Annons:
Etikettnpf-tester
Läst 12280 ggr
[aspie]
2008-07-09 13:49

Ett annat asperger test

har inte sett att detta test finns med här. Finns det här någonstans så ber jag om ursäkt.

http://www.rdos.net/sv/

själv fick jag dess poäng

Din Aspie poäng : 166 av 200

Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 56 av 200

Stor sannolikhet att du är Aspie

Annons:
HannaM
2008-07-09 21:51
#1

Jag fick 123.. stor sannolikhet. första spergertestet som visat det

[aspie]
2008-07-09 22:05
#2

Vad har du för diagnos? Har du fått någon?

Bara undrar eftersom jag själv väntar på en utredning Skrattande

HannaM
2008-07-09 22:51
#3

jag är diagnostiserad med adhd…. Asperger har inte varit på tapeten alls

[aspie]
2008-07-09 23:02
#4

kollade de inte samtidigt om du kunde ha AS? Jag menar det är ju vanligt med både och

HannaM
2008-07-09 23:04
#5

#4 nej jag tror faktiskt inte dom kollade det på mig då misstanken endast varit ADHD, tror inte att jag har Asperger, men mycket möjligt att jag har drag av det…

[aspie]
2008-07-09 23:10
#6

Ja, så kan det ju vara. När jag läser om AS och "pratar" med andra som har AS så "bara" känner jag att jag är en aspie. Känner mig hemma hos dom, de förstår och pratar som jag om du förstår? Hur är det för dig?

Annons:
HannaM
2008-07-09 23:38
#7

Jepp, fag förstår… =) Jag kan absolut känna igen mig i en del saker samtidigt som en del saker är helt fel.

[aspie]
2008-07-09 23:49
#8

Ja, det blir väl att vänta på vad utredningen säger. Känns jobigt att vänta bara….LedsenGlad

[LenaB]
2008-07-09 23:49
#9

Jag gjorde testet och fick detta resultatet:

Din Aspie poäng : 29 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 174 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

[aspie]
2008-07-09 23:52
#10

Oj! Vilken skillnad i poäng.. Ja du är nog förmodligen ingen aspie Glad

KajsaE
2008-07-10 02:28
#11

Jag är förbryllad, jag fick 155 p. Jag har ju jobbat med asperger-personer. Inte känt riktigt att jag har deras problematik t ex avskyr jag rutiner, jag söker inte min trygghet i dem.
Jag avskyr detaljer, att behöva ägna mig åt detaljer. Känns onödigt.. ;-)

MEN jag har varit på en föreläsning av Gunilla Gerland, och hennes beskrivning kände jag igen mig i, ganska mycket, till en början.
Kanske man har drag? Iaf, jag klarar mig hyfsat. Ibland tänker jag att jag bara inbillar mig, jag hör inte alls till bokstavsfolket. Andra gånger är jag tvärsäker. Beror lite på olika dagar och hur det "flyter på" i huvet.. Idag t ex har jag varit mycket "ADD:ig. Men så har jag varit trött också, uppe tidigt! Sent isäng!

En ytterst viktig livsinställning som min insikt om detta med ADD har gett mig, är att jag är inte förståndhandikappad.. jag är inte samhällsfarligt korkad.. som har varit mina tidigare "självdiagnoser". Jag är nog t om begåvad, som klarar livet och studier trots att jag förmodligen är ADD.. och .. Aspie enligt testet ovan!
Är nog frågorna om det sociala; jag tycker faktiskt inte om folk som dyker upp, jag är ingen bra kompis för jag kommer aldrig o hälsar på folk. Jag tycker inte om när mina goda vänner ringer och vill hälsa på heller.. ändå verkligen ÄLSKAR jag mina vänner av hela mitt hjärta! Men jag behöver inte träffa dem.. så där samlade jag väl mina Aspie poäng.
=0)

[LenaB]
2008-07-10 10:00
#12

#10: Nej det är jag inteGlad. Intressant med såna här test. Mina barn har ADHD och mycket av dessa frågor hade stämt bra på dem.

HannaM
2008-07-10 11:40
#13

#12 vist är det så?? kändes som jag fick högre än jag "skulle" haft och att det hängde ihop med adhdn

Annons:
Sweetelle
2008-07-10 13:22
#14

Jag har inte läst nånting om detta jag kommer skriva nu, så jag vet inte om det är något som redan är bekräftat eller redan är avskrivit som definitivt osant, men jag vill ändå beskriva det som min egen observation i detta ämne.

När jag har läst om ADHD och Aspergers så verkar det dels förekomma i sina rent utpräglade former var och en för sig och dels i alla varianter som dubbeldiagnoser däremellan i olika styrkor med betoning åt ena eller andra hållet. Dessutom verkar det ofta förekomma både ren Asperger och ADHD och dubbeldiagnoser i samma familj. 

Min känsla som följd av tidigare observationer, detta testet och annat är att det verkar vara "samma" funktionshinder där man på en tredimensionell skala beskrivit ADHD som den yttersta sidan åt ena hållet och Aspergers åt det andra eller nåt liknande.

Detta var lite löst filosoferande men om nån har nåt att replikera kring det så är jag mycket intresserad. Själv är jag absolut inte nån klassisk Asperger, men samtidigt stämmer så himla mycket in på mig.

 Fick 136 på testet (Stor sannolikhet för asperger) Det jag tyckte var intressant med just detta test var att man kunde se att det var vissa områden man var "mer" aspig på än andra, för mig var det tex tydligast  på Aspie talang (8,3) och Aspie aktivitetsmönster (9,7). De flesta låg över normal, men det var ändå intressant att se att just dessa två var lite extra tydliga.

KajsaE
2008-07-10 14:42
#15

Enligt Gunilla Gerland så är det två helt olika funktionshinder. Där autism skalan sträcker sig från gravt förståndhandikappade m svår autism och där Asperger ligger i slutet av skalan med normalbegåvade till överintelligenta personer som har autism. Enligt henne är Asperger helt enkelt autism med normalbegåvning.
Vidare säger Gerland att autism har med omogna nervbanor att göra. Därför är det vanligt att personer med autism också har dålig motorik eller olika grader av motoriska svårigheter. Autismen utvecklas hela tiden till det bättre, då nervbanor hela tiden utvecklas och också hittar andra vägar. Skadan "lagas" alltså även om man aldrig blir helt bra från sin autism utan den finns med hela livet.

ADD och AD/HD kan du också födas med, den är ärftlig även om vissa hjärnskador kan ge upphov till handikappet. Enligt Gerland handlar ADHD och ADD om dopaminnivåerna i hjärnan. Det har alltså inget med nervbanor att göra.
Visst finns många likheter men också olikheter mellan funktionshindren. En autistisk person brukar t ex inte låta sig bli uttråkad av att göra samma sak flera gånger, utan autistiska personer brukar t om tycka det är tryggt och roligt att göra ett moment om och om igen, samma rutiner, komma i tid osv. På det viset kan en autist (asperger) vara mer pålitlig än en person med ADHD.
En person med ADHD blir ofta uttråkad efter att ha gjort en procedur några gånger, och måste förändra sysselsättningen/uppgiften för att bibehålla motivationen. Samtidigt som det är tryggt med invanda miljöer och rutiner så behöver en person med ADHD mycket ombyte. Även om nya uppgifter och nya mijöer också skapar rädsla emedan erfarenheten av att misslyckas och rädslan att misslyckas igen, är stor.
De sociala problemen som jag själv beskrev ovan gällande mig själv #11 har mer ursprung i att det är jobbigt att umgås med flera personer samtidigt, det ställer krav på mig när folk vill hälsa på, att jag ska ha snyggt hemma och jag måste hänga med i deras konversationer utan att tappa uppmärksamheten och såra någon. Finns det något mer uttråkande än att höra på någon som ältar gamla kärleksbekymmer? ;-)

Det ställs krav på mig av vänner att komma och hälsa på. Att ta initiativet till ett cafébesök eller träff. Hur ska jag kunna det när jag inte kan "komma igång"?
Jag läser av de sociala reglerna någorlunda bra, men jag har svårt att följa dem eftersom det är så trist… ;-)

kram alla bokstavspersoner som vill ha! (hoppas ingen tog illa vid sig av det jag skrivit, förlåt isåfall)

Niklas
2008-07-10 20:24
#16

#15: Bra sammanfattat.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[aspie]
2008-07-10 20:36
#17

Ja, det är intressant med alla dessa aspie test. Här är ett till om det finns intresse. Kul att jämföra med andra test GladDetta är på engelska. Förstår man inte allt så kan du ha nytta av detta:

http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html

 Här kommer länken till testet..

www.piepalace.ca/blog/asperger-test-aq-test

Sweetelle
2008-07-11 02:01
#18

#15 Nu fick du mig att tycka att min okunskap var alldeles för stor så nu har jag beställt en liten hög med sommarlektyr:

- Right-Brained Children in a Left-Brained World 
- Så lyfter du fram styrkorna hos barn med ADHD                      - Flickor med AD/HD
- En riktig människa                                                                - Behandling av AD/HD : ett utvecklingspsykologiskt perspektiv  - Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom : normala, geniala, nördar?

Jag har dessutom surfat runt lite och sökt på information om Gunilla Gerland och har läst en artikel av henne bland annat som var intressant (http://www.inlv.demon.nl/ashfa/gerland_4.html)

Hursomhelst så förstår jag ändå inte varför det skulle sammanfalla så tydligt med ADHD och Aspergers i samma familjer om det var så vitt skilda saker. Såvida det inte är så att det finns ytterligare en NPF som inte är Aspergers och inte är ADHD men som har symtom som rör sig inom samma områden.

 Vad är det som gör korrelationen så stor om det är helt olika NPF?

När det gäller mig själv så är jag nog mest en typiskt ADHD/ADD men jag har en del saker som inte alls kan klassas inom det området eller som heller är neurotypiska, utan som mycket mer drar åt det autistiska hållet.

Jag är trött nu… det kommer kanske ett förklarande meddelande i morgon.

Anne-Hedvig
2008-07-11 03:26
#19

#18 Interessante tanker!

HannaM
2008-07-11 14:37
#20

Jag är med dig #18, jag är typisk ADHD tjej, men har en del saker som inte faller under den diagnosen och som inte heller är "normalt", utan som du säger drar åt det autistiska hållet.

Annons:
[aspie]
2008-07-11 19:35
#21

Intressant och bra artikel av Gunilla Gerland.. TACK!

KajsaE
2008-07-11 19:51
#22

Skrattande Nu har jag det oerhört vetenskapliga *not*svaret på din fundering!
Eftersom jag är oerhört tankspridd, förvirrad och blir överaskad av alla saker jag gör på fel sätt, så har jag nog omedvetet sökt efter någon som kan komplettera mig liksom… en människa alltså med fasta rutiner, som gillar att räkna.. som tycker om att passa tider osv. M A O min man! Och ibland har jag mina funderingar… om inte aspiekriterierna skulla passa in på honom.. en del iaf. Han specialintresse är isåfall musik. Han avskyr när folk inte kommer i tid..

Ja, om ADHD folk söker Aspie kärlekar… då blir ju barnen både och..?? hi hi Jag skojar bara! ;-) Men jag har faktiskt en kompis som har ADD, som är gift med en man som är Asp, fast det visste de inte när de "gängade sig". Deras två söta tjejer är nu diagnosticerade, en är ADHD, den andra har ADD med autistiska drag.. en välfungerande dysfunktionell familj m a o..

Sweetelle
2008-07-11 20:25
#23

#22 Haha! Asbra, nu föll jag för dig och din humor iallafall! din teori kan stämma mycket väl faktiskt och när jag tänker efter så har jag mina ADHDdrag från min farfar och kanske mina aspiedrag från min farmor ;o)

När min farmor dog för några år sedan och mina föräldrar skulle städa ur hennes vind höll min mamma på att gå åt, hon hade sparat ALLT ni kan ju gissa 70 års sparande av ursprättade knappar (sorterade i färger) i olika burkar kartongvis med äggkoppar mm mm mm

Men visst idén kanske inte är helt knäpp för det är ju helt klart motpoler, kaos kontra struktur. problemet uppstår ju sedan hos barnen (vi) som sedan skall leva med denna dubbla natur inom oss. Jag ÄR en pedant till min läggning, men jag lever i ett kaos, det känns som att min personlighet är Asperger (utöver dragningen åt rutiner, för dem hatar jag) men jag lever enligt ADHD.

 Annars hade jag en annan liten fundering som var lite mer vild än din teori om det här med kärleken, fast båda kanske är sanna ;o)

Jag måste passa på nu med vilda teorier, innan jag får hem böckerna och läser mig till de korrekta!

Jo min teori är den att om det är så att Asperger handlar om outvecklade nervbanor vilket låter troligt, många av behoven hos Asperger påminner starkt av behoven hos små barn, tex fasta rutiner, och att de roas av att man upprepar exakt samma saker, leker tittut, i all oändlighet osv detta växer barnen ifrån allteftersom nervbanorna tränas upp och utvecklas.

Min vilda teori nu är att barn som har ADHD/ADD men inte behandlas, framförallt då flickor som anstränger sig så himla mycket för att passa in helt enkelt inte får en chans att utveckla vissa nervbanor på grund av att de sliter under hela sin uppväxt med att passa in socialt, det kräver så mycket av barnen så att de liksom själva skapar sig ett handikapp, som just därför påminner om Asperger.

HannaM
2008-07-12 01:01
#24

"Min vilda teori nu är att barn som har ADHD/ADD men inte behandlas, framförallt då flickor som anstränger sig så himla mycket för att passa in helt enkelt inte får en chans att utveckla vissa nervbanor på grund av att de sliter under hela sin uppväxt med att passa in socialt, det kräver så mycket av barnen så att de liksom själva skapar sig ett handikapp, som just därför påminner om Asperger'

Me like=) Det låter logiskt, undrar om det är det…

KajsaE
2008-07-12 01:07
#25

På sätt o vis kan jag hålla med dig i att handikappet försvåras förstås. Då tänker jag på de låsningar, osäkerhetskänsla och ångest som byggs upp av en oförstående omgivning. Detta har gett mig tidvis i livet ett socialt handikapp! Vilket jag inte hade behövt utveckla.
Jag har också utvecklat vissa "tankelås" som utlöses när jag är stressad över att göra fel. Enklaste uträkning eller handlande blir då svårt.
Ex: idag skulle jag göra pajalagröt på jobbet. Läste att torkade aprikoser skulle mixas. De torkade plommonen likaså. Också russinen skulle hackas eller mixas innan blötläggning. Jag gjorde så, samtidigt som jag babblade med en kollega. Resultatet blev bra; men lite ineffektivt då jag mixade allt var för sig i olika omgångar! Istället för att hälla i alltihop på en gång och köra mixern EN gång istället för tre. Detta kom jag på när jag hade russinen kvar.. med min "berömda" humor som alltid räddara mig utropade jag min frustration över detta och min kollega svarade att hon funderat över vad jag höll på med, för jag läste högt ur receptet samtidigt som jag höll på..
Så j*vla korkad jag är, hade jag förr sagt till mig själv och skämts. Nu skrattade jag och konstaterade för mig själv att jag var väldigt "adhd-ig" idag.
;-)

Jag kan tänka mig att man, om man har otur i livet, har dubbla diagnoser, men jag tror ändå att man föds med båda. De finns där från början.
Men både en person med ADHD och en person med Asperger kan ju vara mycket osäkra och ångestfyllda av sitt handikapp. Detta kan ju också ta sig liknande uttryck, att man är ängslig i okända miljöer etc.

Lycka till med dina böcker, de blir nog en intressant inre resa för dig!

[aspie]
2008-07-12 08:58
#26

#24

Ur Tony Attwoods bok om fickor och AS

I sina försök att bli socialt accepterad, har en del tonårsflickor beskrivit hur de medvetet anlagt en "mask". För andra kan det verka som om de går omkring med ett ständigt leende på läpparna men bakom denna "mask" upplever personen ångest, rädsla och självtvivel. De försöker desperat att smälta in, behaga och underkasta sig andra men kan inte uttrycka sina inre känslor för andra.

Känns det igen?

HannaM
2008-07-12 13:33
#27

Hmm självklart, men inte bara som tonårsflicka utan fortfarande.

Annons:
[aspie]
2008-07-12 15:38
#28

Det samma här kompis. Jag är också likadan fortfarande. tyvärr

Sweetelle
2008-07-12 22:45
#29

#26 Jag har nog alltid slitit mycket med att försöka anlägga denna mask men bara lyckats till en viss del, med jämna mellanrum har masken brustit och jag har då känt mig så fruktansvärt misslyckad och känt att hela jag kokat över av ilska mot allt och alla omkring mig som pressat och tvingat in mig i denna form som jag nånstans ändå alltid upplevt inte riktigt är jag, vilket lett till utbrott av okontrollerad vrede och våldsamheter mot min omgivning.

Jag har egentligen aldrig accepterat att jag inte passar in och det har gjort att jag har levt med en ständig ångest och aggressivitet inom mig mot världen, jag är arg, för att jag aldrig har tillåtits vara den jag är, både med det goda och det dåliga som är jag.

Jag har förresten nog aldrig tillåtit mig själv att vara mig själv heller…

[aspie]
2008-07-12 23:35
#30

#29 Usch ja, jag känner igen mig i din beskrivning förutom de aggressiva utbrotten (om jag bortser från tonåren). Det är så oerhört svårt att känna utanförskapen, att vara annorlunda, den ständiga rädslan av att bli utestängd, avvisad utan att förstå varför när man gör allt för att andra ska vara glada och trivas.

Jag har så länge funderat på vad sjutton det är för fel på mig, eller är det fel på alla andra? Nej, efter alla missförstånd m.m med flera olika människor inser jag att det måste vara fel på mig. Får jag ingen diagnos vid min utredning så ger jag upp. Vet inte om jag orkar mer då. SUCKGråter

Anne-Hedvig
2008-07-14 12:06
#31

Resultat av Asp-test: 146 av 200. Jeg har diagnose AD(H)D og Tourette, med drag av Aspberger

Anne-Hedvig
2008-07-14 12:11
#32

#0 og 30 - Har du 166 på Asp-testen, ville det være veldig rart om du ikke får en diagnose ved utredningen! - Vet ikke om det er noen feil på oss, vi er bare annerledes enn flertallet. "It takes all sorts to make a world". Men det er pokkers slitsomt å være på en annen våg enn de fleste!

[aspie]
2008-07-14 12:38
#33

#32

Jo jag hoppas verkligen att det ligger någon sanning i testet och att jag får diagnos. Tycker det är såååå drygt att vänta på utredningen och med tanke på hur lång tid en utredning tar så kanske jag får en eventuell diagnos till min 50 ård-dag. I så fall skulle det vara den bästa presentenGlad

[Hamster 4 ever]
2013-07-23 16:52
#34

vet att testet är gammalt men här är mina resultat:

Din Aspie poäng : 166 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 53 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Annons:
nlinds
2013-07-23 17:32
#35

Din Aspie poäng : 164 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 42 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Disturbed-Angel
2013-07-24 00:17
#36

Din Aspie poäng : 94 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 120 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag

Jag är diagnostiserad med Asperger, ADD, GAD med panikångest och atypiska depressioner. Jag har många delar som passar in med Asperger diagnos men också många som inte alls stämmer. 

Mvh Sara

Upp till toppen
Annons: