Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 6365 ggr
BuxXum
2009-12-23 01:44

Kan bli av med det?

Jag håller just nu på att skriver en uppsats om just Dyslexi och blev väldigt glad när jag hittade denna sajten =)

Jag har en liten fråga i huvudet nu: Kan man bli av med sin dyslexi/Dyskalkyli?

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Annons:
BuxXum
2009-12-23 02:50
#1

Kom på en till fråga Vad står "FMLS"(Dyslexiförbundet) för?

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

[aspie]
2009-12-23 09:12
#2

Bra frågor men tyvärr har jag inga svar hoppas någon annan kan hjälpa dig med svaren.

BuxXum
2009-12-23 12:37
#3

okej, jag jag hoppas det! :)

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Svea-
2009-12-23 14:06
#4

Nej man kan ej bli av med sin Dyslexi.Den är där hela livet,växer ej bort eller så.Man kan lära sig hantera detta och leva med det utan att man själv tänker så mycket på det hela.Sen finns det dom som säger att det växer bort,men det är inget jag personligen tror på överhuvdtaget.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
2009-12-23 14:10
#5

FMLS = Förbundet. Funktionshindrade Med Läs- och Skrivsvårigheter.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

BuxXum
2009-12-23 20:30
#6

Okej, tack så mycket för din information :D Satt och försökte hitta var FMLS betydde men det stod ingenstans :P

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Annons:
SimsBrooke
2010-01-29 14:24
#7

Jag tror jag kan svara på denna fråga.

När jag gick i skolan då dem första åren, så såg mina lärare att jag hade svårt med vissa saker, alltså läsa, skriva och matte.
jag fick göra en utredning men dem kunde inte säga om jag hade Dyskalkyli, hansom gjorde utredningen då hade inte den kompitensen att säga exakt att jag hade det, men han sa att jag hade en form av det.

I skolan då jag gick på min första skola så fick jag gå till en speciallärare som hjälpte mig och var ett otroligt stöd för mig.

Idag har jag gått ut skolan och har en examen, jag gick ut 2008 och under mina 14 år jag gått i skolan har jag verkligen kämpat.
Jag har G i matte och jag har G i svenska jag har fått VG i svenskan oxå men i slut betyg så fick jag G.

Idag har jag lärt mig att handskas med dyskalkylin och mitt handikapp. Jag skäms inte för detta och det var kanske därför jag kontaktade tidningen Frida.
Jag ska få göra en intervju med en av reportrarna där i nästa vecka och få tala om hur jag lever.

Men svar på din fråga.
Ja man kan träna bort Dyslexin och även dyskalkylin, visst jag har fortfarande svårt med dyskalklin men jag skriver så pass mycket att jag har tränat upp mig själv genom att skriva väldigt mycket så som blogg och berättelser/noveller.

Idag klarar jag mig utmärkt med min läsning och skrivning så det har jag tränat upp med både hjälp av min speciallärare jag hade i början av mitt skolår, och matten har jag fått rätt mycket hjälp förutom i Gymnasiumet där dem blundade för mitt problem, dem ville inte veta av det nästan.

Om du har mer frågor kontakta gärna mig så kan jag kanske besvara mer frågor :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

sussa08
2010-01-29 18:15
#8

Även jag är dyslektiker då, men lider inte av Dyskalkyli utan är väldigt bra med siffror…

Jag fick kämpa med läsning och skrivning fram till ÅK 8 då min skola totalvägrade gå med på en utredning förän då då vi samtidigt gjorde en uredning privat. Dessa gav naturligtvis helt olika utslag där skolans visade att jag bara var "lat" och den privata visade på dyslexi… Dock är jag inte så dålig på att skriva som på att läsa!

Jag har hört så himla många som påstår att detta handikapp kan växa bort, det kan det garanterat inte… Däremot kan man träna sig så mycket att man räknas som "frisk" Men det är absolut inte något som växer bort!

Alla har dock en gräns, jag har tyvärr nått min i läsning. Skrivning har jag kunnat träna otroligt mycket via datorn men har svårt att läsa långa stycken osv. Jag har tränat på att läsa otroligt mycket men det har inte förbättrat något för mig tyvärr… I läsning ligger jag på stanine 1 enligt en ny undersökning förra hösten och jag låg på 3 när jag gick i åttan… Jag har inte blivit sämre på att läsa, men jag har inte förbättrats något tyvärr.. Trots Träning!

Så, man kan träna så att man känner sig likvärdig med andra, är man frisk eller ej tycker jag är upp till var och en att bestämma!

:)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

SimsBrooke
2010-01-29 18:34
#9

Man kan ju minska sin Dyslexi och Dyskalkyli, men man kanske inte får bort den helt.

Min jobb coach är dyslektiker och hon är 50+ så hon har problem med nya namn och sådant..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sweetelle
2010-01-29 18:46
#10

#8 Sådär tänker jag med. Man kan lära sig att kompensera massor, det är fortfarande så att man har själva funktionshindret. Jag ser Dyslexi och Dyskalkyli som en diagnos på att man har extra svårt att lära sig något även om man till slut har lärt sig det har ju ändå inte lärandet i sig blivit enklare. Jag ser det alltså inte som en diagnos på vilken kunskap man har idag.

Jag tycker det är intressant med dessa ämnen för jag har en del faktiska problem:

  • Jag kan fortfarande inte multiplikationstabellen.
  • Jag har svårt för höger och vänster, kunde inte alls innan jag var 20 år.
  • Jag är väldigt dålig på huvudräkning. Räknar väldigt långsamt.
  • Jag måste rabbla hela alfabetet för att kunna slå i böcker i alfabetisk ordning, som kataloger eller uppslagsverk.

Trots ovanstående har jag alltid haft ganska bra betyg i matte och i svenska (upp till åk 9, sedan gick det värre men jag lyckades till slut ta G i Matte E på gymnasiet i vart fall). Hursomhelst så diskuterade jag detta med min utredande psykolog när jag gjorde min utredning, då frågade hon mig om jag var dålig på att köra bil, och jag blev tvungen att erkänna att det är jag, jag har svårt för att veta exakt vart bilen är och bedöma hur den förhåller sig till omgivningen. Då sa hon att jag har svårt för att automatisera saker, att min automatiseringsprocess är dålig. Detta stämmer väldigt väl med hela mitt liv så jag tror på det när det gäller mig. Jag måste räkna ut allt i matten varje gång - härleda från första början för att klara av det. Mitt arbetsminne är ju inte på topp, men mitt "vanliga" minne är hyfsat bra tycker jag, så det har nog inte med det att göra.

giffan
2010-11-03 02:20
#11

Enligt kattmodellen så ska man ju kunna bli frisk. Dyr utbildning men hjälper den alls?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Svea-
2010-11-03 12:48
#12

# 11

kontakta FMLS så får du ett svar.Det jag vet,och det jag tror på är att det inte går att bota,eller träna bort.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

LinaIsabell
2010-11-03 15:05
#13

Du kan inte bli frisk från Dyslexi. Det är skillnad på en nt-hjärna och en dyslexi-hjärna, precis som man också ser skillnader vid exempelvis autism. 

Har du Dyslexi så kan du lära dig att läsa och skriva ordentligt med mycket Träning, och då har ju "problemet" försvunnit, men man har ju ändå Dyslexi. Om hela skrivsystemet skulle ändras till nya bokstäver och vi skulle ha ett nytt språk så skulle ju svårigheterna fortfarande bestå = man blev inte frisk, utan lärde sig bara hantera problemen.

Annons:
giffan
2010-11-03 20:52
#14

#13 Men då behöver man inte gå den dyra utbildningen, då räcker det med att man tar emot denhjälp man kan få iaf från andra ställen som är billigare och smidiga. Tänker då på data program mm.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LinaIsabell
2010-11-04 00:36
#15

#14 Precis. Man får göra som man vill. Man kan lära sig lika bra gratis hemma, även om det kanske tar längre tid. Vill man spendera pengarna så får man. Vad man än gör blir man inte frisk från det, bara hjälpt.

sighni
2010-11-05 12:05
#16

#15 Instämmer!

pius314
2013-01-18 14:37
#17

Såg ett program om Dyslexi på SVT här om kvällen.

Där sa forskare "synd att man inte tar tag i det här redan i förskoleklass, då hade många kunnat bli botade"

Alltså, jag blev väldigt förvånad. Har precis som ni andra hört från logopeder etc att det går att mildra symptomen men att dyslexin alltid finns kvar…

Undrar om de menade få hjälp för att minska symptomen eller om de menade botade = dyslexin försvinner.

Nya rön, eller slarvigt uttalande?

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Dexters_matte
2013-01-19 11:55
#18

#17

Vad jag har förstått så kan man som ung lära sig metoder för att skriva och läsa på rätt sätt som dyslektiker. Jag är 30 och måste lära om alla metoder som jag haft för att klara 15 år i skolan plus en journalistutbildning.

Nu går jag en kurs enligt Wittermetoden och måste börja om från början helt. Det skulle vara mycket enklare som 6-7-åring när jag inte utvecklat samma "överlevnads"metoder.

Jag är medveten om att dyslexin alltid kommer ha en stor del i mitt liv. Men jag har accepterat det. Nu är det bara till att hitta ett sätt som är så "enkelt" som möjligt för mig att jag fortfarande kan lära mig skriva och läsa. Det är en pågående process hela livet, både för dyslektier och "vanliga"!

tarotlasse
2013-01-20 02:24
#19

Nej Dyselexi har man hela livet det blir man inte av med.

Men man kan däremot träna upp så att besvären blir mycket mindre.

Jag intervjuade ordförande för Dyselexiförbundet i trosdags. 
Jag fick många tips där för att träna upp sin dyselexi.

Ett tips vara att lyssan på ljudboken och samtidigt ha textboken framme o läsa då blir det lättare att lära in när man har ljudet av det skrivna ordet och synen som registreraar bokstäverna,

vilkte underlättar  träningen av bokstäverna.

Jag var samtidigt på Biblioteket och registrera mig på TPB katalogen,

Som nu är om döpt  MTM..

TPB är en statlig instans där man läser in det flesta böcker till ljudböcker.

Så de  har nu över 100 000 inlästa ljudböcker som man kan ladda ner. Tidigare  var man tvungen att ha läkare intyg på att man hade svårt att till sig tryckt text,

Det är ju inte bara dyslektiker, Det är även  de med synskador trycksvärts allergi, ADHD mm som  kan ha problem med att läsa vanlig text,

Nu behöver man inte ha läkare intyg för detta längre utan det  räcker man bokar en tid på biblioteket och att man säger att  man har problem med skriven text så blir man godkänd, Så behövs ingen diagnos i dag till att få tillgång till ala dessa talböcker o här är det inte bara skönlitteratur utan även fakta böcker läroböcker osv.

Det är ett enormt sortiment av böcker där vi dyslektiker synskadade i trycksvärte alerregiker  har gratis tillgång till att ladda ner ljudböcker,

Lasse

pius314
2013-03-04 15:13
#20
  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Upp till toppen
Annons: