Annons:
Etikettnpf-tester
Läst 19629 ggr
[aspie]
2008-12-14 13:37

Hur hög IQ har du?

Lade in detta på psykologi och tyckte det kunde hamna här oxå eftersom vi Bokstavsfolk funkar helt annorlunda i tänket men bilder o.s.v

Skulle vara kul att se hur skillanden kan bli Flört

Kollade ett mindre test på hur hög IQ man kan ha. Jag fick 120 trots att jag slarvade. Blir så stressad när det är på tid.

http://www.mensa.se/#

Annons:
HannaM
2008-12-14 14:32
#1

äää blir så arg på sånna test=P Mitt arbetsminne är så kasst=) Känner mig alltid smartare än resultatet.. tihi

linhof
2008-12-14 14:33
#2

128……. o avbruten fyra ggr av barnen……

HannaM
2008-12-14 15:10
#3

#2 wow=) Utan barnens avbrott blir det mensa direkt=)

nadnadiine
2008-12-14 15:39
#4

jag är under 18 o fick 118 :P

linhof
2008-12-14 15:40
#5

#3….. det tror ja ju inte… allt är ju relativt vet du Flört och intelligens är ju mer än "snurrade" figurer…..

själv värdesätter jag EQ högre tex….. men visst är jag mallig…. jag är ju "smart" det är annat än va man fått höra under uppväxten *fniss*

HannaM
2008-12-14 15:52
#6

#5 ää su var ju bara 3 ifrån=) Håller med dig, annat är viktigare för mig med men som du säger, det är lite skönt att få bevisat att man itne är så dum som en del försökte få det till under uppväxten=)

Kunde inte hålla mig.. 126

Annons:
linhof
2008-12-14 17:30
#7

#6 sedär ja! du e ju inte så dum du heller! Flört

Fast å andra sidan…. jag känner NT folk (NT=neurotypisk= normal) som skulle få typ… 40 i IQ på detta testet!!! o det innebär ju att de egentligen skulle vara en dregglande deghög…. Fast dom är riktigt smarta men inte kan se det logiska i bilderna….

Detta innebär ju att vi har en logisk intelligens Skrattande LQ *hihi*

HannaM
2008-12-14 17:42
#8

Kan väl rekomendera illustrerad vetenskaps iq test.. där är det ord och minne också, inte bara fina figurer=)

www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

Där går det sämre för mig med taskigt arbetsminne i och med sifferrepetitionen

[aspie]
2008-12-14 18:07
#9

Intressant Hanna, men jag kommer inte dit jag ska när jag klickar på länken. Försöker igen senare genom att kopiera och klistra in länken istället

Flört

Sweetelle
2008-12-14 18:34
#10

Vi verkar ju ligga högt allesamman på IQtestet, antingen är testet för lätt eller så är vi väldigt smarta. Jag har ofta problem med tiden på slutet, för jag tappar koncentrationen på vägen (vilket jag gissar många här gör). Själv fick jag 126, men då jag på slutet såg att tiden började ta slut flippade jag och klickade i några hejvilt och sedan sket jag i att det blev tid över och avslutade bara för att få ett slut på det.

#6, 9 Jag var inne och fixade till Hannas länk så nu fungerar den Aspie. Hoppas det var ok Hanna!

#5 Även om DU tycker att intelligens innebär mer så är det ju sådana här test som mensa använder sig av så därför är det ändå tillräckligt för att få vara med i mensa, vilket var vad Hanna sa. Och jag håller med Hanna, utan störande barn borde du fixa mensatestet ;o)

linhof
2008-12-14 18:49
#11

#10 Vi är smarta…. jättesmarta…Skrattande inget snack om saken… (menade inte att vara oförskämd förutSkäms)

jag har samma problem med tiden där faktiskt… blir stressad…. men

Sen har vi ofta fler helt underbara egenskaper som många på vår jord saknar…..*en kramsmiley*

Sweetelle
2008-12-14 19:16
#12

Jag testade på Hannas länk med och fick även där 126, där jag var svag på symbolminne vilket beskrivs mäta; korttidsminne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration.

Och Korttidsminne/arbetsminne och koncentration är ju helt klart mina svagheter.

Det känns som 126 känns ganska rimligt iom att jag fick det på båda, hur är det med er andra, fick ni samma resultat?

linhof
2008-12-14 19:24
#13

ooooo har gjort det testet nu…. Det var ju nästan likadant som det jag gjorde på utredningen….o svårt….

#8 ja siffrorna var jättesvåra…

Det här är i mina ögon ett mer IQ test än mensas… fast de är roliga båda två Skrattande

Annons:
Sweetelle
2008-12-14 19:25
#14

#11 Jag tror ingen tar illa upp. För min del känns det kul att ha bra på IQtest, men jag måste ju säga att de egensaper jag åstundar inte är intelligens utan tex social kompetens och diciplin, vilket jag har noll av, men varför skall inte vi kunna vara glada för det vi har/kan. De som är lite småblåsta men som är sociala och kämpar på och är diciplinerade har ju det att vara glada för, ibland skulle jag gärna bytt med dem.

;o)

nadnadiine
2008-12-14 20:01
#15

Jag gjorde testet i #8 tidigare idag och fick 113

Finns det inga test för barn någonstans? inte hittat iaf.

linhof
2008-12-14 20:10
#16

#11 bra att du inte gjorde det… blev lite skraj jag gjort nåt fel ett tag…svårt att tolka text ibland… särskilt när man är lite extra "trasig".

Diciplinen är åtråvärd… och det här med sociala koder…kan för mitt liv inte begripa varför man ex: frågar hur nån mår när man inte är intresserad? men däremot har jag lärt mej…. att smyga undan dem… har oxå lärt mej vad som är brukligt att svara ibland… men jag förstår dem inte…. *trist*

#15 bra gjort Glad Men jag tror inte det finns sådana tester till barn… inte på nätet iallafall…. barn växer hela tiden så det kan vara missvisande….

nadnadiine
2008-12-15 18:58
#17

#16 ok, då får jag väl vänta i typ 5 år.. haha

linhof
2008-12-15 19:48
#18

#17 du kan ju göra testet men var medveten om att det kommer ändra sej med tiden… Skrattande om 5 år kanske du e smartare än nånsin Flört

nadnadiine
2008-12-15 21:19
#19

#18 eller så blir jag bara osmartare och osmartare.. xD

linhof
2008-12-16 02:26
#20

#19 tror jag inte på…. Flört  att man blir osmartare menar jag…. Skrattande

Annons:
[aspie]
2008-12-16 12:04
#21

Fick 112 på Hannas test. Är usel på matte och minne Rynkar på näsan

HannaM
2008-12-18 18:14
#22

Kom på en sak…. 

Om man medicinerar med centralstimulerande och gör mensatest räknas mnan som dopad då??

Helona
2008-12-18 18:18
#23

Jag tänker allllldrig berätta vad jag fick för poäng!Skrikandes Men å andra sidan,är ju jag bara en vanlig,simpel NPF:are. (normal psykisk fungerande)Flört

Sonen är tyvärr inte intresserad av att göra testet. Det hade varit intressan annars. Jag vet att han har hög IQ.

Men jag får väl duga ändåSkrattande

Åsa

linhof
2008-12-18 19:17
#24

#22 *asg* hehe du e laaa gooooo Skrattande

#23 att vara nt (neurotypisk=normal) ska du inte skämmas för Glad vi gillar dej ändå Skrattande

Helona
2008-12-18 21:18
#26

#24 Puh! Vilken turFlört Tack!

#22 Självklart! Skicka lite till mej,så kanske mitt resultat blir bättreSkrattande

Åsa

Sweetelle
2008-12-18 23:21
#27

#22 HannaM kul att du tänkte på det. Jag tänkte den tanken själv häromdagen och frågade därför det via mail till Mensa. Jag skrev en fråga om adhd och intelligenstest och om man får göra IQtest med adhdmedicin eller om det räknas som fusk. Dessutom undrade jag om medlemmar i Mensa måste "bevisa" att de håller nivån över tid eller om man när man väl klarat inträdesprovet får vara medlem resten av livet.

 Jag fick två svar på mailet, från både aktivitetsansvarig och testansvarig ;o)

Svaren gick ut på att har man väl en gång visat att man är behörig för medlemskap i Mensa, så gäller det livet ut - tillochmed om man senare råkar ut för en allvarlig hjärnskada. Kravet för medlemskap är att man på minst ett test ska ha uppnått gällande nivå.

Och svaret på den "stora" frågan är att det inte finns något som hindrar en person från att ta medicin inför ett test. 

 Den testansvarige skrev mer intressant om ADHD, IQ och intelligenstest även om han påpekade att han inte var psykolog/expert på området, så var det han skrev mycket intressant.

Dels att IQ-test (de standardiserade, dvs inte de provtest  som ligger på nätet utan de de använder för riktiga prov) är vanligtvis utformat för att vara motståndskraftigt mot koncentrationssvårigheter, trötthet och liknande, vilket gör att en person med ADHD inte nödvändigtvis måste prestera dåligt på testet bara på grund av sin diagnos.

Han tog också upp att intelligenstest i många fall används för att diagnosticera ADHD mfl tillstånd. Citerar den biten där han gav ett exempel direkt då jag tycker att det var mycket intressant, och gav mig lite ytterligare förståelse för testerna jag genomgick i utredningen:

"Bland annat kan man använda sig av så kallade parallella tester. Parallella tester är två tester som är mycket likartade i sin utformning. I princip har man utgår från samma uppgiftsprinciper på båda testerna, bortsett från att man rent visuellt förändrar dem lite.

_Proceduren går ut på att att man först skriver ett test, låt oss kalla det Test-A, och sedan omedelbart efteråt skriver man ett annat parallellt test, vilket vi lämpligen kallar Test-B.

På Test-A skriver en person med ADHD vanligtvis bra, men på Test-B så tycker sig testpersoner med ADHD (kanske undermedvetet) "känna igen" uppgifterna, vilket göra att man upplever det andra testet som trist och tråkigt. Resultatet av det här blir givetvis stora variationer på två principiellt identiska tester - vilket typer på att testpersonen har ADHD._

Exakt hur vanlig den här metodiken är i professionella sammanhang vet jag inte, och inte heller om det är relevant för dig. Men att den förekommer vet jag säkert."

Annons:
[aspie]
2008-12-19 09:07
#28

#27

Åh, detta var mycket intressant. Tack för att du delade med dig av detta

*Kram*Glad

HannaM
2008-12-19 09:45
#29

Fritt fram för doping med  andra ord=p

Intressant var det i alla fall. Men det IQ test som jag länkade till i #8 innehåller ju i alla fall en del som slår ut ADHD:are, eller åtminstone mig med försämrat arbetsminne, det är den där delen med blinkande siffror man ska komma ihåg. Fick samma uppgift fast den lästes för mig på min testning och den visade tydliga brister i arbeetsminnet.

Sen kanske inte testet rent i sig slår ut personer med ADHproblematik men för att prestera "rättvisande" resultat måste vi ju vara motiverade annars faller allt.

[aspie]
2008-12-19 10:34
#30

Hanna!

Vaddå blinkande siffror? Har jag missat det?Obestämd

Niklas
2008-12-19 12:04
#31

Det fins lite om IQ att läsa på Studieteknik iFokus ifall någon är intresserad.

IQ eller begåvning?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sweetelle
2008-12-19 14:24
#32

IQ eller begåvning…

Jag trodde det var samma sak, även om IQ mest mäter en typ av begåvning? IQ-test kallas ju av psykologer ofta för begåvningstest.

Edit: Impulsivt svar; nu har jag läst artikeln du länkade till och förstår bättre, men jag antar att det är ok på ett forum som det här att få vara lite obetänksam och impulsiv ;o)

Niklas
2008-12-19 16:21
#33

Det är helt okej. Glad

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

HannaM
2008-12-19 17:26
#34

#30 med siffror som man ska komma ihåg först i rätt ordning och sen i omvänd….

Annons:
[aspie]
2008-12-19 17:33
#35

#34 Jaha, det var dom du menade Skrattande Det var det svåraste tycker jag (tror jag)Skäms

HannaM
2008-12-19 17:38
#36

#35 förklarade i nattmössan tror jag i första inlägget=) Klart svåraste delen tycker jag med. Vilket jag också har bevis på, utredningsresultaten=)

[aspie]
2008-12-19 17:41
#37

#35

Vad innebär det? Dyskalkyli eller ?Obestämd

HannaM
2008-12-19 17:43
#38

#37 arbetsminnet är det som jobbar där. Gjorde precis samma sak på utredningen fast utredaren läste siffrorna istället för att jag fick se dom. Med andra ord, mitt arbetsminne är inte lika starkt som en del övriga delar av mig=)

[aspie]
2008-12-19 18:03
#39

Ska bli spännande vad det säger om mig när det är dags för utredning

Sweetelle
2008-12-19 20:44
#40

#38 Det var samma sak för mig, jag hade svårt för de där och var väldigt ojämn sa hon, typ missade flera ggr på 5 siffror och klarade sju stycken sen. Var dessutom proportionellt (jämfört med andra) bättre på att göra det baklänges än framlänges, vilket heller inte är NT.

Jag tyckte det var kul att de kunde få ut så mycket information genom att göra IQtest och sedan jämföra dem med varandra.

gulzebra
2008-12-21 17:09
#41

"Ditt IQ beräknas vara 126, eller mer"

Synd att en ojämn testprofil hör till AS… Jag har 124 på delen med sånt här egentligen, och 94 på delen med matte och sånt. Total IQ ligger på 105. Tänk vad smart jag hade varit om jag inte vore ojämn! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
sockerrattan
2008-12-22 09:41
#42

Har gjort det där testen ett par gånger o varje gång fått svaret att jag kan försöka söka in till mensa…

Mia//


[aspie]
2008-12-22 16:43
#43

#42

Att du inte söker då, för skojs skull om inte annat. Tror nog jag hade gjort det Flört

linhof
2008-12-22 20:20
#44

#42 Absolut! sök! det tycker jag Skrattande

Noeli
2008-12-23 08:57
#45

…löjligt att min IQ enkom kan mätas i min förmåga att se bilder. För om, ja, då skulle många med ADHD kunna söka mensa….

Niklas
2008-12-23 20:15
#46

#45: Jag tror säkert att många med ADHD kan komma in i Mensa.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[aspie]
2008-12-24 07:59
#47

Håller med Niklas. Jag tror oxå att många med ADHD sklle klara av att komma med i mensa, men även många med AS och HFA

gulzebra
2008-12-27 13:04
#48

Vad jag har hört ska visst folk med AS vara rätt vanligt i Mensa, tack vare att många med AS är överbegåvade :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[aspie]
2008-12-27 14:03
#49

#48 Precis, gränsen till geni  eller att vara geni är vanligare än man tror hos de med AS (har jag läst)Flört

TjockaBerta
2009-01-07 11:57
#50

Min kusin testades då hon fick diagnos. Hon var intelligent över medel men klarade inte att nämna 5 djur som bor på bondgården.

Då borde man klara Mensa med glans. Jag förutsätter att deras frågor ligger lite över den nivån. 

                                             Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Margareta
2009-01-10 01:20
#51

Jag gjorde ett Mensatest för ca 10-15 år sen och kvalificerade mig - men jag gick inte vidare. Jag fattade aldrig vad det var bra för - det var en kollega som fick mig att göra det. Vi platsade bägge två, men som sagt vi skippade det sen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Severus
2009-01-10 18:28
#52

126, eller mer fick jag som svar

Hade dock bara en halv minut kvar av tiden, så jag fick tänka till på några ordentligt.

Anne-Hedvig
2009-01-12 01:13
#53

#21 - ang. arbeidsminne. Skulle testes i sifre som kom og forsvant på en dataskjerm, og så skulle jeg huske dem etterpå. Fikk vite av nevrospykologen at "det er bare ÉN prosent av befolkningen som gjør den testen like dårlig som du!"

Andre tester var heldigvis mer normale, og en spesiell test med å sette sammen brikker til figurer gjorde jeg helt glimrende - "bedre enn 99. procentil". Fikk vite at det er vanlig med stor spredning på evnene hos bokstavfolk: gjerne topp og bunn som ytterpunkter.

Sweetelle
2009-01-12 13:48
#54

#53 Ditt resultat liknar mitt litegrann. Jag hamnade helt utspritt i olika sorters test, vissa klarade jag högt över medel och andra långt under, som det där med att minnas siffror - det var jag fullständigt värdelös på!

Laomi
2009-01-23 13:53
#55

Fick 126 eller mer som svar jag med. Får alltid bra på sånna här tester. Det är smickrande i början, sedan inser man att de bara mäter samma sak. Jättemånga av frågorna har exakt samma princip bara att det tillexempel är pinnar med bollar på istället för rutor med mörka fält i. Man ska tänka sig att de rör sig från ruta ett till ruta två, och sedan ska röra sig på samma sätt i ruta tre och var hamnar bitarna då? Eller så ska man addera figurerna till varandra, och överlappande bitar plockas bort.

Jag har inte kunnat använda denna förmågan till någonting bra alls förutom att klara ut talföljder i matten. Men, men. Det är väl alltid kul att få bra resultat på någonting antar jag :)

Annons:
[Tassy]
2009-01-24 00:58
#56

126 eller mer på mensatestet, 142 på ill.vetenskaps test.

Gjorde riktiga mensatestet som 5-6åring och låg då på 131.

Mvh Tassy

Tom
2009-03-13 00:26
#57

#56, hur kommer det sig att du skrev mensatestet som 5-6åring? De testar inte personer under 18 år.

Tom

[Tassy]
2009-03-13 14:40
#58

#57 Jag kan inte svara för hur det ligger till helt då jag inte minns det själv, men jag vet att jag utreddes en del som liten. Jag får fölita mig på att det mina föräldrar berättat för mig är sant.

Jag personligen gissar på att jag fått skriva testet utan att någon represtentant från mensa övervakat det dela (har för mig att det ska vara något sånt för att provsvaret ska vara giltigt?) utan att man kanske snarare rättat och tagit tid utöver det? Jag vet inte. Jag lägger ingen vikt vid mensatestet, intelligens är så mycket mer än logiskt tänkande. För mig är det bara siffror, jag har inte brytt mig om att skriva "på riktigt" som vuxen.

Hur testar de sk. underbarn? Använder de någon annan form av utredning anpassat för barn?

Lostlie
2009-03-13 15:41
#59

Fick "126 eller mer". Det var ju överraskande bra, eftersom jag alltid blivit kallad "lite trög"Obestämd

Tom
2009-03-13 17:52
#60

#58, Jag vill inte vara bråkig :-) men mensatestet omges av en hel del säkerhet och sekretess så det skulle aldrig lämnas ut till någon utanför mensa. Så jag var mest nyfiken på hur det gått till eftersom jag inte hört att det skulle förekomma tester på minderåriga, inte för att jag på något sätt tvivlar på det du säger.

Mvh

  Tom

Sweetelle
2009-03-13 22:28
#61

#56-60 Tassy, de testen man gör i samband med utredningar är intelligenstest som mycket väl kan ha gett dig ett resultat på 131, däremot används inte mensas IQ test inom vården utan Mensas test används uteslutande av Mensa för att folk skall kunna kolla vilken IQ de ligger på (framförallt de högre nivåerna) och sedan använda resultatet för att tex kunna bli medlemmar i Mensa om man vill. Blanda inte ihop IQtest med Mensatest.

Mensatest är ett IQtest men IQtest är inte med nödvändighet ett Mensatest ;o)

Sweetelle
2009-03-13 22:33
#62

En sak till när det gäller barn så används andra tester än mensatest. WAIS motsvaras tex av Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC, sju till sexton år) och Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI, två och ett halvt till sju år).

Har man fått ett resultat på över IQ 131 så kan man lämna intyg om det till mensas psykolog och bli medlem, man kan dock inte göra testet via mensa i Sverige om man är under 18 år. Hur det är i andra länder är en annan fråga, det vet jag inte.

Annons:
sockerrattan
2009-03-14 13:49
#63

#62 Det där WISC-testet finns för vuxna oxå! Har själv gjort det när de utredde mig!

Mia//


Sweetelle
2009-03-15 00:20
#64

C:et i WISC står för children, för vuxna heter testet WAIS. Har du gjort testet för barn känns inte resultatet särskilt relevant. 

WISC = Wechsler Intelligence Scale for Children

WAIS = Wechsler Adult Intelligence Scale

Constance
2009-03-15 10:24
#65

Hur räknar man ut IQ gjort på det testet som WISC?

Vet att dottern fick göra bland annat det men undrar om det är det då som anses vara IQ testet? Då man utreder…

[Tassy]
2009-03-15 20:01
#66

Det var inte genom vården jag gjorde detta test. Jag kan lika gärna ha förstått fel, någon kan ha jämnställt det med mensas test eller vad som helst, det kan räcka för att jag ska missuppfatta. Jag är lika nyfiken som ni i detta, så jag ska ta reda på mer om vad som är vad i det hela Flört

Jag tar inte illa upp, man ska vara kritisk och ifrågasätta.

Som jag har förstått det i nuläget är testet jag gjorde en helt vanlig kopia av mensatestet, som jag sedan fick skriva medan några satt med, alltså inga från mensa eller några "behöriga", utan bara nån som kollade så jag inte fuskade samt tog tid. Denna kopia ska ha tagits då en bekant skrev testet (vuxen person). Hur det har gått till har jag inte den blekaste om.

Så även om allt gått "rätt" till, så är testet inte äkta, men vari ligger skillnaden igentligen, person som person, test som test kan jag tycka. Mina svar påverkas inte av vem som kollar. Knappast svarstiden heller Flört Jag betraktar det som en kul grej, en liten fingervisning, borde ha förtydligat det i #56, med "riktiga" menade jag det formulär som används, inget annat. Jag får rätta mig själv där.

Jag återkommer när jag har svart på vitt, vad som är vad. nog om teorier från min sida Glad

sockerrattan
2009-03-16 10:32
#67

# 64 Det var det för vuxna jag gjorde!

Mia//


Tom
2009-03-16 23:31
#68

#66, Tack, då väntar jag  :-)

  Tom

snurro89
2009-03-22 07:55
#69

jag har 100 något i IQ trorjag.. xD

Annons:
Senixus
2009-03-23 00:22
#70

s**t gjorde denna test förut och fick över 120 nånting. Nu fick jag 107. Snacka om att min hypade hjärna inte fokuserar som jag vill FörvånadSkrikandes

Nackdelen med att vara hypo Skäms

ananas81
2009-03-23 19:46
#71

122 fick jag…men det är som sagt stressigt när det går på tid

Lasse46
2010-01-26 19:50
#72

Hej! ny här.

Har diagnos ADHD, och jag gjorde testet fick 96 p. är det bra eller är det att man mindre bra bara

Lasse46

[aspie]
2010-01-26 20:29
#73

Hej och välkommen Lasse Glad

Vet faktiskt inte (minns inte)vad den "normala" gränsen går för att det ska vara bra eller mindre bra. Kanske nån annan vet?  oppas på det

Sweetelle
2010-01-26 21:42
#74

#72 Hos en normalpopulation är ett genomsnittligt IQ 100. Det anses normalt med variation mellan 70 och 130 ungefär. Har man ADHD spelar testsituationen väldigt stor roll, eftersom det krävs ett visst mått av koncentration. 96 i resultat skulle jag säga är helt ok, varken bra eller dåligt.

/Elva

[YlvaP]
2010-01-26 23:12
#75

Jag fick 103 poäng. Jag har svårt med såna bilder och gissar många gånger på ett svar.

WithinTemptation
2010-01-27 12:11
#76

Usch, när jag läser allas fina resultat känner jag mig himla korkad… :/ Fick strax under 90. Tester som det som TS tipsade om har jag så svårt för. Och jag hoppas att ens IQ inte bara kan mätas med hjälp av såna figurer utan andar tester också…. Har försökt komma in på det testet på Illustrerad Vetenskap men länken verkar inte funka….. Om någon har den rätta adressen får gärna lägga in den… :)

Annons:
Sweetelle
2010-01-27 15:11
#77

#76 Adressen verkar vara död numera, väldigt synd för den har fungerat i flera år. Jag har sökt på hela illustrerad vetenskaps hemsida utan att hitta den, tyvärr verkar testet vara borttaget, skulle jag hitta det senare så lägger jag in en ny länk.

HannaM
2010-03-14 23:57
#78

Nu har jag gjort det igen=p Mensaas alltså.. och jo jag verkar inte ha tappat den här typen av begåvning även om jag känner mig lite dum för tillfället=p Fortfarande 126 eller mer.

Emaljoh4
2010-03-15 18:03
#79

Jag fick 96 i IQ, HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAa

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Axiom
2010-03-16 01:41
#80

Min utredning visade på ett snitt av 137 i IQ, med toppar på över 150 IQ och med svackor på 90-95 IQ i ordförståelse.

Typiskt Asperger sa de, och det förklarar en hel del varför det lätt blir fel i sociala situationer.

SvartSalladd3
2012-02-24 23:46
#81

Har gjort diverse test, både mensas och illustrerad vetenskaps och hamnar på 120, dock är mitt arbetsminne uselt så det drar ner resultatet ordentlig >.<

Lunar
2012-02-25 11:32
#82

Man kan inte mäta intelligens på detta vis.När ska folk förståTyst

Tom
2012-02-25 13:46
#83

Lunar, utveckla gärna din kommentar.

Tom

Annons:
Emaljoh4
2012-02-25 13:48
#84

Jag håller med Lunar faktiskt.

Det är de som har gjort IQ-testen,som anser att det är DET som är intelligens.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Tom
2012-02-25 16:37
#85

Emaljoh, Vad är det du håller med om? Vilket vis är det man inte kan använda. Jag tror att jag missar någonting. Varför skulle de som tillverkat ett IQ-test ha någon speciellt konstig uppfattning om vad som är IQ?

Utveckla gärna så att jag förstår.

Tom

Zaphix
2012-02-25 16:54
#86

Var ju lätt, även om jag ogillar såna här trådar då det ändå bara är dom med bra resultat som skriver, mest dom iaf.

Jag fick 126 eller mer.

Tycker testet var rätt simpelt.. Hade strax över 4 minuter kvar av tiden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
2012-02-25 22:08
#87

jag tror att några missar att särskilja intelligens/IQ och smarthet.

Jag anser att det är en skillnad på så vis att bara för att man har en viss förmåga, så är det inte säkert att man kan använda dess fulla potensial. Därför resonerar jag att det är skillnad på intelligens och smarthet.

Kan det vara så Lunar menar också?

Emaljoh4
2012-02-26 09:17
#88

#85 Det behöver inte vara någon "speciell konstig uppfattning" om vad intelligens är.

Om t.ex jag skulle göra ett test som ni skulle utföra sen, så är det ju JAG som bestämmer vad som JAG anser rätt och fel i testet. Om någon annan skulle göra ett test så är det den personen syn på vad som är "rätt" och "fel", vad den personen är ute efter.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Lunar
2012-02-26 09:52
#89

Ja precis Tassy ;)

Det är så mycket som spelar in i en sådan test som tex livserfarenhet,vilken världsdel du är född i och bla bla nej jag tänker inte vidareutveckla mitt svar.

Zaphix
2012-02-26 11:11
#90

Men såna här test mäter IQ, inte så mycket mer att diskutera om egentligen. IQ är en typ av intelligens, det logiska tänkandet.

Sedan finns det andra typer av intelligens och för det finns det andra test.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Lunar
2012-02-26 11:53
#91

må var och en vara lyckliga i sin tro :)

MoaL
2012-02-26 15:35
#92

122. Jag fastnade på en eländes fråga och missade de sista.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Varulv]
2012-02-26 18:21
#93

Just detta test mäter egentligen bara en sak: hur snabb man är i tänket. Just detta test hade visst en limit på tio minuter (det var några år sen jag gjorde det, så det kan iofs ha ändrats).

Låt säga att en viss individ tar god tid på sig att svara - är kanske grundlig och rekorderlig i sin kognition. När tio minuter har gått till ända, så kanske individen ifråga bara hade hunnit besvara första frågan (men iofs gjort den rätt).

Utifrån det resultatet - bör man då klassa vederbörande som "idiot" (dvs. IQ betydligt under 70)?

Nej, jag anser inte det. Jag menar att det faktum att en individ förmår lösa uppgifterna i sig är värt något. Att kunna lösa uppgifterna snabbt är en positiv egenskap, men denna bör inte överpremieras, såsom i detta Mensa-provtest.

Alltså underkänner jag provtestet på vetenskapliga grunder.

Basta.

Flört

Aspierant
2012-02-26 18:33
#94

100 på Mensa-testet och 108 enligt Illustrerad Vetenskaps test.

Tror att resultatet jag fick på Illustrerad Vetenskaps test stämmer bättre, eftersom det mäter flera olika saker. Sedan så vill jag lägga till att resultaten antagligen påverkades till det sämre eftersom min sambo spelade hög musik samtidigt som jag gjorde testen (kan inte alls koncentrera mig om det är ljud någonstans). Tungan ute

Zaphix
2012-02-26 21:17
#95

#93: Fast jag behöver inte vara grundlig och svara sakta, för tittar jag på det lite snabbt så är det självklart för mig vad som är rätt svar.

Är lite som att läsa, man läser en mening och sedan fortsätter man läsa vidare på den meningen.

Är man logiskt lagd så känns det konstigt om man ska behöva sitta tio minuter med en fråga, har man hög IQ känns det ju konstigt om man ska behöva klura i två evigheter med så pass lätta frågor.

Men jag har iofs ADHD, jag är snabbtänkt för att jag måste vara det, tappar ju fokus annars.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[xhristoffer]
2012-02-26 22:06
#96

först om främst fick jag 129 :P och sen är iq intelligenskvot :)

inte en speciell intelligens :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot

[Varulv]
2012-02-26 22:32
#97

#95 I vissa avseenden uti vardagsvekligheten så fungerar jag såsom du, Zaphix, så jag förstår vad du menar.

Erinrar mig plötsligt ett av mina tidiga jobb - där tyckte jag ofta att det räckte med blixt-uppfattningar - varför skulle man analysera och dryfta i evig tid, utan att man nådde längre i resultat!? var ofta min reaktion på chefens långsamhet därvidlag. Flört

Annons:
[Gibbon]
2012-02-29 20:13
#98

Eftersom jag precis började läsa lite sannolikhetsteori så roade jag mig i dag med att försöka räkna ut den genomsnittliga IQ:n hos oss med NPF. Åtminstone enligt diagnoskriterierna för AS, som utesluter IQ under två standardavvikelser. Jag förmodar att det gäller diagnoser som ADHD också, givet att en annan kategori av diagnoser tar vid under 70 IQ.

Man kan förstås tänka sig att fördelningen ser annorlunda ut, även om jag inte har sett några belägg för det. Men givet den här modellen, där man räknar bort alla under 70 IQ, så landar vi i genomsnitt på hela 100,8 IQ.

Det finner jag lite lustigt eftersom det nog måste ses som ett ganska neurotypiskt snitt. Glad

muammar
2012-09-04 22:42
#99

Har gjort Mensas provtest, fick 125. Andra iq-test en gjort har varit alltifrån 120-132.

Testen en gjort under utredning påvisade samma värden. Däremot, vad en lyckas score:a på iq-test är i praktiken meningslöst, eftersom jag ändå inte är kapabel att genomlida utbildningar därefter - eller behålla ens enkla anställningar.

JohannaEkroth
2012-09-04 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

126 eller mer.

Logisk har jag alltid varit… Det är språkligt jag drar ner min IQ…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Admantine
2012-09-04 23:40
#101

Lite knepigt det här med olika tester. Jag gjorde en IQ-test för ett antal år sedan under sträng bevakning och på tid. Mycket med symboler och bilder som jag klarade galant med mitt "fotografiska minne". Det var svårare med matteuppgifter i text eftersom jag glömmer vad det stod i första halvan när jag läst klart (har ADD). Men fick trots det resultatet IQ 139. Jag minns dock inte vad testet hette, men det var något godkänt, proffesionellt iaf. Jag har för mig att jag gjort mensatestet på internet, men har totalt glömt om jag hade någon IQ där :-) Jag ska göra det testet och återkommer med resultatet om det är tillräckligt bra, annars låtsas jag som ingenting…:-D

Anne-Hedvig
2012-09-04 23:55
#102

Er tydeligvis en del glupe folk på denne ifokus-tråden ;-)

Allamej
2012-09-05 03:28
#103

Jag anser inte att man kan använda samhällsfrågor, matte osv för att ta fram en persons IQ.

Jag failade matte vilket gjorde att jag fick ett IQ på psyk. på 99. Men jag har även gjort mensas test och då ligger jag på inbjudningsnivå.

Förklara det.

Jag har otroligt svårt för matte.

Att använda ens allmänkunskaper för att fastställa IQ… det är bara fel…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

JohannaEkroth
2012-09-05 09:33
#104

Allamej, Mensas test är inte matte utan logik. Hade det vabrit matte hade jag hamnat under medel…. FlörtObestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Allamej
2012-09-05 14:43
#105

Precis Höstis… Direkt dom tar in allmänbildning som matte osv. så är jag helt körd för jag måste få förklarat varför det ska vara på ett visst sätt…

Jag gillar det logiska testet som mensa har och dom övriga är ju avfällingar som uppkommit genom psykologer. Det testet som är på psyk. är ju ungefär samma kategori som vem vill bli miljonär…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
2012-09-05 15:24
#106

Men hörrni… matte, det  ä r  väl logik i huvudsak… Obestämd

Allamej
2012-09-05 15:34
#107

Men för att kunna förstå matte så måste man förstå logiken bakom den. Den är det endast en person som behagat att förklara för mig i skolmiljö. Dvs. jag gick ut med enbart A-matte.

Sen så har dom ju andra frågor på psyk, som att hitta spår och se vad som saknas i bilden… väldigt enkelt om man sett den vanliga bilden först…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Zaphix
2012-09-05 15:51
#108

Fast att förstå logiken bakom matte handlar väl om IQ..?

Att kunna förstå logiska saker lätt utan att behöva bli förklarad för på många olika sätt utan greppa det snabbt bör man ju kunna göra om man har en hög IQ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2012-09-05 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Nej, Varulv, matte ÄR siffror, logik är symboler. Stor skillnad.

Mattens siffror förvandlas till nya siffror medan logikens symboler finns kvar.

Tex: 3+3=6

Eller:

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Allamej
2012-09-05 16:23
#110

Zaphix, om du aldrig fått lära dig logiken bakom matten, skulle du förstå den då?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

HannaM
2012-09-05 18:29
#111

Logik kan ju lika gärna vara ord. Det behöver inte handla om vare sig symboler eller siffror. Det handlar om att dra korrekta slutsatser från givna påståenden (för att citera wikipedia).

Annons:
Zaphix
2012-09-05 18:33
#112

#110: Till viss grad, ja.

Var ju inte direkt högskolematte på utredningstestet, inte ens högstadiematte av det jag minns.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
2012-09-05 19:48
#113

I dom tester dom hade mig i så var det gymnasiematte… Jag skulle inte göra speciellt bra ifrån mig på högstadiematte heller…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
2012-09-05 20:57
#114

Jag vet att väldigt många aspergare (och du med, Zaphix) känner en väldig osäkerhet inför matte - alltmedan samma individer känner stor förtröstan för logik (och är själva bra i det avseendet).

Jag ansluter mig gärna till nyss definierade skara. Fick aldrig högsta betyg i matte. Men, som jag deklarerat förut i annan tråd, så fick jag nästan alltid stjärna inklistrad i kanten för de sista talen de, som byggde på logisk bevisföring (dessa tal ansågs som allrasvåraste i matten).

Varför fick jag då inte högsta betyget i matte? Tja, på grund av mitt funktionshinder, skulle jag tro. Och vari består då det när det gäller matten? Svar: funktionshindret består i att göra missar. Man ser inte upp. Och så gör man felslut. Därav blir resultatet - "svaret" - fel. Och vips! blir det bock i kanten! Således ett fel av säg tolv uppgifter på provet. Jag hade nästan alltid säg fyra, fem sådana "slarvfel". Men, som sagt, de tre, fyra sista uppgifterna (de svåra) hade jag nästan alltid rätt på. Men de där slarvfelen, de drog ner resultatet.

Obestämd

Zaphix
2012-09-05 21:07
#115

Jag gillar matte, men har inte koncentrationen till det och har för bråttom så jag gör slarvfel.

Dock så har jag aldrig haft några problem med matten trots det, men heller inte fått högsta betyget alltid. Var alltid i den grupp som läste svåraste matten på högstadiet, även om jag var långt ifrån bäst i gruppen var jag heller inte sämst.

Läste till matte C på gymnasiet, men inge mer då jag hellre valde ämnen jag lättare fick bra betyg i. Stategiskt. ;)

Har man som jag koncentrationsproblem blir matten besvärlig trots att jag förstår den. Men känner nog att har man hög IQ bör inte matte vara ett så stort problem att man inte fixar matten på utredningen ifall man fått en grundutbildning i skolan. Har man hög IQ bör det nog inte vara några större problem att ta till sig undervisningen av matten på grundskolan.

Men visst, finns säkert genier i logik som inte förstår matte, men lär inte vara så många.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
2012-09-05 21:22
#116

Men Zaphix, du förstår inte vad jag säger! Det är som att tala med en vägg!

För att jag ska förstå matematik måste jag få veta varför saker ska vara som dom är och inte kan uträttas på andra sätt. Det svar jag fick när jag frågade varför det skulle vara så var "För att det ska vara så" Det är inte information, det är inte utbildning, det är efterapning från nån pedagogikkurs. Jag fick den hjälpen sista terminen i gymnasiet. 5 år och enbart sista månaderna som jag faktiskt förstod vad jag gjorde som jag gjorde.

Jag avklarade A-matten på den korta tiden. Så jag är inte så himla korkad som du hävdar att jag är. Ja jag kan läsa diplomatik.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Zaphix
2012-09-05 21:27
#117

#116: Eller så är det så enkelt att jag har en annan åsikt i frågan än dig..?

Det har ju en tendens att stå en förklaring i matteboken om inte annat.

Och jag hävdar inte att du är korkad, ta det inte som personangrepp bara för att jag inte tycker som du gör.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2012-09-05 21:31
#118

Zaphix - Jag har svårt för matte och behöver samma genomgång kanske 5 gånger som folk vanligen tar på första…

En förklaring i matteboken har aldrig hjälpt mig tyvärr.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Zaphix
2012-09-05 21:38
#119

#118: Okej, men har du då en hög IQ?

Inte på mensas provtest då, eftersom det ju mest ger högt resultat så man ska bli sugen på att göra deras riktiga test.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-09-05 21:42
#120

Senast igårkväll, min vana trogen lösandes ett (svårt) sudoku, fann jag en djupare mening med gymnasielogikens inlärda axiom

  • om p, så q
  • icke-p, alltså icke-q

De svåra sudokuna kräver nämligen, att man i varje ruta skriver alla de möjliga siffrorna. Därefter får man utse en av siffrorna till arbetshypotes ("q"). Man förutsätter alltså q. Därefter så ser man efter vad det får för konsekvenser. Så länge "p" ges för handen, så gäller "q". Men om plötsligt "p" kollapsar (på grund av motsägelse), så gäller inte heller "q".

Oavsett hur utfallet blir, så kommer man vidare i sudokut. Det handlar om metod för uppgiftens lösande.

Vad ville jag nu ha sagt med detta…? Jo, sudoku anses ju ställla krav på matematisk förmåga. Men med detta exempel visar jag ju helt tydligt, att matematiken förnämligast löses medelst logik! Flört

JohannaEkroth
2012-09-05 21:43
#121

Tror jag låg på 113 på utredningen. Men det är ju allt; matte, språkförståelse, logik och en massa annat.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

muammar
2012-09-05 21:45
#122

Den svenska kurslitteraturen till de gymnasiala mattekurserna är ju avskyvärd - deras förklaringar, eller dumförklaringar snarare, är såpass luddiga att det hade varit mer värt lämna sidan blank.

/läst Ma A-D på gymnasium, E + högskolekurser efteråt.

Precis som all kunskap, så härledes den från intellekt - på sådana vis är det rimligt använda matematik, samhällskunskap osv som förlängning av ett IQ-test - dock måste en beakta den kulturella (och socio-ekonomiska) linsen.

Sen är IQ-test meningslösa, eftersom de i praktiken leder endast till skryt. So what, vissa får över 130 i IQ? Kan de klara vardagen effektivt? Kan de klara av "sunt socialt förnuft"? Kan de hålla kvar en anställning?

Nä. Dåså.

Admantine
2012-09-07 05:39
#123

Äntligen har jag tagit itu med testen! Men om det anses som skryt så får jag väl strunta i att redovisa resultatet… Apropå IQ-tester…varför är de utformade på det sätt de är? Hur kom man fram till vad som är IQ? Jag tycker det verkar orimligt att komma fram till det över huvud taget, eftersom det ju blir subjektivt med de som beslutar. Jag får inte ihop det riktigt :/ Till sist… Muammar, jag tycker att slutet på ditt inlägg är nedlåtande gentemot personer med funktionshinder. Har jag rätt eller har jag fel?

muammar
2012-09-07 10:37
#124

Varför skulle de vara nedsättande mot någon med funktionsnedsättning? Jag har svårt att se den kopplingen.

IQ-test ÄR meningslösa utifrån att de tillför endast ens ego och i praktiken ingenting annat.

Vad ska övriga samhället ha för nytta att en har 90, 100, 125 eller över 130 i IQ - om det inte medför att personen är arbetsför, eller som dagens skitsamhälle gärna trycker på, "socialt begåvad"? (För det är viktigare att vara social än faktiskt kompetent har jag tagit del av).

En arbetsgivare struntar blankt i om du har 100 eller 130, sålänge du har EXAKT den examen + socialt begåvad. Helheten av en människa ignoreras helt, eftersom det kräver mer tid i rekryteringsprocessen.

LinaIsabell
2012-09-07 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Jag har inte läst hela diskussionen, men jag vill ändå tillägga en sak. 

De flesta av mina vänner som jag kan ha givande civiliserade samtal med, de vänner som faktiskt är vakna och öppna inför fakta, som tänker logiskt och som faktiskt förstår vad man menar, och dessutom kan hålla undan känslor från logik i en diskussion… De råkar alla ha en hög IQ, runt 120 eller mer. (Och ha lätt för räkneämnen)

Har även många bra vänner med medel-IQ, runt 80-110 typ, som inte alls är på samma sätt. De har ingen uppfattning om vad källkritik innebär, de tror inte på fakta som presenteras ifall de "hört någon annan säga en annan sak", utan förlitar sig istället på magkänslan om vad som är rätt, och ofta innebär det då att de hellre tror på någon de har respekt för eller tycker mycket om, exempelvis deras föräldrar eller gamla lärare över en vetenskaplig rapport. (Ifall inte ämnet i fråga är någon de läst på väldigt mycket om och råkar vara väldigt intresserade utav)

De har också svårt att få en helhetsbild, och att reflektera utifrån många infallsvinklar. De går inte att ha en diskussion med på samma sätt.  Däremot går det ju självklart att ha roligt med dem och prata om vardagligare saker. 

Så jag ser ialla ett samband mellan IQ och det jag definerar som smarthet.

Annons:
Zaphix
2012-09-07 17:46
#126

#125: Alltså.. Hur kan du veta vad alla dina vänner har för IQ?

Har nog bara ett fåtal gånger kommit upp till diskussion med nån av mina vänner om vad man har för IQ, jag är väldigt ointresserad av vilken IQ mina vänner har. Har liksom ingen som helst betydelse för vår vänskap..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaIsabell
2012-09-07 18:47
#127

#126 De flesta av mina nära vänner har gjort mensas IQ-test. Eller iallafall de vänner jag haft innan jag bytte stad för några veckor sedan.

JohannaEkroth
2012-09-07 21:00
#128

125 Preciis sådär är jag, vet exakt vad som är relevant info för stunden. Väldigt pricksäker så.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-09-07 21:15
#129

#125 LinaIsabell - det var väldigt sant det du skrev nu! Flört

[Varulv]
2012-09-07 21:17
#130

Blev visst dubbel-registrerat…

Shit happens de temps en temps… Flört

Admantine
2012-09-07 21:59
#131

Jag vet inte vad mina vänner har för IQ. Jag väljer att umgås med människor som är fördomsfria, smarta, vänliga och djurvänliga samt värnar om sina vänner. Jag väljer bort "hill-billies", dvs de som vräker ur sig fördomar, har ovårdat språk, är korttänkta, inskränkta, vägrar göra annat än "så har jag alltid gjort", bakåtsträvar, vägrar ta till sig fakta, okänsliga, fanatiska, samt de som inte tycker om djur. Jag har säkert glömt några kriterier men jag tror ni förstår vad jag menar. :-)

Admantine
2012-09-07 22:01
#132

Jo om vännerna har jobb eller ej struntar jag blankt i!

Annons:
[Varulv]
2012-09-07 22:07
#133

Men det där som LinaIsabell sa om en viss kategori människor som förlitar sig på auktoritetstro, det är väldigt sant faktiskt. Jag har sådana människor i min bekantskapskrets. Det spelar ingen som helst roll hur övertygande man bevisar en sak - innan "någon annan" har bekräftat detsamma, så är de liksom döva för infon… Obestämd

LinaIsabell
2012-09-07 22:14
#134

#133 :D 

#132 Sådana faktorer struntar jag också i hos vänner. Har vänner som går universitet, jobbar, lever på soc, är missbrukare, brukar droger sporadiskt, är anti-droger, med NPF, NT, osv osv, smarta, mindre smarta osv osv.

Personkemin är det som betyder mest i vänskapen trots allt.

[Varulv]
2012-09-07 22:22
#135

#126 Jag håller med dig Zaphix om, att man inte bör döma en människa efter hennes IQ! (detta IQ dessutom som är så ifrågasatt!). Om där finns någon koppling mellan "medel-IQ" och det personliga beteende, som vi nyss har dryftat, det får väl vetenskapen i så fall utröna. Innan vi har säkra bevis, så är det bäst att inte spekulera.

Zaphix
2012-09-07 22:42
#136

#133: Såklart såna finns, men om de har hög IQ eller inte har jag ingen aning om.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-09-08 14:03
#137

#136 Nej, det var just det jag ville påpeka i mitt inlägg #135.

Men det låter onekligen lite lockande att åtminstone tänka såhär:

  • IQ-test mäter ju framför allt den logiska förmågan.
  • Människor med mer utpräglad logisk förmåga ("mensa"-nivå), använder givetvis sin logiska förmåga i större utsträckning än de som inte har lika utpräglad logisk förmåga.
  • Enligt Baron-Cohens ES-teori, så borde det vara vanligt att människor med låg IQ istället har desto högre EQ (liksom vice versa).
  • Så en människa med hög EQ är mera social, och blir därmed mer benägen till att lyssna på andra än att ägna sig åt "självtänkeri".
  • De, med högt IQ däremot, de har ofta lågt EQ. Därför förlitar de sig mer på sig själva än på andra. De är dessutom lagda åt att resonera logiskt. Därför blir denna människo-kategori gärna "självtänkare".

Egentligen väldigt logiskt! Flört

Zaphix
2012-09-08 15:12
#138

#137: Dom smartaste personer jag har träffat har varit väldigt socialt begåvade också.. Kan föra logiska resonemang, tänka själv, men samtidigt ändå vara socialt begåvade.

Ingen aning vilken IQ de har, men kan inte tänka mig att den skulle vara annat än hög med tanke på att de är logiska i sitt tänkande.

Medan många människor som inte är sådär jättesmarta, rätt "blonda", inte varit speciellt socialt begåvade heller.

Så det är nog rätt olika.

Jag brukar klassas som rätt så intelligent, får ofta höra det iaf, och har iaf över medel i IQ. Är heller inte helt borttappad socialt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-09-08 19:52
#139

Såhär då, Zaphix (bara tankeutkast, nota bene!):

  • IQ under 70: "blonda" dvs. saknar såväl social som logisk förmåga.
  • IQ mellan säg 80 och 110: socialt intelligenta, men logiskt osmarta.
  • IQ mellan 120 och 130: "balanserade" socialt och logiskt.
  • IQ över 130: logiskt smarta men socialt osmarta.

Kan de va nåt…? ObestämdFlört

Annons:
Zaphix
2012-09-08 22:29
#140

#139: Jag tror inte att man kan generalisera så mycket..

Tror inte att det har så mycket med varandra att göra faktiskt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaIsabell
2012-09-09 16:19
#141

#137 Jag tror det ligger något i det, kanske. De flesta populära människor i de skolor jag gått i har varit relativt dumma, men ganska känslosamma. Ju högre upp jag gått i min naturvetenskapliga utbildning har den procentuella andelen socialt lågbegåvade ökat.

[Varulv]
2012-09-09 18:22
#142

#141 Får man fråga (helt off the record visserligen) vilken naturvetenskaplig utbildning du går? ObestämdTungan uteFlört

LinaIsabell
2012-09-09 19:41
#143

#142 Jag studerar molekylärbiologi på universitetet.

[Varulv]
2012-09-09 22:13
#144

#143 Aha! Ett passande ämne för en aspergare, utan tvekan…! Flört

LinaIsabell
2012-09-09 23:14
#145

#144 Jo, visst!

Wide Awake Dreamer
2012-09-10 13:41
#146

Testade mensas provtest nu och beräknades till 122. Jag blir skitstressad på den korta tiden och hjärnan låser sig flera gånger, hann inte ens svara på de två sista frågorna.

Jag gjorde Illustrerad Vetenskaps test vid något tidigare tillfälle och hamnade på 128 (tror jag?). Det är vanligtvis språkdelarna som är min starka sida.

Har ibland lite bråttom och läser inte intruktionerna tillräckligt bra vilket gör att jag ibland löser uppgifter på fel sätt.

Annons:
Praefatio
2012-09-10 15:19
#147

Jag har inte vågat göra testet förrän nu. Är känslomänniska ut i fingerspetsarna, totalt värdelös när det kommer till matematik och trodde att jag skulle få ett så lågt resultat att jag skulle må dåligt över det. Jag är en sån där som styrs av känslor, liksom, jag förväntar mig inte att vara smart.

Fick 126+ i testet och slarvade lite eftersom jag blev stressad av tiden. Inte kan väl det stämma? Inte kan väl det vara ett riktigt IQ-test? Det var ju jätteenkelt, alldeles för enkelt om jag som är så urbota korkad ska få så höga poäng.

Det är nästan så att man borde göra ett övervakat test, bara för att kolla.

[Varulv]
2012-09-10 21:51
#148

Jo men varför skulle det inte kunna stämma, Praefatio!?

Du har förmodligen tidigare i livet levat med den vanföreställningen, att det skulle råda något slags motsättning mellan känsla och förnuft…?

Nu fick du ju kvitto på, att den motsättningen i alla fall inte existerar för dig… Flört

Zaphix
2012-09-11 07:13
#149

#147: Ja, det är för l'tt, de vill ju att så många som möjligt gör det riktiga testet som kostar pengar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2012-09-11 12:12
#150

#148 Man kan ju hoppas att det stämmer! Att klara någonting man var övrtygad om att man inte kunde klara är ju om något en bra boost för självkänsla och självförtroende så i så fall tackar jag och tar emot. :)

Ja! Jag har nog sett det som något exostiskt och ovanligt att vara intellektuell, intelligent och känslostyrd på samma gång, någonting som var få förunnat. Jag har en tendens att se saker i svart och vitt. Så kanske det inte alls är i det här fallet, och det är ju en intressant tanke som kan ge lite mer djup åt människor man stöter på.

#149 Det lär jag märka när jag sitter av det övervakade testet den tionde oktober… Tungan ute

Zaphix
2012-09-11 12:50
#151

#150: Mensa..? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
2012-09-11 12:52
#152

#151 Ja, jag tänkte ta mensas test :)

[Varulv]
2012-09-11 19:47
#153

#152 Bra val!

Ser fram emot din redovisning här för oss av resultatet! Tungan ute Flört

Annons:
Praefatio
2012-09-11 19:53
#154

#153 Ja, det kan väl vara skoj!

Absolut Tungan ute

fuckmybrain
2013-11-04 21:31
#155

Hatar när nånting går på tid. Älskar att spela candy crush men nivåerna som går på tid får nån annan göra åt mig. Det slår slint så fort jag ser nedräkningen och jag kan inte göra det enklaste draget ens.

jen83
2013-11-04 22:22
#156

Ja ha et veldit högt IQ men klarade int matten i skolan trolitvis fö ja int va et dug intreserad av d! Ja Ha jort IQ test både vid ADHD utredning å AS utredning å båda visa nest intil sama resultat! Dom sa typist AS diagnos!

Cragan
2013-11-04 23:44
#157

iq ska jag tydligen ha väldigt högt  o eq väldigt lågt    kommer inte ihåg dom exakta siffror men kan va för att jag inte lagt någon vikt vid sådana tester.

Fiana
2013-11-05 02:38
#158

Det blandas ihop lite mellan olika tester och så vidare här ovan.

Så för att klargöra så är det Mensas inträdestest som inte är ett "riktigt" IQ test, det är ett snabbtest som gör bedömningen enklare då det inte behöver anpassas kulturellt eller språkligt. Strikt så mäter det hur bra man är att lösa sk progressiva matriser på tid.

Man kan alltid ansöka om medlemskap om man har gjort ett riktigt IQ test med tillräckligt bra resultat under godkända förutsättningar (det är därför det behövs ett intyg också). WAIS som används i många npf-utredningar är ett sådant. (inte helt hundra men tror inte man kan använda det "anpassade" resultatet som oftast tas fram vid t ex ADHD utredningar, där räknar man bort de delar som mest är beroende på t ex arbetsminne och snabbhet - det är samma som används för att bedöma den "ursprungliga" IQ på t ex de som drabbats av hjärnskada).

Det som nog ska uppmuntra många här att söka medlemskap och göra det riktiga testet om de vill är att personer med autismspektrumstörningar presterar bättre på progressiva matriser som Mensa använder än genomsnittsbefolkningen. Det handlar dock inte om att de med AS skulle vara smartare i genomsnitt som gör det, utan att det ett samexisterande tillstånd att klara av den sortens uppgifter och ha den typen av funktionshinder. I typfallet kommer alltså den med autismspektrumstörning ha högre IQ på deras test än på ett fullständigt. Så att många skriver bra på deras provtest här har inte så mycket att göra med att provtestet är mycket lättare utan mer med det ovan. Dock är det så att provtestet ger felaktigt resultat om du gör det mer än 1 gång (det gäller alla IQ test, det är därför du bara kan skriva hos Mensa 2 gånger, de har bara 2 varianter av testet). 

Tyvärr dock för de som känner de inte klarar tidspressen så är det en viktig del i den sortens test, du ska "se" lösningen automatiskt utan att behöva resonera så mycket för att det ska vara tillräckligt överrenstämmande att fungera som snabbtest för IQ för Mensa medlemsskap. 

Sen är även "vanliga" IQ-test minst sagt tveksamma också, vad har t ex kunskaper om mer eller mindre kända författare för koppling till hur intelligent någon är? Exempelvis WAIS innehåller mycket sådant. Sedan har de avsnitt med progressiva matriser de också som ett delmoment. 

Oavsett är progressiva matriser kul tycker jag även om jag inte har någon autismspektrumstörning, så någon gång går jag nog och gör Mensas test på kul.

Så till det viktiga här, så ingen riskerar att hamna illa till. Mensas intagningstest är inget riktigt IQ test så tillvida att det är inte giltigt till i princip något annat sammanhang där IQ test krävs, utan då krävs ett fullständigt. Men viseversa kan gå bra. 

Mensa testet kan inte heller mäta högre än 135 IQ (131 för inträde).

Upp till toppen
Annons: