Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6376 ggr
willowpysen
2012-03-30 09:15

ADHD och sömnsvårigheter hos barn.

Önskar HJÄLP!!!! Har en åttaårig son med ADHD. Han har alltid haft sömnsvårigheter, velat sova nära mig eller hans pappa. Ligger jag jämte honom i sängen så somnar han, men sover bara ytligt, så fort jag försöker smyga ut så vaknar han. Han vägrar sova om inte alla i familjen går och lägger sig och vi har försökt med kedejtäcket som jag tyckte hjälpte i början, han blev mer avslappnad och sov djupare. Sen när vi började med methylfenidat, först Ritalin sen equazym så är det stört omöjligt att få honom till att sova om jag inte sover jämte honom hela natten.

Har testat att rita upp med bilder att nu är det tandborstning, saga, och jag ligger kvar en liten stund men går bort från sängen innan du somnar fast stannar kvar i rummet. och så har han fått lergigan en timme före sänggåendet. Det funkar INTE, han skriker sig blå och igår kväll vrålade han mellan 20.15-21.45 sen gav jag upp och sov jämte honom ialla fall. Så då har han lärt sig att skriker man tillräckligt länge så sover mamma jämte ändå :(

Vad ska man göra? Jag orkar inte lyssna på gap och skrik och jag orkar inte heller sova som en ostbåge i hans säng med ryggont varje morgon. Vi vuxna har ingen tid alls för att kunna prata ostört om vi inte ordnar barnvakt och det händer inte så ofta, ett par gånger om året kanske…… Jag älskar min familj så otroligt mycket, men jag orkar inte med mer.

Finns det någon i samma situation som jag?

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
Ladydragon
2012-03-30 12:05
#1

eftersom han har diagnos så skulle jag råda dig att ta kontakt med hans läkare psykolog eller liknande och diskutera vad man kan göra

tarotlasse
2012-03-30 12:24
#2

Eftersom han vill sova nära er så behöver han nog känslan av trygghet och närhet.

Så kan ju vara all idé att prova med bolltäcke som finns som tekniskt hjälpmedel som man ansöka om gratis hos dom flesta komuner men inte alla.

Bolltäcket ger en tyngd och man får känslan av närhet och trygghet vilket hjälper många till en bättre sömn.

Det finns även som Kjedje täcke som istället för bollar har insydda metall kjedjor i fodret.

Kjedje täckena är lite smidigare och svalare men olika tycke o smak.

Sedan så har många med ADHD brist på melatonin kroppens eget sömn hormon.

I dag finns även Melatonin som recept belagd läkemedel i Sverige.

Innan kunde man köpa Melatonin som hälskost men numera klassat som läkemedel och recpt belagt så prata med läkaren om detta och om Bolltäcke.

I många andra länder är Melatonin recept fritt.

Lasse

willowpysen
2012-03-30 13:35
#3

Tack för tips… Glömde säga inledningsvis att dessa försök vi har gjort nu är i samråd med läkaren på BUP. Kjedjetäcket har vi här hemma på prov, landstinget i blekinge har det dock inte som godkänt hjälpmedel ännu men det kanske kommer framöver. Jag fick låna ett täcke för att jag hade kontakt med en som jobbar med kedjetäckena.

Har hört talas om melantonin och påpekat det för läkaren på BUP, men hon tyckte vi skulle testa lergigan, men det ger ingen effekt, hon kunde tänka sig att skriva ut ett annat sömnpreparat annars, just som en tillfällig lösning medans vi tränar på att han ska kunna mysa en stund i sängen men att jag eller pappan går ur sängen innan pojken somnar. Ska prata med läkaren på BUP på måndag igen och se om vi kommer fram till ngn annan lösning :S

"En stund i taget - här & nu"

willowpysen
2012-03-30 13:37
#4

Ni som vet ngt om melatonin…. Är det en tillfällig lösning som andra sömnpreparat eller är det ngt man kan pröva under en längre period?

"En stund i taget - här & nu"

tarotlasse
2012-03-30 17:46
#5

#4

tanken är ju att det ska vara tillfälliga lösningar  men jag har själv använt olika sömn tabletter sedan jag var 12 år o är nu 51 så knappt ngn tillfällig lösning.

Jag har tagit Circadin nu i ett år och den fungerar aldels utmärkt för mig.

Circadin är ett läkemedel med Melatonin men finns även andra.

Under flera år innan det blev godkänt som läkemedel här i Sverige så fick läkarna  söka licens för att skriva ut Melatonin så kan vara därför läkaren är tveksam till Melatonin men i dag så behöver man inte söka licens för att skriva ut det.

Lasse

Labolina_73
2012-03-31 11:35
#6

Lasse,, vet du varflr Circadin inte ingår i högkostnadsskyddet?

sorry för ot..

//Linda

Annons:
tarotlasse
2012-03-31 23:19
#7

#6 jag frågade på Apoteket och fick svaret om att läkemedels bolaget inte sökt för detta.

Synd även om den är en relativt billig medicin 161 kr  mina receptbelagda vitaminer kostade över 350 kr men do m var visserligen inom högkostnads skyddet.

Det gick ut nu förra veckan så dags att betala in i gen men går snabbt innan jag är uppe i högkostnads skyddet,

Nu har jag ju även blivit beviljad tandvården på läkare högkostnads skyddet så då går det väldigt snabbt upp till max beloppet.

Lasse

[Vargöga]
2012-04-01 17:57
#8

Har Circadin men jag tycker inte att det hjälper. Kommer inte att fortsätta med den när paketet tar slut.

Inna74
2012-04-03 09:17
#9

Jag har oxå en son med ADHD(och tourettes) med stora sömnsvårigheter. Han är 10 år och har alltid haft problem med att somna. Han kan inte ligga i sin egen säng, har provat i perioder när han själv känner sig manad. Han får panikångest. Så han sover i vår säng i stället. Det är bara att gilla läget;) Antagligen kommer han med tiden att sova i sin egen säng- men han behöver nog komma till det avgörandet och det stora beslutet själv.

Vi har valt bort medicinering för vår son- det gav mer nackdelar än fördelar för honom. I stället använder vi tydlighet och skapar ett lugn/rutinmässighet inför kvällen. Hos oss hjälper det att han får sova i vår säng där han känner sig trygg.

Tror även det är viktigt att inte skapa en psykologisk stress kring barnet med stora sömnproblem (Om man tex pratar om sömnen som ett problem, eller om vuxna laddar det neggativt sinsemellan)

Problem ser olika ut i olika familjer och det är nog bara en själv som kan avgöra vad som fungerar för just ens egen familj. Det kan även vara bra att ransaka sig själv för att se om det finns några förbättringar hos sig själv som man kan ta till. Se på din familj och dig själv "utifrån". Det brukar ofta bli enklare att ta rationella beslut när man känner sig mer positivt laddad- så mitt råd till dig är att gör saker POSITIVT även om det känns jobbigt!:) (Jag vet ju- även jag lever men adhd-asperger i min familj och har träffat på alla slags jobbiga saker man kan tänka sig- men jag är envis och vill jävlar i mig inte hamna i en negativ piral igen;)

Make things happen

Labolina_73
2012-04-03 10:26
#10

#9 en nyfiken fråga,, du skriver att ni valt bort medicin,, vilken medicin har ni provat på honom.. Vilka nackdelar upplevde ni?

att jag frågar är för att jag själv har en son med ADHD och touretts, såklart funkar inte allt på alla men på min son funkar iaf medicinen han får.

mvh Linda

Inna74
2012-04-03 22:45
#11

Vår kille fick Strattera. Biverkningar var bl.a. Långvarigt illamående, han åt inte, kände obehagskänsla och han fick kraftiga ångest känslor. Så nu riktar vi in oss på terapi och även beteende terapi som vi hoppas få tillgång till istället. Stratteran testades eftersom den eventuellt kunde minska ticsen men så blev inte fallet. Nu får skolan och andra ta honom för vad han är och inte tvärtom,)

Make things happen

tourettebloggen
2012-04-04 19:58
#12

Jag har skrivit ett inlägg om hjälpmedel bland annat.

Du kanske kan få något tips där:
Tourettebloggen.se

Samuel

http://www.tourettebloggen.se/

Labolina_73
2012-04-06 14:43
#13

#11 oki, ja men då är det samma medicin. Vår son får oxå Strattera.

Han måste ta den i samband med mat för att förhindra illamående i möjligaste mån, han är inte heller hungrig men äter iaf trots allt när vi säger till honom. Men inte annars då han inte känner av att han är hungrig.

Men för oss överväger fördelarna nackdelarna anser vi då han klarar skolan mycket bättre nu,

även om skolan klarade av honomså klarade inte han av skolan och det tyckte vi var viktigt att han gjorde.

han tar sin medicin på mårgonen, vi har provat att ge på kvällen men då kan han inte sova alls bra under natten och somnar sent. fick oxå lättare ont i magen då.

för oss har medicinen verkligen hjälp.

synd att det inte fungerar för er. :-(

MVH Linda

Annons:
tarotlasse
2012-04-07 02:22
#14

När man tittar på att det inte är på Högkostnads skydd när det gäller Circadin  så kostar det enbart 161 kr för en måna s ranson,

Jag köpte ju Mealtonin som natutläkemedel i England o Holland där det såldes fritt innan o då fick ge 500 kr för en månads ranson.

Så det är betydligt billigare när det klassades som läkemedel en när dte såldes som hälsokost och natuturläkemedel.

Lasse

helisa
2012-04-13 04:00
#15

Vår son är 10 och sover inte eller väldigt ytligt. Just nu äter han 3 tabletter cirkadin varje kväll men sover inte iaf, så vi gör av med nästan 4 askar i mån, så för vår del tycker jag inte att det blir så billigt  :) Men det blir nog till att byta till nå starkare. Han har ADHD, Aspergers samt ev lätt utvecklingsstörning vilket får som fälj för hans del att centralstimulerande som Ritalina inte fungerar att medicinera med

HannaM
2012-04-13 10:17
#16

Rent melatonin är fortfarande på licens i sverige, fick det nyligen och min läkare var tvungen att skicka in ansökan. Circadin är ju däremot vanligt receptbelagt läkemedel.

tarotlasse
2012-04-13 16:07
#17

Circadin är rent Melatonin finns inga andra verksamma substanser  en Melatonin i Circadin . Däremot själva tabletten innehåller ett bindnings medel som utsöndrar Mealtoninet under en viss tid.

Precis  som med Concerta men annars är den enda substansen Melatonin övriga ingridenser är själva tablett matrialet och melatonin godkändes som läkemedel för 2 år sedan.

Innan dess krävdes licens för Meltonin inte nu.

Men kan ju finnas  Melatonin läkemedel där läkemedls bolaget inte fått sin registrering godkänd ännu även om själva melatoninet är godkänt i dag.

Men som sagt gå in på Fass och läs om Circadin så kan du se att det är rent Meltonin i tablett form.

Som Hälsokost kunde man även köpa Melatonin som flytande.

Lasse

HannaM
2012-04-13 17:40
#18

Jo, jag vet, det innehåller en hel del laktos (vilket är anledningen till att jag inte ville ha det och är depotablett. Melatonin som heter melatonin och inget annat är licensbelagt fortfarande. Det är då ingen depotablett. det är det jag har hemma.

tarotlasse
2012-04-13 19:33
#19

Men ändå är det samma sak men kanske olika styrkor  och olika fabrikat  och olika bindnings medel men bindnings medlen  brukar vara väldigt lika varandra oavsett läkemedel eller natur preparat

Precis som t.ex Concerta och Ritalin exakt samma läkemedel o substans men olika namn och olika tillverkare, olika styrkor olika depot verkan.

Så har ena företaget registrat sitt läkemedel med namnet Melatonin kan inget annat läkemedelsbolag döpa sitt preparat till samma sak fast det är samma läkemedel.

Lasse

HannaM
2012-04-13 20:40
#20

Ja, det är melatonin i Circadin men det kan inte vara exakt samma då uppbyggnad melatonin som heter enbart melatonin vilket är det jag har hemma är licensbelagt och var det så sent som för tre veckor sedan då min licensansökan godkändes. Circadin är vanligt receptbelagt. Det är en skillnad på dom. Jag säger inte att det inte är melatonin i båda, det är jag väl medveten om. Mina kapslar är inte depot utan vanliga kapslar där allt frigörs samtidigt.

Melatonin i den form jag får har ingen bipacksedel eller existerar i fass på nätet vilket gör att jag inte kan berätta exakt vad som är i det men jag vet att det inte är laktos i alla fall eftersom det är anledningen till att jag inte äter Circadin.

Annons:
tarotlasse
2012-04-13 20:49
#21

Dom  flesta medeciner i tablett form innehåller laktos för ingår i bindnings medel även Concerta innehåller laktos även vanlig huvudvärks tabletter innehåller laktos.

Så hitta en medecin i tablettform helt utan laktos ja det blir inte lätt att hitta.

Då får man hålla sig till fytande medicin.

Lasse

HannaM
2012-04-13 21:03
#22

Ja, det är skönt när det som i det här fallet finns ett alternativ. Det finns det även när det kommer till huvudvärkstabletter, pamol, alvedon, ipren, apsirin… nu när jag letar så undrar jag faktiskt vilka som innehåller laktos.

tarotlasse
2012-04-13 21:07
#23

Det finns ju fördelar och nackdelar med att medecinen frigörs omedelbart eller fördelas under flera timmar.

Tar du Melatonin som frigörs med en gång ja då verkar medecinen i ca en timme och då måste du somna inom den timmen för sedan har den ingen verkan längre.

Så har man enbart insomnings problem så funkar ju detta utan problem.

Men skulle du inte somna inom denna timme eller ha en orolig sömn även efter insomningen så är ju depot tabletten att fördra för den utsöndras ju under flera timmar.

Men exakt samma innehåll Melatonin .

Är den du får på licens flytande ?

För annars skulle jag bli väldigt förvånad om det är en tablett  helt utan laktos.

Lasse

HannaM
2012-04-16 08:34
#24

Nej den är inte flytande. Och det finns en hel del tabletter utan laktos. Som tillexempel dom vanliga värktabletterna jag nämde i inlägget ovan. Så, bli förvånad=)

willowpysen
2012-05-04 08:48
#25

Inna74: Tack för ditt inlägg…. Just nu är jag inne på "gilla-läget-spåret" Jag somnar lillebror somhar Tourette+autismspektrumstörning och han somnar lätt och sover bra, sen lägger jag mig i min och mannens säng och stora killen med ADHD hänger med och sover mellan oss. Han är trygg med det och jag vill inte att han ska ha panikångest för att vi tvingar honom att sova i egen säng. Förut så medicinerade vi dagtid med equazym som fungerade bra under dagen, problemet var att pojken gick med ständig huvudvärk. Nu medicinerar vi med Strattera, men jag tycker inte den är så effektiv, kanske behöver större dos och eller längre tid för att nå full effekt.

"En stund i taget - här & nu"

Denna kommentar har tagits bort.
nikkaluokta
2014-04-19 21:07
#27

Willowpysen… Jag förstår dig! Vi har det precis likadant… Sonen är 12 å har OCD å med största sannolikhet Adhd… Får Equasym… Å Cirkadin men det funkade typ bara 4 dagar! Nu är vi tillbaka på noll… Har inte sovit vettigt sen han föddes å är jaaa helt slut! Vet inte va jag ska göra… Famlar oxå i tomma intet! Jag orkar snart inte… Känns dock skönt att höra att jag/vi inte är ensam… Styrkekramar till dig!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: