Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6800 ggr
Casiopeia
12/8/09, 3:55 AM

Medicin?

Eftersom jag snart ska utredas för ADD har jag börjat fundera på medicinering som jag har att vänta om jag nu får en diagnos. Känner att jag flummar iväg med kanske lite väl orealistiska drömmar och fantasier om hur det ska förändra mitt liv till det bättre. Vore kanske bra med en reality check.Obestämd

Ni som medicinierar (mot adhd/add främst då) hur tycker ni att det funkat för er?

Vad tar ni för medicin/er och vilken dos?

Har ni provat flera sorter?

Hur länge har ni tagit de ni äter nu?

Vad har förändrats (till det bättre?)

Vad fungerar sämmre? Biverkningar etc?

Upplever ni någon skillnad över tid, t.ex att biverkningarna blivit lättare eller effekten sämre?

Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi?

Ja ni behöver ju inte svara rakt av på mitt formulär ovan om ni inte vill, men det vore intressant att höralite allmänt om både + och - med medicin så man har ett hum om vad man kan vänta sig…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Emaljoh4
12/8/09, 1:13 PM
#1

Vad tar ni för medicin/er och vilken dos?

Svar: Jag äter Ritalin 20 mg

Har ni provat flera sorter?

Svar: Inte än så länge!

Hur länge har ni tagit de ni äter nu?

Jag har ätit min i snart en vecka (en vecka imorgon)

Vad har förändrats (till det bättre?)

Hmmm..Svårt att förklara liksom.. men har kanske blivit liiite mindre impulsiv. Jag äter ju en ganska låg dos eftersom jag nyss började med medicinen.

Vad fungerar sämmre? Biverkningar etc?

Jag har inte haft några biverkningar tror jag. Lite sbvårt att sova första dagen och sånt, men inget annat märkvärdigt tror jag.

Upplever ni någon skillnad över tid, t.ex att biverkningarna blivit lättare eller effekten sämre?

jag äter som sagt bara 20 mg. Jag kanske får höja senare. Kroppen måste ju vänja sig först. jag tyckte att hjärnan på något sätt "kickades" igång de 2 första dagarna för att sen märka av effekterna lite mindre. Men som sagt, det är ju en låg dos, så jag har inte såå mycket att säga tyvärr.

Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi?

Jag har inte fått terapi, jag behöver inte sånt tror jag. Men jag lär ju få kontakt med Barnhab och sånt, + att de ska prata med skolan m.m

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Casiopeia
12/9/09, 2:51 PM
#2

*putt*

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[Fiction]
12/9/09, 4:12 PM
#3

Vad tar ni för medicin/er och vilken dos?

Ritalin, 60 mg. Samt Sertralin 75 mg.

Har ni provat flera sorter?

Jag har provat åtskilliga antidepressiva, men CS har jag endast testat Ritalin.

Hur länge har ni tagit de ni äter nu?

Sertralin - under ca två års tid.

Ritalin - lite över två månader, på ett ungefär.

Vad har förändrats (till det bättre?)

Sertralinet vet jag inte om jag haft någon effekt av alls (håller på att trappa ned dosen för att så småningom ta bort den helt).

Ritalinet märker jag en enorm skillnad av! Jag är fortfarande jag, fast bättre. Som en uppgraderad version av mig själv. Jag har väldigt mkt lättare för att koncentrera mig (och under längre stunder!), har bättre impulskontroll, är inte lika orolig, mindre ryckig och hetsig i mina rörelser (enligt pojkvännen) och främst lugnare/mer harmonisk. Dessutom kan jag vara vaken utan att för den skull vara tvungen att hålla mig fysiskt aktiv. Utan medicinering, har jag bara två aktivitetslägen - antingen är jag hyperaktiv eller så sover jag. Jag har haft enorma problem med att hålla mig vaken om jag t ex sitter stilla; det är som om kroppen "stänger av" när jag är för passiv och därför måste jag hålla igång för att hålla mig vaken. Med Ritalin i blodomloppet, kan jag sitta och läsa, se på film och dylikt utan att somna. Detta har gjort att jag numera har en normal dygnsrytm och inte somnar stup i kvarten. Jag har dessutom lättare för att komma igång att göra saker och lättare för att göra en sak i taget.

Vad fungerar sämre? Biverkningar etc?

Sertralin (nu räknar jag sådana biverkningar som inte har gått över trots två års bruk): Nattliga svettningar, diarréer och konstant dålig i magen (vilket, i sin tur, har gjort att jag har gått ner något i vikt).  

Ritalin - inga biverkningar alls. Eller, om möjligt, sänker det min matlust en aning, men inte nämnvärt. Dessutom förstärker medicinen mina Asperger-drag och gör att jag har lättare för att fastna i saker. Koncentrationsproblematiken har minskat, men i stället kan jag sitta framför datorn i åtta timmar och glömma bort att äta. Det kan vara lite irriterande, men det stör mig trots allt inte alltför mkt. Jag är hellre hyperfokuserad än lättdistraherad och -avledbar.

En sak jag har upptäckt sedan jag höjde dosen Ritalin från 40 till 60 mg, är att jag blir väldigt orolig och "dampig" när medicinens effekt gått ur kroppen framåt eftermiddagen. Mer än vanligt, alltså. Omställningen blir alltför abrupt. Min läkare har talat om att de flesta som tar debotkapslar, även lägger till en liten tablett på eftermiddagen för att motverka denna effekt. Jag kände inte av det på samma sätt när jag låg på 40 mg, så jag trodde inte att det fanns något skäl till att jag skulle ha det, men nästa gång jag skall på uppföljning hos läkaren tänker jag ta upp detta med honom.

Upplever ni någon skillnad över tid, t.ex att biverkningarna blivit lättare eller effekten sämre?

Sertralin - jag hade fler biverkningar i början, men i övrigt ingen förändring.

Ritalin - Ingen förändring. Visserligen har jag bara ätit Ritalin under två månader, så det är nog alltför kort tid för att kunna avgöra om de fungerar sämre efter ett tag. Jag kan dock tänka mig att effekten av dem minskar med tiden, eftersom jag från början fick en god effekt av 20 mg. Efter bara en vecka, kände jag knappt av någon effekt alls av denna låga dos och när jag då hade trappat upp till 40 mg kändes 40 mg på samma sätt som jag upplevde 20 mg-dosen i början. Det föreligger en viss tillvänjningseffekt mao.

Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi?

Egentligen inte för min ADHD, men däremot har jag gått i terapi under många långa år utan att veta vad som är "felet" och utan att det har hjälpt det minsta lilla. Nu har jag dock sagt upp mina kontakter med den psykiatriska öppenvården, eftersom jag snarare upplever det som att de har motarbetat mig i min strävan efter att få en ADHD-diagnos. Numera håller jag mig till de kontakter som fungerar; som lyssnar på mig och tar mig på allvar, vilket är den psykiater som håller i min ADHD-medicinering. Jag ser ingen anledning till att ödsla energi, tid och pengar på sådant som inte leder någon vart och, om möjligt, gör mig än mer besviken på psykiatrin än vad jag allra redan är.

cowboy-63
12/10/09, 9:52 AM
#4

Jag hade tänkt skriva en tråd här om hur andra påverkas av Concerta men skriver här ist.

Jag äter Concerta och har mindre kaos i skallen och är mindre trött.  Trodde att jag skulle bli mer koncentrerad och få bättre uppmärksamhet, men inte. Det vore intressant att höra andras erfarenhet av Concerta och om det spelar roll hur hög dos man tar. Jag ligger på 54 mg. Har provat 72 men märker ingen skillnad.

Jag har diagnoserna bipolär typ 2, ADD/ADHD och inslag av Asberger.

Casiopeia
12/30/09, 1:12 AM
#5

*puttar upp för fler svar*

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

siem
12/30/09, 3:11 PM
#6

Vad tar ni för medicin/er och vilken dos? Concerta 54+18 mg

Hur länge har ni tagit de ni äter nu? 1 år ca

Vad har förändrats (till det bättre?) Faktiskt allt. Koncentrationen, sålla intryck, välja idéer, göra saker i ordning o bli klar, samt bäst av allt alla anorexiasymtomen är borta. Lättare o varva ner, sover bättre, mindre "kli i skelettet" osv osv. Jo, för mig var detta ett mirakelpiller..

Vad fungerar sämmre? Biverkningar etc? Inga biverkningar på mig

Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi? Inte terapi direkt men har fått jättebra kontakt med psyksköterskan, hon kollar vikt o blodtryck o så PRATAR vi massor när jag är där, hon har mkt kunskap om ADHD o ger mig mkt tips o självförtroende osv.

Lycka till hördu, o gott nytt år!

Annons:
Casiopeia
12/30/09, 6:39 PM
#7

#6 Wow, låter verkligen nästan för bra för att vara sant! Fantastiskt att kunna få en sådan hjälp! :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

siem
12/30/09, 6:45 PM
#8

#7

Nädå det är sant. O jag har ett par bekanta som blivit lika förbättrade dom. Förmodligen är det för att man är såpass "ren" i sin diagnos att medicinen återställer felbalansen i hjärnan så man blir nästan "normal".

Många har ju mer än ADHD, o då tror jag vägen till rätt medicin o dos är lite krokigare o längre kanske.

Men det är ju bara min spekulation förstås..

Lycka till för dig iallafall!

Kris_J
3/19/10, 12:04 AM
#9

Mitt ena barn som har ADD har nu ätit Medikinet 10mg några dagar, jag märker inget direkt. Och barnet ifråga kan inte heller säga att det är någon skillnad. Men från skolan är de mycket positiva redan. De säger att barnet nu arbetar betydligt längre stunder utan att tappa intresset.Glad Nästa vecka skall dosen dubbleras. Veckan därefter skall vi tala med läkaren igen för att utvärdera.

Veritas odium paretFörvånad

Svea-
3/20/10, 10:20 PM
#10

Ni som medicinierar (mot adhd/add främst då) hur tycker ni att det funkat för er?

# vill inte leva utan mina medz så det funkar bra för mig.

Vad tar ni för medicin/er och vilken dos?

# morgon= stattera & Concerta. styrkan på dom har jag ej i huvet.Fyller på vid 15-tiden då med en Concerta.Kväll en ritalina för att orka med kväälen oxå.

Har ni provat flera sorter?

# inte för adhd-diagnos.

Hur länge har ni tagit de ni äter nu?

# concertan lite över året har dock provat mig fram till styrka och hur många ggr per dag under lång tid då.stratteran cirka 4-5 mån och ritalinan 2 mån cirka.

Vad har förändrats (till det bättre?)

# livet i helhet.men det har tagit tid.att förstå det och att ställa in doserna.känns som om jag har hittat rätt dos nu.ej så impilsiv,explosiv,bättre koncentartion osv.allt är bättre,men ändock har medzen sin gräns mycket måste du jobba hårt för med dig själv oxå.så är det för migi alla fall.

Vad fungerar sämmre?

# jaa,det skulle väl vara att jag  är medveten i dag och det är inte alltid så kul,kan sakna mitt galna jag,att bara GÖRA och inte tänka eft före om allting.

Biverkningar etc?

# illamående,hjätklpnningar.har blivit väldigt mkt bättre men det finns där ändå.i början fick jag en ehmsk hosta av concertan.

Upplever ni någon skillnad över tid, t.ex att biverkningarna blivit lättare eller effekten sämre?

# biverkninganra har lättat.effekten kvarstår hos mig än så länge.

Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi?

# en form av adhd-utbildning tsm med anhörig.ska förmodligen gå en till sots utbildning.ska få kbt-hjälp främstt för mina svåra sömnsvårighter.hjälp med sk boendestöd.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

NaimaG
3/21/10, 4:51 PM
#11

**Vad tar ni för medicin/er och vilken dos?
**Anafralin/Klomipramin 25mg
Sertralin 50mg
Atarax 25mg

**Har ni provat flera sorter?
**Istället för Atarax tog jag tidigare Oxascand.

**Hur länge har ni tagit de ni äter nu?
**Sertralin i ungefär 2 månader resterande ungefär 1 månad.

**Vad har förändrats (till det bättre?)
**Minskad stress

**Vad fungerar sämmre? Biverkningar etc?
**Sertralin gjorde mig självmordbenägen i början tills dem under tvångsvården kombinerade det med klomipramin. problemet nu är att min explosiva personlighet blir allt värre och värre med medicineringen.

**Upplever ni någon skillnad över tid, t.ex att biverkningarna blivit lättare eller effekten sämre?
**Jag blir bara sämre men läkarna uppmanar mig att hålla ut. Jag hade en period i början av behandlingen med Klomipramin där jag var glad och lycklig konstant men nu ligger jag i nerförsbacke.

**Har ni fått någon annan hjälp förutom medicin, t.ex terapi?
**Tvångsvård och samtal.

Skitgalen
8/9/15, 12:54 AM
#12

Gammal tråd men jag puttar upp den för jag skulle vilja höra fler svar..

Upp till toppen
Annons: