Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Dikter Bilder & Foton Musik Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten ADD & ADHD relaterat Aspergers Syndrom(AS) & Autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Off topic - [OT] Bollhavets OT-trådar Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

biverkningar av concerta och ritalin?

2010-07-08 21:23 #0 av: [aspie]

Sen jag började med concerta och gick över till ritalin så har jag fått en obehaglig känsla i mina tänder. Det är så obehagligt att jag inte vill äta knappt och det gör att maten smakar illa och jag tappar matlusten Både när jag tuggar och i vanlig tillstånd. Är det fler som känner så?

Anmäl
2010-07-08 21:33 #1 av: NaimaG

Jag äter inte ritalin men däremot concerta, den får jag bara något fruktansvärt mycket huvudvärk av.

Anmäl
2010-07-09 11:23 #2 av: [YlvaP]

Har inte fått några som helst biverkningar av min concerta.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-07-09 11:31 #3 av: [aspie]

Ja huvudvärk har jag oxå. Det får jagbåde av concerta och ritalin. Biverkningen i tänderna fick jag oxå av båda sorterna. Men det kanske inte är någon biverkning utan något annat?

Anmäl
2010-07-09 19:41 #4 av: tarotlasse

Jag hade huvudvärk dom första tre veckorna när jag började med Concerta.

Men det släppte sedan sonen drabbades av aptitlöshet av concertan  och det är en vanlig biverkning  men efter ett  3 månader så  återkom aptiten igen.

Men du borde inte märka ngn större skillnad i biverkningarna från att byta från Ritalin till Concerta eller tvärtom bägge innehåller samma indigrienser bara själva kapseln som är annorlunda.

Ritalin utsöndras under 4 timmar medans Concerta utsöndras i 8-12 timmar.

Men bägge har metylfenidathydroklorid som innehåll.

Lasse

Anmäl
2010-07-09 20:51 #5 av: [aspie]

Det måste finnas någon mer skilllnad mellan concerta och ritalin. Förmodligen är det väl hjälpämnena som skijer kanske. För det är inte bara jag som får ökad ångest av concerta men inte av ritalin

Anmäl
2010-07-09 21:22 #6 av: tarotlasse

Kollade inne på Fass  för säkerhets skull och visst är det samma innehåll i både Concerta o Ritalin och vanliga biverkningar är just apptitlöshet, huvudvärk, insomnings problem mm.

T.om med samma hjälpämnen glukos, sackarin o vete.  

Men råkade ut för en liknande händelse vid min blodtrycksmedicin fick ett likamedel av apoteket så exakt samma innehåll men fick biverkningar av likamedlet men inte av orginalet även om det ska vara exakt samma läkemedel men olika tillverkare.

Vilket inte ska ske enligt apoteket och läkaren.

Lasse

Anmäl
2010-07-09 22:09 #7 av: [aspie]

#6 Nä och ändå sker det. Visst är det konstigt. Undrar hur det kan bli så?

Anmäl
2010-07-09 22:53 #8 av: Zaphix

Finns ju massor med anledningar varför det kan bli skillnad. Just med ångest kan det ju mycket väl ha andra orsaker än just medicinen också, behöver ju inte vara kopplat till concertan alls egentligen.

Om det skulle vara kopplat till medicinen så kan det ju bero på dosstorlek, avbrott emellan medicinerna, att bieffekterna ändå skulle avbrutits pga. att du ätit preparatet tillräckligt lång tid eller att concertan har längre verkningstid, och ångesten dyker upp efter ett visst tag på medicinen.
En annan orsak, som jag kan tänka mig ärr rätt trolig, är att du i början oroade dig för om concertan skulle fungera, om du skulle få några bieffektert och såna saker. Och oro väcker ju ångest. Har du mer ångest ett par dagar direkt efter du började med concertan, då är det ju lätt att göra antagandet att concertan orsakar ångesten och det i sig kanske orsakar mer ångest. Och när du slutar med concertan och börjar med ritalin istället så försvinner därmed ångesten.

Jag har ingen aning, men det kan ju ha andra orsaker än just medicinen i sig.

Anmäl
2010-07-09 23:13 #9 av: [aspie]

Ja, det var ju så att ångesten ökande lavinartat när jag började med concertan en dämpades när jag gick över till ritalin även om jag faktskt inte blivit av med min ångest tyvärr

Jag var inte ett dugg orolig för biverkningar när jag började med concertan vad jag kan minnas

Anmäl
2010-07-10 12:33 #10 av: timmelin

Tänder man mer av concertan. jAG ÄR BITSK OFTA NUMERA

Anmäl
2010-07-10 13:21 #11 av: [aspie]

#10 Det kände inte jag något av men det är ju så olika från folk till folk

Anmäl
2010-07-10 15:05 #12 av: mayolica

Det låter kanske konstigt,men conserta och ritalin brukar fungera helt olika trots att det innehåller samma sak. För vissa fungerar det bättre med concerta och för andra med ritalin, en kombination med concerta och ritalin är oxå vanligt.

Att ni får mer ångest av concerta kan bero på att den aktiva dosen som frisätts blir för låg,i en kapsel concerta frisläpps en dos på 22% och resten långtidsverkande. I en capsel ritalin frisläpps 50% av dosen som snabbverkande, det är inte alls ovanligt med svår ångest innan dosen är rätt inställd.

En bekant till mej hade fruktansvärd ångest och mådde dåligt när dosen var för låg,det gick inte att ställa in dosen med enbart concerta utan fick kompletteras med flera snabbverkande ritalintabletter om dagen. Det blev bra till slut,fast det tog ett par år att få till det.

 För vissa som fodrar väldigt hög dos kan det bli så att dosen av concerta måste bli så hög att den ger jobbiga biverkningar för att ge effekt,dosen blir för hög för kroppen samtidigt som den är för låg för att ge effekt. Ritalin kan då ge en effektivare dos utan samma biverkningar och fungera bättre. 

Ångest är en mycket vanlig biverkning men det brukar kunna gå över med högre dos,vissa får ångestdämpande medicin under insättningstiden.

#0 Den biverkningen med tänderna du pratar om har jag aldrig hört talas om förut,ska försöka att komma ihåg att höra mej för. Tyvärr är det så att många läkare som skriver ut medicinerna vet minst om dom,vill man ha reda på fakta måste man söka på annat håll. 

~ mayolica ~

Anmäl
2010-07-10 16:30 #13 av: [aspie]

#12 Ja det skulle vara intressant om du fick reda på något om detta så hör dig gärna förGlad

Anmäl
2010-07-12 12:22 #14 av: siem

Du kanske ska ta det med tandläkaren? Enligt vad det står i bipacksedlen så kan man få minskad salivproduktion, kanske det är det du har fått? Då finns det ju salivstimulerande tabletter o sånt du kan prova förresten, kolla på apoteket om du inte ska till tandläkaren inom rimlig tid. Hoppas det ger med sig, låter inte skönt o ha det så.

Anmäl
2010-07-12 13:00 #15 av: [aspie]

#14

Ja, jag kanske skulle kontakta tandläkaren om detta. Bra idé!

Jag har såna där salivtabletter hemma men jag känner inte att jag lider av muntorrhet men det kan ju vara nåt annat.

Anmäl
2012-08-17 14:05 #16 av: din4mamma

jag äter ritalin och får den obhagliga känslan jag med.mår illa oxå.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!