Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 35815 ggr
Emaljoh4
2009-12-02 16:17

Skillnad på Concerta och Ritalin

hejsan!

jag undrar vad det är för skillnad på Concerta och Ritalin?

Jag började äta Ritalin idag, 20 mg.

Vill gärna veta skillnaden

Den enda skillnaden jag vet är att Concertan håller i 12 timmar och Ritalinen (den jag tar) i 8 timmar typ.

tacksam för svar

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[Tassy]
2009-12-02 19:26
#1

Om jag har fattat rätt så är Ritalin psykostimulantia och Concerta centralstimulantia. Så de verkar nog lite olika. Men jag kan ha fattat fel, snabbkollade bara :)

Emaljoh4
2009-12-02 20:46
#2

Och vad är skillnad på psykostimulantia och centralstimulantia då? Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Denna kommentar har tagits bort.
Zaphix
2009-12-03 21:37
#4

Min läkare sa att det inte var någon skillnad på effekten, bara att de fungerade olika bra på olika personer. Jag fick välja vilken jag ville ha.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
2009-12-04 15:08
#5

Okej! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

VeganGeek
2009-12-04 22:17
#6

Jag har haft bägge och skillnaden var precis som du nämner tiden effekten varar, nu när jag har Concerta så tar inte effekten slut på eftermiddagen och lämnade mig färdig att klättra på väggarna som ritalina gjorde.

Annons:
flossan67
2009-12-12 01:19
#7

Min sköterska sa idag att innehållet på själva kapseln skiljer sig lite åt, i övrigt är det Metylfenidathydroklorid som är det verksamma ämnet i båda.

Har själv 10mg Ritalin + 54mg Concerta som morgondos, sen 10mg Ritalin runt 13-tiden för en mildare utsättning.

Ska gå nu över helt till Ritalin för jag får fetångest när Concertan börjar krypa ur, med förklaringen att man tål själva kapseln väldigt olika, så det hålls två tummar här för önskan om bättre mående Obestämd

tarotlasse
2009-12-12 20:22
#8

Vad jag fått höra så är Concerta och Ritalin det samma men att dom är i olika sorts kapslar.

Ritalin har kortare verkan och går fortare ur blodet  en vad Concertan gör.

Har för mig att Ritalin har en verknings tid på 4 timmar och Concertan en verknings tid på 12 timmar.

Finns fördelar och nackdelar med bägge.

Men dom som får sömnsvårigheter av Concerta brukar i stället få Ritalin som inte har samma verknings tid och inte håller i på kvällen på samma sätt som Concertan.

Lasse

Emaljoh4
2009-12-14 11:00
#9

#8 Min Ritalin ska räcka i 8 timmar. men det är ju en kapsel.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

tarotlasse
2009-12-15 00:04
#10

Skillnaden ligger i kapseln dom löses upp olika så Concerta kapseln löses upp långsammare en vad kapseln till Ritalin.

romita
2009-12-17 10:50
#11

Dessa madeciner fungerar så olika på alla ,så man kan få pröva sig fram länge.Har själv hållt på ett år och är inte klar ennu.Av concertan blev jag kusligt deprimerad efter ett par månader.Har aldrig kännt en sådan ångest förut,satte mej upp och sa högt rätt ut ,jag ska ta livet av mej.Bytte då ut 36 mg och fick Ritalin tablett 3 gånger dagen.hade kvar 54 mg conserta men jag har inte haft den ångesten efter det.Så det är ju samma inehåll men det kan ju ha med att jöra hur mycke man får i sej snabbt.Sedan vet jag andra som mår bäst av Concerta.Det är också olika hur snabbt consertan går ur kroppen,en del tycker den bara sitter i ca 8 timmar medans andra inte märker nogot alls.Det har ju med så mycke i våra olika kroppar att jöra .Vi är ju olika alla.Sedan fungerar det på mej så,att kan jag inte sommna då tar jag en Ritalin i stället för sömntabletter och somnar efter en halvtimma..Men det är centralstimulerande båda sorterna.Eftersom vi inte har samma problematik alla så är det mycke indivuellt vad och hur mycke man behöver.Den enda skillnaden är att consertan utsöndras sakta och Ritalin fortare,den går också ut fortare ,därför bör äldre ta den två gånger dagen istället för som barn en gång på morgonen.Dom är ju inte uppe lika länge. Kram på er.

romita
2009-12-17 11:07
#12

Glömde säga att det är det värksamma ämnet Metylfenidat som är sentralctimulerande..: )

Amizcupcake
2012-09-25 16:45
#13

Är det inte så att man tar Ritalin i lägredosen men behöver ta dom oftare, medan conserta tas i högre dos men en gång om dagen?
Jag har hört det någonstans… men kan inte komma ihåg var eller om det är min egna slutsats…. Men om någon vet får personen gärna säga det :D

Annons:
tarotlasse
2012-09-26 00:07
#14

#13

ja exakt så är det Ritalin o Concerta är samma läkemedel Metylfenidathydroklorid  Concerta vara ca 4 timmar och får tas oftare en Concerta som vara ca 12 timmar,'

Vissa  får Concerta på morgonen o en del får även ett till skott av Concerta på eftermiddagen.

Men vissa får då svårt att somna när dom tar eftermiddags dosen o då ger man kanske i stället en Ritalin i stället som inte sitter i lika länge som Concertan.

Andra för Concerta på morgonen ytterligare en till lunch ech sedan ytterligare en Ritalin på kvällen.

O andra får ritalin  3 - 4 ggr om dagen så väldigt olika hur man medicinerar och kombinerar dessa 2 läkemedel som har samma innehåll men bara olika verknings tid o styrkor.

Lasse

Porklash
2012-09-26 16:43
#15

Det är beroende på.

Ritalin finns som kapsel också så då tar man den inte flera gånger om dagen.

Det är hur medicinen släpps ut som är skillnaden även på de olika kapslarna. Det finns även en kapsel som heter Equasym som släpper ut medicinen på ett tredje sätt.

Enligt vad jag fått lära mig:

Concerta först en mindre dos och sedan en större.

Ritalin 50-50

Equasym först en större dos sedan en mindre. Det var den min läkare funderade på åt mig eftersom jag behöver en större dos på morgonen.

Nu funkar det bra med snabbverkande tabletter åt mig så jag kände aldrig nåt behov att testa den.

Alla innehåller Metylfenidat. Concerta i flytande form vill jag minnas?

När man läser här är det lite förvånande hur ofta det verkar att man skriver ut Concerta som standard när det inte alls är säkert att det är den lämpligaste behandlingen? För mig hade ju den varit helt fel.

Concerta är ju dessutom dyr pga den avancerade kapseln.

pEr

Amizcupcake
2012-10-07 12:30
#16

#15
Jag fick också Concerta som första medicin. Inte alls rätt för min kropp som reagerade väldigt negativt på den(förutom koncentrationsdelen). Så nu har jag Strattera men hatar den. Så nu bråkar jag och barnläkarmotagningen med Bup så att jag ska få testa Ritalin istället. Jag tror att den kommer att passa mig väldigt mycket bättre.  Sved dessutom i plånboken när jag skulle hämta ut Concerta och inte hade hunnit nå högkostnadsskyddet.

Upp till toppen
Annons: