jag kan inte säga vad du ska göra, dina handlingar måste tyvärr du stå för. Men jag hade ljugit och inte nämnt diagnos eller dylikt, å andra sidan på den tiden jag tog Körkort så hade jag ingen diagnos heller. Vet att ADHD diagnosen kan ställa till det och att de även har rätt att dra in körkortet. Men det lustiga med ADHD är ju att vissa säger att det inte finns, andra säger att det finns. Så hur kan ADHD vara ett trafikproblem om man inte 100% beslutat att den finns om sjukdom….

HannaM
6/22/13, 1:30 PM
#38

För att min läkare är 73 år, glömsk och jäkligt försiktig. För att dra in Körkort av medicinska anledningar ska det väl finnas en läkare som säger att man inte är en lämplig förare pga sitt tillstånd/sjukdom? Min läkare kan ju helt uppenbart varken säga bu eller bä… Jag vet att det finns saker med ADHD som kan vara ett problem vid bilkörning men till skillnad från befolkningen i stort är jag väl medveten om mina brister och bra på att känna igen mina signaler. Jag vet att en lång sträckkörning är något jag måste vara otroligt försiktig med och har stor respekt för det. Till skillnad från många utan diagnos… Sedan vet jag ju att även om jag har koncentratoinssvårigheter och fokuseringsproblem så finns det ju lägen när jag kan hålla det uppe. Skulle någon be mig hålla ett spädbarn över ett broräcke så skulle jag ju inte släppa taget om det kom en hare springande bakom mig eller för den delen en hel kaneval som försökte distrahera mig. Att köra bil är ju att ha ansvar för sitt eget och andras liv. Vilket är en situation jag är i flera gånger i veckan när jag klättrar, aldrig att mitt fokus eller min koncentration lämnar vad jag gör när jag säkrar en kompis som är 13 meter upp och beroende av mig. Samtidigt som jag som sagt känner mig själv såpass bra att jag kan säga ifrån om jag är för trött eller för ofokuserad för att säkra.

Croatoan
6/23/13, 9:41 PM
#39

Om läkare inte kan säga bu eller bä, är ju ett tecken på inkompetens eller ren ignorans till dit mående. För mig (OBS min tolkning) så hade jag definitivt ljugit utifrån läkarens utlåtande, för det är hans utlåtande som till stor del är avgörande. Så jag hade tolkat papperen positivt, kört på. För om han verkligen inte tyckte att du skulle köra bil, borde han ha uttryckt sig mer precist. 😃

Men återigen, min tolkning. Och jag är inte så bra att lyda auktoritet, lagar eller regler.

PS: Min väg är inget att följa, men om du verkligen vill ha ditt Körkort, kriga, varje dag, ring, låt dem inte glömma dig, begrava dina papper i högar, kriga på. Och lycka till.

Zaphix
6/23/13, 10:46 PM
#40

På vilka grunder är han osäker?

Jag fick göra ett IVA-test på datorn vilket enligt dom ger i princip tydligt svar på koncentrationsförmåga, impulskontroll, hyperaktivitet och sånt.

Jag klarade det inte förta gången utan fick usla resultat, de höjde min concertados och sedan klarade jag testet och fick läkarutlåtandet.

Inser också att jag faktiskt är en dålig bilförare utan medicin, så jag kör bara bil med medicin i kroppen. Har en karta Ritalin liggandes i bilen ifall jag känner att jagv behöver påfyllning. Dumt att åka iväg och vara borta ett tag och inse att jag behöver fylla på med Ritalin för att åka hem och sedan inte har med sig..

Kan du inte be om ett sånt test? Eller prata med läkaren igen och fråga ut honom om varför han skrev som han gjorde.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Zaphix
6/23/13, 11:15 PM
#42

#41: Lusläst vägverkstes skitsnack och arbetar med en överklagan tillsammans men min fanastiska mamma nu..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: