Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 6970 ggr
gulzebra
8/24/12, 5:09 PM

Aspergare kan inte vara kreativa

Nä, tydligen inte.
_"Feldiagnositisering är inte helt ovanliga i de här fallen, säger Kullander. Vissa av de särbegåvade kan få Aspergers syndrom som diagnos, men då skulle de inte kunna skapa något kreativt. Särbegåvade personer är oerhört kreativa, säger Kullander."
_http://dalademokraten.se/Rattvik/Sarbegavade-barn-upptacks-inte-av-larare-/

Personligen tycker jag att hon själv feldiagnosticerar när hon kallar sig expert…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Fridborg
8/24/12, 5:11 PM
#1

Nu hänger jag inte med, är jag särbegåvad eller har asbergers… eller inget dera? xD (är diagnostiserad AS och mina tavlor är en stor inkomstkälla)

[Emma--]
8/24/12, 5:15 PM
#2

Som en bekant fick höra om sin son. Han kan inte ha Aspbergers för han har fantasi. Nu blev inte diagnosen Aspbergers i slutet men lite andra diagnoser. Men ändå. Känner en med Aspbergers som är väldigt kreativ :)

gulzebra
8/24/12, 5:16 PM
#3

Jag sätter min röst på att puckot i artikeln bör diagnosticeras som just ett pucko, inte på att vi är feldiagnosticerade för att vi är kreativa Flört

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fridborg
8/24/12, 5:17 PM
#4

#3 Well said

[Joanna76]
8/24/12, 8:21 PM
#5

#3 Skrattande

Om detta stämmer så har jag inte AS eftersom jag är väldigt kreativ. Bevis nedan i bloggen Cool

PiganX
8/24/12, 8:33 PM
#6

Klart man kan vara kreativ trots att man har AS. Jag är diagnostiserad med AS och jag är då kreativ enligt min mening. Och jag har fantasi. Vad är det för svammel? Förvånad

Annons:
Star68
8/24/12, 8:52 PM
#7

Låter helt bakvänt, och knäppt!!! Hur kan man påstå nå't sån't? Måste läsa artikeln! (Har inte gjort det ännu…)

gulzebra
8/24/12, 9:02 PM
#8

#7: Inte så svårt, hitta på något trams och kalla dig expert så… Oskyldig

Kunde inte låta bli att kommentera artikeln, fick följande svar; "Beklagar
om du känner dig kränkt men jag vidhåller att personer med "äkta"
aspergers syndrom har stora svårigheter att använda sina kunskaper
kreativt. Om du är en "kreativ aspergare" så kanske du tillhör de
särbegåvade som fått fel diagnos pga okunskap"
Kan vara en bra idé att faktiskt läsa på innan man kallar andra för okunniga…
//Zebra som utreddes av en mycket kompetent psykolog

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Joanna76]
8/24/12, 9:55 PM
#9

Suck, verkar vara ett typexempel på "humlor kan inte flyga" syndromet.

Bara för att vi inte förstår/kan eller vet allt om en diagnos edyl så innebär inte det per automatik att det inte kan vara så som det är.

AS är något man födds med, det är inte skapat av människan i ett labb. Vad får tanten i artikeln att tro att vi vet allt om AS bara för att vi kan indentifiera det? Cancer har varit känd sedan lång tid och vi begriper inte ens hälften av hur den fungerar.

Nu tänker jag att det nog är bra att AS försvinner och ersätts med AST. Men hade den inte det så undrar jag om forsakar hade skrivit in i diagnoskriterierna att man visst kan vara kreativ eller om dom hade fortsatt vara åsnor och envisas med att AS:are inte är kreativa.

[Varulv]
8/24/12, 11:23 PM
#10

Kan bara hålla med alla föregående talare här. Personligen har jag min kreativitet som levebröd. Har just tillbringat en dag med en av de aktiva aspergarna här, och är det någon egenskap - förutom alla andra goda - som hen har, så är det ju just kreativitet!

Är det någonting som utmärker aspergare, så är det kreativitet, skulle jag vilja drista mig till att hävda! Guld i mun

LinaIsabell
8/25/12, 9:53 AM
#11

Personer med starkt logiskt tänkande har ofta brister när det kommer till kreativitet. Detta har jag hört från flera kuratorer/psykologer och det stämmer även i vår familj. 

Vi är 4 systrar där det är så att ju bättre på matte och dylikt och ju högre IQ man har, desto mindre kreativ. Jag med en IQ som platsar mig i mensa är sämst när det kommer till skapande. Kan inte ens få en inslagen present att se fin ut, och är inte alls lika snillerik när det kommer till filmskapande som andra jag känner. Dock har jag fantasi och tycker om att rita, laga nya maträtter osv. 

Den syster jag har som är sämst på matte och logiskt tänkande, en typisk brud, men som dock fortfarande är normalbegåvad; hon är extremt kreativ och riktigt duktig på att dekorera, inreda och liknande. 

Flera personer med Aspergers har ju en IQ som är över det normala, dock inte alla, vilket möjligtvis resulterat i att många med Aspergers är mer logiska än kreativa i tänkandet. 

Sedan är ju de flesta diagnostiserade aspergare män också, och i många fall har män en tendens att vara smartare där kvinnor istället är mer nytänkande/kreativa. No offense.

Emo
8/25/12, 10:27 AM
#12

Kan ni se kommentarerna?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gulzebra
8/25/12, 1:43 PM
#13

#11: Fast nu säger du ju emot dig själv. Ena stunden är du sämst på att vara kreativ, nästa stund är du ju just kreativ - att rita och laga mat kan vara precis lika kreativt som att måla en Rembrandt. Jag är urusel på att slå in paket jag också, men man är ju inte okreativ för att paketen blir fult inslagna. Måste kreativitet innebära talang? Vem är då mest kreativ om man jämför Rembrandt och Monet? Vems smak vinner liksom? Och måste man som kreativ göra ALLT bra? Alla har ju sina styrkor och svarheter - själv gör jag bättre ifrån mig med en kamera än med en penna och de där paketen.

#12: Nepp, de verkar ha tagit bort allt. Sjukt löjligt. Och sjukt illa att puckot får sprida sina fördomar och stå oemotsagd.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Emo
8/25/12, 1:48 PM
#14

#13 Där ser man. Tur att jag sparade de 13 kommentarerna och kan skicka textfiler till dem som vill ha dem. Det blir med e-mail i så fall.

Det går inte att skicka .txt-filer i PM

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gulzebra
8/25/12, 1:50 PM
#15

Oh! Jag vill gärna, blir nyfiken på om jag missade nån :P gul_zebra@hotmail.com har jag Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
8/25/12, 4:46 PM
#16

#14 Jag skulle också gärna vilja ha textfilerna mig tillmejlade! PM:ar dig Emo om min mejl-adress.

#11 Ditt inlägg föranleder mig till ett försök att bena upp distinktionerna mellan begreppen lite granna…

Således: vad kan då  k r e a t i v i t e t  vara f'nåt? Obestämd

Personligen så tror jag att den kreativa förmågan ligger just inom den matematiska intelligensen - eller logiken, eller struktureringsförmågan, om man så vill; det torde vara samma sak alltihop. Och vi aspergare är ju i regel logiskt/matematiskt intelligenta hela bunten; män som kvinnor.

Kreativitet, det är förmåga till nytänkande. Men också att se möjligheter i det föreliggande. Att kunna omkombinera; att hitta nya samband. Är man matematiskt/logiskt lagd, så har man ett gott hjälpmedel i det. Och man är inte lika låst av konventioner och osjälvständigt tänkande som en NT, vilken ängsligt sneglar på flockens beteende i varje läge och inte vågar gå utanför dess ramar.

En förutsättning för kreativitet är ett förutsättningslöst tänkande.

Att måla vackert, att förpacka skönt, det hör till  e s t e t i k e n s  fält, ej i förstone till kreativitetens. Att kunna knyta en rosett vackert, eller att inreda smakfullt, det kan man lära sig; för detta finns regler. Estetiska regler.

Att hitta på något nytt, däremot, det innebär alltid att man spränger det estetiska regelsystemet. Däri ligger det kreativa. (Men att frångå konventionen behöver inte alltid innebära något positivt något, som sedan anammas allmänt; nej det kan stundom uppfattas som destruktivt också. - Så allt nyskapande behöver gubevars inte vara kreativt.)

ObestämdGlad

gulzebra
8/25/12, 7:08 PM
#17

Jag skulle snarare vilka säga att aspergares tendens att inte kunna hålla sig inom ramarna gör att det rätt automatiskt blir att man tänker utanför ramarna och i förlängningen kan använda det kreativt, helt enkelt. Sen finns det förstås aspies som inte är ett dugg kreativa också, men det blir ju liksom fel att påstå att aspies inte kan vara kreativa.

För övrigt är det inte alla som är bra på matte heller. Själv har jag den där klassiska ojämna begåvningsprofilen - med bara 94 i IQ på den halva som innehåller matte (det var ren tur att jag ens blev godkänt i matte A på gymnasiet kan jag säga - matte B gav jag upp redan i repetitionen från matte A…) och 124 på den där andra delen som jag inte minns vad den heter.
Total IQ något så medelmåttigt som 105 - men fråga mig inte hur det kan bli just 105 av 94 och 124 för matte är ju som sagt inte min grej… Flört

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
8/25/12, 7:29 PM
#18

#17, första stycket:

Bra uttryckt där, gulzebra! Säkert helt sant det du säger. Det kan faktiskt vara så, att ett asperger-grund-kriterium ligger i det, att tänka förutsättningslöst och utanför ramarna. Då är det i så fall den egenskapen främst, som bäddar för kreativitet.

Sedan kan det vara som jag påstod, att ett logiskt/matematiskt sinnelag underlättar den kreativa processen.

Men då bör man ta sig ett extra funderar-varv på, om verkligen logik och matematik hänger intimt samman? Kanske inte? För min intuition säger mig att många aspergare kan vara lite dåliga på matte. Trots att deras kreativa och logiska förmåga kan vara hög.

Och det där med IQ-test, det ger åtminstone inte jag så värst mycket för.

gulzebra
8/25/12, 7:53 PM
#19

#18: Jag tror inte att man kan dra en så rak linje faktiskt. En person som aldrig tillåts tänka utanför ramarna kan säkert ha mycket svårare att göra det varesig personen har diagnos eller inte, och jag tycker liksom inte att en sån yttre omständighet kan "radera" en diagnos om man säger så. Det finns ju säkert många som kan skriva under på att folk inte riktigt kan ta att vi gärna utför vissa saker annorlunda exempelvis, och det är säkert många som råkat ut för folk som inte tillåter det alls och då i längden hämmar förmågan att tänka utanför ramarna.

Ja det där med matte och logik har jag aldrig fått ihop själv. Jag tenderar själv att tänka väldigt logiskt, nästan för logiskt ibland, men har ändå väldigt svårt för just matte - plus och minus funkar men redan vid gångertabellen började jag få problem. Men samtidigt är ju matte väldigt logiskt. Det kan ju liksom inte bli mer logiskt att 2 äpplen i varje hand blir totalt 4 äpplen…

Nej det gör inte jag heller, det tog jag upp bara för att visa på hela den här grejen med matte. Fast det är ändå lite trevligt att ha en hög siffra även om det bara är på hälften, liten ego-boost liksom Flört

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Joanna76]
8/25/12, 7:59 PM
#20

Har jag missat något? Tusan!!! Skrikandes

Kommentar nr 11 är väldigt provocerande "typiskt brud". Är inte kommentatorn brud själv?

Jag är kreativ och inte speciellt korkad. Inte så att jag skulle platsa i mensa (skrytmaja) men ändå.

Sen en tanke, riktigt intelligenta människor behöver aldrig skryta om sin IQ

Annons:
[Varulv]
8/25/12, 8:23 PM
#21

#19

Första stycket. Bra att du påtalar detta. Jag hade tänkt göra det själv annars. Visst kan det vara så, att många aspergare sedan barnsben är väldigt hämmade - förmodligen på grund av att deras föräldrar och lärare sett det som sin plikt, att "fostra" det ostyriga barnet, och då gjort detta med besked…!

Andra stycket. Ja, och har du väl insett att två äpplen i ena handen plus två äpplen i den andra aldrig kan bli annat än fyra äpplen sammantaget - ja då greppar du ju matematiken i grund! Jag själv var aldrig heller en stjärna i skolans matte-undervisning. Men det berodde nog till stor del på den stereotypa kunskapsförmedlingen, vilken dödade all kreativitet hos eleven (mig). Långt senare i livet har jag "upptäckt" matte, och har börjat förstå vilken fantastisk värld den utgör…

Tredje stycket. Fast något lite kan det ligga i det där med dålig matte-förmåga hos oss aspergare. Jag har ju blivit en hängiven sudoku-lösare, och studerar därvid mig själv ingående. Jag har då märkt, att jag gör vissa missar hela tiden, orsakat av, att jag tycks "blind" för vissa fakta… Och det där var något som jag led av redan på matte-provens tid: jag gjorde alltid slarvfel, vilka drog ned resultatet. De svåraste talen däremot de, vilka låg på slutet, de logiskt-resonerande, och vilka ansågs som de mest avancerade, dem hade jag nästan alltid rätt på (och utförde med lust och glädje), ofta rättade med full poäng och tillagda "stjärnor"… Obestämd

gulzebra
8/25/12, 8:45 PM
#22

#21: Lyx! Själv klarade jag de där mest avancerade sämst - det var ofta så långa frågeställningar att jag fick kämpa bara för att ens fatta vad jag skulle räkna ut. Alla scenarion ("adam hade två äpplen och…") gjorde det liksom bara omständigt och drygt, det hade nog varit lättare med bara själva mattetalet för min del.
Ändå har jag alltid haft lättast för de där sista frågorna i andra ämnen, men jag antar att det blivit för mycket att hålla reda på när man ska hålla reda på siffrorna och läsa den jäkla historien samtidigt typ. En sak i taget för mig tack Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
8/25/12, 9:38 PM
#23

Tack Emo för kommentarerna, som jag fick för en studn sen via epost. Har läst, och upprörts, i gemenskap med andra (aspergare tillika kreativa).

Vill bara komplettera med följande info:

Min aspergerdiagnos grundar sig på utredningar av främst fyra auktoriteter:

  • en mycket ansedd och erfaren psykolog med ett helt yrkesliv bakom sig (gick i pension året efter att ha utrett mig)
  • en mycket ansedd och erfaren psykolog, forfarande i hög grad aktiv vid det neuro-psyk som jag tillhör
  • en psykiatrisk läkare, som numera har avancerat vidare och är verksam i San Diego
  • en psykiatrisk docent, fortfarande aktiv efter sin egentliga pensionsålder (sålunda efterfrågad och erfaren)

Samtliga dessa har utan minsta tvivel givit mig diagnosen "Aspergers syndrom". Samtliga har även, på olika sätt, vitsordat att jag är en mycket kreativ människa.

LinaIsabell
8/26/12, 11:52 AM
#24

#13 Jag tycker inte att jag säger emot mig själv. Att kunna sätta saker i en gryta eller dra raka strek vilket leder till teckningar som ser okej ut är inte att vara kreativ. Kreativiteten sitter i tänket. De kreativa utav mina systrar och vänner har det i tänktet. Om vi diskuterar filmskapande, eller inredning, eller färger eller whatnot så kan jag det jag sett, och jag kan säga standarden, medan de kan tänka utanför ramarna, och har idéer som jag aldrig skulle kunna komma på. 

Speciellt när det gäller just filmer. De kommer på sätt man kan lägga ihop klipp, hur man kan lägga upp en plan för filmen, hur man kan klippa på ett sätt som gör allt intressant, och att man ibland kan ha annat ljud, eller inget ljud, och vilken musik som kan passa var… Medan jag är mer som en 4-åring på det planet. Man lägger ihop klippen. Punkt.

Jag kan ingenting sånt. Visst. Jag KAN spela musik, rita, laga nya maträtter och dylikt, men jag har inte TÄNKET. Jag kan inte ändra en låt, eller skriva en låt, elller hitta på något spektakulärt att rita, eller tänka mig att den där smaken kompletterar den här smaken, och sånt. 

Om jag fick fria händer till att inreda ett rum efter ett tema, och en kreativ människa fick samma uppgift, så skulle mitt se tråkigt och knappt matchande ut, medan den kreativa personer skulle lyckas betydligt bättre. 

Och alla dessa kreativa människor jag känner har en sak gemensamt, de kan inte matte, de är inte över normalbegåvade intelligensmässigt, de har inte samma logiska tankesätt som jag. 

Jag ser även många samband med andra egenskaper. Personer som är väldigt socialt begåvade är ofta atletiska, till exempel, medan de som har höga typer av andra intelligenser ofta inte skulle kunna sparka en boll åt rätt håll för miljonen. 

I'm just telling what I see. Jag har, och kommer att, studera i stora klasser i flera år till, där dessa samband i alla fall har varit slående.

[Varulv]
8/27/12, 4:14 PM
#25

#24 Du borde läsa Howard Gardners böcker, tycker jag! Han, med de nio intelligenserna (vilka var sju från början). Han har skrivit en bok om just kreativitet ("Skapande genier" eller nåt sådant tror jag att den heter) - mycket läsvärd faktiskt. Flört

Zaphix
8/27/12, 9:21 PM
#26

Jag går på en konstskola och märker definitivt att det finns endel AS-människor här, och alla elever på denna skola (utom de som går allmän linje då kanske..) är minst sagt kreativa. Betydligt mer kreativa än genomsnittet.. Trots det finns det AS'are här.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
9/9/12, 2:48 PM
#27

Har letat fram boken som jag nämnde i #25. På sidan 37 skriver Gardner:

  • "Nyckelidén i psykologernas kreativitetsbegrepp har varit divergent tänkande. Intelligenta människor anses med standardmått mätt vara konvergenta - människor som kan tänka ut det rätta (eller åtminstone konventionella) svaret med utgångspunkt från vissa givna data eller problem. Kreativa människor däremot, har en benägenhet att komma på flera olika associationer då de ställs inför ett stimulus eller ett problem, av vilka åtminstone några av associationerna är idiosynkratiska och unika. Prototypiska moment på ett kreativitetstest ber om så många användningsområden som möjligt för en bricka, en rad titlar på en berättelse, en samling möjliga tolkningar av en abstrakt linjeteckning: en psykometriskt kreativ person kan ofta tänka ut ett helt spektrum av olika svar på ett sådant frågemoment, där åtminstone somliga av svaren ytterst sällan träffas på i de andras svar."

  • "Efter en avsevärd debatt och experimenterande under åren som följde på Guilfords [psykologen bakom kreativitetstestet] utmaning, kom psykologerna till tre slutsatser. Först och främst - kreativitet är inte detsamma som intelligens. Trots att dessa två karaktärsdrag är ömsesidigt betingade, kan en person vara långt mer kreativ än han eller hon är intelligent, eller mer intelligent än kreativ. Dessutom står det klart att psykometrisk kreativitet är oberoende av psykometrisk intelligens när väl en tröskel på IQ 120 har uppnåtts."

Det är således tydligen ett vetenskapligt faktum att det inte finns något samband vare sig åt ena eller andra hållet, mellan kreativitet och hög IQ (dvs. väl utvecklad logisk slutledningsförmåga).

Annons:
gulzebra
9/9/12, 3:02 PM
#28

#27: Med tanke på det där brick-exemplet borde psykologen i artikeln alltså ta en titt i mina gamla råttburar där de använts som hyllplan i alla år. Nu används de iofs inte längre efter ett burbyte men hon kan gott få se tex en sån där låg plastpall för barn agera hus åt mina långsvansade grabbar. Brickorna kan jag ju göra om till laptop-brädor eller så om de inte åker upp igen, medan jag pillar ihop de kan hon få se den inte vackra men fullt funktionella vattenflaskhållaren jag byggde av en gammal lagerhylla. Attans att jag inte har bild på mitt första burbygge som i stort sett bestod av ett skrivbord och en drös hamsterburar… Flört

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
9/9/12, 3:15 PM
#29

#28 Skrattande

Men nu behöver vi inte oroa oss längre. Det finns kreativa aspergare såväl som icke-kreativa dito - precis som när det gäller "vanliga" människor. Det har vetenskapen fastlagt. Så det så! Flört

gulzebra
4/19/13, 3:10 PM
#30

Puckot har nominerats till ett mensapris. Är inte mensa fullt av aspergare? Måste vara en väldigt okreativ förening isf… 😉

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/1.5793754-anita-kullander-nominerad-till-mensapris

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Pelle Långlös
4/19/13, 6:34 PM
#31

Jag är kreativ men jag har svårt att skapa mig något eget utan jag "kopierar" andra. Jag kan inte tänka utanför "min box". Men jag sitter gärna och målar och skall äntligen få börja på att göra smycken som jag länge velat göra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
4/19/13, 6:39 PM
#32

Glömde säga att jag har AS.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
4/19/13, 11:39 PM
#33

#30 "Puckot (Anita Kullander)" - henne har du således en slags relation till?

Jo men jag skulle tro att vi aspergare i regel är över medel på analys men under medel på logik.

[Varulv]
4/19/13, 11:44 PM
#34

#31 Vem kan egentligen tänka utanför sin box…!?

Annons:
gulzebra
4/20/13, 12:25 AM
#35

#33: Que? Relation? Hur menar du nu?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Allamej
4/20/13, 8:36 PM
#36

Varulv, jag är en av dom som är utanför boxen och det är tydligen väldigt uppskattat även utanför sverige 😊

Intervju

Jag har AS.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Honestyisdead
4/20/13, 8:57 PM
#37

Jag vill gärna få inläggen skickade till mig också :)

AnnaSue
4/21/13, 7:02 AM
#38

Hur menar ni att aspergare brukar tänka utanför ramarna? Trodde ofta det var tvärtom att man är ganska låst i sitt tänkande. Jag är iaf både estetisk å kreativ å har AS

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Allamej
4/21/13, 11:58 AM
#39

Jag kan bara svara för mig själv och det kommer sig av att jag måste lista ut mycket själv från början, sen så växer det så att det blir något helt utanför de normala ramarna inom mina hantverk.

Alltid varit kreativ och alltid gjort saker som inte ska gå :) När det kommer till det kreativa så finns det inget lås. Enbart mitt egna för att jag kan bli orolig att jag stigit utanför för mycket men jag genomför det alltid.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Misstaget]
4/21/13, 3:42 PM
#40

Klart som fan att en aspergare kan vara kreativ! Det står väl inte med i diagnoskriterierna: "Brist på kreativitet och fantasi" Eller? (Har inte läst dem på länge men tror inte att det står).

Dum människa!

Däremot att folk som är särbegåvade kan feldiagnotiseras med ADHD, Asperger och so on stämmer mycket väl. Det händer.

gulzebra
4/21/13, 3:45 PM
#41

#37: Har du fått de skickade? Jag kan leta fram de senare annars, men vet inte var de kan ha hamnat. De ligger väl nånstans långt bak i inkorgen :P

#40: My point exactly :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Emo
4/21/13, 4:02 PM
#42

#41 Tyvärr kan jag inte skicka utan att ha e-mailadress. Kan du så är det bra. Jag har kollat både PM och mina e-mail, men ännu inte fått någon adress jag kan skicka till. Bra om du kan för jag har skaffat ny dator och kommentarerna ligger på den gamla. Då slipper jag ta fram den och koppla upp den. Det hade jag naturligtvis gjort om jag hade haft en adress att skicka till.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Honestyisdead
4/21/13, 4:08 PM
#43

41 har inte fått det nej :) kan du skicka i ett pm?

gulzebra
4/21/13, 4:12 PM
#44

Absolut, ska kika om jag hittar de. Kan inte garantera att de går att hitta dock, jag är inte den ordningssamma typen i mail-sammanhang :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4/21/13, 4:17 PM
#45

Hera har pm :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

EstherVess
4/21/13, 10:36 PM
#46

Jag har AS o jag är extremt kreativ, har alltid vart. Rötägg finns överallt, min sons psykolog sa att aspergare kan inte vara sociala, de kan heller inte visa omtanke eller empati. Fick de sina psykologkompetenser i cornflakes paketet?

[Varulv]
4/22/13, 4:17 PM
#47

#35 Ja du, gulzebra, fråga mig inte… Har helt och hållet glömt bort det tankekastet jag hade då… 😞

Men hursom helst - hon tycks ju ha gjort  n å g o n t i n g  bra i alla fall: nämligen att rikta strålkastaren på särbegåvade elever i skolan. Och  d e t  anser jag ändå vara bra. - Kanske av den anledningen hon nu har kommit på Mensas förslag att kandidera till Mensa-priset…?

[Varulv]
4/22/13, 4:29 PM
#48

#36 Jo men jag vet ju hur fantastiskt duktig och kreativ du är, Allamej!

Btw - är det du på bilden där i länken? Då ser man verkligen hur intelligent du tycks vara, på din blick… Och, som sagt, det finns ingen motsättning mellan intelligens och kreativitet. Ej heller någon koppling tydligen, även om jag själv skulle kunna vilja känna mig benägen misstänka att det ändå kan vara lite åt det hållet…

Annons:
gulzebra
4/22/13, 5:07 PM
#49

#47: Yes, det är rätt uppenbart. Det är ju bra att särbegåvade får rätt hjälp, men hennes okunskap i AS gillar jag inte. Man kan ju undra hur många kreativa aspergare hon fått för sig är särbegåvade istället just för att hon inte kan AS ordentligt… Och vad händer då?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Allamej
4/22/13, 6:44 PM
#50

Japp Varulv, det är jag på bilden och tack för komplimangen :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
4/22/13, 8:02 PM
#51

#49 Ja alltså jag håller med dig fullt ut, gulzebra (bara det att jag har börjat resignerat allt mer genom de tider som förflyter…) - jag tycker precis som du, att den människan borde få stå vid skampålen och plikta för vad hon har sagt; stå för vad hon har sagt (om hon nu kan!)! Vi aspergare borde agera ännu mycket mer offensivt än vad vi gör på sådana "besserwissers"s lättvindiga utsagor - vilka till och med uppenbarligen och inte minst förekommer i massmedia (med därmed stor påverkansgrad på "Svensson")!

Det är så väldigt enkelt att häva ur sig vad som helst om en diagnosform som man skenheligen och självpåtaget agerar expert ikring - förutsatt den diagnosformen är praktiskt taget okänd bland kreti & pleti samtidigt som föremålen för diagnosformen (aspergarna själva) i stort sett tiger still…

gulzebra
4/22/13, 8:08 PM
#52

#51: Bara ett enda stort +1 på det! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
4/22/13, 8:08 PM
#53

#50 Be my guest! 👋

(Och du vet redan att du har min stora respekt och mitt goda hjärta.🌺)

[Varulv]
4/22/13, 8:24 PM
#54

#52 Like!

Och det andra som du sa, är icke minst viktigt:

"Man kan ju undra hur många kreativa aspergare hon fått för sig är särbegåvade istället just för att hon inte kan AS ordentligt… Och vad händer då?"

Exakt. Precis som om det skulle finnas något slags skiljelinje/samband där, mellan aspergare och "särbegåvade"…!

Typ: är man särbegåvad, ja då kan man inte vara aspergare… (!)

Nåde den aspergare som har högt IQ i Anita Kullanders värld…!

Och tvärt om: Så fort man är aspergare, så kanske man samtidigt är särbegåvad (i bemälda Anita Kullanders värld)…? Eller…?

Nåde den aspergare som har lågt IQ i Anita Kullanders värld…!

🤦‍♂️

gulzebra
4/22/13, 9:13 PM
#55

#54: Nae… En aspergare med lågt IQ (eller ja, lågt och lågt… Normalt är väl ett bättre ord, med låg IQ får man väl inte en AS-diagnos utan något annat inom autismspektrum) är nog i hennes värld bara en aspergare skulle jag tro. Men är man kreativ också, ja då vete sjutton vad hon får för sig, och vilken skada det kan göra!

När jag kommenterade första artikeln så föreslog hon att jamen jag kanske är en sån där feldiagnosticerad som egentligen är särbegåvad. Men se det går inte, för jag har inte så hög IQ. Eller ja, halva hjärnan har ju det, så jag är väl halvt särbegåvad då kan vi säga. Vilket ju är en ojämn begåvningsprofil som är klassiskt för Asperger… 😉

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
AnnaSue
4/22/13, 9:21 PM
#56

Frågar igen: Vad menar ni med att aspergare brukar tänka utanför ramarna? Är de inte ganska låsta i sitt tänkande? Iaf stereotypen?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

gulzebra
4/22/13, 9:32 PM
#57

#56: Nae, det finns låsta och det finns olåsta sas. Stereotyper i all ära men klassikern hos aspergare är ju att vi är så olika. Det är klart att det finns aspergare som är väldigt låsta - inte nödvändigtvis pga aspergern i sig dock - men det är ju inte alla.

Kort och gott lyckas ju aspergare inte passa in i normen sas. Normen är den där ramen. Det finns folk som är låsta, men det är långt ifrån alla som är det och vi är flera som utan problem tänker utanför de där ramarna.

Blev det rörigt nu så skyller jag på virrighet, jag har en massa annat som rör sig i skallen för tillfället och tenderar redan normalt sett att ha svårt för att sätta ord på vad jag menar utan att det bara blir rörigt och förvirrande :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnnaSue
4/22/13, 9:35 PM
#58

Jag tror att jag har mkt av både vänster hjärnhalvas styrkor och höger.

Jag är extremt kreativ och estetisk och är väldigt duktig på sådant. 

Men jag är också väldigt logiskt tänkande. Jag vill att allting ska vara logiskt. Annars blir jag tokig eller nervös.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

[Varulv]
4/23/13, 3:35 PM
#59

#58 Vi AST är ju i regel bild- och spatialt tänkande därmed kanske estetiskt lagda och kanske kreativa av vår natur rentav.

Men logiska… här gäller det att hålla isär begreppen tror jag. Jag själv är mycket analytisk men en sämre logiker. Jag kan göra logiska felslut ibland har jag märkt.

I och med att vi AST i den sociala interaktionen tvingas använda den logiska kognitionen (i språk, matte mm.), så kanske vi framstår som rigida, eller "utpräglat" logiska, fast, eller på grund av att, vi faktiskt använder det logiska tänkandet med största svårighet…?

Det där att man vill att allting ska vara logiskt kanske beror på just den där saknade pusselbiten som NT har men vi saknar. Det behöver ju inte bero på att vi skulle vara utpräglat logiska i sig

lindrin
5/21/13, 8:44 AM
#60

Äsch,struntprat. Jag har Asperger,högfungerande. Fick via mitt jobb göra ett sk Disc test och där blev jag personlighets typen Kreatören! Har hela mitt liv fått höra att jag är kreativ Ingen på jobbet vet om min diagnos och testet är framtaget av och för NT skulle jag tro. Alla verkade tycka att resultatet stämde bra på mig.

Internettan
5/21/13, 9:37 AM
#61

Först måste jag ju säga att jag inte vet om jag har AS eller inte. Så vi får väl ta mina tankar med en nypa salt.

Men själv är jag sådan att jag kan vara kreativ punktvis. När jag väl ska göra något och konfronteras med det (alltså jag MÅSTE göra något) som t ex skicka ett födelsedagskort eller skapa en presentation i ett skolarbete och dessutom får göra detta ensam i lugn och ro - då är jag kreativ. Får ofta beröm för att jag är så påhittig och rolig. Hatar att göra tråkiga förväntade saker utan vill gärna göra något speciellt när jag väl gör något. (Men hatar det samtidigt för när jag väl är färdigt så vill jag aldrig mer göra något liknande. Det tar så mycket tid och energi.)

När det gäller vardag (jobbet t ex) så är jag precis tvärtom. Kan inte ta en massa egna initiativ och få egna idéer. Blir ofta helt ställd och trivs när allt är som vanligt och går på rutiner. Är definitivt ingen idéspruta och hatar att behöva hitta på. Kan nästan få ångest över det om jag blir pressad och letar och letar och tänker och till slut kan jag inte se en bra idé ens när jag har den framför mig. Är också kass på att laga mat eftersom jag alltid kör med samma. Tänker ofta i affären att vi borde laga något annat och att det vore gott med något extra - men blir så vilsen att jag bara rycker till mig de vanliga sakerna och går. Och mina barn blir så trötta på mig…

Så jag tänker utanför boxen och är ett kreativt snille ibland - och samtidigt är jag helt tom inuti och vill bara kopiera.

(Kanske kan man vara både icke-kreativ - som psykologer fastnar vid - OCH kreativ på annat sätt?)

Eller är ni som känner er kreativa det överlag i de flesta situationer?

"Every point of view is a view from a point."

Ove-D
5/21/13, 12:46 PM
#62

Jag tror att många musiker, konstnärer, uppfinnare, kockar mfl som har skapande yrken har Asperger.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Varulv]
5/21/13, 9:16 PM
#64

#62 Så tror jag. 😉

[Varulv]
5/21/13, 9:19 PM
#65

#62 Så tror jag. 😉

Ove-D
5/25/13, 12:06 PM
#66

Min son har Asperger och skapar musik. Han tycker också om att måla och teckna. Han tycker också om att skapa egna bilder på datorn.

Upp till toppen
Annons: