Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2566 ggr
JohannaEkroth
2012-08-14 19:38

AST - 4 huvudgrupper

Ni med en AST; autismspektrumtillståndsdiagnos (pust, flämt; långt ord)

Alltså A-typisk, AS (asperger), HFA (högfungerande), IA (infantil)…

Autism kan visa sig på mycket olika sätt hos olika personer i sociala situationer. Forskaren Lorna Wing har försökt att beskriva detta genom fyra typer av personligheter. Varje typ beskriver ett typiskt beteendemönster i sociala situationer.

Lorna Wing tänker sig att samma slags underliggande svårighet orsakar alla olika uttryck för autism. Det handlar om en svårighet eller oförmåga att förstå andra människors tankar och känslor. Wing gör en indelning i:

  • De avskärmade
  • De passiva.
  • De aktiva men udda
  • De överdrivet formella och högtravande

Vilken grupp anser du att du hör hemma i?

Läs mer på:

LÄNK

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Varulv]
2012-08-14 20:55
#1

Se där! Jag tillhör tydligen (än så länge) en förkrossande majoritet! Flört

(Röstade "aktiv men udda".)

JohannaEkroth
2012-08-14 20:57
#2

Jag gjorde detsamma, men hann inte skriva.

lltså röstade jag De aktiva men udda. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

gulzebra
2012-08-14 21:11
#3

Röstade vill bara läsa. Kan inte se att jag tillhör någon alls utan är en blandning mellan passiv och aktiv men udda.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Allamej
2012-08-14 21:38
#4

Samma med mig som med Zebran, men jag röstade på passiv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

zatanica
2012-08-14 22:09
#5

Ja du det var en bra fråga, svarade aktiv men udda.

Men det beror helt på nästan från dag till dag. Skulle ju kunna ha med min ADHD att göra.

Vissa dagar/perioder är jag den avskärmade, vill hellst inte se en människa och bara vara i min värld.

Andra gånger bara är jag lika med passiv.

Men mest tror jag ändå jag är aktiv men udda, jag är nog lite egen i jämförelse med andra och kan hålla igång i ett kör bland folk för att hemma sedan bra ihopp och somna som en sten.

I vissa situationer blir jag däremot väldigt formel och babblar på som en gammal proffesor eller liknande.

MoaL
2012-08-15 00:14
#6

Röstade "vill bara läsa". Känner inte igen mig i någon av grupperna och ogillar hur de beskrivs.

Det känns också som att beskrivningarna huvudsakligen riktar sig mot barn, inte mot vuxna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
AnneN
2012-08-15 01:22
#7

Jag svarade aktiva men udda, men kan i en del situationer då jag känner mig extra obekväm tendera mer åt att vara överdrivet formell.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Star68
2012-08-15 22:16
#8

Jag svarade att jag bara ville läsa… Men nu har jag funderat lite… Jag tror att passiv är det som stämmer mest för mig (under hela uppväxten, och även nu ibland). Numera stämmer även aktiv men udda in en del, men även en gnutta formell och högtravande…tror jag… Jag kan omöjligt välja ETT alternativ! :-)

muammar
2012-09-03 00:03
#9

Överdrivet formella - dock skulle jag vilja utveckla nämnda grupperingar, men har ingen motivation till det just nu.

När det gäller artighet är det en tolkningsfråga. Jag visar respekt, till en viss gräns, ignorans möter jag med taggarna utåt.

CajsaBajsa2
2012-11-23 20:13
#10

Jag röstade att jag bara ville läsa.

Jag har ingen sådan diagnos (bara ADD) men tyckte att "De passiva" stämde skrämmande bra in på mig. Jag skulle vilja läsa mer om det, är det någon som vet vart jag kan göra det?

[NinaCrown]
2012-12-06 22:49
#11

Svarade "avskärmade" men känns inte som att något riktigt stämmer in på mig. Jag är social, ibland… Men jag är ganska kräsen med vilka jag umgås med, men med de jag gillar förfinar jag inte något med. Jag säger vad jag tänker, jag skämtar och har kul. Men känner inget behov av att göra detta ofta. I regel föredrar jag att vara för mig själv och syssla med mitt.

Upp till toppen
Annons: