Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 35232 ggr
Abbie
6/17/08, 7:32 PM

Medicinering mot ADD

Jag fick diagnosen ADD igår och har främst problem med koncentrationen, närminnet och att organisera saker..
Dom vill att jag ska ta medicin (tror den hette concerta) för att få bukt med koncentrationssvårigheterna och så, är det någon annan med ADD som tar/har tagit den medicinen? Har det hjälpt i så fall och hur var biverkningarna?

Annons:
Bina
6/18/08, 12:07 AM
#1

Hej.

Både min lillasyster och pappa använder det centralstimulerande medel Concerta och har gjort i många år. Min lillasyster fick högtblodtryck som biverkning men behöver inte medicineras för det utan går på kontroll då och då. Min pappa har inte haft ngn känd biverkning alls. Jag har bara upplevt bra egenskaper med Concerta både privat och mitt förra arbete.

Jag önskar dig lycka till.

//Bina

Niklas
6/18/08, 12:30 AM
#2

Det finns gamla diskussioner om Concerta. Bland annat här:

ADHD? Skapat: 2007-11-05 13:55:24" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Medicinera ADHD?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

elliie
5/23/11, 2:47 PM
#3

hej

för unefär en vecka sedan fick jag diagnosen ADD och samt panikångest. det vill också att jag ska medicineras för detta med Concerta. jag har tackat ja till att testa.

jag frågade den kompis till mig som har ADHD hon säger att medicinen hjälper massor och att den har hjälp hennes liv massor. jag frågade henne om biverkningar och hon säger att de första fyra dagarna mår du illa har lite ont i magen och huvudet. men det är  bara för att medicinen ska gå in i kroppen och för att kroppen ska vänja sig vid den. efter det så ska den funka jätte bra.

jag önskar dig ett stort lycka till Glad

Stressfia
4/2/13, 10:41 PM
#4

Jag började medicinera med Concerta mot min ADD för en månad sedan. Tyckte trots låg dos att den hjälpte mig något med att komma igång, men bara första veckan..kanske andra. Men sedan dess och efter höjningar mår jag ärligt inte så bra på den. Den gör mig mer lättretlig, stressad, mindre social (var tvärtom i början), och jag är inte deprimerad, men inte heller glad. Jag liksom bara är. 

Jag ville testa medicin för att jag inte kommer loss, blir lätt stressad, har ganska låg impulskontroll, mm…Men har fram tills nu, inte fått någon direkt hjälp tycker jag. Går på 36mg morgon, påfyllning med 18mg vid lunch. Varit uppe i 54, samt 36 vid lunch. Då mådde jag piss!!! Ska förmodligen testa någon annan medicin, typ Ritalin eller nåt. Hoppas så klart det ska funka. Vet många som mår bra på Concerta, jag gör det dock inte! 

/L

HannaVastervik
4/7/13, 10:14 AM
#5

Mediciner kan aldrig hjälpa en att "vara, bli glad", bara att Inte komma i djupa Svackor! Alltså känner vi alla människor att vi ibland "bara är"! =o)

Porklash
4/8/13, 1:48 PM
#6

Vad metylfenidat (concerta,ritalin, medikinet m.m.) gör är att öka "vakenhetsgraden" i hjärnan inget annat.

pEr

Annons:
Upp till toppen
Annons: