Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 11609 ggr
CarolaDanielsson
2010-10-14 11:33

Illaluktande vid npf??

Min son som har ADHD/Tourettes är noga med hygienen, men trots detta har han en armsvett som kan få den mest tålige att baxna??

Har känt detta hos andra barn med exempelvis Aspergers. Ni som har barn med NPF känner ni igen detta? Att era barn luktar annorlunda/illa?

Annons:
Zaphix
2010-10-14 12:26
#1

Min bror med AS luktar ofta inte sådär jättehärligt, tror hygienen brister där. Han är dock 25 iofs..

Hoppas inte jag luktar illa. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
2010-10-14 12:50
#2

jag har upplevt det både hos mig själv och släktingar med NPF.tror att vi många gånger gör "MER" av allt om å när vi gör det..låter det vettigt?varse sig vill vill eller inte,vare sig vi kan styra det eller ej…

detsamma gäller så svettas och lukta.

det gäller att hålla hygien på topp och leta efter saker som hjälper oss med att lukta ok…finns bra och milda produkter på apoteket.

men är ändå övertygad om att vi som föräldrar måste lära in detta med hygien på ett bra sätt och sen hoppas på det bästa när dom når vuxen ålder.

men som sagt var jag luktar väldigt sällan hallon själv…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
2010-10-14 13:07
#3

När jag var yngre - och duschvägrade - brukade mina fritidsfröknar klaga inför mina föräldrar att jag luktade svett. Numera är inte detta ngt problem (31 år gammal), då jag snarare är tvångsmässigt hygienisk.

Hur gammal är din son? Har han hår under armarna? Om så är fallet, kanske du kan försöka få honom att raka sig där? Naturligtvis är det upp till honom att avgöra detta, men kanske det vore en idé att testa iaf? (Jag känner åtskilliga killar som slätrakar sig under armarna för att det luktar mindre svett, så det är inget "omanligt" med det.) Dessutom: Apoteket borde ha ett flertal produkter (Absolut Torr t ex) som kan hämma svetten.

I övrigt, är det "bara" att se till att han skapar regelbundna rutiner vad gäller dusch etc. Ge det lite tid och arbeta fram ett schema.

LinaIsabell
2010-10-14 14:06
#4

Apotekets absolut torr ska man dock vara lite försiktig med då den är väldigt stark. Första gången jag hade det på mig så var jag illröd och det sved och kliade. Man ska använda den 1-2 gånger i veckan, tror jag det var. I början hjälpte den mycket, men då frätte den nästan sönder min hud. Efter ett tag slutade min hud reagera så på den, men då tyckte jag också att den slutade fungera.

Honestyisdead
2010-10-14 14:47
#5

Ren svett luktar inte. Så ser man till att duscha morgon och kväll bör man inte lutka. Såvida man inte äter en massa starka kryddor och vitlök, då luktar man hur ren man än är :)

[boxfnykis]
2010-10-14 15:20
#6

Det är inte helt ovanligt vid NPF att man har svårt att veta HUR man faktiskt duschar. Tex kan man tro att man duschar genom att bara gå in och ställa sig under vattenstrålen men inget mer. Det kanske låter som en dum fråga men vet du hur din son gör när han duschar, att han tvålar in sig och så?

Annons:
timmelin
2010-10-14 15:59
#7

äter han någon medicin?

viss psykofamaka kan göra att man får en konstig lukt

håller med boxfnykis

är han kille så finns det även problem med att dom tex inte vet hur man ska tvätta nedre del liksom, det där med förhud och så menar jag Glad

[Tassy]
2010-10-14 17:46
#8

Jag tror inte att detta är NPf-relaterat, utan snarare hormonrelaterat.

Om han inte vill raka sig under armarna så hjälper det även att klippa bort de värsta tofsarna.

Det som händer är att svetten reagerar med bakterier på huden, och när bakterierna dör uppstår stanken om jag minns detta rätt. Dessa bakterier kan vara väldigt svåra att få bort, även om man skrubbar med tvål, vatten och skrubbsvamp. De letar sig in i minsta lilla vrå och fastnar där, och som bekant så finns det många bra gömställen i hårstrån.

HannaM
2010-10-14 18:57
#9

Ångestsvett stinker. Det är iaf min erfarenhet.

LinaIsabell
2010-10-14 19:41
#10

#9 Det kan jag hålla med dig om!

Emaljoh4
2010-10-14 21:09
#11

En REN gissning, kan det vara så att NPF har svårare att byta kläder? ALltså att man byter senare, och att det då är kläderna som blir smutsiga och luktar?

Hoppas någon förstår hur jag menar.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Spacegirl31
2010-10-14 22:30
#12

Jag har NPF och har aldrig luktat illa, jag är väldigt noga med min hygien & att byta kläder.

* ~* Ha en bra dag *~*

Spacegirl31
2010-10-14 22:31
#13

I tonåren kan ju iofs alla lukta och många svettas ju otroligt mycket då, hormoner.

* ~* Ha en bra dag *~*

Annons:
Svea-
2010-10-14 23:51
#14

ångest svett och medicinsvett luktar…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
2010-10-15 00:01
#15

Jag läste ditt inlägg lite noggrannare nu och insåg att jag missat det du skrev om att din son är noga med sin hygien. Ber därför om ursäkt för att jag inte tog hänsyn till detta i mitt svar #3.

För att svara på din fråga angående NPF och annorlunda kroppsdoft: Jag har väldigt svårt att tänka mig att vi med NPF skulle ha en starkare kroppsdoft än NT. Isf lutar jag mer åt det som boxfnykis skriver i inlägg #6.

timmelin
2010-10-15 00:18
#16

har du lyft detta vid någon vårdcentral mm eller till någon professionell?

CarolaDanielsson
2010-10-16 02:19
#17

Oj vad många bra svar! Min son är bara 7 år och har inte hår under armarna :) Det är bara armsvetten som är problemet. Jag hjälper honom alltid vid dusch att se till att han tvålar in sig på adekvata ställen.

Han byter alltid kläder varje morgon, allt från topp till tå.

Jag själv har ADHD/AS och har aldrig luktat illa eller svett, däremot så svettas jag oerhört mycket under armarna. Vi snackar LP-skivor! Väldigt pinsamt och jag har provat allt som finns i rollo-on väg, men inget hjälper.

Tror det har med hormoner och ångest att göra. Jag är 40 men har fortfarande tonårsfinnar *s*

[Tassy]
2010-10-16 13:27
#18

Då låter det troligt med hormoner som spökar, grabben växer ju så det knakar nu. Glad

Svea var inne på att ångestsvett luktar, och visst är det så! Vi utsöndrar mängder av hormoner när vi har ångest, det är dessa djur känner lukten av och förstår när vi är rädda! Glad

Samma sak med medicinsvett, vi svettas faktiskt ut en del av medicinen, helt korrekt och det stinker Tungan ute

En tanke man kan reflektera över är dock NPF och ångest/oro. Det känns som att det är mer vanligt med ångest/oro hos NPF än hos NT, så därav kan man kanske dra en slutsats att NPF luktar mer än NT isåfall. Men det är ändå högst individuellt, man behöver inte stinka bara för att man har ångest eller mår dåligt och tvärt om.

Svea-
2010-10-16 15:20
#19

Jag det e lite så jag menar.Att en människa med NPF kan lukta mer pga ångest-svett,medicinsvett och hormoner.

Just nu sitter jag och stinker svett,sk medicinsvett.Jag kan nämligen i dag urskilja mina olika svettlukter ifrån varandra.Medicinsvett,ångest-svett,hormon-svett och helt vanlig svett.Det luktar olika!

Men ack så äckligt alla sorters svett luktar!i alla fall mina svett lukter!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
2010-10-16 20:04
#20

Nej Svea, svett luktar inte så illa som du anser! Och jag känner mig övertygad om att dina svettlukter inte luktar illa - i alla fall inte för min näsa. Dina dofter - det är ju du! Och har jag okejat dig - så följer dina lukter med på köpet! Det är bara fiendens odörer som osar illa!

Så - sluta att använda "antiperspiranter"! Dessa förlänar dig bara en onaturlig doft, som dessutom kan orsaka allergier - såväl för dig själv som för andra.

Nej, tacka vet jag "människodoft" - och i synnerhet kvinnlig dito! Den kan aldrig vara fel!

Glad

Annons:
Svea-
2010-10-16 22:34
#21

# Varulv  Skrattande hahahahah…. det stinker!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Spacegirl31
2010-10-16 22:40
#22

Ny svett luktar inte alltid så mycket men svett som kommit i kontakt med bakterier på huden STINKER.

Jag tycker det är en väldigt bra idé att använda deo, då slipper man ju det mesta av den dåliga doften.

* ~* Ha en bra dag *~*

[Varulv]
2010-10-16 23:00
#23

#21 Nejdå, Svea, det stinker inte. Så länge som du är en bra människa - och det är du! - så kan du icke stinka. Du luktar gott!

#22 I viss mån kan svett lukta lite ofräscht i vissa sammanhang - men bara ett tag, sedan går det över, och märks inte.

Människor som inte har bytt kläder på väldigt länge - och samtidigt idkar ett ensidigt leverne, som exempelvis alkoholist, byggjobbare, "kissa-på-sig:are" eller onanist - kan möjligen och stundom utsöndra en obehaglig och signifikativ odör.

Men de allra flesta människor luktar inte illa!

Glad

Loke1658
2016-04-27 17:26
#24

På 70-talet använde jag aluminiumklorid mot armsvett. Det sved fruktansvärt, så efter tre timmar tvättade jag bort det och strök på hydrcortisonkräm. Jag lyckades på några veckor döda svettkörtlarna i armhålorna och har aldrig svettats där sen dess – inte ens i Thailand! Ämnet finns inte längre att köpa på apoteket. Anki

kim1980
2016-05-15 06:15
#25

Anti torr använder jag när jag duschar det är jätte bra produkt faktiskt. . . Synlighet när är varmt ute.. Tips är smörja först med hand kräm väger upp hela .. Gör jag i alla fall. . ) Raka sig inget jag själv gör el upp manar andra göra häller.. För hår är naturligt. . Och har man otur så kan man faktiskt få var böld av RAKA sig..

Upp till toppen
Annons: