Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6983 ggr
lilli-l
2/4/12, 9:14 AM

Concerta+cipralex=krock?

Någon som hört om det kan krocka i kroppen om man äter SSRI-preparat samtidigt som Concerta?

Är helt hundra på att det gjorde det för mig..med oroskänslor och ångest! Samt att det kändes som om kroppen skulle gå i spinn.

Någon som känt likadant?

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
tarotlasse
2/4/12, 7:21 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av Cipralex men när jag började med Concerta så fick jag sluta med Antidepresiv medicin eftersom det inte är ngn lyckad kombination.

Sa min läkare till mig så inte alla antidepresiva som fungerar i hop med Concerta.

För ngt år sedan hamnade jag i en depresion igen och då var det ett letande efter ngt antidepresivt som skulle kunna fungera i kombination med Concertan till slut hittade läkaren ett preparat som skulle fungera Mirtazapin.

Efter en vecka blev jag så fruktansvärt sjuk smärtor i alla leder och balans systemet lade av så jag kunde inte stödja på mina egna ben.

Så  när läkaren sa att jag skulle sluta med Mirtazapinen så försvan led värken och min balans sinne fungerade igen.

Så den kombinationen fungerade inte heller även om denna biverkning var ytterst sällsynt och drabbade bara en av miljonen.

Det är din läkares uppgift att ha kolla på vilka läkemedels  som går i hop eller inte så be honom att kolla upp detta.

Gör inget på egen hand utan fråga din läkare först.

Lasse

lilli-l
2/4/12, 8:06 PM
#2

Det är ju just det att han, min läkare alltså, inte vet något! Enligt honom så skulle det vara ok att äta tramadol och cipralex, men det gick defenitivt inte. Jag mådde jättedåligt och ringde läkemedelescentralen och dom sa att jag INTE skull äta dom ihop! Det var rent av en farlig kombination!

Läkaren min satte mig nu på Abilify och jag frågade även om det gick ihop och det sa han att det går NOG bra..!

Han läste i fass och hitta ingenting där, men eftersom jag inte riktigt litar på honom så ringde jag  läkemedelsupplysningen igen..och Abilify och cipralex krockar! Cipralexen gör så att Abilifys verkan ökar 40%!

Vilken tur du har som har en läkare som tar medeciner på allvar och som lyssnar på dig och som KAN sin sak..!

Och tack för ditt svar. Känns gött nu att få bekräftat att det ev var det som gjorde att jag inte kunde äta concertan.

Kanske jag klarar av den om jag slutar med cipralexen? Det skulle vara skönt att kunna äta den och inte hålla på att mixtra och leta efter så många mediciner för sin ADHD.. Att äntligen kunna få hjälp!

Carpe Diem….Fånga dagen

Lunar
2/6/12, 12:11 AM
#3

Cymbalta och Concerta funkar ihop

lilli-l
2/8/12, 3:13 PM
#4

#3 Är du säker på det? Vissa äter ju cipralex och Concerta och "känner" inte av någe konstigheter, men är man väldigt känslig så reagerar man.

Det är ju så svårt när inte ens läkare har både kunskap och erfarenhet av kontraindikationer på olika mediciner Obestämd

Carpe Diem….Fånga dagen

citruz87
8/7/13, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag blev suicid benägen av Concerta enligt Olga på avdelningen 19 i Halmstad i samman band med att jag åt cipralex eller cipramil . Vet inte riktigt om det var den anti depprisiva eller Concerta. Iallafall sade läkaren att jag inte får äta Concerta mer för att den gör att jag blir suicidial. Men jag tror mer på den antidepprisva eftersom jag en gång drabbats av mani vid medusinering av cipralex eller cipramil utan att äta Concerta. och dessutom somnar tre gånger om dagen av tegretol vilken är både för epelepsi och psykos pantienter. 

Jag vet inte riktigt om man blir försök kanin.. När man har ADD och postraumatisk stress syndrom istället för svår damp med svaga autistiska drag?

Upp till toppen
Annons: