Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5047 ggr
timmelin
11/13/09, 10:19 PM

ADHD stillhet

Hej hur många med mig kan bli sittande framför en film, med en bra bok, med datorn etc fast man vet att tvätten ska plockas in, städas etc och sedan göra tex en snabbstädning innan maken kommer hem Tungan ute

Så alltså göra sådant som man själv tycker är kul men ändå vara medveten om allt som man borde göra??

Annons:
snurro89
11/13/09, 11:09 PM
#2

Ja Liknande iallafall…

HannaM
11/13/09, 11:32 PM
#3

Värst var det nog när jag bodde hemma och skulle städa mitt rum… och började läsa boken som jag plockade upp från golvet och tja, fastnade där=p

Numera sitter jag fast i datorn tills ungefär fem minuter innan jag har jättebråttom=P

Svea-
11/13/09, 11:35 PM
#4

jag med.. e likadan. inte alls roligt tycker jag.stör mig på det.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

linhof
11/14/09, 12:35 AM
#5

dagligen…fast för mej handlar det mer om att jag tappar tid o rum….. har ingen riktig tidsuppfattning :/

Casiopeia
11/14/09, 3:16 AM
#6

Konstant. Har fruktansvärt svårt att få tummen ur och gör sånt som jag vet att jag "borde", och fastnar lätt i små struntgrejer istället. Tidsuppfattning har jag inte heller :-p

Det handlar väl ytterst om koncentration antar jag. Har man svårt att koncentrera sig över lag är det klart att den lilla koncentration man har lättare läggs på det som är lätt/roligt än det som är svårt/jobbigt.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[aspie]
11/14/09, 7:49 AM
#7

Här har ni en till som är likadan Skäms

Emaljoh4
11/16/09, 10:15 AM
#8

Meee tooo! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

BMTech
11/16/09, 12:52 PM
#9

Datorn eller tv-spelet..

Det är det vanligaste…

Men jag fastnar i stort sett i allt om det är intressant Rynkar på näsan

Och ja jag stör mig på det och får dåligt samvete för att jag inte får nått gjort…

lijnda
11/16/09, 1:13 PM
#10

Hela tiden, och tänker hela tiden: Imorgon ska det bli annorlunda, imorgon ska jag ta tag i (om jag är ledig) imorgon ska jag inte sätta igång datan tex. Helt plötslig har typ 4 dagars ledighet gått och kaoset råder fortfarande, och mannen är återigen besviken och trött, (han jobbar mycket mer, har aldrig den ledigheten som jag i mitt jobb) Och till barnen får man återigen säga nej till att ta hem kompisar…(går inte som här ser ut - nästa vecka ska det vara annorlunda, lovar! jag ska skärpa mej!

(uch, nu blev jag ledsen! (och alltid detta dåliga samvete)

Samvetet, ångesten.. många gånger det som gör att jag hamnar vid datan, tvn, annat än det jag ska - jag flyr" glömmer, orkar inte" Vet fan inte var jag ska börja heller…

linhof
11/16/09, 6:39 PM
#11

lijnda: *tröstkramar* åh…ja vet precis hur det är Obestämd

Men glöm inte: det är inte vårt fel! Vi kan faktiskt inte hjälpa det…vi gör så gott vi kan efter vår förmåga. <3

Dina barn kanske kan hjälpa dej? även om det är aldrig så lite de kan så känns det underbart att få liiite hjälp Glad

rataxes
11/16/09, 6:43 PM
#12

ALLTID! åååh, har också dåligt samvete.

LenaR
11/17/09, 3:21 AM
#13

Varje dag här också.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Anchor
11/17/09, 3:35 PM
#14

Herregud vad jag känner igen mig… Har bara en kort tid misstänkt att jag har ADHD/ADD… och har inte hunnit få någon diagnos eller nåt… men ju mer jag läser om det, och speciellt smågrejer som i inlägg #3

Fan vill ju nästan gråta av lättnad, att jag äntligen är nåt på spåren…

on topic så kan jag ju säga att jag numera är rätt så duktig, kan nog tänkas att jag börjar städa/diska/fixa en HEL timme innan min flickvän kommer hem… fast då är det förståss risk för att fastna på vägen Oskyldig…..

Niclas87
5/30/13, 12:34 AM
#15

Finns strategier och strukturer för att lösa dom flesta problem diagnoser osv innebär no pain no gain

Jakop
8/23/13, 10:56 AM
#16

Varje dag. Borde ha städat för länge sen! Det dammar utav bara tusan…..

kundvagnsgnu
8/23/13, 11:04 AM
#17

Hela tiden!


Lolali
8/23/13, 11:55 PM
#18

Hade otroliga problem med detta innan. Efter att jag har börjat hos en arbetsterapeut har jag fått jobba med detta blir jag inte sittandes på samma sätt längre. Det funkar bättre för mitt samvete också! ;)

Praefatio
8/24/13, 12:14 AM
#19

Hade det så när jag var yngre, då kunde jag bli helt inne i saker. Saknar det faktiskt, även om det var frustrerande när tiden bara flög förbi. Numera är jag överallt, kan inte göra en sak åt gången utan har jämt svårt att fokusera.

Datorn kan fungera om jag har tur, annars är stallet det enda stället där jag för tillfället, typ, lugnar ner mig.

Anne-Hedvig
8/24/13, 6:04 AM
#20

Har vært slik de siste 67 årene, tror jeg….

Annons:
CherryLenore
8/25/13, 10:59 PM
#21

Jämt, nu t.ex. Och tappar också tid, timmar kan gå som minuter om jag är inne i något.

Stressfia
8/26/13, 1:42 PM
#22

ADD här.. Alltid, varje dag är en kamp där alla "måsten" kan jämföras med att bestiga Mount Everest! Skitjobbigt då jag har ett öga för detaljer och ständigt går och tänker på vad som behöver göras. Detta resulterar i att allt skjuts upp tills det brinner i knutarna.

Pappsingen
8/28/13, 10:20 PM
#23

Jag har gett mig själv den enkla regeln, att ta hand om ALL disk varje dag. FÖRE jag sätter mig vid datorn.

På så vis kan jag fokusera på att sitta vid datorn, istället för att jag känner att jag BORDE ta tag i disken istället.

En del dagar får jag stå emot min vilja mer än andra..att sätta mig direkt vid datorn.

Men jag vet med mig själv, att jag mår inte bra om jag sätter mig vid datorn direkt.

[Addan]
8/29/13, 12:47 PM
#24

Jag kan inte hjälpa…..När jag läser dessa inlägg blir jag full i skratt..

Och det är inte åt andra jag fnissar….utan för att jag känner igen mig så fruktansvärt, och vet ju hur svårt det är att planera& strukturera..

Jag kan sitta med en hög räkningar, när jag påbörjat faktura nr 2, Tappar jag liksom kocentrationen, och kan ringa en väninna mitt i allt, för att sen bjuda ut henne på lunch..(kvar ligger de obetalda….)

Mitt specialintresse är musik..När de mina ibland gått hemifrån till jobb och skola…kan jag plocka fram barnens karaokeutrustning,  när jag

står där och  sjunger..händer att någon av mina barn kommer

hem…det kan ha gått flera timmar..Och diskmaskinen är inte ens utplockad!😞

iSawa
8/30/13, 12:05 PM
#25

Ha ha flera ggr om dagen. De är något min fru klagar mycket på. Dock har jag all förståelse i världen att hon klagar på de.

Skylla
8/30/13, 4:26 PM
#26

Jämt å ständigt! 😉Får jämt höra hur lite jag har gjort av sambon trots att jag redan är medveten om det!

CamillaS
8/30/13, 6:25 PM
#27

Jupp precis som många andra säger så känner jag så varje dag! Och får sen dåligt samvete över att jag vet vad jag borde göra, men orken/lusten finns inte och då blir jag helt omotiverad till att göra alla dom där"måstena" och så mår jag dåligt över det… 😕

#18 på vilket sätt hjälpte arbetsterapeuten dig?🙂

Annons:
Lolali
8/31/13, 10:50 PM
#28

#27 Vi började med att kolla på områden jag har "problem" med & valde vad vi skulle börja att arbeta med. Jag ville först fixa grunderna, såsom att ta tag i tandborstning, duschning & sådana saker. Så jag skaffade mig ett schema för veckan. Veckodagarna med klockslag, helgerna märkt med förmiddag & eftermiddag. & mellan vissa klockslag hade jag egentid uppsatt, med alarmet på på mobilen så att jag märkte vad klockan var när jag fokuserat på mitt egna. Hade även alarm på för att starta nya aktiviteter. När jag gjort det jag skulle strök jag det från schemat, så att jag rent konkret kunde se att "Det här har JAG åstadkommit!". Sen fyllde jag på med städ och disk. Numera använder jag mig inte av scheman längre. Men har en konkret städlista, där jag och min sambo går igenom vad som behöver göras och vad som är mest akut. Och sedan stryker jag det. Detta är något som fungerar för mig. Sen får jag mycket hjälp här hemma av

Självklart är vissa dagar skit, och allt är jobbigt och fan. Men det blir lättare för varje vecka :) Dock är jag övertygad om att det alltid kommer att finnas dagar då det är jobbigt.

Arbetsterapeuten var hård och sa att det bara var att bestämma sig, och jag avskydde henne för det.. Men hon hade delvis rätt. Men varje dag är en liten kamp i sig.

mrsmrs
9/1/13, 2:01 PM
#29

Kan känna igen det där med snabbstädning. Även om det händer sällan att jag städar så när jag väl gör det så ser jag till att dra ut på det så länge som möjligt och sen göra en rush innan tex. gäster kommer. Då blir det mer som en sport, man behöver lägga mindre tid på det och man blir motiverad eftersom man tänker typ "när som helst kommer gästerna"

haha

[lillalollo]
9/2/13, 2:31 PM
#30

Är väldigt vanligt fenomen för mig med men har blivit bättre med att ta mig i kragen. 

Vilket sen resulterar i att jag får vara uppe och städa hela natten för att jag ska få besök.

Upp till toppen
Annons: