Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9205 ggr
LinaIsabell
12/7/10, 6:36 PM

Förklara mer om bolltäcken?

Kan ni förklara mer om bolltäcken och kedjetäcken?

Hur är de utformade, hur ser de ut? Är det ett täcke med massa bollar/kedjor i? Hur stora bollar/kedjor?

Jag älskar tunga täcken. Men jag är rätt nöjd med mitt. Har ett supergammalt täcke som är som en enormt tjock filt, dvs ingen fluffig fyllning, utan kompakt och rätt så tungt. Men någon dag kanske jag måste byta täcke, för det där täcket kan jag lova är minst 20-30 år!

Det verkar ju som att många som gillar tunga täcken tycker om bolltäcken och kedjetäcken. Förklara gärna mer om dem!

Annons:
timmelin
12/7/10, 8:06 PM
#1

finns en bra beskrivning till en länk på förra sidan

den är jättebra.

tryck där får du se gumman

sok-
12/8/10, 12:25 PM
#2

Det finns ju olika tyngder på bolltäckena.
Jag använde ett bolltäcke en gång när jag höll på att få en ångestattack, kändes väldigt trygg då, ångesten gick över.
Har man dock ett tyngre bolltäcke ska man passa sig så man inte somnar med det, då är det svårt att få av sig det på morgonen:P

Spacegirl31
12/10/10, 10:29 PM
#3

Ett bolltäcke är ett täcke med kanaler där det ligger bollar. De finns som sagt i olika tyngder, jag har nog det tyngsta och sover med det varje natt, det går jättebra :-)

Det är super när man är orolig/har ångest, man känner sig omsluten av det tunga täcket och det är tryggt.

Jag fick färst prova ett bolltäcke genom min arbetsterapeut på hab, nu har jag ett eget :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

snuz
12/11/10, 5:25 AM
#4

Jag anser att bolltäcket med största sannorlikhet är det bästa hjälpmedel som jag har fått/testat. Jag har det tyngsta och ÄLSKAR det! Står dock i kö för att få prova kedjetäcket som då är något tyngre. Bolltäcket känns lite som om man har lagt i bollar från bollhav i , fast något mindre bollar. Det fungerar på olika sätt, man kan använda det, som någon säger vid ångest, för sömnproblem, har läst någonstans att barn med autism ska kunna må bra av att rulla på/i? det. För mig är det bra därför att jag har väldigt svårt att komma till ro på kvällarna (så även denna) hahah. Men om jag bara kommer ner i sängen och under bolltäcket så blir jag väldigt medveten om att det är just HÄR jag är, det lugnar och hjälper mig faktiskt att somna. 

Du kan få testa dig fram till vilken tyngd som är den "rätta" för just dig. Men om du funderar på att skaffa dig ett så kan ja bara säga gör det! :)

timmelin
12/11/10, 12:10 PM
#5

på tal om bollhav, har ju jobbat med utvecklingsstörda och gissa om jag njöt lika mycket som dom av bollhavet Glad

dessutom även alla andra sinnesrum

borde finnas sådana för oss också Flört

snuz
12/11/10, 2:09 PM
#6

Ja d kan ja tro!

Kom ju på att täcket är ju ljudisolerande oxå, jäkligt skönt! :)

Annons:
Spacegirl31
12/11/10, 11:55 PM
#7

Det är så sant snuz det där med att man verkligen känner vart man är när man ligger under bolltäcket, så inbäddad.

* ~* Ha en bra dag *~*

coachingtiger
1/23/11, 8:50 AM
#8

Om det gäller barn, så kan det fungera med ett helt vanligt täcke, om man bäddar om barnet. Man kan nästan rulla in barnet i täcket, så att det blir som en kåldolme.

Det kan fungera bra på vuxna också, men det är ju inte lika lätt att rulla in sig själv. jag rullar själv in mig i täcket ibland.

NaginiDoll
1/23/11, 3:21 PM
#9

Min baby har ett annat bolltäcke, jag har provat både det "vanliga" med stora bollar och hans. Måste säga att det med riktiga bollar är skönast… Hans påminner om en stor saccosäck (heter det så?). Men jag tror att det var mer ett "barntäcke", inte lika tungt men tyvärr så låter det "mycket" och han som är så ljudkänslig… :)

Svea-
1/24/11, 8:44 PM
#10

:0)

klicka på gubben…för att kika på bolltäcken m.m.

Klicka även på erfarenheter & referenser så kan man läsa en hel del om bolltäcken.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
1/25/11, 11:43 AM
#11

Jag får inget bolltäcke.

Krav: Måste sova dåligt på nätterna. Stora motoriska svårigheter.

Men jag vill ha ett, för att lugna ner mina tankar på dagtid.

coachingtiger
1/25/11, 11:52 AM
#12

#11 Det går med ett vanligt täcke med lite tyngd i, och så "rullar" du in dig ordentligt i täcket. Kan dock vara svårt att göra själv. Annars kan du söka pengar från fonder och stiftelser, för inköp av bolltäcke.

timmelin
1/25/11, 11:58 AM
#13

O kan inte du hjälpa mig och kolla vilka fonder jag ska titta på tiger Kyss. Fixar inte att rulla in mig, för gillar inte att ligga i sovsäck. behöver bara tyngden. Får väl ligga under sackosäcken. Skrattande

Annons:
coachingtiger
1/25/11, 12:04 PM
#14

#13 Tyvärr är jag själv dålig på att hitta bland alla dessa fonder. Det är en djungel, som är svår att hitta rätt i, men jag vet att det finns folk som har sökt pengar ur fonder. På http://www.funktionshinder.se/ finns det en hel del som har sökt pengar ur fonder, så de kan säkerligen ge en hel del tips på den fronten.

Din idé om saccosäck var inte alls dum. Varför inte testa att lägga den ovanpå det vanliga täcket? Jag vet inte om det funkar, men det är ju definitivt värt ett försök. Jag älskar sådana här kreativa idéer. Alla fungerar inte, men rätt vad det är så är det någon som kommer med en kanonidé, som fler kan ha nytta av.

timmelin
1/25/11, 12:06 PM
#15

du känner ju mig tiger, är fylld av kreativitet Glad

coachingtiger
1/25/11, 12:17 PM
#16

#15 Yupp! Jag ville bara göra klart att jag tyckte att idén med saccosäcken var mycket bra. Jag hoppas att du eller någon annan testar den, och återkommer med ett omdöme om huruvida det fungerar.

timmelin
1/25/11, 12:18 PM
#17

FlörtSkrattandeKyss

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: