Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5990 ggr
[Kaktuz]
2012-09-10 09:17

Morfin

Hur tusan kan morfinet få mig att fungera kanon hemma och pratglad, fixa och får allt i ordning, se till att allt bli klart, när inte alla de andra jäkla ADHD medicinerna fungerat Obestämd

Morfin pga en trafikolycka för snart två veckor sedan…

Annons:
OogleMoogle
2012-09-10 11:00
#1

Vet inte exakt hur morfin fungerar men jag kan tänka mig att om man har hyperaktiv ADHD så kanske det lugnar så pass att du klarar av att fokusera? När jag tar ADHD medicin så blir jag piggare och får mer energi vilket är bra eftersom jag har ADD och aldrig har energi annars. Om jag hade haft problem med hyperaktivitet så känns det som att medicinen kanske hade gjort mig ännu mer hyper :P Vet som sagt inte riktigt hur det fungerar, men det är en teori.

[Kaktuz]
2012-09-10 12:17
#2

Talade min med läkare idag om de, när han ändå ringd. Han sa bl.a att just morfin kräver missbrukare istället för andra vanliga mediciner för ADHD..

Den gör mig mer koncentrerad, ideer kommer upp och jag gör ideerna m.m ^^

Zaphix
2012-09-10 15:59
#3

Jag tål inte morfin, får rejäl migrän och mår ruskigt illa. Pallar inte ens hostmedicin med det i utan att må skit.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SSKAnna
2012-09-10 16:31
#4

Mediciner kan fungera lite bak-å-fram på ADHD.hjärnor. Orsaken till hyperaktivitet är ju egentligen trötthet; hjärnan skapar aktivitet för att inte somna vilket gör att man kan känna sig piggare än vad man är.

Därför fungerar ju även adhd-medicin lite bak-fram; vi som är hyper blir lugna och den som är luygn blir hyper osv.. Vad som egentligen händer är ju att en adhd-hjärna får en liten spark och behöver inte längre kämpa så för att behålla vakenheten.

Jag har upplevt samma sak som du; lugn av opiater (vilket iofs medförde 4 års missbruk av smärtstillande medicin..) och likaså med bensodiazepiner. Förklaringen borde ligga i samma teori antar jag.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Kaktuz]
2012-09-10 16:56
#5

#3 De är första dagarna. Blev illamående och yr. Men sen så. Fint fint ha ha typ.

#4 Märks man bli lite beroende av morfin, men jag ha bara till några dagar til lsen poff slut, få inga fler. Då bli de alvedon om jag har ajaj..

SSKAnna
2012-09-10 17:10
#6

Ja; Morfin är inget att satsa på i längden eftersom toleransen stiger bilxtsnabbt..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
tarotlasse
2012-09-10 17:57
#7

Ja du Morfin är utan tvekan ett bra läkemedel men dock så farligt eftersom det är så beroende framkallande.

Jag fick själv morfin utskrivet efter ett diskbrock och för mina smärtor.

Men jag märkte så mycket mer en bara smärtlindringen.

Som du skriver blev jag mer fokuserad och jag kände mig väldigt glad och uppåt av morfinet.

Jag fick rena lycko känslorna och hamnade i ett eforiskt tillstånd

Det gick väldigt snabbt för mig att hamna i en överkonsumtion och jag hamnade i ett missbruk av morfinet.  Det tog bara ett par veckor för min del

Troligtvis var jag överkänslig mot morfinet eftersom jag i tonåren missbrukat opiater under en kort period.

Att det skulle påverka mig 20 år efter avslutat missbruk hade jag svårt att tro.

Hade jag vetat det hade jag avstått för  jag hade ett h-vete att bli av med detta beroende.

För opiaterna ger fruktansvärda absitnans besvär så det var fruktansvärt svårt att sluta det måste man få hjälp med.

Förra sommaren genomgick jag en magoperation och då man ville skriva ut morfin i förebyggande syfte i fall jag skulle få smärtor efter operationen.

Men jag tackade nej för i dag vet jag att jag inte kan hantera morfin.

Lasse

Smålänning
2012-09-10 20:37
#8

Jag har ju ätit tramadol i måånga år nu, och det har varit det ända som funkat bäst. Men har dock hållt mig runt samma dos, vissa dagar inget andra överdosera. Nu när jag ätit varjae dag ganska stor dos, känns som de inte hjälper som i början:( Jag har ju inte fått någon diagnaos alls…väntar nu på utredning efter egen begäran.. så jag hoppas ADHD medecinerna ska vara bättre så jag slipper gå på tramadol hela livet… Läkaren är med på noterna och vi har samtal var 3e vecka typ. Hjälper mot ångest å ja det mesta.

Dock så kan jag bli riktigt ILSK när det går ur kroppen, det är skittjobbigt, oxå för fru och barn:( sen när man kommer på att det "bara" är medecinen så kan jag ibland lugna ner mig. Men tar ofta dos så att det varar hela dagaen, då slipper man problemet.

Så just tramadol kan jag mkt om.

Oxå märkt att insomningstablet en halv (5mg) kan få mig riktigt speedat (och det behöver jag, tror mig) men man får vara försiktigt..har inte sgt något till läkaren om det…. men tycker det är intressnt.

Har ju svårt att jobba, går segt och såvidare, men så kan jag ta en halv tablett och så går allt mlt lättare..lättare att ringa samtal mm mm… men tröttheten kommer några timmar senare. Borde fråga läkre Varför det funkar så bra…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
2012-09-10 21:34
#9

#8

Jo jag kan känna igen den kombinationen men kommer inte utveckla detta närmare sist jag gjorde detta stängdes tråden på grund  av att trådarna inte skulle handla om medicinering som droger.

Vilket jag har full förståelse för

Men ett tips till dig du är att du är på en farlig väg så tala absolut med din läkare om detta.

Eller maila mig privat för jag vet vad du pratar om.

Lasse

[Kaktuz]
2012-09-11 11:47
#10

Tackar vet jag att jag ska återgå till Ritalin igen så man må som med morfinet Oskyldig dock mer biv med Ritalin för en annan, men får jag de igen så ska jag få en blockarmedicin denna gång.

Smålänning
2012-09-11 18:25
#11

Lasse: Det är inte alls som droger utan som medecin. Jag har inte testat droger i någon större utsträckning, men har en bror som gjort och lärt mig av hans misstag. Så allt är rent medecinskt prat. Men som du säger Lasse , personer kan nog misstolka texten jag skrivit, så slutar här… även om den kanske kan hjälpa.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Kaktuz]
2012-09-11 19:02
#12

#9 Lasse, vi flesta vet att du kan lite om mediciner etc, men ibland tycker specielt jag att du rent av skriver för mycket så fort någon nämner en. Varför inte skriva en artikel om all kunskap du besitter, som postas på framsidan, så kan alla läsa där direkt.. Flåt men jag är bara ärlig.. Ta de iåt dig illa utan mer som en riktlinje.. Och tips. Skäms

JohannaEkroth
2012-09-11 20:09
#13

Kaktuz - Jag tycker Lasses inlägg är bra, för man kan inte vara någ försiktig med läkemedel, trots bakomliggande orsak.

Det diskuteras läkemedel här ibland som om det vore godis, därför är det mycket viktigt att betona just riskerna.

Gillar du inte Lasses inlägg är det bättre att inte kommentera alls.

Han har lika stor rätt att skriva här som alla andra.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Kaktuz]
2012-09-11 20:26
#14

#13 Ja visst sa inte att det var bra eller dåligt, men de är inte första tråden han skriver sin erfareng´het i och det bli mycket för en annan med AS med all den text bla. Därav gav jag förslag oxå att Lasse kan väl skriva artikel med sin erfarenhet istället, då han har denna kunskap sittande, för så fort det kommer en ny tråd om någon medicin är han snabb där och vill hjälpa till. Är inget illa menat, ber om ursäkt om de tolkas så. Lasse ger ju sin hjälp och det är godhjärtat! Men vill samdigt gärna se artikel med all hans erfaren kring alla mediciner som snurrar runt i kunskapskåpet Flört

tarotlasse
2012-09-11 20:59
#15

#12

Jag håller med om att det är mediciner det handlar om men även läkemedel går att missbruka och man kan få fram olika effekter genom olika kombinationer.

Jag har själv missbrukat läkemedel och  det är oerhört lätt att komma över dessa läkemedel.

Och även så lätt att man omedvetet börjar öka dosen lite smått och sedan är man så lätt fast.

Ingen som vill bli fast i ett beroende kan jag lova dig så informationen är viktig.

Sedan så har jag väl precis som alla andra med ADHD svårt att begränsa mig och kanske blir det för mycket info i bland. men tycker det är bättre  det en att inte skriva alls i just detta ämne.

Vissa läkemedel har precis samma effekt som vissa droger andra läkemedel är tillverkade för att dom inte ska ha den effekten även om det är väldigt lika ämne så fungerar dom inte likadant.

#11

Mina stora problem med missbruket började just av att jag kombinerade tramadol med en halv insomnings tablett vilket enligt läkaren ökade på beroendeframkallandet till nästan 100 %. och denna kombintion kan vara mycket svår att behandla enligt drog experter. Fanns inget behandlingshem i Sverige som ville ta emot mig med den kombinationen av tabletter.

En halvtablett plus tramadolen blir snabbt flera tableter o så sitter man där även om de bara är läkemedel.

Kroppen vänjer sig snabbt och kräver då mer.

Så mitt råd är att sluta exprimentera och prata med din läkare om det så du inte hamnar i samma h-vete som jag gjorde.

Lasse

Smålänning
2012-09-13 16:09
#16

Lasse: Tack, jag ska verkligen tänka på det. Eller rent av sluta med det. Jag har haft ganska lätt med att sluta med saker som ska vara svårt t ex insomningstabletter/tramadol tobak.. kunnat sluta flera månader mm. Men sen jag fick barn har jag ställt högre krav på läkarana att de ska hjälpa mig till en diagnos.

De har misskött sig och jag fick rätt gm patientnämnden mm. Efter det gick allt jättefort. Har ju ibs och kronsikt diarre, så allt är inte inom psky, neuo.

Jag sa då till de att jag vill kunna ta tramadol (som har funkat bäst, både för mig , min mor och bror) för det fungerat bäst som ssri… SSRI har inte funkat för mig. Ja, då sa jag att jag vill kunna ta dessa varje dag tills ni har utrett mig. Jag blev kallad till adhdpskykriatiker..(lr vad d heter) för bedömningsmöte..sen sa han att jag skulle få min utredning efter sommaren..

Jag har svårt för när jag inte får VETA NÄR utredningen ska sättas igång! Min fru vill har igång den direkt (hon är trött på att inte veta vad som är fel). Nu tycker jag det är EFTER sommaren och tycker jag borde fått Något svar:( Men icke..

Ska till  läkaren på tis och han skulle försöka få tag på info om när den ska börja.

Jag måste ha hjälp, en diagnos. Har  man ingen diagnos så är det så svårt att bli tagen på allvar och svårt få hjälp.

Har man en diagnos., så vet oftaa persoen vad det innebär och kan respektera det och man behöver inte berätta sin livshistoria varje gång.

Därför tar jag ganska mkt medecin just nu tills jag får RÄTT medecin och RÄTT hjälp för just MIG. Om jag får rätt behandling leder det till att jag mår bättre, min fru och barn mår bättre..släktingar och vänner som undrar får svar..

Kronsikt trött som jag är så hjälper det mig att orka…orka kunna söka jobb och jpbba timmar..kunna vara framåt mm.

Beroende kan jag gärna bli och kommer antaglien bli när jag får rätt medecin. För jag kommer antagligen behöva det hela livet:/

Nja, mirakel finns..så man vet aldrig.

Hoppas inte mitt skrivande får medecin att låta som Godis… suck ja.. vissa väljer ju att tolka allt fel ändå, men min mening är inte detta.

Kramar

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: