Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 6999 ggr
skippy
2012-06-10 03:12

Klädproblem!

Ni får ursäkta, fann ingen bättre rubrikstart än just denna. Jag tänkte fråga om ni har problem med olika kläder?

När jag var barn hade jag väldigt svårt för jeans, jag gillade inte känslan, och dessutom frös jag extra mycket, när jeansen var nytvättade.   Men jag kan bära jeansbyxor idag, utan problem.

Vad jag däremot har väldigt svårt för är stickade tröjor som kliar och sticks, det kliar och sticks över hela kroppen, och jag tror att jag kan vara extra känslig för just sådana typer av tröjor.  Men det brukar gå bättre om jag har en T shirt inunder.  En annan sak som jag också har väldigt svårt för är känslan av att vakna upp, då jag har sovit med byxer och strumpor på.  Jag blir klibbig i hela kroppen, och dessutom brukar jag få huvudvärk. Om inte minner missminner mig helt.

Har ni några sådana här problem? Och är det vanligt att känna såhär för alla människor? Eller kan det tyda på något tecken på någon diagnos?

Annons:
[Pappsing]
2012-06-10 09:17
#1

Jag hatar att gå i jeans…eller långbyxor i sig.
Så fort jag kan gå i schorts ute, så gör jag det.
Detta innebär att jag börjar gå i schorts någon gång i sista veckan i februari…tidigt tycker många, men jag tycker det är riktigt skönt.

Det här med stickade tröjor….
Nu har jag inte haft på mig sådana sedan jag var liten.
Men då tyckte jag verkligen inte om det heller, men jag hade en farmor som stickade tröjor åt mig för att vara snäll.
Så min mamma och pappa tvingade att ha på mig dem då och då…

Annars hade jag nog helt varit en nudist.
Trivs bäst när jag inte har något mot min hud hela tiden.

kristina130
2012-06-10 09:41
#2

Hej!

Jag kan inte gå i jeans, har alltid jogginbyxor som inte sitter åt, tycker inte om "stela" tyger, fryser fortfarande lätt då.

Stickade tröjor är det värsta jag vet, och var också så som barn. För mej funkar det inte ens att ha dem med en t-shirt under, känslan av det stickiga finns där ändå.

Och sova med byxor och strumpor, vedervärdigt, känner precis som du, har somnat i soffan någon gång med joggingbyxor och strumpor, men blir jättevarm och äckligt klibbig, känns som om jag inte vaknar riktigt efter det.

Zaphix
2012-06-10 10:16
#3

Helt normalt att inte gilla att ha stickade tröjor direkt emot kroppen.

Samma sak är det helt normalt att vara svettig och ha huvudvärk när man vaknat upp och haft för mycket och varma kläder på sig när man sovit. Det blir ju för varmt, och då svettas man och får huvudvärk.

Är nog vanligt att barn inte gillar jeans också.

Inget som tyder på en diagnos,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mixadfamilj
2012-06-10 22:53
#4

Jag kan inte ha strumpor , jag får pank om jag har det .
Min 11-åring som har ADD måste ha mjukisbrallor och huvtröja annars går det inte ..han har luvan uppdragen hela tiden dessutom..skärmar nog av på det sättet så han orkar med .

Allamej
2012-06-11 05:32
#5

AS och ADD. Jag blev så stressad av att bestämma mig vad jag skulle ha på mig att jag under ca 10 år använt samma t-tröja, byxor och huvtröja.

Nu har jag börjat experimentera i mer färg och andra material men det är för att eftersom jag har så mycket i livet som jävlas så måste jag själv göra något för att göra mig glad.

Just nu är jag askblond, andra steget från mitt röda hår till väldigt blond och en kartong med 9 olika directionsfärger som bara väntar på mig :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

AnneN
2012-06-11 09:47
#6

Jag har alltid haft problem med kläderna, tex så får det inte finnas lappar som kan klia/skava så de sliter jag bort direkt, kan inte ha tröjor som sitter för tätt runt halsen (tex vanliga t-shirt), alla kläder måste sitta exakt rätt och kännas bekväma annars blir risken stor för raseriutbrott om jag tvingas ha kläder som inte sitter rätt (kan tex bli så om man måste ha speciella arbetskläder).

Jag har ADHD & autism och enligt de som gjorde min utredning så var just detta med klädproblemen något som kan vara typiskt för de med tex autism eller liknande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Varulv]
2012-06-11 14:09
#7

Apropå det där med att ha samma kläder jämt.

Själv är jag en sådan karaktär, som liksom nästan i alla sammanhang "finjusterar" hur jag vill ha saker och ting, och sedan får det vara så. Detta gäller i hög grad kläder. Hittar jag någonting som jag trivs i, går jag helst i detta dag ut och dag in. (Har AS.)

Åhörde en annan aspergare en gång som berättade att när sådana där kortärmade bomullströjor (heter de "piket-tröjor"? Obestämd) blev ett mode, så insåg han att sådana var perfekta för honom, så han köpte på sig ett lager med tio lika dana tröjor. Så var det gjort sen, tyckte han! Likadan är jag i grund.

Erinrar mig att jag på gymnasiet hade en klasskompis som från första till sista dan hade samma orangegula tröja på sig. Utan ett enda undantag faktiskt, i tre års tid…! (Men tröjan framstod alltid som hel och ren och nytvättad.) Samma person var i särklass bäst i klassen, men gjorde ingen affär av det, och delade alltid generöst med sig av sina stora kunskaper och sitt kristallklara tänk. Det slår mig nu, att han säkert kan ha varit aspergare.

Rebellkatten
2012-09-16 12:38
#8

Jag har inte riktigt tänkt på det där med kläder förrns på senare tid. Hade inga speciella referenser på kläder när jag var barn, men jeans har alltid känts "kalla" för mig också.

Jag äger inga jeans nu, några fusk med strech bara, men de använder jag inte för att de sitter åt och inte är nog bekväma. Ibland vill jag bara ha kläder som är på ett speciellt sätt, orkar inte med tröjor som är för tighta om halsen, för trånga i ärmarna, sitter konstigt i armhålorna eller är för stela eller…bh:ar orkar jag inte med, har dem för att jag måste hålla upp saker. men så fort jag kan åker de av när jag är hemma. De klämmer ju alltid.

Har ofta samma kläder som är "godkända" och bekväma. rätt sorts material och som känns bra.

Jag trodde jag var ensam om det här. =D Skönt att det inte bara är jag som är så petig när det kommer till kläder och köper kläder baserat på "hur de känns"

Henrika85
2012-09-16 14:18
#9

Jag använder jeans, men bara när jag är iväg nånstans. Här hemma blir det antingen mjukisbyxor eller tights.

Jag undrar om det är någon mer än jag som har svårt för etiketter inuti kläderna? Jag har alltid haft vansinniga problem med just det; det kliar, skaver, sticks or skär, och när jag var liten var mamma tvungen att klippa ut etiketten ur alla tröjor innan jag ens ville ta dem på mig. Nu när jag är vuxen så gör jag det själv, men tyvärr klipper jag även sönder plagget ibland, haha. Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Rebellkatten
2012-09-16 14:25
#10

Klippte precis bort en etikett ur min tröja för att jag inte orkade ha den på mig annars.

PiganX
2012-09-16 17:38
#11

Ja jag gillar inte jeans, tycker det är jättesnyggt på andra. Men själv vill jag inte ha på det, inte jeansleggings heller. Känner mig instängd på nåt vis. Tungan ute Kan inte heller ha på mig polotröjor, stickade tröjor etc.

Anne-Hedvig
2012-09-17 04:19
#12

Klarer ikke klær i syntetmaterialer - føler at jeg ikke får puste (andas?). Etiketter klipper jeg av. Og klærne kjøper jeg en størrelse for store slik at de ikke strammer noe sted på kroppen. Alle mine bukser kjøper jeg fra Gudrun Sjödén, da de har strikk i livet og dermed gir god plass for magen. GS har i det hele tatt klær i naturmaterialer, og det er bra! Har yndlingsplagg som jeg kan bruke lang tid ad gangen - særlig er jeg glad i velur. Herlig med den myke overflaten.

[Joanna76]
2012-09-17 12:04
#13

Avskyr jeans Skrikandes gillar inte heller stickande tröjor, eller syntet. Kan inte ha polotröja för då känns det som om någon stryper mig. Sover naken för jag gillar inte ha kläder på natten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: