Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10755 ggr
HannaM
2008-06-21 16:24

Utsättningsproblematik?

Eller kanske abstinensbesvär? Håller på att avsluta en medicinering med antideppressiva och det är ett helvete. Gör jag det för fort så mår jag fruktansvärt dåligt med yrsel illamående, blodtrycksfall och svimningskänslor. Missar jag två dagar i rad så kan jag knappt ta mig ur sängen. Så själva frågan, hur är det med sånt om man medicinerar mot ADHD?? Får man besvär om man glömmer eller om medicinen ska trappas ner och tas bort? Är inte ett dugg sugen på att genomleva sånna plågor igen.

Annons:
Zimba
2008-06-21 16:44
#1

Alla antideppresiva medeciner ska sättas ut väldigt låååångsamt, annars får du just dom symtom som du beskriver. Det tar sin tid att bli helt utan. Ja det e abstinens, kroppen e ju van att få dessa tabletter. Abstinens tar ju sig uttryck i skakningar, svettningar, svimningskänsla etc. Så ta det sakta sakta, så om du ska skära tabletterna i småflisor den sista tiden, så ta den tid som behövs.

Lycka till.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

HannaM
2008-06-21 16:45
#2

Jag har tagit det lungt, tar det långsammare än läkaren rekomenderade och ändå så kommer skiten.. någon som har koll på hur det är med vanlig ADHD medicinering?

Zimba
2008-06-21 16:52
#3

Nej, tyvärr det vet jag inte. Syftar du Anfetamin???

Läkaren vet ju inte hur din kropp reagerar vid utsättning av medecin, men räkna med att det kan ta ett par månader, så ge inte upp. Annars kan du oxå göra så att du tar som vanligt en dag el 2 dagar o sen 3:dje dagen lite mindre, sen gör du så en tid, o sen minskar lite igen. Man känner ju själv hur man mår, vilket inte läkaren gör, så man får fixa o trixa lite själv o komma på ett bra sätt, så det just inte blir ett helvete.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

HannaM
2008-06-21 16:58
#4

Syftar på typ Concerta… Har hållt på ett par månader nu.. är ganska nära slutet, har 20 mg kvar och låg från början på 60 har minskat med 10 mg varannan vecka och har funkat rätt ok… men om det fungerar på ett liknande sätt med Concerta vet jag inte om jag har lust att ens prova det.

Cattis
2008-06-21 19:40
#5

#4 Det funkar inte likadant. Man kan få en del rekyler i början, men om man bara tar det försiktigt borde de bli minimala. Concertan doserar ju sig själv, så man skall slippa sådana bieffekter.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

HannaM
2008-06-21 19:53
#6

#5 tack.. det låter betydligt skönare än det här det

Annons:
Niklas
2008-06-23 19:01
#7

Jag har ingen erfarenhet av ADHD i kombination med medicin. Däremot av att sluta med medicin. Det tog nog åtminstone tre månader efter att jag hade slutat till dess att jag inte kände några besvär av det. Troligen ännu längre.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lottaabrahamsson
2008-06-26 05:38
#8

Concerta går ju ut samma dag,,,,,,,,enda effekten är ju att man får tillbaka ADHD:n ,Ritalin i tablettform (som man själv doserar9 och Metamina går ju Ut efter max 6 timmar,,,,Bara att sluts om de inte fungerar,,,i samråd med läkare alltså,,,

Indywindi
2014-01-07 04:37
#9

Gått från hög dos Metamina , till nu nästan inget alls .. Känner mig sjuk . Svettas som en galning . Varit djäkligt trött , men ändå inte sovit . Fastnar i tank osv. Vill bara att natten ska ta slut

tarotlasse
2014-01-08 21:41
#10

Att sluta med Concerta  o central stimulerande medicin ger inga kända abstinens besvär.

Man brukar säga att när man slutar så återkommer besvären man hade med sin ADHD eller andra åkommor  som man medicinerar med centralstimulerande medicin mot. 

Var du deprimerad o hade ångest med din ADHD o det minskade med medicineringen så återkommer det när du slutar medicinera.

Eller hade du andningsproblem innan så återkommer dom när du slutar med medicineringen.

Vilket inte klassas som abstinens utan som återkommande symptom.

Jag märker att när jag missar att ta min Concerta som i dag när jag försov mig då får jag ångest o blir deppig.

Men det hade jag även innan jag började medicinera med Concerta.

Innan jag började medicinera med Concerta var jag tvungen att sluta med mina antidepressiva eftersom de inte funkade i hop med Concertan.

Men det var 3 veckors nedtrappning innan jag slutade helt på dem och sedan var det två veckor helt utan antidepresivt innan jag fick börja med Concertan. 

Självfallet kom ångesten o depresionen tillbaka när jag inte tog medicinen men symptomen som återkom inte abstinens.

Men både depresionen och ångesten försvan igen när jag började med Concertan.  

När man tittar på Amfetamin som är ngt annat en Concerta o Ritalin som är Mentylfenidat eller till och med Metamina som är en ren medicinsk Amfetamin.

Så ger inte detta heller abstinens besvär utan de symptomen härrörda till ADHD återkommer när man slutar med det.

Ett fåtal kan få en övergående deppighet, ångest och huvudvärk som försvinner efter ett par dagar så väldigt lätta abstinens.

Kaffe ger faktiskt  värre abstinens besvär säger dom. 

Så inte alls i närheten av  det man kan drabbas av med antidepresiva, bensoater, opiater och alkohol som kan ge djävulska abstinens besvär.

Som man till och med kan avlida av och kan krävas sjukhus vård för och en längre tids nedtrappningar av.

Det är över 30 år sedan nu då  polisen låste in mig i häktet och då  det var nära att jag strök med av de svåra abstinens besvär jag fick o jag fick läkarevård men då rörde det sig om opiater o helt andra o fruktansvärda abstinens besvär.

Enligt en forskningsrapport gjord på Göteborgs universitet om amfetaminmissbruk så kunde jag läsa att.  

Amfetamin på gatan de olagliga Amfetaminet  däremot kan  ge vissa abstinens besvär beroende på renheten av amfetaminet.

Det som säljs på gatan i dag är sällan rent utan utspätt med annan skit och där kan man få vissa abstinens besvär men då inte av själva amfetaminet utan av det andra skiten man tillsatt i den.

Förr var det ytterst få som fick abstinens besvär när de slutade missbruka Amfetamin i dag är det vanligare men beroende på olika tillsatser för att spä ut det med.

Så en enorm skillnad på Amfetamin som läkemedel och det som säljs illegalt på gatan.

Lasse

Kajsami
2014-01-08 22:38
#11

Angående amfetamin så är det väl också mängden som avgör om man får abstinensbesvär. Tar man den i stora mängder som vid missbruk får man abstinensbesvär, men inte när man tar den i smärre doser i behandlingssyfte. 

Vad gäller antidepressiva har jag alltid slutat tvärt med sådana, varje gång jag gått på dem. Dvs helt tvärtemot vad man "skall" göra, men jag har aldrig fått några utsättningsbesvär av något slag. Tvärtom har jag istället börjat må mycket bättre efter bara någon dag. Så man skall inte ta för givet att man får utsättningssymptom av att sluta tvärt med antidepressiva. För en del, som för mig, funkar det jättebra.

tarotlasse
2014-01-09 01:00
#12

#11 tt

Det finns en massa olika antidepresiva läkemedel o vissa är lindriga att sluta med och ger inte så mycket abstinens helt rätt.

Men du har även ett flertal antidepresiva där du kan få livshotande skador om du slutar tvärt med dom.

Så mitt råd är att sluta aldrig med ngt läkemedel utan att rådfrågat läkaren innan.

Jag skrev i ett annat inlägg hur jag avslutade en medicinering av Imovane helt värt och med fruktansvärda abstinenes besvär.

Jag låg på golvet kallsvettades spydde sket o kissade på mig utan att kunna styra det överhuvudtaget o med fruktansvärd ångest och låg o grät efter mamma  o så låg jag o skrek o yrade i mina egen avföring i tre dagar.

Det var för att jag avslutade imovanen tvärt  och på en gång.  

Min läkare i dag sa att jag burit mig åt som en idiot att jag lika gärna kunde dött av de svåra abstinens besvären jag fick.

Men det rörde sig om en överkosnumtion av Imovanen för att kunna sova. Men en överkonsumtion som läkarna visste om.

andra gången jag slutade med imovane fick jag ett långt nedtrappnings schema av läkaren.

Så detta är ngt man får vara försiktig med och absolut inte ngt man ska experimentera med på egen hand.  

Lasse

Kajsami
2014-01-09 15:29
#13

Jag har testat många sorters antideppmediciner under årens lopp och har alltid slutat tvärt med alla, ibland efter någon dag, ibland efter några veckor och ibland efter något år. Voxra senast. Har aldrig mått så bra som när jag slutade tvärt med denna (och övriga antidepp innan).

Jag har lärt mig efter det att att min kropp/hjärna inte gillar antidepp. Det är ett främmande ämne som kommer i hjärnan och som kroppen inte gillar. Så fort hjärnan blivit av med det främmande ämnet så har kropp och själ kommit i balans igen. Nu är jag deprimerad, men antidepp vågar jag mig inte på igen. 

Imovane som Lasse skriver om är ju ett sömnmedel som är beroendeframkallande och det skall man väl helst inte ta varje dag heller pga detta, så det är nog en annan sak. Jag har också ätit Imovane, men inte fått abstinensbesvär när jag slutat med det heller. Däremot fick jag toleransutveckling av det och då blev det verkningslöst.

Det enda jag fått "utsättningssymptom" efter är Concerta och övriga cs, men det är ju mer att ADHD-symptomen kommer tillbaka när medicinen går ur kroppen.

Annons:
[hihat]
2014-01-10 18:32
#14

Jag säger som Lasse…man ska alltid vara försiktig med avtrappning av mediciner och alltid rådfråga sin läkare ang detta… När det gäller tjack (amfetamin) så blir det jävligt jobbigt om man pundat (missbrukat amfetamin) länge..som jag gjorde i ca 15 år när jag va yngre (förmodligen självmedicinering)..men det beror ju på allt annat skit som tjacket är utblandat med….. men din fråga … har på äldre dagar fått diagnos  ADHD och äter för närvarande Concerta och den funkar faktiskt bra för mig ok jag måste påminna mig själv om att äta ..känner inte så stor hunger men när jag väl äter så funkar det och jag äter ordentligt då… men den går ju ur kroppen eft ca 10 tim, för mig,,sedan blir det som vanligt,, ADHD n märks igen men ingen abstinens…. jag åt antidepp i många år och slutade utan att rådfråga min läkare ,,,jag fick megaångest ,illamående,orolig ,dålig mage och kallsvettningar ….. min doktor sa att jag inte skulle leka med medicinen utan att fråga honom först.

ziggy05
2016-07-14 13:22
#15

Vill bara säga att man kan få grymma utsättningsbesvär av Metamina. Sjukt jobbigt är det! För min del så är det den värsta medicinen jag trappat ut..

SSKAnna
2016-07-23 19:44
#16

Till skillnad från t.e.x. opioider och bensodiazepiner binder amfetaminerna inte till någon speciell receptor i hjärnan som sedan kommer att "sakna" substansen då man slutar med den- dvs ge abstinens.

Så- Fysiskt sett är centralstimulerande inte beroendeframkallande och behöver inte trappas ut.

Däremot kan man få reboundfenomen-d.v.s. de ursprungliga symptomen återkommer.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2016-07-23 20:13
#17

#16 Säg det till en amfetaminist som försöker sluta. Att kroppen inte saknar amfetaminet. Du lär få höra annat då.

SSKAnna
2016-08-10 17:02
#18

#17:

1: Nu pratar vi INTE om amfetaminmissbruk!

2: Det som sker när en missbrukare slutar med amfetamin är helt annorlunda då det är helt andra doser, ofta intravenösa, de har ofta inte ätit eller sovit i långa perioder mm. FFA- Det är inte kroppen utan psyket som saknar substansen då!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2016-08-10 17:13
#19

#18 Jag har med egna ögon sett en KROPP sakna drogen.  Fysiskt. Hos en person som intog drogen med näsa och mun. Det var inte psykiskt. 

Och jo. Jag pratar om missbruk eftersom du påstår att hjärnan inte kommer sakna drogen.

Du har uppenbarligen inte sett en som avgifter sig från amfetamin.

SSKAnna
2016-08-11 13:04
#20

Ok, Hera;

- Bra att du tar dig friheten att berätta för mig vad jag har och inte har sett!

Jag har jobbat på behandlingshem för missbruk så innan du drar slutsatser om mig och mina erfarenheter så kanske du kan fråga mig på ett sätt som inte är så provokativt?

-Jag menade att TRÅDEN inte handlade om missbruk förstås!

-Jag kan bara säga att rent fysiologiskt finns inga receptorer i hjärnan som vänjer sig vid amfetaminintag. Sedan kan väl själva psyket förstås sakna drogen och suget finnas kvar ändå.

-Sedan undrar jag om du har typ magnetkamera inbyggt i din blick som kan se på en person om dess reaktioner är rent fysiska eller psykiska?

Snälla du; du kan väl dra ner på den aggressiva tonen? Det känns som ett påhopp tycker jag och det är bara onödigt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Honestyisdead
2016-08-11 13:19
#21

Jag har ingen aggressiv ton. Så du missförstår.

Funk4
2016-08-15 17:24
#22

Det var inte roligt att läsa om dina besvär med utsättningen av Imovane… Jag skrev nyss i en annan tråd om sömnsvårigheter att jag en dag skulle vilja kunna somna 'av mig själv', utan den insomningsmedicinen bara för att det innebär en frihet helt klart, men nu blev jag tveksam. Verkar vara vidrigt. Jag tror den gör en hel del skada på kroppen och även mentalt hos mig, ja det står ju dessutom i bipacksedeln men jag har ändå velat förtränga det till det yttersta.. Stolt över dig som vågat gå igenom det TVÅ gånger, det är motivation det!💪👍✊

SSKAnna
2016-08-16 19:32
#23

Hera- Visst kan jag ha missförstått dig, förklara gärna vad du i så fall menade men om jag uppfattar det du skriver som ett påhopp- saker som:

"Säg det till en amfetaminist som försöker sluta. Att kroppen inte saknar amfetaminet. Du lär få höra annat då."

Eller: "Jag har med egna ögon sett en KROPP sakna drogen.  Fysiskt. Hos en person som intog drogen med näsa och mun. Det var inte psykiskt. 

Och jo. Jag pratar om missbruk eftersom du påstår att hjärnan inte kommer sakna drogen.Du har uppenbarligen inte sett en som avgifter sig från amfetamin. "

Då kanske du ändå bär en liten del av ansvaret för missförståndet?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2016-08-16 19:36
#24

#23 Jag ser inget som ens kan misstolkas som påhopp mot dig där så jag kan inte göra mycket mer än att säga att du verkligen missförstått.

SSKAnna
2016-08-16 19:47
#25

Ok… Synd att du inte kan uppfatta vad jag försöker förklara.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
2016-08-16 19:50
#26

Jag tycker det är synd att du inte vet vad påhopp är.

Vi får helt enkelt släppa det där.

Funk4
2016-08-17 02:03
#27

Tack!😥

Annons:
Upp till toppen
Annons: