Annons:
Etikettmotorikstörning-dcd
Läst 9022 ggr
[nattfjäril]
12/2/11, 10:31 PM

DCD någon?

Det finns inte särskilt många inlägg under "Motorikstörning (DCD)", så därför undrar jag: Är det fler än jag härinne som har den diagnosen? Isåfall, hur är det för er? Och har ni andra NPF-diagnoser också? Själv har jag Aspergers syndrom också, men tycker att DCD orsakar minst lika stora problem.

Annons:
Anonym
Anonym
12/2/11, 10:44 PM
#1

Nja, jag är lite klumpig men jag tror inte det är en störning. Sen har jag ingen hand-ögon koordination, men jag tror det beror på min skelning som jag haft sen jag föddes.

Jag har ingen diagnos än, men ska få utredning för ADHD. Jag misstänker svaga drag av Aspergers men tror inte jag får diagnos för det. Faswt man vet aldrig…

--Kexet

[Varulv]
12/2/11, 10:50 PM
#2

Vill bara inflika, att jag trodde att (grov)motorisk klumpighet (eller oförmåga) i princip hörde till aspergerdiagnosen. Jag själv lider av detta handikapp och har en aspergerdiagnos. Ser denna motoriska inkompetens som en kärna i aspergerproblematiken.

Men kanske har jag fel? Obestämd

Ladydragon
12/3/11, 12:08 AM
#3

hmm när jag googlar på det hela så får jag upp att det har ingått i Damp diagnosen alltså som heter nu ADHD

hmm o jag trodde detta främst höra till ADHD då det har och finns en diagnos som heter Damp?

jag har faktiskt Damp diagnosen men jag vägrar att använda den och det står lite olika i mina papper ibland står det Damp inbland ADHD

det som är klart är att jag har motorikstörning och har rätt stora problem med detta och har alltid haft det 
till och med så illa att när jag va liten så läkarna oroliga för att jag blev misshandlad på grund av alla mina blåmärken och sår

är väldigt trött ikväll så orkar inte gå in på allt men jag är ständigt blåslagen har alltid stora fula blåmärken då jag snubblar går i saker och så vidare hela tiden

[Varulv]
12/3/11, 3:45 PM
#4

#3 Hmm..m. Det tycks som att vi har lite olika uttryck för våra brister i de motoriska färdigheterna då, Ladydragon. Jag går sällan in i saker på det sätt som du beskriver.

…Fast när jag tänker efter… Så sent som härom dagen, när jag gick i ganska rask takt på en trottoar, så snubblade jag plötsligt på en ojämnhet i gångbanan och for handlöst ut i gatan. I fallet landade jag på ena underarmen, som hasade en bit och därunder skars upp av en glasskärva. Så nu har jag ett tio centimeter långt ärr på underarmen - märkt för livet…! Flört (Efter omständigheterna gick det rätt hyfsat ändå.)

RedBlackGrey
1/13/12, 9:29 AM
#5

Åh, blev påmind om min gångstil, som också är klumpig, samt att jag lätt spiller kaffe och har stora problem att skala ett ägg, hålla i rn smörkniv stadigt, är dagligen nära på att trilla. Men jag har vant mig i det så pass, att jag reflex-reagerar på en gång. att jag ej trillar och slår mig. Jag tror man genom åren öär sig att hantera vissa motoriska svårigheter. Jag tror heller inte man ska tänka för mycket på problematiken. Det kan nog bli värre pga att man blir nervig och stressar upp sig, att man underpresterar. Om man låter det att gå, då har man inte heller någon press, som i sin tur på sikt mildar motorikstörningen. som en kille m. En neuropsykiatisk störning, är jag en av många av oss som har stora motoriska problem.

Niclas87
5/29/13, 11:53 PM
#6

Dom har slagit ihop diagnoserna.

Fick en damp diagnos när jag var lite det som skiljer eh ADHD med motoriska och perceptuella svårigheter

Annons:
Upp till toppen
Annons: