Annons:
Etiketttourettes-syndrom
Läst 9705 ggr
Milla
2008-01-24 12:56

Döttrar med TS

Finns det någon mer här inne som har döttrar med TS?

I så fall skulle jag vilja få lite tips och råd om hur ni hjälper barnet att hanterar sitt handikapp.

Jag har en 14 årig dotter med TS och hon medicinerar dock har hennes TS accelrerat och så mycket som hon har idag har hon aldrig haft tidigare.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annons:
Niklas
2008-01-24 21:59
#1

Jag har för mig att viss kost kan förvärra tics. Är det någon som vet om det stämmer?

Tyvärr kan jag för lite om Tourettes syndrom.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Milla
2008-01-25 15:44
#2

har också hört något i den vägen, men har letat på nätet men inte hittat något.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Citronmeliss
2008-01-25 16:15
#3

Hej, Milla!

Jag har ingen dotter med TS däremot en son på 19 årGlad

Jag instämmer i att problematiken accelerarade iom tonåren, så upplevde vi det i alla fall! Dock tycker jag att det nu har lugnat sig något jämfört när det var som värst. Han äter zoloft 200mg/ dag och den hjälper till att bromsa det värsta.

Plus att han mognat de sista åren och kan nu kämpa för att till viss del hålla igen sina besvär en liten stund..Glad

Något som jag annars vet triggar hans tics, både verbalt och rent fysiskt är stress/pressade situationer samt infektioner. När han var yngre kunde vi nästan märka innan han blev förkyld eller liknande pga att hans ticks ökade markant, speciellt ryckningar i ansiktet runt ögonen. Det minskade igen efter att infektionen blivit bättre! Så är det fortfarande men inte lika tydligt längre..

Vad gäller livsmedel så är socker en bov, helt klart. Men det är ju inte alltid så lätt att undvika när man har tonårsbarn!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Milla
2008-01-25 17:36
#4

#3 Tack för ditt svar.

Dottern äter abilify och det är andra gången vi nu ökar dosen. Intressant med Zoloften, trodde inte man medicinerade med den.

JA Idas problem accelrerar under stress och press precis som din son. Vi har inte märkt något vid infektioner med det var jätte intressant att läsa.

Ja socker har vi också upplevt som en bov.

Det som är så jobbigt nu är att Ida själv säger att hon inte kan koncentrera sig i skolan pga ticsen, hon har även fått ont i nacken då ryckningarna i huvudet har blivit värre.

Ska till läkaren på tisdag så jag hoppas hon kan få lite mer hjälp eller i allafall tips.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Citronmeliss
2008-01-25 18:21
#5

Hej, igen!

Min son har fler diagnoser (bl.a högfungerande autism & ångestsyndrom) och Zoloften var i första hand avsedd som hjälp mot hans tvångsproblematik och kraftiga ångest men visade sig även hjälpa till vad gäller ticsen. Glad

Jag känner faktiskt igen det du skriver om de kraftiga skakningarna - ryckningarna i huvudet, under en period fick han därför betablockerare som dämpade skakningarna något!

Han åt Inderal 1-2 tabletter 2 ggr/dag och det hjälpte honom.

Kanske det kan vara värt att pröva även för din tös?

Lycka till!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Niklas
2008-01-25 21:02
#6

Jag har hört att tics kan orsakas av underskott av magnesium. Det lär visst finnas tabletter att köpa i hälsokostaffärer. Det kanske kan vara något att prova.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Milla
2008-01-25 21:05
#7

#6 mycket intressant.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Niklas
2008-01-25 21:09
#8

#7: Berätta gärna ifall du provar.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Milla
2008-01-25 21:16
#9

#8 ja det ska jag absolut göra, du vet inte hur mycket man ska ge?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Niklas
2008-01-25 22:32
#10

Ingen aning, men det står säkert på förpackningen.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Froddel
2009-04-12 15:34
#11

Jag har problem med en del tics idag men det var mycket mycket värre när jag var yngre. Intressant att höra det där med ryckningarna i nacken/huvudet, jag hade i gymnasiet jätteproblem med det och kände mig jättekonstig. Det var som små små skakningar hela tiden och huvudet kunde inte vara still.

Nu har jag nyligen varit på bedömningssamtal på NPE och vi pratade en del om just det här med tics. Jag ifrågasatte vad skillnaden är mellan tics och tvångssyndrom eftersom många tics ingår i tvångsproblematiken. Hon menade på att jag kan ha Tourettes eftersom jag har så mycket olika tvång/tics.

Mina grejer förvärras också av stress men även om jag är trött och ofokuserad.

När jag var i 25-årsåldern åt jag också Zoloft mot detta och upplevde stora förbättringar.

Milla
2009-04-12 21:45
#12

Hej igen!
Har inte varit så aktiv på sista tiden då det varit mycket problem med speciellt sonen.

Ida har precis haft en period med hysteriskt mycket tics som även har gått över i mycket hummande, sväljande och någon form av snarkningar (det är inte snarkningar men det låter lite som det). Vi har ju som sagt haft en super tuff period med sonen och det har påverkat hela familjen så det är inte konstigt att ticsen blivit värre.

Vi har provat med extra tillskott av magnesium men fick sluta då hon blev illamående.

Det här med zoloft tycker jag låter intressant, ska ta det med läkaren och höra om det kan vara något att prova.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[aspie]
2009-04-13 09:31
#13

Min dotter har inte TS, men hon har tics. De uppstår oftast när hon är upprörd eller stressad har jag märkt. Undrar om magnesium kanske skulle hjälpa henne oxåObestämd

Annons:
BonoEdge
2009-04-15 23:31
#14

Jag har läst vad ni har skrivit och tänkte bara höra om Zoloft eller magnesium fungerar mot ticsen för er? Jag har själv tics och lider väldigt mycket utav det. Jag blinkar med ögonen väldigt hårt och framförallt väldigt ofta. Jag har nästan aldrig ticsfria perioder vilket gör det hela väldigt jobbigt för mig. Jag är 21 år gammal och sökte hjälp för mina tics för 2 veckor sedan men har inte fått någon tid hos en läkare ännu. Någonting som jag tycker låter intressant är hjärnpacemaker. Det låter givetvis lite läskigt men när man läser om det så låter det helt fantastiskt. Det är framförallt på Umeås universitetssjukhus som detta används mot tics och tourette.

Hjärnpacemaker

Froddel
2009-04-15 23:42
#15

Innan jag började att använda Zoloft så var mitt tvång/tics mycket värre, jag höll på hela dagarna med både det ena o de andra..har förklarat lite under inlägget OCD/Tvångssyndrom vid inlägg +11: ADHD/ADD.

När jag hade ätit medicinen ett tag så blev jag inte fri från besvären men de lugnade ner sig betydligt, och dom gjorde det också möjligt för mig att jag kunde lyckas stå emot impulsen att utföra tvångshandlingarna i mindre grad. Det borde ju ha samma effekt på ticsen?!

BonoEdge
2009-04-16 17:19
#16

Jag vet inte om tics och tvångssyndrom beror på samma saker och därför inte om mediciner har samma effekt på båda delarna. Jag är däremot villig att testa vilken medicin som helst för att slippa skiten. Jag har även läst att omega 3 ska hjälpa mot tics, men jag har själv inte testat det. Just nu undviker jag att äta godis och andra söta saker för att se om det eventuellt kan göra någon skillnad.

[YlvaP]
2009-05-13 17:08
#17

Måste få fråga. Visserligen har jag döttrar men jag frågar angående mig. Min psykolog (eller psykiatriker) har sagt att jag har Tourette men vad jag vet har hjag inga tics men jag som hon säger: Jag måste ha på ett visst sätt, symmetrikt eller i ett mönster och såna saker. Det gäller både hemma och på jobbet och jag blir frustrerad/arg när ingen följer "mina" mönster.

För visst kan det vara Tourette ändå?

[aspie]
2009-05-13 20:01
#18

#17

Jag trodde alla med TS hade tics. Har de inte sagt vad som tyder på att du har TS?

[YlvaP]
2009-05-13 22:09
#19

Jo att jag måste ha vissa saker symmetriskt, efter en viss ordning eller mönster.

Det är vad min psykiatriker sa till mig. Kankse att jag då hade tics men att folk med tics inte vet om att dom har det. Men jag kan bara komma på några få saker som att spotta när jag befinner mig i vatten och dubbelklickar på bokstaven M.

[aspie]
2009-05-14 15:46
#20

#19

Att dubbelklicka på M och spotta i vatten låter ju som OCD eller?

Jag vet inte hur man ser att någon har TS mer än detta med tics av olika slag. Men å andra sidan har jag för mig att det är vanligt med OCD när man har TS eller har jag blandat ihop det nu kanske?Obestämd

Annons:
Froddel
2009-05-14 16:22
#21

#19, #20

När jag var på bedömningssamtal på NP-teamet så började hon jiddra om att jag kanske har touretts (stava jag rätt?). Anledningen var att jag har en hel del tvångsgrejer för mig och har haft mer eller mindre genom åren ända sen jag var liten. Hon började fråga om olika tics och sånt. Jag ifrågasatte vad skillnade var mellan tics och tvång och hon menade att det egentligen inte är så stor skillnad men om man har/lider av alldeles för mycket tvång/tics - ja det är då det kallas touretts…enligt henne. Vid OCD har man ej heller de där vokala ticsen (inte alla som har vid TS heller iofs). OCD står väl mer för tvångstankar och/eller tvångshandlingar, tror jag iaf. Rätta mig gärna om jag har felGlad

[aspie]
2009-05-14 17:51
#22

#21 Japp, OCD är tvångstankar/handlingar vad jag vet i varje fall.Glad

[YlvaP]
2009-05-14 20:12
#23

#21

Jag det är precis vad min sa med. Alltså att jag har en massa tvång. Vi har inte kommit vidare med Tourette ännu och jag tror att det kommer då jag åker till Uppsala för min utredning.

Pyssla
2009-07-05 20:55
#24

att upprepa sina egna meningar viskande för sig själv-är det Tourettes syndrom?

Pyssla
2009-07-05 21:00
#25

är det någon som gjort det?

[YlvaP]
2009-07-06 09:13
#26

Kan det inte vara OCD också?

snurro89
2009-07-06 12:44
#27

funktionshinder heter de dock.

Annons:
Froddel
2009-07-06 15:13
#28

#24  Enligt henne som jag pratade med på NP-teamet just om det här med Tourette eller OCD så menade hon på att tics kan vara just att upprepa meningar som man just sagt eller det som någon annan precis sagt eller bara det sista ordet i meningen.

Jag har en kompis som haft det tvånget.

Citronmeliss
2009-07-06 17:47
#29

Det kan vara båda delarna.

Tvångsmässigt eller en form av tics.

Min dotter gjorde det under sin uppväxt. (OCD)

Hon viskade eller mumlade hela meningar för sig själv, efter att hon sagt dem.

Hon gör det till viss del även som vuxen, men nu blir det mest att hon upprepar det tyst, inom sig.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Pyssla
2009-07-08 20:33
#30

för mig när jag hade det ett tag så var det att munnen liksom bara upprepade av sig själv.. jag tänkte inte att jag skulle upprepa .. det kom av sig själv.

eellii88
2014-05-26 15:14
#31

Hej, mycket intressant tråd! Jag har själv tourette syndrom. Jag medicinerar med zoloft och abilify. 

Ticsen dämpas rejält av denna medicinering. Är jag utan medicinen så får jag inte bara motoriska utan verbala tics, vilket jag aldrig har haft tidigare. 

Jag har mycket tics som man egentligen inte kan kalla tics men dem ser ut som vanliga tics. Jag har fått lära mig att det finns spasmiska ryckningar. Dem har inget med tvånget att göra. Det kommer som en muskelryckning i ena armen väldigt ofta. Det går väldigt fort. 

Det är nästan det jobbigaste med tourette. Det är verkligen inget (ialla fall jag) som går att styra. Tics ser jag mer som nånting som man måste göra för annars känns det inte bra. spasmisk ryckning hör till TS men det har nog inget med tvång att göra. 

Sen läste jag också om att vissa faktorer påverkar TS. Jag har märkt: stress, VILOLÄGE (framförallt!) och när jag koncentrerar mig på att inte "ticsa".

Upp till toppen
Annons: