Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 12319 ggr
Musiken
3/31/10, 5:17 PM

Efedrin?

Sitter och kikar runt lite pa olika forum och har sett att en del har provat efedrin som sjalv-medicinering innan de fatt diagnos. Nagon som har koll pa om det ens fungerar? Jag trodde att efedrin hade en helt annan sammansattning an ritalin/concerta? Men de kanske ar "samma sak"?

Ar fragan helt opassande pa forumet sa tag bort!

Annons:
[Fiction]
3/31/10, 6:40 PM
#1

Jag testade det innan det blev olagligt i tron att det var något slags hälsopreparat eftersom marknadsföringen på nätet var lite väl diffus och jag rekommenderar det inte.

Pigg blev jag, javisst, men allt annat än lugn. Jag tycker snarare att jag fick motsatt effekt - blev hyperstressad, fick ångest, hjärtklappningar och snart därpå gick jag in i väggen. Jag tvivlar på att det var ett resultat enbart p g a Efedrinet, men det hjälpte säkert till. Så nej, håll dig borta ifrån det. Och det säger jag inte bara för att det är olagligt.

För övrigt, är det olika verksamma ämnen i dessa preparat.

(Jag skall sätta mig och läsa på mer om ämnet nu och återkommer med mer info om jag stöter på ngt som är relevant.)

Musiken
3/31/10, 6:51 PM
#2

Oh nej, jag tanker inte testa! Var mest fundersam pa hur/om det fungerar da jag har for mig att det som sagt inte ar samma sak :)

[Fiction]
3/31/10, 7:18 PM
#3

#2 Som jag förstår det, ökar efedrin frisättningen av noradrenalin och räknas främst som ett dopingpreparat eftersom det verkar prestationshöjande (man blir piggare och mer uthållig) och minskar fettvävnaden (hungerkänslorna minskar). Vid ett noradrenalin-påslag ökar hjärtverksamheten; blodet syresätts och du blir alert. På så vis påverkar det även koncentrationsförmågan, men jag skulle knappast påstå att det hjälper om man skall ägna sig åt en icke så fysiskt krävande aktivitet. Men skall du träna, kommer du att märka skillnad på uthålligheten. Men, som sagt, väldigt påfrestande på hjärtat i längden…

Metylfenidat (som är den verksamma substansen i Ritalin/Corcerta), å andra sidan, är centralstimulerande på två vis - det ökar frisättningen av både noradrenalin och dopamin.

Musiken
3/31/10, 7:20 PM
#4

#3 Intressant! :) Har forsokt leta sjalv men inte blivit mycket klokare, men det blev jag nu! :)

[Fiction]
3/31/10, 8:18 PM
#5

#4 Så bra! :) Jag tycker själv att det är fullt med motstridig och ostrukturerad information där ute på webben. :/

Om jag får spekulera lite fritt, skulle jag tro att hormonerna adrenalin, noradrenalin och dopamin ger olika slags "vakenhet". Jag läste om en teori bakom ADHD som jag tycker verkar både logisk och trovärdig på denna sida. Citerar valda delar från sajten här nedan:

"/…/Hos ADHD-människor kompenserar hjärnan den låga aktiviteten hos noradrenalin och dopamin med att utsöndra adrenalin. Det är denna mekanism som, något förenklat ligger bakom dessa personers avvikande beteende.

Lite noradrenalin ger en dålig vakenhet, vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig och gör att man blir mer benägen att fatta ogenomtänkta beslut, det vill säga man blir impulsiv och okoncentrerad. Man får också en dålig uthållighet eftersom man har svårt att stå emot impulser om att påbörja nya aktiviteter. Lite dopamin ger en låg tillfredsställandegrad, vilket gör att man har lätt för att vara missnöjd med saker och ting och lätt blir uttråkad, vilket omgivningen ofta missuppfattar som att man är negativ och sur i största allmänhet./…/"

Adrenalin ökar prestationsförmågan kortsiktigt och utsöndras exempelvis vid fysisk aktivitet, psykisk press och ilska. Har du låga halter av dopamin och noradrenalin, kompenseras detta genom att du får högre halter av stresshormonet adrenalin. Kroppen försätts på så vis i "alarmberedskap"; du får "tunnelseende", dina reaktioner blir häftiga, du känner dig uppjagad, orolig, på din vakt och aggressiv. När du inte har detta adrenalinpåslag, är du i stället ofokuserad, glömsk och totalt utmattad. På så vis krävs det att du aktiverar dig rent fysiskt (småplockar med någonting eller springer runt), för att du skall hålla dig tillräckligt vaken och uppmärksam.

För att återgå till efedrinet, sägs det öka frisättningen av såväl adrenalin som noradrenalin (EDIT: jag hade fel i inlägget ovan när jag skrev att det endast var noradrenalinet som ökade). Mao borde efedrin iom sitt adrenalinpåslag kunna förvärra vissa ADHD-symptom såsom rastlöshet, ångest, motorisk oro och hyperaktivitet. Det styrker således min personliga erfarenhet av efedrin.

timmelin
4/1/10, 12:00 PM
#6

Har fått Concerta om prolematiken är stor så kan man få det innan. Och min problematik är hetsigt humör, impulsstyrnngar, får ingenting gjort som man måste mm

Varför inte prata med din läkare om dina problem i väntan och kolla med honom vad han rekommenderar. Tegretol tex.

Om du skulla beskriva din problematik med din ADHD var är värst?

Annons:
timmelin
4/1/10, 12:03 PM
#7

Oh du är underbar Fiction.

Vilken underbar länk du hittat. Den gillade jag skarpt tack Glad

Sprid den som en huvudrubrik så alla läser denna

Mysan59
6/13/10, 6:24 PM
#8

Har också provat E för länge sen, och säger som Fiction, blev helt stressad av det.

[aspie]
6/13/10, 8:22 PM
#9

Vet att många kroppsbyggare missbrukar effedrin av någon anledning. Minns bara inte varför. Och just av den anledningen fick jag inte det mot mina andningtssvårigheter vilket jag behövde en gång

mayolica
6/14/10, 12:33 AM
#10

Effedrin brukar finnas i vissa hostmediciner,tex mollipect som är slemlösande och vidgar luftrören. Jag fick panikångest och mådde jättedåligt av den, tål inte alls något med effedrin i så jag fick en annan hostmedicin istället. Men jag har även hört att det finns folk som mår bra av effedrin,blir pigga och får energi att göra en massa saker. Jag vet inte om det har med ADHD att göra hur man reagerar på effedrin? eller om det kanske är lite individuellt från person till person rent allmänt.

Men hur som helst är det jättestor skilnad på effedrin och dom centralstimulerande medicinerna mot ADHD.

~ mayolica ~

vuxenadhdbipo
10/8/11, 8:18 AM
#11

(drar upp en gammal tråd, ursäkta)

Bantningsmedlet Lepigen med Ephedra ("naturligt efedrin") var underbart på mig (Det säljs inte längre, är dopingklassat om inte narkotikaklassat till och med?). Jag åt det för att gå ner i vikt och detta var 8,5 år sedan, långt innan jag fattat att jag hade ADHD.

Många av mina vänner blev helt galet speedade (icke npf:are).

Jag blev bara väldigt fokuserad och klarade av att "leva normalt"… Enda perioden i mitt liv som jag känt mig normal.

I jämförelse med Concerta så är Concerta inte alls lika bra på mig. När jag åt bantningspillrena så klarade jag av att utsättas för massa stimuli som att gå på stan, umgås med folk osv utan att bli ett mähä efteråt.

Jag ska fråga min läkare kring detta, varför det var så, för efedrin ska väl öka adrenalin (och även noradrenalin)… men just adrenalin är väl det vi kompenserar med och inte behöver mer av så att säga… 

Vet inte hur stora doser det var i pillrena, kan det ha varit 20mg per piller eller mer? Ephedra alltså…

Har hittat igen en ADHD:are som reagerade exakt som mig på dessa bantningspiller och hon jämförde effekten precis samma som då hon självmedicinerade med små doser amfetamin. (amfetamin har jag aldrig varit i närheten av…)

Skulle vara kul att höra ännu fler erfarenheter kring detta.

Allamej
10/8/11, 8:35 AM
#12

Efedrin är en astmamedicin så vill dom så kan dom skriva ut det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

vuxenadhdbipo
10/8/11, 9:47 AM
#13

Ahaaa är det så pass… :) 

Vet att det påfrestar hjärtat ganska mkt, nu i efterhand, på "min tid" var ju detta "mirakel"-piller… sen kom media och läkarna ut med hur farligt det kunde vara… då la ju jag av, sen blev det läkemedels/dopingklassat vet jag… iaf förbjudet att sälja men inte förbjudet att inneha…

Har ingen plan på att köra med det igen, men vill gärna ha samma effekt om det är möjligt, ska faktiskt höra med den överläkare som behandlar mig om det är omöjligt med ADHD-medicinerna… tycker ju att det borde gå…

Jag känner att jag isolerar mig socialt mer och mer… vilket jag inte vill, men ändå väljer… konstigt. Concerta funkar på mig som så att det gör att jag är mer lugn och avslappnad, kan fånga enskilda tankar bättre och den största effekten är att jag sorterar intryck helt annorlunda, ser klarare och noterar detaljer.

Men jag har även lite problem med det bipolära just nu, och då vet jag inte vad som är vad riktigt… min andra medicin har kapat topparna mest, försöker vänja mig med det…

Och nu gick jag OT :P (typiskt)

Annons:
LinaIsabell
10/11/11, 11:26 AM
#14

Har inte läst några kommentarer, och vet således inte vad ni kommit fram till.

Efedrin är inte olagligt att förtära eller inneha, bara att sälja. Det är dopingklassat.

Jag äter något som heter synefrin, vilket är en helt laglig efedrin-analog, och det fungerar utmärkt. Jag har dock inte ADHD eller koncentrationssvårigheter, (utan AS) men på grund utav bristande ork kunde jag knappt klara skolan då jag inte orkade ens ta upp böckerna ur väskan på lektionerna, men med synefrin kan jag plugga hur mycket som helst, och klarar även att gå på gymmet och ja… Göra annat än att ligga på soffan hela dagarna.

Mitt blodtryck har inte ökat, trots att det kan vara en bieffekt, utan tvärtom har undertrycket sänks litegrann. Jag rekommenderar det starkt, och skulle aldrig orka med skolan utan det. Har dock bara ätit det i ca 2 veckor, men har verkligen märkt skillnad.

[Varulv]
10/11/11, 9:06 PM
#15

#14 Hur får man tag på detta undermedel synefrin då LinaIsabell? (kanske något för mej som aspergare även?).

kalindas
10/11/11, 9:24 PM
#16

#15
Min kompis äter en sådan tablett och tycker den gör henne piggare och mer aktiv. Hennes farmor äter den också. De har reumatiska sjukdomar…

Själv ska det mycket till innan jag testar detta. Är väldigt likt knark och beroendeframkallande. Tror även detta preparat är på väg att bli förbjudet, om det inte redan är det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synefrin läs länkarna.

År vanlig ginseng när jag var yngre och brände ut mej totalt. Hjärnan/kroppen klarade inte av den extra energin. 
Vågar inte tänka på mad som skulle hända om jag tog ett preparat som detta…

/Elisa

LinaIsabell
10/12/11, 7:42 PM
#17

#15 Jag köper på svenskkosttillskott.se. Tabletten heter burn och finns både med och utan koffein. Jag äter med koffein.

[Varulv]
10/12/11, 7:52 PM
#18

#16 Å sjutton, kalindas…! Foten i munnen

#17 Tack LinaIsabell för tipset! Glad Kanske ska prova, det låter spännande… Med koffein…? Kan inte det ge alltför hög effekt…? Obestämd

kalindas
10/12/11, 10:57 PM
#19

#18
De flesta sorterna jag sett innehåller ofta både koffein och synefrin. De är ju i grunden tränings/viktminsknings tabletter.

/Elisa

graleh
10/16/11, 3:23 PM
#20

Efedrin skulle jag vilja påstå är 100 värre än Concerta. På alla plan.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Ladydragon
10/16/11, 4:46 PM
#21

lite O.T men ändå lite koppling till vad som diskuteras i tråden

behöver man något upppiggande ibland så skulle jag hellre rekommendera koffeintabletter som säljs receptfritt på Apoteket

använder själv emellanåt Koffeintabletter om jag behöver vara pigg inför nåt möte eller nåt

dock så kan koffein slå lite hur som helt märker jag har ADHD oftast så blir jag lite piggare men ibland så slår det över och jag blir hyperpigg kanske lite manisk och nångång så slår det åt andra hållet och jag tvärslocknar och sover några timmar

tarotlasse
10/16/11, 5:58 PM
#22

Effedirn var ju en väldigt vanlig indigriens i bantnings preparat innan.

fanns även i ett flertal olika energie drycker.

Var inte länge sedan ett bantnings preparat drogs in efter som det innehöll effedrin även om det inte fanns på innehålls förteckningen.

Men många kanske inte tänker på att amfetamin också en gång i tiden användes som bantnings preparat.

Och som energitillskott till och med  svenska Armen deklade ut amfetamin preparat till rekryterna under lång övningar.

Då var det alldrig ngn som i frågasatte detta utan helt lagligt.

Effedirin amfetamin är ju centralstimulerande liksom koffein.

Dom är också väldigt snabbverkande men dom verkar inte så länge.

Till skillnad från Concerta o Ritalin som också är central stimulerande men som är utvecklade för att ha en längre verkningstid.

Läste ngn stans att halva dosen är direktverkande som ger en omedelbar effekt och den andra hälften utsöndras under en längre tid genom dom bindnings medel som är tillsatta.

Bindningsmedlet som avgör hur lång tid det tar för att ämnet ska utsöndras.

Så Concerta  o Ritalin har samma medicinska innehåll Metylfenidat men olika bindnings medel så det tar olika tid för dom att utsöndras.

Lasse

PMS-monstret
11/8/14, 11:20 AM
#23

Hittade denna sida när jag sökte på Efedrin. Jag råkar ha en burk Lepigen hemma. Jag funderade på om dom kunde hjälpa mot den förlamande ADD tröttheten medans jag väntar på att få träffa läkare för att få medicin…

Jag åt thailändska bantningspiller för några år sedan, köpte dom på ett thailändskt apotek när vi var där. Har aldrig mått så bra i mitt liv, helt klar i skallen och massvis med energi. Vet inte riktigt vad dom pillren innehöll, köpte dom i alla fall inte på gatan. 😉

Upp till toppen
Annons: