Annons:
Etikettansiktsblindhet-prosopagnosi
Läst 10958 ggr
Lostlie
2009-03-31 16:40

Har du svårt att minnas ansikten?

Hur många här har svårt att komma ihåg ansikten och namn på människor? Jag har tex extremt svårt att följa med i en film pga att jag blandar ihop skådespelarna. Jag ser helt enkelt inte vem som är vem. Det tar mig oerhört lång tid att känna igen en ny människa jag har lärt känna. Att komma i håg namnet på en ny person, samt minnas dess namn brukar ta ca en vecka om jag träffar personen varje dag. Är medveten om att jag verkar ha lite svårare för detta än andra människor, men det var först i dag som jag har fått ett namn på det, prosopagnosi heter det tydligen och är relativt vanligt bland människor med ADHD, AS eller andra NPF. Ska vara vanligt bland personer med Dyslexi, själv har jag inte Dyslexi.

Annons:
[Perfektion]
2009-03-31 17:14
#1

Det är därför jag föredrar TV-serier framför filmer för då hinner man lära känna karaktärerna mer och lära sig skilja på dom.

[aspie]
2009-03-31 17:23
#2

Ja, jag har problem med detta, men mest då det gäller människor irl. Om inte min grenne säger hej till mig och inte har sina barn med sig så känner jag inte igen henne trorts att vi bott grannar i 6 år.

Namn är jag helt omöjlig på att komma ihåg.

Kommer heller inte ihåg vad jag sagt till folk eller till vem jag sagt vad. Ofta glömmer jag bort hela samtal som om de aldrig har hänt.

Ibland kan jag inte skilja på om jag drömt eller om jag upplevt vissa saker på riktigt

Helknäppt ! Förvånad

Porklash
2009-03-31 18:02
#3

har också svårare med människors ansikten på riktigt än på t.ex. film. Namn är lite lättare men jag är ingen klippa där heller. Mycket problematiskt när man som jag har mycket tillfälliga men återkommande kontakter. Hur såg dem ut egentligen?

pEr

HannaM
2009-03-31 21:04
#4

Jag känner lätt igen människor när jag träffar dom igen men kan knappt se min mans ansikte framför mig om jag blundar.

[Perfektion]
2009-03-31 21:24
#5

Jag kan om jag sett personen flera gånger känna igen personer men ha svårt att placera vilka dom är om jag möter dom i fel sammanhang eller miljö.

Så möter jag tex min granne i trapphuset vet jag för det mesta att det är min granne men om jag möter den ute på gatan eller på ICA så sjukner sannolikheten väldigt mycket att jag vet vem det är. Byter den dessutom frisyr eller klädstil så sjunker sannolikheten för att jag ens ska känna igen personen.

Personer med en klädstil eller utseende som följer "normen" har jag svårast för medan folk som sticker ut med en udda stil eller ansiktsdrag är lättare.

Lostlie
2009-03-31 22:57
#6

Tack för alla svar!

hahaha!! Jag såg att jag skrivit "Att komma i håg namnet på en ny person, samt minnas dess namn brukar ta ca en vecka om jag träffar personen varje dag" Jag menar ju förståss att det tar ca en vecka att lägga namn och ansikte på minnet… börjar ju faktiskt misstänka att jag inte har problem med ansikten… det är nog snarare en normal senil demens jag har ådragit mig….Skrattande

Annons:
TjockaBerta
2009-04-01 10:53
#7

Jag blandar dem två och två så till vida att  jag vet att den ena personen är just den personen medan när jag träffar den andre är jag osäker på om det är person nr 1 eller nr 2.  Konstigt.

>>>Malum domesticum<<<

[aspie]
2009-04-01 11:15
#8

#7 så där göra jag oxå ofta

Men det läskigaste var nog när jag stötte på en tjej, som sa

"Hej 'aspie', det var ett tag sedan. Så roligt vi hade sist"

- Ehh, vem är du? frågade jag

"Men 'aspie', visst känner du igen mig!"

-Ehh, nä Skäms

Det tog nog flera veckor innan jag kom på att jag hade umgåtts med denna tjej hur mycket som helst innan. Jag hade bara inte träffat henne på ett halvår eller så. Skäms så jag vill gå under jorden när jag tänker på det.

elyse
2009-04-01 13:29
#9

Jag glömmer ansiktet på folk som är väldigt neutrala - blonda, normallånga, inga kläder som sticker ut etc. Det är lättare med människor från andra länder. Och jag har ingen diagnos.

Sweetelle
2009-04-01 16:05
#10

Det heter prosopagnosi eller ansiktsblindhet på svenska.

Läs mer:

Wikipedia

Artikel i DN

Litet blogginlägg

Catti
2009-04-02 00:11
#11

Jag har dyskalkuli och jag tycker att det är jättesvårt att känna igen ansikten. Jag jobbar på ICA och där händer det ofta att en kund vid kassan säger "hej igen, jag glömde ju bablabla". Jag minns inte att hon vart inne tidigare :S för mig är hon bara en ny kund.

Lostlie
2009-04-02 16:38
#12

#11 Intressant! Jag har också Dyskalkyli. Jag vet att mina problem med lokalsinne hänger ihop med Dyskalkyli, men kan svårigheter med att komma ihåg ansikten hänga ihop med det menar du? Glad

Anne-Hedvig
2009-04-03 04:01
#13

Det er skikkelig slitsomt det der! Og når jeg i tillegg er nærsynt blir det ikke bedre.. Ansiktene er bare som rosa ovaler med 'tåkete' trekk. Jeg har en nabo som er liten og rund - han kjenner jeg igjen på fasongen. En annen nabo har morot-farget hår, det går også. De andre er bare helt fremmede fra gang til gang. Tør nærmest ikke snakke til dem, for det er så flaut å ikke ane hvem de er, eller huske hva de driver på med.

Annons:
Mysan59
2009-04-03 17:22
#14

Ja det där har jag också problem med!

Trots att jag har bott i den här byn över 4 år nu, så vet jag fortfarande inte vem som är vem.

Fast det beror ju på att det är många äldre som jag inte alls umgås med.

Namn är också svårt, däremot känner jag igen röster mest, både när jag ser en film/serie och irl.

Catti
2009-04-04 05:13
#15

#12 Jag har för mig att jag läst det någonstans :S jag ska försöka letaupp vart det var. Men jag har jättesvårt att minnas folks ansikten…
Idag kom en kvinna fram till mig och min son och började prata med oss… som om vi hadde träffats förr. Efter vår lilla pratstund när jag och sonen gick där ifrån sa han "min fröken" och då förstod jag vem hon var :)

Lostlie
2009-04-05 12:54
#16

#15 hihihi…. tur man har barnen som kan hjälpa en ibland!Skrattande

Jezzz
2009-04-07 08:56
#17

Jag kommer ganska ok ihåg ansikten… men NAMN! Nejnejnej… det är hur svårt som helst!

Människor man träffar… namnet bara flyger förbi… noll koll…

Folk som snackar om tex artister, olika band, skådisar, kända människor… Det funkar inte. Kopplar inte ett skvatt. Jag gillar tex KISS sen många år… men jag vet bara vad en av dem heter… Jag har inte den blekaste vad killarna i Beatles heter… fastän jag fått veta det 1000 ggr…

Likaså om nån tex säger en VÄLDIGT känd låt… jag kopplar inte vilken det är förrän jag hör den. Då inser jag att det typ kan va en av mina favoriter…

Historia i skolan va ju inge kul… namn på kungar? Årtal? Näääää….

Däremot var jag skitbra på geografi…Kanske för att det är mer konkret? Kunna visa ställen konkret på en karta? En kung som levde nångång med nåt namn… lite för abstrakt.

Klarar inte av vad gatorna i stan heter… kan drottninggatan och nästan kungsgatan typ. Lokaliserar mig med tunnelbanekartan som sitter mer inpräntat i skallen.. där är det oxå mer konkret. Kan rabbla station efter station. Men vilken gata de stannar på har jag ingen koll på.

Har läst nånstant att man kan ha extra svårigheter att tänka ett förlopp abstrakt om man har en ADHD-störning. Stämmer på mig… väldigt bra. Ska nån beskriva nåt, då e det fram med papper o penna för att jag ens ska ha möjligheten att hänga med…

Ja… jag kan räkna upp hur mkt som helst… men det ska ni få slippa Tungan ute hehe

/Jezzz

Lostlie
2009-04-07 11:22
#18

#17

Jag har exakt samma problem! Jag har otroligt svårt för namn och precis så som du beskriver det! För mig är detta ett STORT funktionshinder! Detta har även gjort att jag är ännu mindre social än vad jag kanske annars skulle vara, andra människor har ju en otrolig förmåga att diskutera "folk" jämt och ständigt. Medan bekanta sitter och pratar "folk" så hänger jag inte med ett skvatt. Det slutar med att jag sitter tyst i en hörna och känner mig som ett UFO. Så frågar de ibland "du vet, hon som var tillsammans med han, som bodde där och där…." Jag har ju INGEN ANING!Skrattande

[aspie]
2009-04-07 11:39
#19

Jag har en bekant, en gammal kvinna jag brukar träffa då jag är ute med hundarna. Har kännt henne i kanske 4-5 år och ändå måste jag fråga henne vad hon heter…. fortfarande. PINSAMT Skäms och det gäller fler människor än hon

Mysan59
2009-04-07 13:56
#20

Jag stod utanför Lidl en gång och då kom det fram en kvinna och pratade med mig om huset fortfarande var till salu och vad synd att vi skulle flytta från byn osv.

Hade INGEN aning om vem det var, men när jag kom till bilen där min sambo satt, så förklarade han att hon hette så och bodde i det huset, i vår LILLA by.

Vi har  bott här i 4½ år och jag visste inte vem det var. Pinsamt!

Annons:
ananas81
2009-04-09 12:41
#21

har svårt med både ansikten och namn….är väldigt jobbigtRynkar på näsan

allobosia
2009-04-09 21:22
#22

Jag är raka motsatsen :P

Mitralis
2009-04-10 12:57
#23

Jag har lindrig Dyslexi och har väldigt svårt att få ihop namn och ansikte. Visste inte att det fanns ett samband med dyslexi=)

Träffar jag på någon inom 100meter där jag bor så brukar jag ta det säkra före det osäkra och heja utifall det är en granne. Kan inte namnet eller utseendet på nästan någon granne, fast jag hört namnet och sett dom flera gånger.

Har gått på samma linedansekurs som en annan tjej i snart tre år tror tror jag och jag kan fortfarande inte komma ihåg om hon heter Katarina, Kristna, Kristin eller nått annat med C eller K.

Blandar ständigt ihop ansikten på film. Serier går bättre.



Froddel
2009-04-11 21:19
#24

Jag har lite svårigheter med att komma ihåg ansikten, om man står i kassan på jobbet t ex och en kund kommer och handlar och sen glömmer något och kommer tillbaka och handlar igen precis efter, ja då ger jag dem ju en påse förstås till sina grejer men när de visar att de nyss handlat så känner jag mig dum. Och ännu dummare om dom kommer en tredje gång!

Namn däremot har jag jättesvårt med. Skådespelare och sånt kan jag bara ett fåtal, typ Kevin Costner, Julia Roberts, Sylvester Stalone och några enstaka till. Jag blandar alltid ihop folk i filmer så serier funkar bättre för mig. Lost t ex, det är ju en evighetsserie typ, men det händer där också att det rätt som det är kommer ett för mig nytt ansikte. "Men den där har ju varit på ön hela tiden" säger min sambo o kollar på mig. Eh, jasså….ok!

Han tycker alltid att jag frågar om samma saker och berättar samma saker för honom. Han kan säga "att det är säkert 5.e gången du berättar det där nu".

Jag står i kö för utredning av ADHD.

Froddel
2009-04-11 21:21
#25

En gång för några år sen så dök det upp en herre i tv-rutan. "Vem är det där, honom känner jag igen", sa jag. "Det är kungen" svarade min pappa. *fniss*

Barneveld
2014-04-27 21:25
#26

Jag har svårt att känna igen folk och jag tycker att det kan uppstå så himla pinsamma och jobbiga situationer. Som när jag var på fest hos mina släktingar och frågade deras granne hur hon kände mina släktingar. Jag har träffat den här grannen och pratat med henne massvis med gånger. Jobbigt :S

Nobody
2014-04-28 00:17
#27

Det är helt omöjligt för mig att känna igen folk om jag inte regelbundet, träffar dom, då fastnar det tillslut.

Namn är det ännu värre med. Jag har varit drygt två år på min arbetsplats och träffar kollegorna flera ggr, om dagen, sitter och snackar och skämtar. Ansiktena sitter där, nästan alla i alla fall men namnet kan jag bara på ett fåtal. Jobbigt, särskilt när den man snackar med hänvisar till någon annan kollega.

TV är bara att glömma. Brukar i bland sitta med frun och kolla TV men det är för sällskaps skull.

Annons:
Emo
2014-04-28 14:43
fluffymind
2014-04-29 09:39
#29

Jag har svårt för att koppla ihop ansikte och namn, vilket försurat de år jag jobbat som lärare. Tur att jag bara haft vuxna elever. De blir nog också sårade, men i alla fall inte märkta för livet, hoppas jag.

Lavendelnos
2014-05-04 12:24
#30

Jag är väldigt mycket problem med både ansikten och namn. På gymnasiet så tog det mig ca två år att lära mig klassen och det blev aldrig perfekt. Måste träffa folk jätteofta eller att de har något utmärkande med sitt utseende för att jag ska komma ihåg dem.

Hatar film och det beror delvis på att jag inte kommer ihåg vem som är vem och att jag inte kan koncentrera mig. Föredrar också serier för där hinner jag lära mig karaktärerna.

Tror folk ofta tar illa upp av att jag inte kommer ihåg dem, är faktiskt riktigt jobbigt i vardagen.

Även folk jag nu kkkommer ihåg, skulle någon be mig förklara något i utseendet har jag sällan någon aning.

TjockaBerta
2014-05-04 12:29
#31

#30

Jag har också svårt att beskriva folk även om jag känner dem bra. 

-Har hen glasögon?
-Eeeeeh!

Har ibland tänkt, tänk om jag måste vittna i rätten eller hos polisen. Vilket mörker.

>>>Malum domesticum<<<

Mysan_
2014-05-04 12:37
#32

Har jättelätt att komma ihåg namn, men inte ansikten. Ibland om jag ser någon som liknar min mamma/pappa och vi är på någon stor marknad/på stan och jag tappat bort dom lite/att det går många folk omkring oss så jag inte alltid har koll på dom kan jag säga "Pappa, kan vi inte gå dit bort?".

Jag har också jättelätt att blanda ihop skådespelare i filmer, haha! 😛

lasseifokus
2014-06-24 22:29
#33

Hej, tog många år för mig att förstå att jag är ansiktsblind.

Om man inte känner igen folk, då vet man ju inte att man missar personer på stan.

Fins en Facebook grupp som heter "Prosopagnostiker? ansiktsblind"  själv har jag Asperger och är dyslektiker. För oss som är ansiktsblinda är FB rolig, eftersom det är en sluten grupp så är folk väldigt frispråkiga, kan rekommendera för er som är ansiktsblinda.

Upp till toppen
Annons: