Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6892 ggr
Mahe
2011-11-21 12:09

ADHD-mediciner...

Jag såg en debatt som någon hade lagt ut ett klipp på här där de pratade en del om ADHD och mediciner. Något som jag hakade upp mig på var att någon eller några sa att de flesta inte orkar gå på medicin någon längre tid (ADHD-medicin). Vad menar dem med det?

Jag blev naturligtvis lite nyfiken då både jag och sonen just nu utreds och det verkar luta åt ADHD. Det vore helt underbart om en medicin kunde hjälpa oss att fungera bättre i vardagen.

Ni som har testat ADHD-mediciner… hur har det påverkat er? Har ni haft mycket biverkningar? Har ni ätit medicin länge? Varför tror ni att dem sa att de flesta "ger upp" medicineringen efter ett tag för att de inte orkar medicinera i längden?

Många frågor… men någon kanske orkar svara.

GladCool

Annons:
nosig
2011-11-21 12:35
#1

Jag kan tyvärr inte svara på hur det blir in the long run, men alla äter inte ADHD-medicin dagligen heller. Min bror har Ritaline vid behov och jag har tagit några av honom när jag behövt hjälp med koncentrationen - som nu inför annalkande tenta. Funkar jättebra för mig.

Zaphix
2011-11-21 12:47
#2

Kanske för att det är jobbigt att behöva be om nytt recept och hämta ut medicin. Att behöva ha kontakt med läkare hela tiden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2011-11-21 12:50
#3

#1 Så får man inte lov att göra. Man får aldrig ge av sin medicin till någon annan!

TS; jag har precis börjat med Concerta, lägsta dos. Biverkningen jag har som är jobbig är kraftig munntorrhet samt att jag mår illa av mat. Har ätit det ca 2 veckor minus några dagar då jag glömt att ta den.

Hade jag inte redan gått ner så mycket i vikt med egen kraft hade jag välkommnat det här med maten, men nu har jag inte många kilon kvar innan jag är nöjd, och de vill jag tappa normalt, inte genom svält.

Så jag får se hur jag ska göra.

nosig
2011-11-21 13:03
#4

Hera, det är jag väl medveten om. Inte så att jag bryr mig anmärkningsvärt då jag blir hjälpt av tabletterna, enbart tar dem vid behov samt inser att det skulle ta mig cirka ett år att få egna utskrivna. (Eftersom jag står i kör för utredning och det kan ta tid, som alla vet.) Om ett år ska jag vara klar med mina studier och det är NU jag behöver dem.

Honestyisdead
2011-11-21 13:14
#5

Läste någonstans att det var vanligt bland studenter att ta just sådan medicin för att de ska klara plugga mer.

Man kan tycka vad man vill..

Freke
2011-11-21 13:16
#6

Det som gör att man tröttnar på medicineringen är, muntorrhet, efter ett tag blir man lika trött ändå, det känns inte som om medicinerna fungerar, för grabbar kan impotens förekomma, konceentrerings problemen kvarstannar och ja det finne en massa anlendningar till att det känns som det kvittar att käka medicinerna.

För alla orsaker man får dom för, kan ge samma problem.

Och det är ingen universalkur, som löser allt bara för att man få medicinering, i början känns det så men efter ett tag så planar effekten ut och man är vad det känns tillbaka på ruta 1, even om så inte är fallet..

Men det är oftast det som gör att man inte orkar käka medicinerna.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
nosig
2011-11-21 13:27
#7

Nu tar jag ju inte medicinen primärt för att jag är student, utan för att jag är övertygad om att jag har ADHD och tror (tillsammans med resten av min familj, inklusive min bror som givit mig fyra tabletter) att jag har behov av medicinering. En grundläggande skillnad, tycker jag.

Jag förstår samtidigt att det är ett känsligt ämne; provokativt och laddat för många som lidit länge och gått igenom långa utredningar för att få hjälp. Ren pliktetik i det här fallet ("det är förbjudet att ta receptbelagd medicin avsedd för andra") är dock inte en tillräckligt motiverande faktor för att få mig att sluta ta en tablett en gång i veckan.

nosig
2011-11-21 13:28
#8

(Förlåt TS att jag OT:ade.)

Zaphix
2011-11-21 13:36
#9

#7: Är ju helt upp till dig om du vill äta andras mediciner eller inte, bara du som blir drabbad om du skulle få nån biverkning eller nåt sånt. Känner du att det fungerar för dig så är ju det jättebra, skönt att hitta nåt som hjälper dig i dina studier. Hoppas att utredningen visar på att du har ADHD så att du kan få en egen medicinering och få hitta en dos som passar just dig.

Ett problem för din bror är väl hur han ska förklara för läkaren att hans medicin tog slut innan det var tänkt så.. Men han kanske har lika mycket piller som mig hemma iofs.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

nosig
2011-11-21 13:48
#10

Givetvis får jag skylla mig själv om jag får biverkningar eller om andra typer av oförutsedda problem uppkommer. Min bror tar dem som sagt bara vid behov, kanske en gång i månaden då han behöver koncentrera sig på långa, trååkiga möten ;). Läkaren låter honom avgöra själv i vilken utsträckning han behöver dem och litar på hans omdöme.

nosig
2011-11-21 14:07
#11

Som svar på TS fråga tror jag att habitueringseffekten slår till efter ett tag - man vänjer sig. Det är lite som med lottovinster. Studier har visat att den självupplevda graden av lycka planas ut över tid och och ingen större skillnad finns hos personer som vunnit en miljon på lotto vs. personer som inte gjort det, vid mätningar efter 12 månader.

Sen tänker jag också att Concerta lagar inte trasiga relationer, botar dålig självkänsla eller trollar bort smärtsamma minnen av avvisanden och mobbing men det kan få livet att funka bättre, kanske mest rent praktiskt. När livet runtomkring börjar fungera lite bättre kan andra, djupt bakomliggande faktorer till att man mår dåligt få tid att bubbla upp och det kan göra ont. Jag ser det lite så, många med diagnoser - i princip alla skulle jag tro - har problematik av flera slag. Depressioner, ångest och social fobi är ofta till stor del resultat av ett ganska oförstående samhälle, inte enbart kriterier för diagnosen i sig.

Nu har jag inget svar på hur det fungerar rent kemiskt eller biologiskt men eftersom jag studerar psykologi har jag lite tankar och funderingar kring det hela ur ett sådant perspektiv. :)

Mahe
2011-11-21 14:37
#12

Tack för intressanta svar!

Vad är då vanligast, att man äter Ritalin/Conserta dagligen eller att man tar vid behov?

Honestyisdead
2011-11-21 14:44
#13

Det är meningen att jag ska äta det dagligen. Vilket som är vanligast vet jag inte, men jag gissar på att dagligen är det vanligaste.

Annons:
Porklash
2011-11-21 14:52
#14

#11

Tror också det ligger mycket i det!

Det enda medicinen gör är att öka vakenheten i hjärnan. Allt det andra är kvar.

Men nu orkar jag ju ta tag i mer! Lite eftersom…Glad

pEr

Lintill101
2011-11-21 16:27
#15

#  Hera håll ut :) jag hade precis samma bieffekter som du.

Muntorr (köpte sånna saliv stimmulerande på apoteket) Mådde illa när jag åt med men det har iaf gått över på mig nu.

Men den "bieffekt" eller vad  man nu ska kalla det för som jag lider mycket och starkt av nu. jo det är precis som Nosig i #11 säger.

Jag känner :P Liksom jätte svårt o förklara men alla känslor och intryck är jätte intensiva. Och det gör ont!!! Samtidigt får jag ju ut nått bra av det, en enorm kärlek av och till min dotter :)

Jag har nu i helgen för första gången sen hon föddes för 7 år sedan varit med henne i nuet. Vi spelade TV-spel i timmar :P Och om jag får säga det själv lite stolt så där… JAg hjälpte henne med läxan :D

Och det är värt smärtan av sånt som är förlorat och rörigt.

Men det blir nog bättre snart hoppas jag.

[Kaktuz]
2011-11-21 16:30
#16

Jag har en som berättat om sin son, han gick på conerta under skoltiden, sendan märkte han att han klarade sig utan, då han hade glöm den någon gång, och när han slutade ta den var de som att den ordnat hans rutinmässighet i kroppen eller inpulsivsaken i hjärnan. Idag ta han inte och doktorn sa att man kan bli emun, som med alla andra mediciner.

Honestyisdead
2011-11-21 16:31
#17

#15 Okey, ger det ett tag till :)

Burde
2011-12-17 23:30
#18

Det kan ju handla om att man är rätt impulsiv, jag har fått för mig ett par gånger att jag inte behöver medicinen längre…ja, lite som med antidep att man ju mår så bra och inte fanken behöver jag någon medicin. Kan ju också handla om att en del får rätt brutala biverkningar, då vägs inte de negativa effekterna upp av de positiva.

Jag har gått på Concerta i ca ett år och tycker det fungerar hur bra som helst. Nu går jag visserligen på en ganska låg dos (snusar också, vilket har lite samma effekt tydligen, haha…så slutar jag snusa måste jag höja dosen) och i kombination med Sertralin. De enda biverkningarna jag har fått är minskad aptit (viktnedgång) och förhöjd puls. Men, de positiva bitarna är så bra att jag skiter i att jag blir en spink och har lite hög puls ibland. Min koncentration är betydligt bättre, jag kan ta tag i saker enklare (inte helt lätt men det är inte ett andra världskrig inombords längre), går upp pigg och glad en halvtimme efter jag tagit medicinen, jag kan läsa en bok utan att flyga iväg i tankarna på en sekund, jag har mycket jämnare energi-nivå, jag orkar vara social när jag slutar skolan, har klarat flera monster-tentor, somnar på EN SEKUND och undertiden medicinen verkar är jag "lugn" i huvudet osv. Sedan är jag väl fortfarande rätt impulsiv, lite virrig, pratar lite mycket, har ett rätt häftigt humör och väldigt glad och sprallig…men det är ju sådan jag är också, skönt att inte allt försvinner.

Men, tydligen så är det rätt ovanligt att man har så lite biverkningar som jag har (får nästan aldrig biverkningar av mediciner) och får ett sådant positivt resultat. Tråkigt :/

tarotlasse
2011-12-18 00:00
#19

Jag kan inte förstå dom som säger att dom inte orkar medicinera under en längre tid.

Varför skulle det vara så biverkningar som finns med alla medcinska preparat även naturmedel kommer vi alldrig i från.

Men alla får inte biverkningar och dom flesta som får biverkningarna så släpper dom efter ett tags användning så borde ju få folk att fortsätta sin medicinering.

jag medicinerar med Concerta och har gjort det under 3 år sonen är inne på sitt 9 onde år först en period med Ritalin men sedan 9 år med Concerta.

Första 3 månadena hade han besvärliga biverkningar av cncertan men sedan så försvann dom.

Inte ngn av oss vil vara utan vår medicinering för både vi själva o omgivningen kan direkt märka om vi missat att ta vår medicinering en dag. För så stor positiv verkan har dessa mediciner på oss.

Tittar vi nu i dag så har ju medicineringen för ADHD så har det ju kommit ut ett flera nya medicinska preparat o inte alla av dom är narkotika klassade.

Vi fungerar väldigt individuellt på mediciner beroende på vilket hormon vi saknar i hjärna så det som passar en med ADHD passar kanske inte en annan med ADHD så händer mycket förnärvarande inom medicineringen.

Jag läste om en psykolog o proffessor  med diagnosen ADHD och han började medicinera med amftamin preparat i slutet av 40 talet o medicinerar fortfarande så han har inte tröttnat o slutat efter så många års användning.

Lasse

Visste ni att amfetamin preparat redan började skrivas ut som läkemedel i början av 1900 talet som astma medicin.

På 1930 talet så märkte man att överaktiva barn blev lugna av denna astma medicin med amfetamin o man utvecklade då ett amfetamin preparat som medicinering till dessa överaktiva barn med väldigt gott resultat.

Så inga nyheter utan mycket gamla läkemedel som visat sig fungera utmärkt för väldigt många med ADHD.

DenEnsamma
2012-01-21 15:25
#20

Jag äter medicin för min ADHD - Concerta, mitt liv har blivit lättare.

Ser allt "klarare" , inte lika hyper, & klarar koncentrera mig bättre.

Dock ärr de en medicin, man kan få för ADHD som ag tycker man ska undvika, den heter Stratera.

EN tablett, första gången fick mig att göra saker, bete mig som en dåre.

Googlar man den, hittar man ingenting positivt heller.

Jag höjer tummen för Concerta, den räddar mina dagar, betydligt bättre än, hur dem såg ut innan medicinering påbörjades.

Annons:
[Forest]
2012-02-03 11:51
#21

Får man fråga. är det inte lite olika hur man reagerar på medicinerna samt hur starka men får? Vissa funkar bättre på dessa andra på denna?

[Kaktuz]
2012-02-03 14:14
#22

#21: självklart! Man ska aldrig rekommendera sina bara för dem fungerar på sig osv.

[Forest]
2012-02-04 13:29
#23

21, tycker som du tack iaf för svaret :)

[Cleopatra]
2012-02-04 22:41
#24

För vissa fungerar inte ADHD medicinerna som man skulle önska och därför slutar de, men för dem det fungerar brukar det handla om att man använder det för resten av livet; men det beror även på hurpass mycket besvär man har av sin ADHD.

Sen är det också så att man upplever sig som annorlunda med medicin i kroppen och därför kanske inte vill använda medicin alltid, men gärna i skolan eller på jobbet.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: