Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5889 ggr
[CajsaBajsa]
2012-07-02 23:38

Medicin och kreativitet

En gång för flera år sedan såg jag ett avsnitt av serien Boston Public, en fiktiv serie som handlade om en skola och om eleverna och lärarna där.

Där var en pojke som hade ADHD och han var så vild att han inte klarade av skolan ordentligt och det var besvärligt för honom själv och alla runtomkring honom. Men han kunde spela piano helt fantastiskt och när han spelade var han liksom lugn och koncentrerad på spelandet.

Så fick han medicin mot sin ADHD och blev lugn och skötsam, vad bra, förutom att han inte längre kunde spela piano, i alla fall inte så underbart som han kunde utan medicinen.

Och så handlade det massor om huruvida han borde äta medicinen eller inte.

Men i alla fall så har jag tänkt på det avsnittet flera gånger på sistone. Jag är en väldigt kreativ människa och gör en ADD-utredning. Jag oroar mig lite för att min kreativitet ska ta skada av medicinen, om jag nu kommer börja med medicin. Men jag vet inte om det ligger något alls i det där, eller om de bara hittade på nåt som skulle bli ett spännande avsnitt i serien.

Vet ni något om det? Eller kanske har egen erfarenhet.

Själv tänker jag att det tvärtom kan vara väldigt bra för kreativiteten. Om nu medicinen kan göra så att jag orkar fullfölja mina projekt och så.

Annons:
[MissNathalie]
2012-07-03 08:59
#1

Jag har tappat all min kreativitet då mina koncentrationssvårigheter verkar eskalera och jag har svårt att påbörja saker och ännu svårare att avsluta. Jag tycker att centralstimulanter har väldigt god effekt på kreativitet och motivation så oroa dig inte! :)

[MissNathalie]
2012-07-03 09:00
#2

Jag gör förresten själv en utredning så jag medicineras ej. Men eftersom jag provat mediciner och annat så känner jag att jag kan dela med mig av erfarenheter. :P

Anonym
Anonym
2012-07-03 09:27
#3

Min dotter tar Concerta, denna ger jag så hon ska orka med skolgången dess dagar. Vissa gånger har vi provat utan och då ändras allt från intresse till att göra saker och humöret då. Men både jag, bekanta och sköterskan märker även att hon blir snällare och trevligare utan..

Allamej
2012-07-03 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag var under ca 15 år en försökskanin för psykvården… Majoriteten av medicinerna tar bort kreativiteten på mig.

Jag har ingen antidepp medicin idag (får inte, blir manisk) utan bara mot ångesten. Nu är min kreativitet påträngande god. Jag får fler idéer än jag kan utföra. Och om man ser på det stora hela så låter jag inte min kropp vara utanför färgerna… :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Emo
2012-07-03 09:34
#5

Allamej, förutom att du är mycket kreativ och gör fantastiska kreationer är du mycket modig och dessutom trevlig att prata med.

Kul med hårfärgningen. Spännande när man får se det utslaget och gärna framifrån. FlörtGladOskyldig

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Allamej
2012-07-03 09:53
#6

Emo du kommer att få se det utslaget så fort jag har en fotograf, armen bakom huvudet bilder är aldrig ok.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
indra-bus
2012-07-03 10:06
#7

Vad tufft. Jag ser med spänning fram mot den bilden ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zaphix
2012-07-03 10:07
#8

Jag har pratat med ett par som slutat tagit adhd-medicinen just pga. de tappat sin kreativitet, så dte verkar ju inte direkt ovanligt.

Jag har tappat endel av min kreativitet genom endel andra psykmediciner jag äter, men tror inte adhd-medicinen påverkat mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Kaktuz]
2012-07-03 10:14
#9

När jag gick på Ritalin så var jag skitkreativ! Är jag ändå men då gav det mig hur mycket som helst i ideer i huvudet..

indra-bus
2012-07-03 10:21
#10

Jag är nog kreativ med medicin oxå. Fast på ett annat sätt mer "normalt" Sätt. I alla fall när de gäller att lösa saker.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Pappsing]
2012-07-03 11:19
#11

#4 skrivet av Allamej

Wow, vilken härlig hår du har….
Hur fick du idén till detta?
Var det inte jobbigt att färga håret, i så många olika färger?

[CajsaBajsa]
2012-07-03 12:51
#12

Oj, det verkar som att det är väldigt olika hur det påverkar kreativiteten, från person till person. Jag hade hoppats på en massa svar att det inte fanns nån koppling alls, att det bara var påhitt i serien. Men så verkar det ju inte vara Rynkar på näsan

Allamej: Tufft hår! Glad

[Kaktuz]
2012-07-03 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Är man kreativ om man har hårfärgshobby Skrattande

Mina

Annons:
[Kaktuz]
2012-07-03 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Cool

Allamej
2012-07-03 18:16
#15

Kaktus, kan så vara :)

Pappsing, det tog 2 personer och jag som klippte gladpack ca 45 minuter att fixa håret, jag ska ta en bild med utsläppt också men det blir senare.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Pappsing]
2012-07-03 19:06
#16

#15 skrivet av Allamej

Riktigt snyggt!
…nästan så man önskar att man hade lite hår själv..
För mig blir det ju mer att raka något snyggt mönster i bakhuvudet…det är där jag har mest hår..*skrattar*

[Kaktuz]
2012-07-04 06:31
#17

#15 Jupp, de är så kul, sen är det bara hår med, och det går att ångra etc. Annan sak är ju tatueringar… Obestämd

kristina130
2012-07-04 14:17
#18

Jag märker att jag klarar av att påbörja och slutföra saker om jag tar min medicin. Tar jag den inte skjuter jag allt framför mej och påbörjar 1000 saker som jag aldrig avslutar, allt blir kaos.

Deaadwalking
2012-10-13 18:31
#19

jag upplever att min kreativitet blivit bättre då jag faktiskt kan sitta ner och göra det jag kommer på :)

sudniF
2012-10-13 19:07
#20

För min del blir det nog bättre på så vis att jag törs följa impulserna och göra saker för jag har en chans att slutföra dom också. Törs inte börja för jag är så full av självhat över alla misslyckande - omedicinerad nu och tja.

Kreativa grejjer gör ont  eller det mestqa göär det för allt är bara en radda misslyckanden åt alla håll.

Annons:
OogleMoogle
2012-10-13 22:57
#21

Jag har aldrig upplevt att mina mediciner tar bort krativiteten. Den är ganska oförändrad både med medicin och utan. Det som däremot hämmar min kreativitet är depression vilket hänt upprepade gånger. ADD'n gör ju också att jag har svårt att sätta igång med saker och även avsluta dem ordentligt. Jag får tvinga mig att sätta igång eftersom jag vet att jag mår bra av att skapa. Medicinen hjälper med uppstartandet.

CajsaBajsa2
2012-11-04 13:42
#22

För er som upplevt att medicinen dödat kreativiteten: Har ni märkt att ni blivit mer kreativa på kvällen när medicinen slutat verka eller har den försvunnit helt under hela perioden ni ätit medicin?

sunkan
2012-11-04 13:58
#23

Jag är inte ny här jag har varit medlem ett tag, men har inte vågat skriva så mycket. Jag har nyligen fått min diagnos, ADD, A-typisk autism, så jag väntar på att få börja prova medicin, och jag hoppas att den ska göra mej piggare och komma igång på förmiddagarna. Som det är nu kan jag bara sitta och titta en hel förmiddag. Ni som tar Concerta och liknande medicin tycker ni att ni orkar mer och blir piggare av medicinen. Min dotter har Concerta på henne märks det jätte väl när hon inte har tagit sin medicin då kan hon sova  hela dagen.

Allamej
2012-11-04 17:02
#24

Sunkan, du har en snarlik diagnos som jag och jag kan inte ta några mediciner för dom får motsatt effekt för mig. Concerta gör att jag kan gå och sova tex. Men jag hoppas att det fungerar bättre för dig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

sunkan
2012-11-09 19:08
#25

På torsdag ska jag iallfal till läkaren så då ska jag få prova medicin. Jag hoppas den hjälper så jag blir lungnare från den inre oron som jag känner hela tiden. Det finns ju några mediciner att välja på så det är väl bara att pröva och se om det finns någon som kan hjälpa. Antidepressiva tabletter hjälper inte längre på mej.

redheadgeorgeous
2012-11-12 13:04
#26

Jag äter Concerta och har ADD, min kreativitet finns fortfarande kvar. Det som snarare har satt stopp för lite av den är att jag inte riktigt har samma tid som förut eftersom jag har en familj nu. Förr fotgraferade jag varje dag, bara tog en promenad i de flesta väder och lät allt runtomkring inspirera mig.

Nu är lägger jag den mesta kreativiten på hemmet och bloggen. Även att jag fortfarande fotograferar är det inte lika mycket, även att jag skulle vilja. Men min kreativitet har absolut inte försvunnit i och med att jag börjat äta medicin och jag har aldrig hört att någon ska ha tappat den förmågan.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Rebellkatten
2012-11-13 17:11
#27

Har inte märkt jättemycket med kreativiteten, har lättare att slutföra mina projekt när jag äter Concerta. Som det är just nu så äter jag bara medicinen om jag ska göra något på dagarna. jobba eller träffa människor. Sitter jag bara hemma struntar jag i den. Och de dagar kreattiviteten bubblar brukar jag skriva upp mina projekt så jag har en lång lista om jag får tid över eller känner för att göra nåt annat än det jag håller på med.

Annons:
CajsaBajsa2
2012-11-29 14:01
#28

Nu har jag egen erfarenhet och kan svara själv.

Jag var inne i en väldigt kreativ period när jag började med Ritalin. Exakt samtidigt som jag började med Ritalin tog kreativiteten slut, all ork försvann och jag fick tvinga mig till att sy det jag behövde sy, jag blev även väldigt deppig. När jag sen slutade med Ritalin kom kreativiteten och orken tillbaka. Sen när jag började med Concerta blev jag piggare och orkade sy mer och har varit superkreativ. Så det verkar alltså som att Ritalin tog bort min kreativitet. Men det går ju inte att säga helt säkert eftersom det KAN ha varit ett sammanträffande, man vet ju aldrig med kreativitet. Det kan också vara så att kreativteten försvann eftersom jag blev deppig.

tarotlasse
2012-11-29 21:18
#29

Jag kunde varken spela piano eller ngt annat instrument innan jag medicinerade och kan det fortfarande inte.

Så ingen skillnad alls med eller utan medicinering.

Eller som barnet som gick till affären  för att köpa tamponger för enligt reklamen kunde man ju simma om man använde tampong.

Däremot är jag kreativ på annat sätt som fotograf och den kreativiteten har inte minskat  efter jag började medicinera utan snarare tvärtom.

I dag Har jag lättare att urskilja tankarna och har lättare att skapa o ta bättre bilder.

Innan så blev det som det blev o blev många bra bilder men även många som kasserades.

Idag tänker jag efter och komponerar bilden redan i huvudet innan och får mycket bättre bilder inte alls lika mycket som behöver kasseras i dag

Om det har med medicineringen eller om det har med min övriga personliga utveckling att göra det kan jag inte svara på.

Liksom allt annat kreativt arbete som jag sysslat med innan så har det oftast blivit för mycket av det goda eftersom tankarna varit så röriga.

I dag så är inte tankarna så röriga så har lättare att få fram det jag vill få fram i dag.

Lasse

indra-bus
2012-12-01 11:57
#30

Lasse

Spela gittar har inget med kreativitet att göra. De kallar jag en talang som man har mer eller mindre, vissa "bara kan" Där imot att skapa musik är kreativt.

Barnet som gick till afären har inget med de att göra häller. Hon uppfan inte tampongen som man kan simma med. Hon tog reklamen på orden vilket barn ofta gör.

Kreativitet betyder nyskapende.

Jag tex, hade en känsla för hur man hanterar en hund när jag köpte den första, de är inte kreativt utan en slags begåvning.

Kreativ var jag när jag själv skapede ett sätt, hur jag skulle lära henne vi saker.

Jag är helt ton döv, skulle inte kunna lära mig att spela gittar. Men de beror inte att jag inte är kreativ, utan har inte någon känsla för de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zaphix
2012-12-01 12:14
#31

Jag är väldigt kreativ, men totalt omusikalisk, min kreativitet ligger mer inim konstnärligt skapande i olika former. Dock har jag ingen begåvning där heller, men likväl är jag kreativ inom det jag gör.

Kreativitet handlar inte om att vara duktig på att göra något, det handlar snarare om viljan att skapa något utifrån sin inre drivkraft.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: