Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10439 ggr
Amizcupcake
2012-08-11 22:18

Concerta VS Strattera

Jag började att äta Concerta. Allting gick helt underbart. Jag ÄLSKAR den medicinen. Sedan andra dagen efter att vi höjt dosen till 45 mg, så började min kropp reagera negativt. Jag fick panikattacker, mina läppar blev blå, fingrar och tår blev vit-blå, jag var yr/illamående, allmänt orolig, ena sekunden kunde jag frysa ihjäl och andra sekunden svettades jag och fick panik över att det var så varmt. Jag hade sånna humörsvägningar. Fick höra av läkaren att jag kanske var allergisk mot något i tabletterna. Att symtom som blå läppar, tår och fingertoppar var ovanliga men att det förekommit.

Så min fråga är om någon känner igen sig och testat att ta medicinen igen efter detta?

Min läkare sa iallafall att jag skulle testa en ny medicin. Strattera.
Jag hatar den. Jag vill ha resultat NU. Men det tar flera veckor innnan man märker något. Medicinen går aldrig ur kroppen. Den fungerar ungefär som anti-deprissiva har jag för mig.

Är det någon annan som tar Strattera? Vad tycker du om den?

Jag upplevde med Concerta att när jag tog medicinen så blev jag mindre kreativ och tänkt mycket mer logiskt. Så jag är fruuuuuktansvärt rädd för att min kreativitet kommer att försvinna i och med att Strattera sitter i dygnet runt.

Jag kunde liksom välja, idag vill jag komma på massa ideér. Så kunde jag komma på tusen bra grejer under dagen. Sedan nästa dag kunde jag ta Concerta och då kunde jag koncentrera mig på att skriva ner eller måla upp mina ideér. Jag älskar ju att måla/rita och det skulle vara rena mardrömmmen att aldrig mer få vara kreativ. FÖr det är ju jag.

Juste, sen det jag älskade med Concerta var att när jag tog den på morgonen så kunde jag för en gångs skull i mitt liv gå upp ur sängen utan att känna världens motstånd. 

Min Strattera dos ligger på 25mg just nu. Ska höja dosen den 15:e augusti 2012 till 50mg.

//Ami

Annons:
Mau
2013-04-09 18:01
#1

Hej!

Jag har aldrig provat Strattera. Har hÖga doser pÅ Ritalin o Concerta. Om jag o min lÄkare inte visste bÄttre skulLe vissa av mina symptom tolkas som dina. Har inte haft riktigt sÅ starka pÅ lÄnge. Pundade fett fÖrut. O e man inte helt bÄng i huvve - som dom brukar tro att knarkare e - sÅ lÄr man sej rÄtt mycke om beteende o reaktioner. Jag skulLe kunna tro att du har ångest. D stÄrks ju. Jag bÖrjade med antidepressiva innan ADHD medsen. Nu tyckte jag kunge sluta med dom. … Men jag bÖrjade gÅ ner i vikt igen. Men inte sÅ som innan utan Concerta o Ritalin. D va' ångest. Nu e d ba' ta beslut om man ska ba' handskas med d elLer medicinera. fÖr nÄr man fajtas mot överfÖrmyndigande dÅrar o hÖr historier om barn som kidnappas av soc o vissa dÖr. Ja,… dÅ slipper man inte ångest. sÄrskilt inte nÄr INGEN lyssnar. Börjar inse hur ångest styr sÅ mÅnga 'psykiska sjukdomar'. Var sjÄlv misstÄnkt bipolÄr. Inte konstigt. Inget ont mot lÄkarn. Han satt aldrig diagnosen o slÄppte d nÄr d blev tydligare. D e dom dÄr inkompetenta myndigheter som e bovarna.

Mau
2013-04-09 22:58
#2

☝️  Jag glÖmde ju givetvis nämna d jag vilLe kommentera om tilL o bÖrja med. lol. AlLsmÄktiga ADHD!

D kan vara d att du upplever dej mindre kreativ pga impulskontrolL. Bla. Nu orkar jag inte med mer tydliga definitioner, tyvÄrr. Sitter pÅ balkongen o rÖker med klumpiga vantar. Jag anser att jag har stor personlig erfarenhet av ADHD. Men givetvis saknar jag biologiska o … vad ska jag kalLa d? Fysiska, kemiska, … inom neuropsykiatrin. Men jag skulLe inte lyssna pÅ nÅgon om ADHD som inte har ADHD sjÄlv. 

D tar tid o kraft o lÄra sej sin ADHD. Men fulLaste insikten kommer DU o ha. Medans 'dom andra' e begrÄnsade tilL sin icke-ADHD o komma pÅ vad e e fÖr 'fel' pÅ oss. TilLs nÅgon bevisar att jag e ute o cyklar stÅr jag vid min synpunkt. Luta sej mot sin ADHD samt ta tilL hjÄlp av medsen anser jag e d bÄsta nu. fÖr mej. Detta e sÅ stort ämne. …O jag ser vÄl inte ut som ett praktexempel pÅ visdom. Jag njuter fÖr mycke av o vifta lÅngfingret i fejjan pÅ dom som 'vet' alLt.

1 Love

[lindamariapettersson]
2013-04-29 20:02
#3

Hej Ami!

Jag har en liknande upplevelse på Concerta. Dag 1-4 på 18 mg, var spännande och i huvudet var det väldigt "tyst, lugnt och skönt!"

Därefter på 36 mg var jag ett vrak i 4 veckor, ingen kontakt med sjukvården pga av brist med tider hos dom. 4 veckor av ångest, sömnlöshet, och djup depression. Efter det höjde min läkare dosen till 36 mg på morgonen och 18 mg till på tidig eftermiddag. Känns väl okej i kroppen, mitt huvud är fortfarande ganska lugnt och skönt, men det är något som inte stämmer. Jag är inte hyper på utsidan, men på insidan. Om ni förstår den liknelsen? Hjärnan kan jag hantera helt okej, (tankarna är lugna, lagom spontan och lagom koll på läget) men inte pulsen, eller känslan av att allt inom mig rusar på i 180 km i timmen. (det kryper inte i benen, eller puls som i hjärtslag, utan en ångestpuls i bröstet, en icke mätbar puls rusar på inom mig) 

Jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt, och definitivt inte hur jag ska förklara det för mig läkare som säger "är du säker på att du VERKLIGEN har ADHD" 110% säker på att jag har ADHD, har även en diagnos på pappret efter en lång utredning. 

Så nu undrar jag som du. Concerta? Ritalin? Strattera
Jag har läst väldigt mycket om vuxna med ADHD som mår bra av en kombination av Concerta på morgonen och Ritalin på kvällen. Väldigt väldigt sugen på detta. Men i slutändan är det läkaren som bestämmer vad man äter… 

Helt ny på sidan och vill så gärna vara med och prata, så jag tänker helt ogenerat klippa ut min text och lägga den i en tråd, ihop om att VERKLIGEN :) få respons. Har ni något annat spännande här inne som ni kan rekomedera? Ska jag presentera mig någonstans? :D

Upp till toppen
Annons: