Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 7471 ggr
giffan
2010-11-30 00:50

Hjälpmedel

Har ni hjälpmedel och vad för hjälpmedel har ni med Dyslexi?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
giffan
2010-12-02 00:39
#1

Ingen som har?

Min son har fått program till datorn som kan hjälpa han att skriva och läsa. Hoppas det kommer fungera.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Busangardens
2010-12-02 00:47
#2

Jag har flera hjälpmedel men jag har inte Dyslexi så har inte hjälpmedel i den benämningen.

luddtott
2012-02-22 19:52
#3

Jag läser på chalmers och skolan har gett mej tillgång till TPB, 2 timmars extra tid på tentan och anteckningshjälp alltså en av mina klasskompisar blir betald för att koppiera sina anteckningar i renskrivet format.

pius314
2012-02-22 23:32
#4

Vi har utvärdering hos logoped om två veckor. Får se vad hon och skolan rekommenderar…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
luddtott
2012-02-23 02:30
#5

För 17 ge er för allt i världen inte när det kommer till extra hjälp! Vissa lärare har svårt att förstå vad problemet är och vad Dyslexi handlar om….många tror att dom ha koll….är du dyslektiker har du problem med läsa skriva punkt…sen att olika personer har olika svårt i olika omfattning på olika punkter mm det har ingen informerat dom om… Har flera gånger fått förklara för både en och två lärare…våga bråka! Lycka till

pius314
2012-02-23 05:54
#6

Tack för peppen! Ja jag har börjat förstå hur olika det kan va nu när jag läser på, ska inte vika ner mig utan att vi får rätt hjälp :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
1nq
2012-02-23 10:51
#7

Jag har inte Dyslexi men dyskalkuli som handlar mer om tid och rum,jag har fått en handifon som är en mobil med ett särskilt program med kalender funktioner ,prisräknare,checklista mm..

Den har varit ett lyft för mig, jag har även hjälp av personligt ombud att organisera mig och medecindosa som talar( ja den pratar) när jag ska ta medecinen …kanske skulle tillägga att jag har Add Glad

luddtott
2012-02-23 13:20
#8

En annan viktig sak som nog är minst lika viktig som alla hjälpmedel det är att låta din son/dotter(har fått uppfattningen av att det är ditt barn iaf) veta att han/hon inte är ensam och att det inte är något att skämmas över! Min klasskompis har betydligt grövre Dyslexi än vad jag har och det va när jag fick min anteckningshjälp fick jag ringa runt till klassen och fråga om någon va villig att anteckna som han hakade på. han hade gett sig 17 på att han minsan skulle själv mycke för att han inte ville sticka ut. Men när det kom fram att jag skulle ha anteckningshjälp så hakade han på…det slutade med att vi skrev X-jobb ihop…mkt intressant upplevelseSkrattande Men jag tror det är minst lika viktigt att man får klart för sig att det finns fler där ute…

På chalmers låter dom alla dyslektiker som ska tenta samma dag och samma tid ovavsett kurs och klass sitta i samma rum vilket är jätte kul då man för första gången ser hur många vi är…och att tro faan att det går att ta sig igenom högskolan endå…

pius314
2012-02-23 15:42
#9

#8 tack, vi ska verkligen peppa henne! Och vad intressant att läsa om dina erfarenheter! Tack för det med :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: