Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 4815 ggr
Labolina_73
2012-03-30 12:11

ADHD och plugga på distans?

Hejsan..

Jag har ADHD (precis diagnoserad) jag har alltid haft svårt för att plugga men aldrig pluggat på distans..

jag funderade nu på att kanske göra detmen min man tror inte att jag klarar av att hålla fokus på detta.

Hur funkar det för er mad denna diganos eller er som alltid haft svårt att plugga,, är det lättare elöler blir det svårt att hålla fokus och faktiskt pluggaäven fast ni är hemma och ser massa annat som måste göras,, tex..

vet inte om detta blev virrigt nu men jag hoppas att ni fattar vad jag menar..

mvh Linda

Annons:
Fridborg
2012-03-30 12:15
#1

Har du fått någon form av medicinering? Jag har precis börjat med min (ca 2 veckor nu, Medikinet, men de flesta får Concerta) och känner att jag kan fokusera mycket bättre. Saker som annars inte blir gjorda blir plötsligt gjorda och huvudet är tomt förutom det jag väljer att tänka på, så nu känner man att man kanske skulle kunna klara av att ha ett normalt jobb eller plugga. Förvisso går jag KBT också, något jag kan rekomendera. Nästa vecka ska jag få en arbetsterapeut som kommer hem till mig och ser vilka hjälpmedel jag kan ha nytta av.

Det finns massvis av hjälp man kan få när man har ADHD, ta emot den så kommer saker förmodligen att bli lättare :)

Labolina_73
2012-03-30 13:28
#2

hej,,, nej jag har inte börjar medicinera ännu,,,, men kommer att göra det inom ett par veckor hoppas jag.

Tack för ditt svar,.,.

//L

zatanica
2012-03-30 17:14
#3

Ja du både jag och nej, trivs bättre med att plugga på distans. Men visst blir det så att man gör annat när man borde plugga. Men då har man istället 24 timmar om dygnet på sig 7 dagar i veckan och inte bara speciella tider på sig.

Så får man lust att plugga mitt i natten är det bara o köra på. Jag accepterar hyfsat att jag pluggar aktivt 10 minuter för att sedan susa iväg på något annat, återkomma en stund o så hålla på så. Blir sällan jag sitter någo längre stund, men hitils har det mesta blivit gjort, visst har jag skitit i en kurs för jag höllt på o bryta ihop.

Men på det stora hela tror jag distans är det rätta.

Mitt säkert lika virrigt som du tyckte ditt var Oskyldig men fråga på har pluggat distans på högskola/universitet nu ett tag.

Labolina_73
2012-03-30 20:53
#4

inte virrigt alls.. :-) jag fattar exakt vad du menar…

kanske ska fundera på det då iaf trots allt..

tack snälla för svar..

//linda

zatanica
2012-03-30 21:48
#5

#4 det tycker jag du ska ta o göra, det tog mig nog ca 5 år av funderande innan jag kom till skott. Hade jag vart snabbare skulle jag vart klar nu. Men bättre sent än aldrig heter det väll Tungan ute

Vad är det du skulle vilja läsa?

Har läst två kurser på dalarnas högskola som var ett underbart upplägg på. Under en vecka skulle man läsa en bok eller text. Sedan skulle man lägga in 2 frågor i ett forum. Vecka två var det live föreläsning alltid en onsdag alltid samma tid. Men det var inget tvång att vara med live. Men var man det fick man ett plus i kanten occh man kunde vara med i chatt diskusionen.

Sedan skulle man skriva en reflektion på det man läst och på själva föreläsningen. Efter live sändningen så lades föreläsningen ut för de som missat eller ville se igen. Fördelen så är ju att man kan gå ifrån föreläsningen utan att någon vet att man gör det.

Detta upplägg var det apsolut bästa jag stött på. Fins lite olika upplägg men de flesta har vart bra.

Trin
2012-04-13 21:37
#6

Jag pluggar på distans. Och jag tycker det passar mig bäst , jag kan plugga när jag vill och jag kan ta pauser imellan. Jag måste inte sitta still i ett klassrum där det finns en massa andra distraktioner.

Jag studerar ett ämne i taget på 25% . Detta gör jag för att de blir för mycket för mig om jag pluggar mer en ett ämne åt gången. De är skönt och bara fokusera på ett ämne. Jag kan ju också även välja själv vad jag vill studera. Och därför är det "roligare" eftersom jag väljer ut det jag är intresserad av.

Visst är det svårt ibland , ibland vill man bara ge upp. Och ibland vill man bara skjuta upp det när det blir jobbigt. Men jag har gett mig fan på att jag ska klara det. Och denna gången tänker jag inte ge upp.

Prova på det vettja , är det inget för dig så är det ju inte det. Men de vet de ju inte förens du provat. Lycka till !

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Labolina_73
2012-04-13 22:59
#7

tack för era svar,,,

har funderat mer och mer på detta och ska nog se efter hur jag går til väga för att börja..

//Linda

Kaanslan
2012-12-11 22:55
#8

Det skulle vara jätteintressant att få höra vad du väljer att läsa och hur det går. Jag funderar själv på att byta till någon utbildning på distans, då lektionstider inte passar mig. Jag kan inte välja när jag har energi, ork eller motivation, jag måste agera när dessa kommer till mig och det är sällan kontorstider.

Rebellkatten
2012-12-12 10:09
#9

När jag pluggade 50% på distans brukade jag i alla fall ha en eller två bestämda timmar om dagen då jag försökte plugga bara för att inte glömma bort helt. Försökte iaf göra något skolrelaterat varje dag för att jag vet att jag är superbra på att glömma av och sitta och spela tv-spel istället. =D

Om jag inte skriver upp vad jag ska göra på ett fysiskt papper som jag har typ mitt framför näsan glömmer jag också lätt vad jag ska göra.

Men du hittar säkert dina egna knep om du ska läsa på distans. Man kan ju alltid prova. ^_^

tearsandrain
2012-12-12 12:12
#10

Jag pluggar 50% på distans. Läser ett ämne i taget.

jag har aldrig klarat av att gå i en "vanlig" skola. Kunde inte anpassa mig efter schema och blev alldeles för distraherad och uttråkad av att sitta i ett klassrum. Jag kan inte koncentrera mig om jag inte får gör det på "mitt sätt".

Men mitt tips är att ändå göra en planering för hur du ska plugga och när. Annars blir det väldigt lätt att man tänker att man kan göra det senare.. och så blir det inte av.

Upp till toppen
Annons: