Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 4962 ggr
[Völva]
2012-01-29 18:22

Är dyslexi en del av bokstavsfolket

Jag har Dyslexi och undrar om jag passar in här hos er Bokstavsfolk.

Jag fick min diagnos när jag var 34 år och innan dess kallades jag för dum i huvudet.

Jag kan känna igen mig i en del ADHD beskrivningar om att jag tänker utanför ramarna, blir otålig och vill att saker ska gå i min takt, ofta snabbt ,praktiskt och logiskt (i min verklighet)

Jag har inte någon diagnos i Asperger eller ADHD eller någon liknande.

Vad tycker Ni? Hör jag hemma hos er eller ska jag utgå?

Annons:
[Vargöga]
2012-01-29 19:02
#1

Visst hör du hit. Välkommen in i gänget. Skrattande

[Varulv]
2012-01-29 19:17
#2

Välkommen, Völva! Glad Skulle vara lite intressant om vi kunde språka om och jämföra våra problem, du och jag. Själv är jag officiellt diagnosticerad aspergare och har självdiagnosticerat mig såsom hyperlektiker. Jag saxar nedan ur Wikipedia om hyperlexi:

"

Hyperlexi är en ovanlig förmåga där ordigenkänning sträcker sig långt över förväntade nivåer av skicklighet. Hyperlektiska barn kännetecknas av att ha genomsnittlig till hög IQ och en läsförmåga över förväntan med tanke på deras ålder och IQ. Dock har somliga hyperlektiker svårigheter med att förstå talat språk. De flesta eller kanske alla barn med hyperlexi har en autismspektrumstörning. 5-10% av autistiska personer beräknas ha hyperlexi.

Hyperlektiska barn är vanligen fascinerade av bokstäver eller siffror. De är extremt bra på att avkoda språk och blir därmed ofta väldigt tidiga läsare. Vissa hyperlektiska barn lär sig stava långa ord (såsom elefant) innan de fyllt två år, och lär sig läsa hela meningar innan de fyllt tre. En fMRI-studie av ett enda barn visade att hyperlexi kan vara den neurologiska motsatsen till dyslexi. Dyslektiska barn har ofta dålig ordavkodningsförmåga men genomsnittlig eller mer än genomsnittlig läsförståelse, medan hyperlektiska barn har överlägsen ordavkodningsförmåga men ofta dålig läsförståelse.

Utveckling [redigera]

Trots hyperlektiska barns brådmogna läsförmåga, kan de kämpa med att kommunicera. Som regel har barn med hyperlexi en brådmogen läsförmåga men lär sig tala endast genom utantillärande och intensiv repetition, och kan ha problem med att lära sig och förstå språkets regler från exempel, försök och misstag, vilket kan leda till sociala problem. Deras språk kan utvecklas med ekolali, att ofta repetera ord och meningar. För det mesta har barnet jämförelsevis ovanligt stort ordförråd och kan identifiera många föremål och bilder, men kan inte sätta sina språkkunskaper till god användning. Spontant språk är bristande, och deras jordnära tal är försenat. Hyperlektiska barn krånglar ofta med frågorna Vem?, Vad?, Var?, Varför? och Hur?. I åldrarna fyra och fem gör många barn stora framsteg i att kommunicera.

De sociala färdigheterna hos ett barn med hyperlexi släpar otroligt efter. Hyperlektiska barn visar ofta stort ointresse av att leka med andra barn och jämnåriga.

"

Det just citerade stämmer väldigt bra in på mig, alltihop mer eller mindre.

[Vargöga]
2012-01-29 19:30
#3

Jag har nog inte en så hög IQ eller stort ordförråd så jag känner verkligen inte igen mig. :(

[Varulv]
2012-01-29 19:36
#4

Strunt i det där med IQ! Men efter hur du beskrev vissa problem du har med läsning (i en annan tråd), kanske du mera är åt det dyslektiska hållet? Glad

[Vargöga]
2012-01-29 19:44
#5

Nja jag har ju inte problem med att stava och så utan bara svårt att läsa då jag läser bokstav för bokstav. Men jag skall kolla upp det.

Zaphix
2012-01-29 21:39
#6

Alla som känner igen sig i vår problematik är varmt välkomna, även andra också. :)

Vad trevlig jag är idag, måste vara nåt jag ätit..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Völva]
2012-01-29 22:45
#7

Tack för det otroligt fina och varma välkommandet från er allaSkrattande

Det är trevligt att passa in och träffa likasinnande!

kram till alla

från Völva!

kampen
2012-03-15 10:46
#8

Jag pratade under en utbildning om NPF med en av de som höll kursen och de menar med att många delar av dyslexidiagnosen inte hör samman med dyslexin utan med NPF, han menade att opm vissa tester under den utredninger påvisar "dåliga" resultat bör det föranleda en utredning inom NPF. Jag vet att det var arbetsminnet men även någon del till.

[Varulv]
2012-03-17 21:22
#9

Kanske, som jag var inne på i en annan tråd här alldeles, att det kunde finnas ett samband så:

  • dyslexi - ADHD
  • hyperlexi - Aspergers syndrom

? Vad sägs? ObestämdTungan ute

Upp till toppen
Annons: