Annons:
Etiketttrotssyndrom-odd
Läst 8282 ggr
Lindovitch
6/23/08, 10:46 PM

få rätt diagnos

Min dotter har förmodligen ODD, jag håller på och bråkar att dom ska snabba sig med utredningen, men händer inte så mycket tycker jag.

När jag läser om det så känns det precis som att dom skriver direkt om henne och våran vardag ser ut. Hon är 7 år gammal och redan fysikt våldsam mot mig. Och det är mer eller mindre bara jag som får ta hennes utbrott, och det är ett par stora om dan!

Jag har alltid kännt att hon inte är som andra barn, men tänkt att hon växer på sig och lugnar ner sig när hon blir större, och dom gånger som jag faktiskt har sökt hjälp för att min ork är slut är det ingen som lyssnar. Hennes kontakt med sin pappa är mycket sporadisk, så där finns inget stöd att hämta.

Min ork är slut och mitt hjärta blöder för henes skull, hon blir bara mer och mer utåt agerande och nu börjar hon ta ut aggressioner på sina kompisar. Hon har det redan jobbigt i skolan och jag vet inte vad jag sak göra för att folk ska se hennes goda sidor, vilken underbar liten tjej hon är och att hon faktiskt är väldigt godhjärtad. Utan hon får skit för allt. Men nu ska jag samla krafter till att orka kriga för hennes rätt att faktiskt få rätt diagnos. Men saken är den att hon lyckas dölja den väldigt väl för nya människor. Är det så?

Jag har hur många frågor som helst och en del rätt konstiga kanske, så jag hoppas ni ursäktar.

Men jag vore jätte tacksam om nån med erfarenhet av ODD har lust att dela med sig av sina erfarenheter…..

Vänligen Linda

Annons:
Stiina-1971
3/2/09, 11:32 PM
#1

Hej , hur har det gått för dig?

Jag känner igen mig i det du beskriver, och jag vet vad du genomlider.

Det svåraste att jobba mot är samhället, och myndigheternas okunskap, där vi ofta blir sedda som dåliga mödrar.

HannaM
3/2/09, 11:49 PM
#2

Nej jag tror inte jag har några direkta erfarenheter mer än att jag känner igen mig väl i en del av kriterierna för diagnos och inte alls i några andra. Hur som helst önskar jag dig all lycka med att få utredningen så fort det är möjligt och därefter bra anpassad hjälp så både din dotter och alla i hennes närhet ska få en lite lättare och trevligare vardag.

[Thiah]
3/6/09, 10:36 PM
#3

Jag vill när jag läser detta bara ge dig en stor stor kram och be dig att inte sluta kämpa. Jag har en plastfamilj vars dotter har samma problem men får ingen hjälp. Tyvärr kan jag bara be dig att fortsätta kämpa  för att få hjälp åt din dotter. Du ska veta att du är ingen dålig mamma du är däremot en supermamma som försöker och vill det bästa för ditt barn.

Detta forum finns ALLTID här om du behöver stöd eller råd.

lippe00
5/14/09, 3:50 AM
#4

Hej, jag har en dotter som har ADHD och ODD.  Hon fick diagnosen för en dryg månad sedan. Jag har nyss skrivit ett inlägg om att jag vill komma i kontakt med alla som har barn med diagnosen eller stämmer överens om kriterierna. Jag är ny här så jag vet inte hur man gör för att du ska hitta mitt inlägg men det kommer upp om du söker på ODD. ODD är diagnosen from hell, men den går att behandla, så misströsta inte, men jag vet hur knäckt du är.

Lindovitch
3/11/10, 10:13 PM
#5

Såg att det var ett tag sen jag skrev. Och det är skrämmande vad lite det har hänt sen sist.

Efter mycket om och men har min dotter fått sina diagnoser via BUP, men det har varit mycket argumentarande för mi8 sak på vägen dit och Bup har allt annat varit än tillmötesgående om man säger så.

Hon har iallafall ADHD med autistiska darg och även trotssyndrom. ODD diagnosen fick ho i efterhand av bup´s läkare som var den ända som lyssnade på mig. Min övriga kontakt med Bup har varit under all kritik, jag har aldrig kännt mig så sdålig som mamma som jag gjorde där.

Jag har fått byta skola pga av för mycket bråk och skolan som iknte tar oss som familj på allvar, men hennes nya skola är helt fantastiskt!! Och det känns så skönt att äntligen är dt någon som lyssnar.

Vi har lämnat in ansökan att hon behöver assisten i skolan.

Min historia är lång och situatione hemma är just nu helt ohållbar, vi håller på att försöka hitta nån form av medicin (finns det ens det) eller en metod som kan bryta ett kommande utbrott, men hittar ingen "röd tråd"

För var dag som går blir hon värre och mer aggressiv, nu är hon helt utåt aggerande, slåss, gapar och skriker. Finns inget mellan läge överhuvudtaget. Hennes lillasyster får dagligen ta emot hårda ord och slag från henne, senast igår kastade hon en stol på mig!

Hon kastar sig över mig, bits, rivs och slåss, slår sönder hela huset mer eller mindre. Ger sig på djuren.

Nån hjälp verkar man heller inte få och nu verkar det som att vet nån inom BUP eller soc vad trotssyndrom är???

Den erfarenheten är att det är jag som får förklara vad det är för en diagnos min dotter har.

Bup har gjort en soc anmälan på mig, så under hela hösten har jag sprungit  på div möten på olika instanser men det händer inget!!!!!

Håll ut säger dom! Men min dotter lider!!!

Mitt upp i lalt så har hon blivit totalt bortglömd och hennes beov har försvunnit, men ingen vet vad som ska göras mer än att alla tycker hon är jobbig och ingen orkar med henne.

Mitt mamma hjära blöder för henne, jag ser att hon blir värre ju längre tiden går, men vart ska det sluta?

Finns det ens någon hjälp att få????

Emaljoh4
3/12/10, 12:04 AM
#6

#5 Äter hon någon medicin mot ADHD?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[aspie]
3/12/10, 8:29 AM
#7

¤5 Så där var min dotter när hon var ung och jag trodde jag skulle bli tokigt. Men vi fick ingen hjälp alls tyvärr.

Hoppas verkligen det löser sig så ni får lite avlastning

sunkan
3/12/10, 12:51 PM
#8

så där var ochså min dotter när hon var ung. Hon kunde bråka med lärarna ochså i skolan  det var en jobbig tid så jag förstår hur du har det bara stå på dej så ni får den hjälpen ni har rätt till.

Lindovitch
3/12/10, 4:19 PM
#9

Hon har ätit Ritalin ett tag men utan resultat så nu har vi precis börjat med Strattera, men det är för tidigt att se något resultat än, men är inte speciellt hoppfull….

Emaljoh4
3/12/10, 4:30 PM
#10

#9 Sen finns ju Concerta

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sunkan
3/12/10, 6:01 PM
#11

Concerta har fungerat jätte bra på min dotter.

Wruss
3/18/10, 11:10 PM
#12

Min snart 10-åriga dotter äter Equasym. Fördelen med detta läkemedel jämfört med ovan nämnda, är att effekten märks direkt! Den dagen hon åt första tabletten var en underbar dag!!! En lugn vänlig och glad tjej…. 

Fråga er läkare om Equasym!

generalskan
8/21/10, 12:08 PM
#13

Låter precis som min/vår situation vår dotter är snart 8.

Annons:
generalskan
10/4/10, 6:14 PM
#14

Kan man han ODD tillsammans med någon annan diagnos än med ADHD.

JereMina
11/2/12, 10:35 PM
#15

En 7-åring flicka som alltid är i farten, från tidiga morgon till kvällen. Bråkar med storebror som är 10 år och tar hans saker. Förstör hans saker, och stampar på hans godis och bullar.

Skyller på honom eller någon annan om hon gjort något, ska vara i centrum och alla ska kolla på henne. Om man koncentrerar sig mer på brodern så blir hon arg, ilsken och hon skriker, bråkar.

Hon är dum, våldsam mot katter, hundar och en del katter är livrädda för henne.

Ett par timmar med henne så är man alldeles slut i huvudet och blir fysiskt trött.

Vad tror ni om denna lilla flicka om vi alla såklart älskar men som ingen snart orkar med längre?

Anne-Hedvig
11/4/12, 8:50 PM
#16

Sørg for å beskytte dyrene! De skal ikke lide på grunn av disse vanskelige barna!!

Internettan
11/6/12, 9:39 AM
#17

Det finns många som får beteendestörningar av gluten och/eller mjölkprodukter. Minns en berättelse (kan inte hitta den nu) om en flicka som var helt ohanterlig med raseriutbrott osv. Hela problemet försvann med en kostomläggning.

Följande sida har bra information om gluten och man förstår hur mycket det kan skada/påverka hela kroppen. Man förstår också hur vanligt problemet är men eftersom symtomen kan vara så olika sätter man det inte i samband med gluten eller mjölk. Läkarkåren vet tyvärr inte mycket om det här, man får själv söka efter svar.

http://gluten-celiaki.blogspot.se/

"Every point of view is a view from a point."

zatanica
11/6/12, 2:42 PM
#18

Usch kan inte låttabli, men blir så iriterad när jag ser inlägg om att kosten skulle vara det som ger upphov till bokstavsfolkens problem. Antingen är det gluten, mjölk, socker eller så ska man äta enligt LCHF för det gör under och är det ända rätta. Är lite som något sektliknande känns det som.

Men inte någon gång kan jag minnas att jag har sett en ordentlig källhänvisning till någon forskning eller liknande på detta område.

Om det nu skulle vara så borde inte hela mänskligheten ha dött förlänge sedan eller så borde alla ha ADHD, autism, scisoffreni (stavning) mm som man tydligen ska få av "fel" kost.

Sedan inte sakt att vi inte bör tänka på vad vi äter, men då tror jag mer på att försöka låtabli tillsattser så långt det är möjligt, men det gäller alla. Ju närmare ursprunget desto bättre.

(sorry om det kanske blev ot men kunnde inte låtabli)

[Varulv]
11/6/12, 6:49 PM
#19

Nej, jag tycker ditt inlägg blev en bra motvikt, zatanica. Flört

zatanica
11/6/12, 7:29 PM
#20

vilken tur varulv Glad

Annons:
[Varulv]
11/6/12, 7:52 PM
#21

Äh meh vadå bah! FlörtKyss

Internettan
11/7/12, 9:56 AM
#22

#18:

Olika kroppar är svaga på olika sätt. En del får reumatism, andra får allergier, ytterligare andra får MS. Så finns det de som får psykiska problem eller beteendeförändringar.

Man kan ju inte säga att vi är en frisk befolkning precis. Även om vi idag har så bra teknik att vi kan lindra många sjukdomssymtom och hålla liv i folk längre så betyder det inte att vi är friska. Är det inte köer till sjukvården överallt? Både till psykiatrin och till alla andra enheter? Helt sjukt (!) är det men vi är så vana vid att det är så att vi inte reagerar.

Självklart finns det även andra orsaker till funktionshinder som man inte kan göra något åt. I alla fall inte med hjälp av kost. Och jag vet inte hur stor procent kosten kan tänkas spela roll, men allt tyder på att många skulle må mycket bättre genom kostomläggning.

Varför blir du irriterad? För att du inte kan tro på det? Eller för att du inte vill? Hur stor kunskap har du om detta? Tillräckligt för att vara säker på att det inte kan vara så? I så fall skulle jag vilja be dig om referenser till den kunskapen.

Nedan en kommentar från en mamma med ett barn med autism. Det finns många liknande berättelser, tillräckligt många för att man ska börja fundera.

Aspergermamma 5 november 2012 15:10

Jag tvivlar inte en sekund på att gluten är en av flera orsaker till min sons autism, kanske den största. Den gluten, och kasein-fria dieten funkar toppen för honom. Han har fått ett nytt liv, är kontaktbar nästan hela tiden, tittar oss i ögonen och ler, och är betydligt gladare. Har sällan utbrott numera. Vi ger honom aldrig gluten igen.

Jag tror att gluten påverkat hans syn på något sätt. Han har problem med 3D-tolkningarna och ser delvis i 2D. Detta jobbar vi med fortfarande. Frågan är om detta kan repareras, men hoppet finns än!

Och 3 veckor efter att han slutat med mjölkprodukter lekte han helt plötsligt helt normalt med sin lillebror. En slump att det sammanföll i tiden? Jag tror inte det….

Tack för en bra blogg! Nu ska jag beställa din bok.

PS. Det står en hel del om detta på min blogg ifall någon läsare här vill veta mer. Jag säljer absolut inget till er….. Jag är bara en mamma som berättar för att vi haft det så jobbigt men kommit ur det. Att laga specialkost är inget jobb alls jämfört med att ha barn som mår dåligt.

Det finns dessutom ganska mycket forskning om sambandet mellan gluten och olika sjukdomar. En lång lista finns i boken Gluten och mjölk - källan till moderna sjukdomar av Micke Skribent.

"Every point of view is a view from a point."

zatanica
11/7/12, 12:48 PM
#23

#22 jag hoppas att du inte tog åt dig, men jag har sett så många inlägg där det har vinklats som att kosten är det enda som spelar in. Att om man lägger om den så blir allt heltplöttsligt en dans på rosor.

Så när jag såg ännu ett som lutade åt det hållet slog det bara slint, blev lite less. Känns på ett sätt när man läser sådant att man skulle vara inbildningssjuk.

Jag har läst endel i detta ämne, och ska även kolla på dina länkar.

Håller även med om att det är galet hur sjuka vi är idag, men tror även vi bör titta på sammhället i övrigt där och inte bara kost. Det är för stor press på människor idag, allt ska gå snabbt snabbt, tempot bara ökar helatiden, det finns ingen tid att stanna upp och reflektera. Passar vissa människor, men inte alla, vilket resulterar i att folk mår dåligt på olika vis.

Och ja jag kan hålla med om att människans kost idag inte är den bästa, förmycket onaturliga tillsatser och sådant.

Men där kommer tiden och stressen vi lever i med, folk tror det går fortare att köpa färdigmat i frysdisken än att laga den från grunden.

Folk äter frukt och tror det är nyttigt, ingen vet hur bananerna odlas eller att vindruvor även de är ruggigt besprutade, för frukt är ju nyttigt.

Själv är jag uppväxt med godis på lördagar, läsk vid fest, bara hemmlagad mat från grunden, hade turen att ha en bullmamma som bakade och stog i, hembakat bröd, inge halvfabrikat eller färdigmat, pizza någon gång om året som lyx. Mcdonalds fanns inte så det var hamburgare hemma.

NÄr jag sedan flyttat hemifrån har jag kört vidare på det spåret, men likförbannat har jag grov ADHD och en rejäl släng av Asperger. Lika så har min mormor någon form av autismspektrumstörning, en ganska rejäl sådan, hon är född på 30 talet så tror hennes kost var ok, från småland och bonde familj så ingen konstig föda där kan jag tänka.

Så visst ta bort en massa mkanske funkar lite på endel, men tror inte det är där stora skon klämmer riktigt.

Sedan skulle inga bokstavsdiagnoser vara ett problem om samhället såg anorlunda ut.

zatanica
11/7/12, 12:49 PM
#24

Lite nyfiken på om trådskaparen är kvar här? Hur har det i såfall gått för din dotter? Har ni lyckats hitta rätt med mececin?

Internettan
11/7/12, 4:38 PM
#25

zatanica

Okej, då förstår jag hur du tänker. Och då kan jag förstås hålla med. Kosten kanske, som du säger, betyder mycket för vissa men bara lite eller inget för andra. Det är ändå bra att folk får chansen att ta reda på vad som gäller för en själv. Så länge man inte tror att man hittat svaret med stort S då. (Och det kan jag i och för sig ha en tendens att tro. Inte bara när det gäller just kost utan det gäller typ allt som jag för tillfället snöat in på. :)

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: