Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 9054 ggr
HannaM
2010-12-06 19:12

Vet ni vad?!

Jag ska få ett kedjetäcke!! Var och provade ut idag och fastnade för kedjetäcket snarare än bolltäcket. Nu väntar jag spänt på att det ska komma hit men det tar ju en två veckor eller så.

Annons:
tommy999
2010-12-06 19:20
#1

Grattis! Fast det låter lite kinky :) Får man läderbyxor och och handbojor på köpet? Flört

Mymlan
2010-12-06 19:21
#2

Kedjetäcke.. Aldrig hört talas om..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[Tassy]
2010-12-06 19:29
#4

härligt!

HannaM
2010-12-06 19:30
#5

#2 Hade inte jag heller innan jag pratade med arbetsterapeuten, det här är tyngre än det tyngsta bolltäcket och blir mer omslutande. Jag trivdes bättre under det då bollarna liksom punktstimulerar och det fick mig lite stissig eller hur jag ska uttrycka det. När något petar på mig på massa ställen på kroppen kan jag bli.. överstimulerad helt enkelt.

[Tassy]
2010-12-06 19:30
Annons:
tommy999
2010-12-06 19:33
#7

Om man beställer ett sånt på postorder, så måste man väl skicka kedjebrev va?

HannaM
2010-12-06 19:34
#8

#7 Gissningsvis=p Men det portot vill jag inte ens tänka på!

tommy999
2010-12-06 19:35
#9

Allvarligt talat, det verkar kanon. Jag hatar täcken som är för lätta och fluffiga. Jag föredrar ett gammaldags tjockt ylletäcke. Eller ett välgjort duntäcke.

Mymlan
2010-12-06 19:45
#10

Kan riktigt höra hur spökena rasslar med sina kedjor.. :-)
Jag har löst det med ha 2 täcken på mig då jag har svårt att somna, nackdel man kan sedan vrida ur lakan o täcke som en blöt trasa.. Nu är denna ålder lite svår för oss kvinnor dvs övergångsåldern, så svettningarna är säkerligen pga det. Jag kan inte heller sova med stängt fönster så det står öppet litegrann. Jag har kanske 17 - 18 grader i sovrummet..

Inte hårt med kedjor eller med bollar i?

Jag fixar ju inte madrasser som är "Bubbliga" kan inte förklara bättre hittar ej ordet. Min mor har sådan madrass i sin bostad i Märsta varav  jag fick vända på madrassen för ha en slät sida att ligga på.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

timmelin
2010-12-06 19:55
#11

täcken får gärna vara tunga, men inte varma. hatar varma täcken på sommaren.

och dessutom så kan jag knappt ligga i sovsäck, liksom hela kroppen skriker, släpp ut mig Skrattande

[aspie]
2010-12-06 20:09
#12

Kedjetäcke låter ju bättre än bolltäcke tycker jag. Ska få komma till en arbetteurapeut snart så jag kanske skulle ta och fråga om de har ett sånt

Allamej
2010-12-06 20:19
#13

Min arbetsterapeut jobbar på att få mig ett kedjetäcke och en handy, ser fram emot båda..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
HannaM
2010-12-06 21:48
#14

Jag upplevde inte att det kändes hårt, inte när det låg ovanpå men jag har ju inte provat att trassla in mig och få det under mig än=p

#9 Jag tycker det verkar bra jag med, sover som tyngst hos svärföräldrarna där det är en gammal tung filt i påslakanet. Hoppas på förbättrad söömnkvalite så jag inte är så förbaskat trött när jag vaknar.

Spacegirl31
2010-12-06 23:42
#15

Härligt!

Jag har aldrig provat kedjetäcke, däremot har jag ett bolltäcke och det älskar jag :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

Mosaik02
2010-12-07 00:11
#16

10# att ligga på bolltäcket är nog inte alls skönt då det är rätt stora bollar i täcket och det är hårda plastbollar typ såna som finns i bollhav

det låter väldigt intressant med kedjetäcke

men jag håller mig till mitt bolltäcke fick bråka rejält innan jag fick det så det får räcka så

timmelin
2010-12-07 00:52
#17

vad gör bolltäcket exakt? mer era känslor. är det aspergare eller ADHD som behöver det?  även gäller då frågan för kedjetäcke

coffee-girl
2010-12-07 07:56
#18

Åh, vad skönt att ha fått ett sånt, det skulle jag med vilja ha. Jag far t.o.m. illa av vanliga tunna täcken. Blir rastlös och kan inte sova.

#Det har jag också svårt för. Jag ryser än idag åt när jag var scout… Tungan ute

HannaM
2010-12-07 09:04
#19

#17 Det är väl egentlgien vem som helst som kan ha hjälp av det. För att ge trygghet, för att göra så man vet var kroppen börar och slutar, en "omfamning". Nu har jag ju inte provat mer än att jag provat ut men det ska väl kunna göra en mer avslappnad och så kändes det för min del när jag låg där i alla fall. En del använder dom nattetid för bättre sömn, andra kan använda dom även dagtid för at lugna oro.

Kedjetäcket har samma tanke som bolltäcket men det blir en lite annan känsla eftersom det istället för många bollar är kedjor i så det innesluter kroppen och formar sig mer efter den, eller på ett annat sätt.

MoaL
2010-12-07 09:32
#20

Jag har aldrig hört talas om varken boll- eller kedjetäcken. Det låter ju jättebra för de som har hjälp av det, men jag skulle nog bli galen att sova med sådant. Jag hatar tunga täcken, får nästan panik om jag någon gång när jag har frusit har slängt över ännu ett täcke. Då vaknar jag ofta kort därefter och kastar fort som attan av mig det. Jag måste kunna lyfta benen och röra dem fritt när jag sover, annars känns det som om någon håller fast mig, och det är bland det värsta jag vet, så tunga täcken är inget för mig. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Mosaik02
2010-12-07 11:46
#21

17# jag blir lugn av täcket och det dämpar min ångest och oro

dessutom så för mig så är det lugnande att ligga och plocka lite med bollarna dom rör sig fritt inuti täcket så man kan flytta runt dom

dock så för mig i alla fall så använder jag täcket väldigt mycket så kan jag istället bli ännu mera uppvarvad så det är en avvägning man får göra

jag har ADHD förresten

för mig är bolltäcket en trygghet att veta om jag mår dåligt så kan jag plocka fram täcket o ligga under det en stund istället för att ta tabletter eller nåt annat

här finns det e bra pdf fil om bolltäcke

Svea-
2010-12-07 14:36
#22

låter jättebra,roligt och härligt. vi har bolltäcken. dom tyngsta å jag tycker mycket om mitt.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
2010-12-07 17:31
#23

o det såg faktiskt ganska skönt ut, men då skulle jag behöva det på dagen blir jättelätt uppvarvad i känslor.

antar att jag tar upp det med min arbetsterapeut

[Fiction]
2010-12-07 23:06
#24

#1 Skrattande

[Fiction]
2010-12-07 23:09
#25

Jag testade ett kedjetäcke sist jag jobbade på en mässa och det var fantastiskt skönt. *vill ha* Försökte få det utskrivet som hjälpmedel, men det stället skrev tydligen inte ut några kedjetecken. Rynkar på näsan

Vart vände du dig? Med tanke på att vi båda bor Sthlm…

HannaM
2010-12-07 23:14
#26

#25 arbetsterapeuten på min psykmottagning. Om du inte har någon sådan kontakt så arbetsterapeut på vårdcentralen?

[Fiction]
2010-12-08 00:09
#27

#26 Vårdcentralen hade tyvärr ingen arbetsterapeut där jag bor, så jag fick vända mig till en annan mottagning i en annan kommun. De kunde tyvärr inte erbjuda mig ngt kedje-/bolltäcke som hjälpmedel.

Skall dock söka vidare…

Annons:
HannaM
2010-12-08 00:15
#28

#27 Tycker jag du ska… prova att ringa adhdcenter, även om du är "överårig" så kanske dom kan tipsa dig om vart du ska vända dig?

[Fiction]
2010-12-08 00:32
#29

#28 Ja, jag får väl testa det. Annars sticker jag väl en napp i truten på mig själv och går dit ändå. Flört Tungan ute

Mosaik02
2010-12-08 10:12
#30

jag ringde helt enkelt en arbetsterapeut tror den tillhörde min vårdcentral

tyvärr va hon väldigt motsträvig och hävdade först att dom inte har bolltäcken men då letade jag runt lite själv på nätet och såg att dom ska erbjuda det och då hävdade hon att det kan hon inte skriva ut men efter lite tjatande så fick jag till slut prova det

så man kan behöva kolla upp det först själv och sen tjata lite

och jag förstår inte riktigt varför dom är så motsträviga täcket kostar inte så himla mycket pengar och det är ett utmärkt hjälpmedel Obestämd

själv så använder jag bara täcket på dagtid att sova med på natten är svårt tycker jag efter 2-3 timmar så vaknar jag och tycker täcket är tungt och besvärligt 
men det får man ju själ prova sig fram vad som funkar

Svea-
2010-12-08 12:59
#31

på den här sidan finns info om bolltäcken m.m. själv drömmer jag vidare om en säng som finns på denna sidan… drömma får man…. hoppas ni andra får chansen att prova bolltäcke eller det andra täcket.

det är svårt att få dom att lyssna och i min kommun är det så att arbetsteraputerna har olika förskrivningsrätt vilket innebär att dom ej har rätt att skriva ut ala hjälpmedel jag frågar efter.då måste jag leta upp en annan arbetsterapuet….vilket blev en på KS där jag har min läkare oxå… jösses… vilka puckon å vilket strul..

komikapp

kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
2010-12-08 13:36
#32

Vet ni om man har rätt att vända sig till en annan vårdcentral, utan att man behöver skriva sig där? Isf borde det ju inte vara så svårt att ordna. Tänkte ringa runt lite i dag, för jag behöver verkligen nåt som kan få mig att sova bättre (vet ju att jag slappnar av bättre med kedjetäcket, då jag har testat det).

Kan inte ligga sömnlös var och varannan natt p g a att jag inte vill stoppa i mig beroendeframkallande somnmedicin, som jag hela tiden måste höja dosen på för att den skall funka. :( *vägrar all slags sömnmedicin numera* Vill ju inte gå och skaffa mig ett beroende på kuppen. Ngt annat måste de ju kunna erbjuda mig! Nu får det vara nog!

[Tassy]
2010-12-08 13:46
#33

Man kan alltid vända sig till annan VC, men då gäller andra prislistor vid besök.

[Fiction]
2010-12-08 14:22
#34

#33 Okej. Jag har dock frikort, så det borde rimligtvis gälla överallt.

Annons:
[Tassy]
2010-12-08 14:24
#35

Jo, rent teoretiskt borde det vara så.

HannaM
2010-12-08 15:49
#36

Om din vårdcentral inte kan erbjuda dig det du behöver (arbetsterapeut i det här fallet) så borde du ju kunna remiteras från din vårdcentral till en annan och därmed ha samma prissättning? Tycker då jag rent logiskt.

timmelin
2010-12-08 18:58
#37

o jag blev sugen på den ljudkudden som många använder till bolltäcket, såg det på sveas länk.

verkar ju hur avkopplande som helst ju

Ylva-Li
2010-12-10 10:42
#38

Jag tog upp det här med min hablitering, som inte hade hört talas om det än, så jag skickade länken ovan. Tyvärr kan tydligen inte vårt landsting skriva ut varken bolltäcken eller kedjetäcken.. Man kan få låna över en helg, om det är ledgt.. men det är typ allt. =/

Fick ni betala nåt själva föresten?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

HannaM
2010-12-10 10:52
#39

#38 Om vi säger såhär.. ingen har nämnt något sånt så jag hoppas verkligen att jag inte får en räkning.

Ylva-Li
2010-12-10 11:52
#40

#39 har de inte nämnt nåt så borde det vara gratis för dig. :)

Tycker det är trist att det är så olika från ställe till ställe om de får skriva ut sånt här.. :(

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Svea-
2010-12-10 18:40
#41

# 40

jag har ej betalat.och har ej fått nån info om att jag ska betala.så jag utgår ifrån att jag inte ska det då.men jag vet oxå om att jag lånar mitt bolltäcke likaså som jag kan låna andra hjälpmedel.sen om det funkar så lånar man ju det så länge man behöver.

sen tycker jag det låter som en jävla undanflykt.

du kanske ska bli lite arg å säga ifrån… FN konvetionen kan du ju alltid skriva ut och trycka under näsan på dom å då gärna den delen ang funktionshinder.

FN-handisam

och deras sida är ej att ta för hackor.mycket bra läsning och länkar,så in å kika runt,så kanske det blir ett å annat bolltäcke lite här å där,m,m.!

handisam

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Ylva-Li
2010-12-10 18:57
#42

#41 Ska läsa igenom där. :)
Handiphone ska vi diskutera iaf, ett väldigt nödvändigt redskap för mig. Att bara ha en handi skulle inte riktigt fungera, för då skulle jag behöva kämpa med att komma ihåg att ta med den + telefonen.. Vilket skulle sluta med att jag glömmer båda. :p

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

coffee-girl
2010-12-10 19:59
#43

#42 Du är som jag när det gäller att hålla reda på apparater… Det är just därför jag inte skulle kunna ha en handi. Jag skulle inte kunna hålla reda på den! Däremot en telefon som innehåller "allt", kalender, larm, komihåg-lista etc.

Ylva-Li
2010-12-10 21:09
#44

#43 Precis därför vi tänkte kämpa för att jag ska få en handiphone! :D Det är en handi med telefon. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

coffee-girl
2010-12-10 22:02
#45

#44 En sån hade jag aldrig hört talas om, det vore nåt för mig!Glad

Svea-
2010-12-11 16:11
#46

Handifon länk till alla intresserade!

handi

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: