Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2979 ggr
IsabellAJ
9/13/12, 10:56 AM

Tid för remiss?

Igår va jag äntligen på min vårdcentral och bad om remiss till adhd- utredning. Läkaren sa att jag troligen har ADHD och att han skulle skicka remiss till öppen psyk så de kan göra sin utredning. Hur lång tid är väntetiden nu? Vet att den inte har varit den bästa precis. Tacksam för svar

Annons:
OogleMoogle
9/13/12, 11:03 AM
#1

Lättast är nog att ringa till öppenvården där du ska få din utredning och fråga hur långa köerna är. Det kan ju variera ganska mycket.

Jag har för mig att jag väntade ungefär fyra fem månader men jag hade en massa annan hjälp under tiden med KBT-terapi, så det kändes inte som om det tog så lång tid. Det lär vara värre att gå och vänta om man inte har någon annan typ av hjälp under tiden.

IsabellAJ
9/13/12, 11:10 AM
#2

Det jag har mest bekymmer med är väl humörsvängningarna. Det är det största problemet för mig. Det andra har jag lärt mig att leva med till mesta delen. Men att gå från glad till ursinnig på 0,3 sekunder och skälla ut familj är inte något jag gärna vill göra men som jag bara inte kan hjälpa. Försöker att kontrollera humöret men det går bara inte..

OogleMoogle
9/13/12, 11:18 AM
#3

Du borde ju kunna få någon annan form av stöd innan utredningen ifall du upplever att du har problem i vardagen. Psykologer och läkare har långa väntetider men jag fick hjälp hos en sköterska på öppenvården som fungerar som en slags stödperson som jag får prata med en gång i veckan. Hon sköter också all kontakt mellan mej och läkare och ser till att jag får tider.

Kanske kan du fråga om något sånt?

IsabellAJ
9/13/12, 11:23 AM
#4

Ja det kanske ja kan göra. Tack för tipset :)

HannaM
9/13/12, 11:51 AM
#5

Jag fick vänta ett och ett halvt år på adhdutredningen och kompletteringen för Asperger har jag hitills väntat ett år på.

Zaphix
9/13/12, 3:37 PM
#6

Jag fick vänta nån månad, fick gå före i kön av olika anledningar. Dock tog det lite längre tid innan det blev utredning då jag dagen innan det var dags fått en fraktur på benet och blev opererad. Man presterar inte så bra med morfin i kroppen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Smålänning
9/13/12, 4:13 PM
#7

Har oxå dessa humörsvängningar…usch ja.. stackars min fru och barn:( Min utredning skulle börja efter sommaren. Min läkare tror dock inte att jag har ADHD.. men hjälpt mig endå. Han väntar med spänning på svaret har han sagt. Han är en bra läkare som ändå hjälper mig även om HAN inte tror det är så….

Lycka till och hoppas allt går väl!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

IsabellAJ
9/13/12, 6:20 PM
#8

Ja humörssvängningarna förstör en del. Förstår inte hur mitt ex orkade med dem i 5 år. Min familj får ta den värsta biten. Speciellt min mamma och min yngre syster. När jag berättade för dem att jag tror jag har ADHD trodde inte min mamma mig. Hon ville få det till att det bara är uppmärksamhet och att det isf är framkallad ADHD eftersom jag är mittenbarn mellan två med sätskilda behov. Min syster däremot sa att hon absolut tror att jag har det. Att det måste finnas en anledning till mitt humör. Får väl se hur lång tid det tar för mig. Vill bara inte gå runt och vara arg!

OogleMoogle
9/13/12, 6:46 PM
#9

Mina anhöriga trodde inte heller att jag hade någon diagnos, men man ska inte tänka för mycket på vad andra tycker och tror. Det är bra att du ska få en utredning för oavsett om det är någon diagnos eller ej så har du ju saker som du behöver få hjälp med.

IsabellAJ
9/13/12, 8:12 PM
#10

Min mamma va nig bara i lite förnekelse. Idag kan hon se tecknen på det. Men jag tror det tog emot i början att alla hennes barn isf skulle vara särskilda behov barn. Nu när det har lagt sig är hon mest glad över att jag får remissen. Hon är lite trött på att vara Den som får ta emot min skit…

Smålänning
9/14/12, 3:39 PM
#11

Mina föräldrar tror inte jag har det, det märks. Men efter jag skrev ut hela vårdprogramet för vuxna med ADHD, så fick min mamma läsa det. Jag hade strykit under det jag och min fru stämde på mig. Då sa hon att det stämmer ju.. Berättade för min faster om det, men hon tyckte inte det… Du är ju den lugna tyckte hon:/ ja, men man visar ju inte direkt den sidan när man träffar folk, släkt.. Oftast inte. Mest min familj och nääära vänner som får se mina verkliga ilske utbrott. Men ilska är ju bara EN del av ADHD och ty ärr det människor mest kopplar det till. Detta vårdprogram som jag hittade på google, var jättebra att läsa! Finns en länk till det i en tråd på trötthet iFokus. Sök annars på vårdprogram ADHD vuxen…typ och försök hitta det landsting närmast dig… Kom väl bort mig nu igen:( Jaja, ha d!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

IsabellAJ
9/14/12, 5:27 PM
#12

Okej ska in och läsa. Nä men ilskan är det jag har mest problem med. Jag har svårigheter att sitta still länge om det krävs av mig. pillar på allt. Kan inte koncentrera mig osv. Så läkaren trodde ju att jag har ADHD men det måste ju gå via rätt instans och rätt uterdning.

Upp till toppen
Annons: