Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2444 ggr
Zaphix
9/4/12, 8:12 AM

Måste lära mig fokusera

Det där med koncentrationen är inte min starka sida, det är bättre med medicin, men det är fortarande inte en av mina bra egenskaper.

Det ställer till med problem.

På skolan har vi kroki 1,5 timmar varje onsdag, vilket beyder att vi ska stå fokuserad så länge och skissa av en naken människa i olika ställningar. Korta pauser var 20'e minut, men det är ändå lång tid man måste hålla fullt fokus på skissandet och modellen.

Jag vet inte hur det ska gå, för jag vet verkligen inte om jag kommer klara av att hålla mig stilla och fokuserad så länge.

Har pratat med min lärare om att jag har problem med det oc frågade om jag måste vara där hela tiden, och hon tyckte jag kunde prova iaf så får vi se hur det går. Men hon pratade med krokiläraren och sa att jag kanske kommer gå tidigare.

Jättebra att det går.

Men samtidigt så behöver jag krokin, jag kan inte skissa alls, riktigt uselö på det, och jag måste lära mig det om jag ska kunna arbeta vidare med det jag vill. Krokin är ett utmärkt övninngstillfälle, så jag vill gärna klara av att vara där hela tiden..

Hur gör ni när vi verkligen vill klara av att vara fokuserad en längre stund?

Dricka mycket kaffe innan? (det skapar magkatarr för mig, men kanske är värt det..)

Ta lite extra Ritalin?

Ta en joggingtur på morgonen för att rasta av sig?

Känner mig så värdelös som kanske inte klarar detta, läraren tyckte att 1,5 timmar var alldeles för kort tid egentligen, han hade önskat att det vore 3 timmar för att man skulle ha en chans att komma in i flytet bättre. Jag dog inombords när han sa det, för 3 timmar känns oädnsligt långt för mig..

Hela keramikutbildningen kräver koncentration från mig, men bara kortare stunder av aboslut koncentration. I drejningen måste jag vara absolut fokuserad i nuet, men det är en rätt kort stund..

Men krokin.. Hur fanken ska jag kunna klara det?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Mooniq
9/4/12, 8:24 AM
#1

Hej, jag kan inget om Bokstavsfolk men spontant undrar jag om kaffe är så bra att dricka, koffeinet stressar kroppen så då kanske risken är att du blir än mer rastlös/orolig/ofokuserad.. bara en tanke. Lycka till i alla fall..

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OogleMoogle
9/4/12, 8:40 AM
#2

Jag har ADD och har gått i kroki, superkul bara så du vet! :D Det hjälper verkligen med utvecklingen i tecknandet!

Jag hade också svårt att fokusera, fast jag tror att jag hade ett så pass stort intresse för det att jag helt enkelt klarade det. Oftast så har man ganska högt tempo i skissandet och byter pose ofta. Då brukar det bli intressant nog att man liksom glömmer att man jobbar (i alla fall för mig)

Under de längre poserna så blev jag oftast klar ganska fort och sen så satt jag och tecknade andra småsaker i kanterna av pappret. Tecknandet har alltid hjälpt mig med min rastlöshet.

Jag hoppas att du kan få förståelse från din lärare och att du kommer att vara så pass intresserad av krokin att du lyckas behålla fokuset. Du kanske kan fråga om du får ha lugn musik i hörlurar medan du tecknar om det hjälper?

Det kanske är bra att testa en lektion först innan du ändrar något i medicinen? Kanske är det själva nervositeten som ställer till det lite också, då kan som sagt musiken hjälpa samt att prata med läraren om vilka eventuella svårigheter du kan få så att du kanske kan få ta en paus mitt i vissa uppgifter.

Lycka till! (nu blev jag också sugen på att gå kroki igen)

OogleMoogle
9/4/12, 8:42 AM
#3

Vill även tillägga att kroki sällan handlar om att göra snygga teckningar. Det handlar mer om att "lösgöra handen" så att det går snabbare och enklare att teckna. Resultatet är sällan målet. Så du behöver nog inte oroa dig för ifall ditt fokus kanske gör att vissa teckningar blir skeva och skumma :)

Zaphix
9/4/12, 12:42 PM
#4

#1: Kaffe brukar kunna hjälpa till att pigga upp mig. :)

#2-3: Kul att du hållit på med kroki. :)

Vet att det inte handlar om tecknandet i sig, utan att få till vinklar och proportioner, öva på att få över det man ser till papper.

Hoppas på att bytet av poserna hjälper mig hålla koncentrationen uppe, men dte är väl risk att jag känner mig stressad av det också. Får väl se..

Ska nog ta och införskaffa ett par nya hörlurar till iPoden så jag kan ha musik på, tror det kan underlätta. Jag har lätt för att ta in omgivningen vilket gör att fokuset på det jag gör tappas.

Rör någon på sig åker mitt fokus dit och jag glömmer bort vad jag gör..

Är definitivt nervositet också. Jag känner lite prestationsångest, jag går på en konstskola och kan verkligen inte rita. Det är då lite jobbigt att behöva skissa tillsammans med andra under tiden som en lärare går runt och ger tips. Vet att det inte handlar om prestation alls och att alla gör det pås in nivå, men det är likväl jobbigt ändå..

Är glad att vi iaf inte har krokin med målerilinjen, då hade det känt ännu jobbigare..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

OogleMoogle
9/4/12, 2:33 PM
#5

När jag gick kroki så var klassrummet väldigt tyst och lugnt. Alla var så fokuserade på sitt eget arbete att det sällan var något prat eller andra störningar och det är ju skönt. Läraren pratade tyst med varje enskild elev när det gällde tips.

Om du har problem med att något tittar på när du arbetar (som jag har) så kanske det är bra att tala om för läraren att kanske ge dig tips efter att du är färdig?

Snabba poser är kul och stimulerande tycker jag. Om man blir för stressad så kan man ju alltid ta en mikro-paus och hoppa över en. Vi brukade få teckna en pose på 10 sekunder innan den byttes bara för att lära oss att fokusera på det viktiga och inte hänga upp oss på detaljer. Då blev det ibland så att jag fick hoppa över någon här och där för att hinna samla tankarna, och det var inga problem eftersom man ändå klämmer ur sig massvis av snabba skisser.

Prestationsångest är fruktansvärt. Jag lider av den jämt fastän konst är mitt jobb. Man får försöka fokusera på att man tecknar för att det är roligt och stimulerande och lite skita i om det blir bra direkt eller ej. Gör det för din egen skull och försök ha roligt med det så ska det nog gå bra :D

[Varulv]
9/4/12, 4:43 PM
#6

Under min utbildning så gick jag på kroki - både obligatorisk och kvällskurser - på arkirtektskolan och konstfack. Senare även på Konsthögskolan. I princip genom två decennier övade jag mig relativt regelbundet.

Och är det nånting jag kanske kan trösta dig med så är det, att de flesta - glada amatörer såväl som drivna och erkända konstnärer - är urusla på kroki…

Dock måste man inse att det inte alls handlar om att göra "någoting bra" - det är inte konstverk man ska prestera, utan övningar för det egna seendet. Att "se" det är svårt! Seendet måste hållas igång aktivt för att kunna fördjupas - precis som att en idrottsmänniska måste hålla kroppen igång med fysisk aktivitet.

Liksom du, så upplevde jag en viss rastlöshet av krokiövningarna (trots att jag är aspergare och har lätt för att koncentrera mig under mycket långa pass). Jag tror att rastlösheten kommer sig av, att det är så ovant och relativt emot-bärande att behöva "se efter" så till den grad, som det handlar om. Kroppen och psyket är lat och låter sig endast motvilligt underkastas denna starka fokusering.

Men i bästa fall kommer man efter ett tag in i en mer kontemplativ sinnesstämning, och då blir sysslan lite uthärdligare och till och med behaglig. Man kan även komma in i "flow" eller lite åt det hållet i alla fall.

Riktigt roligt kan det bli när man märker att man gör framsteg: plötsligt "ser" man hur former i sanning ser ut, och hur fel och klumpigt man tecknade dem alldeles nyss…

Kroki är ju helt enkelt ett utredningsarbete om hur former och formkonstellationer ser ut från ett visst perspektiv - i tre dimensioner, märk väl. När man upptäcker detta, så blir plötsligt tecknandet betydligt lättare också.

Flört

Annons:
Zaphix
9/4/12, 9:11 PM
#7

#5: Tänkte lära mig att kunna arbeta även när någon tittar.. Har väldigt svårt för det, men vill verkligen lära mig det.

Vi skulle få ha rätt många en minuters-poser och endel längre, kortare än så vet jag inte om jag skulle fixa just nu.. Måste komma in i det först. :)

Har skippat prestationsångesten i keramiken, men just tecknandet är fortfarande väldigt jobbigt eftersom jag känner mig så usel i det. Men jag jobbar bort den steg för steg..

Vad jobbar du med? Blev nyfiken.. :)

#6: Har du gått på konstfack? :)

Tack för dina ord, ska tänka lite på dom imorrn när det är dags. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
9/4/12, 9:42 PM
#8

Vad lustigt att det kan vara så olika inom samma funktionshinder :) Jag gick en väldigtbra bild- och formkurs i gymnasiet och för mig var krokin världens befrielse. De vanliga uppgifterna täckte ofta flera lektioner och jag blev alltid jätteinspirerad… men kunde aldrig göra färdigt någonting. Tröttnade efter två lektioner och ville göra något nytt.

För mig var krokin en övning som gick förhållandevis fort. Istället för att fokusera på samma arbete hela tiden så gör man flera små på kort tid, så jag hann aldrig tröttna. Jag har ett lyssnar-fokus på mindre än en minut men här behövde jag inte lyssna utan kunde använda händerna direkt istället.

Kan du inte försöka göra det mer intressant för dig själv? Tänker att man kan fokusera på olika saker i en speciell ordning: Först göra "skelettet" på personen, två minuter senare fokusera på axlarna, en minut senare fokusera på armarna, tre minuter senare fokusera på torson… och så vidare. Vet inte hur det är för dig men för mig hjälper det jättemycket att bryta ner uppgifter till en massa små delar. Tittar jag på helheten blir jag alldeles vimsig, men följer jag en strikt rutin så blir det lättare. Med korta intervaller (enstaka minuter) på varje rutin så tyckr jag att det blir okej att fokusera.

Zaphix
9/4/12, 9:50 PM
#9

#8: Tack för tipset om att bryta ned det, ska absolut ta med det tills imorgon. Är första gången med kroki för mig då, så känns lite jobbigt då jag inte vet hur det kommer gå.

Jag gillar när jag får tid på mig till saker så att jag kan göra dom när det passar mig. Behöver dock en tidsram så att jag blir färdig någon gång..

Men å andra sidan älskar jag att dreja, och då är det ju kortare stunder där man måste vara fullt fokuserad på det man gör. Är man inte det får man inte till formen som man vill..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
9/4/12, 10:07 PM
#10

#9 "Men å andra sidan älskar jag att dreja, och då är det ju kortare stunder där man måste vara fullt fokuserad på det man gör. Är man inte det får man inte till formen som man vill.."

Försök gå in med den tanken imorgon! Uppenbarligen är du suveränt duktig på att verkligen fokusera korta stunder åt gången, och därför kommer krokin att gå som en dans för dig. Glad Man ska se till sina styrkor och försöka att inte göra en höna av en fjäder.

OogleMoogle
9/5/12, 10:50 AM
#11

Jag jobbar som Concept Artist på ett spelföretag. Fin engelsk titel för någon som designar karaktärer, monster och omgivningar för dataspel :)

Egentligen så vill jag bara sitta i en mysig stuga och jobba med "konst", bara fina tavlor, men dataspelsindustrin är ett väldigt tryggt alternativ om man är kreativ och vill jobba med det. Ganska stresigt dock, men min personalchef är awesome och anpassar mycket efter mina egenheter.

Här finns lite av mina bilder: http://enmi.deviantart.com

Jag blir så sugen på att gå en riktig konstskola nu! :D

kristina130
9/5/12, 11:07 AM
#12

Hoppas det gått bra för dej på krokin idag Zaphix, kram!

Zaphix
9/5/12, 7:37 PM
#13

Äsch, modellen hade ringt och avbokat idag av för mig okänd anledning. Så nu har jag en vecka till på mig att hinna oroa mig..

Vi fick istället göra något så tråkigt som att rita av "exteriör-bilder" (eller var det nu heter, där människan är avbildad i former) och sånt som läraren gjort för att få in proportionerna i huvudet. Det tyckte min hjälpa var aptråkigt och dog..

Säkert nyttigt, men ack så tråkigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Varulv]
9/5/12, 9:06 PM
#14

#7 Nej, hurså?

Zaphix
9/5/12, 9:09 PM
#15

#14: Under min utbildning så gick jag på kroki - både obligatorisk och kvällskurser - på arkirtektskolan och konstfack.

Tog det som att du läst på konstfack, men kanske missförstod. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
9/5/12, 9:56 PM
#16

#15 Du gav själv svaret på din fråga i ditt anförda citat! Flört

Zaphix
9/6/12, 7:11 AM
#17

#14: Fast du svarade ju nej..?

Jag hänger inte med nu. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
9/6/12, 10:25 AM
#18

#17 Oki doki.

Du frågade om jag har "gått på Konstfack". För mig betyder att "gå på Konstfack" att man är inskriven där som studerande, vilket syftar mot en examen i något av facken.

Men på det viset "gick" jag aldrig på denna skola. Däremot hade våra skolor visst samarbete, med enstaka kurser etc. Under en period (ett läsår, tror jag), så hade vi gemensam krokiundervisning (av besparingsskäl). Och denna var förlagd till Konstfack.

Zaphix
9/6/12, 3:08 PM
#19

#18: Aha, då förstår jag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Named
9/16/12, 3:43 PM
#20

Hej!

Jag har också gått konstskola och på krokilektioner även innan det.

ADHD problematiken kan ju yttra sig på olika sätt och vissa områden är större problem för andra. Nu vet jag inte om du har ADHD eller ADD. Om man har den där rastlösheten så förstår jag och för vem som helst oavsett om man har koncentrationsproblem eller inte så behövs det ju pauser. Jag känner igen mig,speciellt när det har varit längre lektioner.

Just krokilektioner kan ju egentligen vara en bra Träning beroende på vad man har för problematik inom din ADHD. För mig var det precis som du att jag man tappar fokus så himla fort och så är jag vid alla lektionstillfällen.

Koncentrationen är ju kopplat till något,så försök att ta reda på var det bottnar någonstans. Som någon annan sa så jag jag exempelvis väldigt dåligt lyssnarminne men för mig fungerar inte krokilektioner alls. Fast jag tycker det är måttligt intressant men jag tänkte precis som du gör,att det är något man behöver ha med sig i bagaget. Är du intresserad mer än så,så blir det nog lätt att man kommer av sig.

Oftast är ju det visuella informationen något som distraherar .

I mitt fall har jag perceptionssvårigheter,att se övergripande,faller direkt in på detaljer och har svårt att hålla min inom tidsramar. Vilket är helt ombytt mot hur kroki fungerar. Meningen är ju att fånga det övergripande på kort tid. Så egentligen kan kroki vara väldigt bra Träning att bli bättre på sina problem om man har rätt motivation. Om du nu känner igen dig i något av mina problem.

Byte av positioner i krokin gör ju också att man kommer av sig i koncentrationen, om man har svårt att komma in och ut i koncentrationen.

Har gjort modellmåleri och där hamnar man nästan i trans för att man inte blir avbruten.

Det går ju alltid att försöka träna sig genom att tävla med sig själv under krokilektionerna.Om man känner att tidsaspekten är ett problem.
Jag kände att jag blev bättre på saker i andra lektionssammanhang även om det gick kändes som det gick dåligt på krokin.

Om du nu går keramik så kan det också vara en anledning till varför det är inte riktigt fungerar,för då är du ju inställd på att göra det. Så vet jag att det var för kompisar som gick keramik och gick kroki,de kände ju inte att de hade något utbyte av det. Om du nu inte håller på med skulptur,för då kan det va bra!

Mitt tips är att inte hänga upp dig på på krokin. Prestationsångest är oftast boven i det hela. Det blir ju en form av stress som sätter igång koncentrationssvårigheten.  Om läraren inte lyssnar,fråga vad de andra känner om lektionstiden,ni kanske kan prata ihop er om något. Du kan ju inte vara den enda som tycker att det är lång tid.

Får man fråga vad du får på för skola?

Annons:
Zaphix
9/16/12, 5:04 PM
#21

#20: Tack för att du tog dig tiden att skriva ett sånt bra inlägg. :)

Jag har ADHD och är väldigt rastlös av mig, dock mycket lugnare med medicin i kroppen så det märks inte utåt så mycket längre.

Jag förstår absolut grejen med kroki och jag vill lära mig rita då jag känner att det skulle vara bra att kunna få ned idéerna i huvudet till papper innan jag omsätter det till keramik.

Kan dock inte rita nu, helt enkelt kass på det, men vill gärna kunna som sagt.

Jag är mest inne på brukskeramik och inte så mycket av konstdelen, även om det också är roligt. Då jag inte är så konstintresserad så har jag aldrig ägnat så mycket tid åt att teckna och måla, vilket jag önskar att jag hade gjort nu..

Missade krokin i onsdags då vi var på studiebesök istället, så nu på onsdag är det första gången istället.

Kan PM'a dig om skola..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: