Annons:
Etiketttrotssyndrom-odd
Läst 13142 ggr
lohle
2010-11-14 23:02

Endast ODD?

Jag är precis ny här! Har en 6,5-årig dotter som håller på att driva oss till vansinne. Hittade nu att det finns en diagnos som heter ODD - mycket stämmer på våran tös…

Min fråga är nu; kan man ha bara diagnosen ODD eller är den alltid kopplad till någon annan diagnos, t ex ADHD?

Tacksam för svar

Annons:
LenaR
2010-11-16 23:12
#1

Det är ju vanligt att ha flera diagnoser, men visst kan man ha bara ODD? Någon som vet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Sweetelle
2010-11-17 12:30
#2

Jag tror att man kan ha enbart den diagnosen. Den behöver ju inte vara kopplad till ett faktiskt "fel" (tolka mig rätt) i personen utan kan likaväl framkallas utav hur man blivit behandlas.

Ett barn som alltid får kritik och upplever att inget den gör blir rätt kan till slut ge upp och bara göra tvärtom.

Detta är vanligt vid diagnoser då det gör att barnet har svårt att veta vad som förväntas och att lyckas uppfylla omgivningens förväntningar, men det kan ju likaväl vara något annat. Ett konstant misslyckande kan leda till trotssyndrom.

Ta inte detta som kritik eller att jag försöker säga att du/ni skulle vara orsak, utan enbart som ett exempel på att det inte behöver kopplas till en annan diagnos.

Hur tillförlitlig informationen på Wikipedia är vet jag inte men du kan läsa lite där: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom

msuse
2010-12-28 19:41
#3

trotssyndrom är inte medfött så som ADHD och liknande NPF diagnoser. trotssyndrom har jag fått förklarat för mig är något individn utvecklar på grund av sin miljö. Ofta är det därför i kombination med annan diagnos eftersom barnet inte bemötits på rätt sätt innan diagnos exempelvis.

Min son har ADHD och trotssyndrom han är 11 år.

coachingtiger
2011-01-20 06:48
#4

Jag skulle snarare säga att ODD inte är en diagnos alls, utan ett tecken på frustration. Jag har haft hand om många barn och ungdomar, som har varit trotsiga i en viss miljö, men hur snälla som helst i en annan.

Vad som gör just ditt barn frustrerat kan jag inte svara på, men jag är rätt säker på att det finns någon ADD eller ADHD i botten, och att det är något i skolmiljön som inte fungerar.

Fundera på när trotset är som värst. Är det efter en skoldag, eller är det under dagar då han/hon är ledig från skolan? Är det i hemmiljön eller på andra ställen? Kan det vara yngre syskon som ger upphov till frustration?

Hursomhelst så tycker jag att ni som har trotsiga barn ska prata med dem, och försöka reda ut hur de mår och varför.

coachingtiger
2011-01-20 06:54
#5

#2 är definitivt på rätt spår. Alla barn behöver få beröm när de gör rätt. Det finns många barn som alltid får höra att de gör fel, vad de än gör. Det blir lite som Emil i Lönneberga, när han ville vara snäll och hjälpa sin pappa att fånga råttan. Det blev lite fel, pga att Emil är impulsiv, så han tänkte inte på att pappa kunde fastna med tårna i råttfällan, om den stod under köksbordet.

Jag har sett flera sådana barn, och det är självklart att de blir frustrerade då.

Läs http://www.nlp-akademien.se/nlp-termer.htm#inte

Fortsätt ner och läs även under rubrikerna "Om och när" samt "Varför inte varför"

lippe00
2011-02-20 16:55
#6

Hej! Jag har en 17-årig dotter med ODD och ADHD som sedan 2 år tillbaka medicineras för båda diagnoserna. Jag blir väldigt oroad när jag läser alla dessa kommentarer med åsikter och fördomar om ODD.

ODD ÄR en DIAGNOS och kommer alltid tillsammans med någon annan diagnos, ex. ADHD. Ett barn med ODD är inte trotsiga i en miljö och snälla i en annan, däremot trotsar de ofta bara där de känner sig tryggast. Att ODD är något som man utvecklar är inte bevisat, det är vad forskarna tror. Om några år kommer genetiska faktorer garanterat finnas med i forskningen kring orsaker till ODD. Barn med ODD kan inte förklara varför de mår som de mår eller varför de agerar som de gör och oavsett hur mycket beröm de får kommer de inte att ändra beteende. 

Vill du veta mer om ODD så får du gärna maila till villervallagard@tele2.se

Vänliga hälsningar

Susanne

Annons:
pibby
2011-12-27 19:03
#7

ODD är procentuellt väldigt högt genetiskt betingat och därför som oftast ärftligt. Om man misstänker att ens barn har ODD så kan man se på sin egen eller sin partners personlighet och prata om hur han/hon var i barndomen/tonåren. Många vuxna jag mött i mitt arbete har inte reflekterat över hur de själva hanterade krav som unga.

pibby
2011-12-27 19:10
#8

Läs gärna Dagensmedicin.se och slå på ODD. Ny forskning visar på lågt seretonin i Trotssyndrom/uppmärksamhetsstörning.

Sweetelle
2012-01-13 22:21
#9

Tack för länktipsen pibby. Verkar som min kunskap varit väl gammal.

Upp till toppen
Annons: