Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2042 ggr
MissInAction
2012-04-11 19:06

Lågt söktryck till vissa AS-klasser

Enligt en artikel i Upsala Nya Tidnings webbupplaga så är det lågt söktryck till vissa Aspergerklasser i gymnasiet. 

Ja, jag lägger inlägget i skol-kategorin, ifall någon letar här - då känns det mer relevant än om det ligger under media, tänkte jag Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
AnneN
2012-04-11 19:12
#1

Jag gissar att det kanske är många som inte ens vet om att det finns speciella klasser/skolor förutom särskolorna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vargafrost
2012-04-11 19:50
#2

Jag gick i aspergerklass i både nian och gymnasiet, hoppade av efter första terminen eftersom jag inte orkade med skolan.
Men jag misstänker att det beror mycket på att det generellt bara finns sam och natur, i vissa fall estet. För att läsa något man kanske intresserar sig för så måste man alltså ta sig in i en "vanlig" gymnasieklass.
Kanske är något som bör utvecklas?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Softisar
2012-11-12 13:10
#3

På Tumba gymnasium utanför Stockholm kan jag välja mellan att läsa Teknikprogrammet (tre olika inriktningar), Naturvetenskapliga programmat (två inriktningar), Estet programmet (tre inriktningar) eller Samhällsprogrammet. Jag kan välja att läsa i ordinarie klass, med stöd, eller att läsa några kurser med ordinarie klass och resten i aspergerklassen. Någon elev har läst hela programmet i aspergerklassen, men det är inte så vanligt förstod jag. De har lärare som bara jobbar i aspergerklassen och andra lärare som är vana att undervisa elever med Asperger. Du kan också läsa japanska där eller kurser i film och foto.

Min kusin som går där tycker det är jättebra där.

Hälsningar

Softisar

[NinaCrown]
2012-11-12 21:39
#4

När jag sökte gymnasie hade jag aldrig hört talas om AS-klasser… Kanske för att jag inte hade fått min diagnos då, men kan tänka mig att det är många som inte får höra något fast de har diagnos. I många fall är ju även föräldrar med och hjälper till i skolvalen, och de kan ju inte heller hjälpa till om de inte känner till utbudet.

Upp till toppen
Annons: