Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2741 ggr
zatanica
9/16/12, 10:09 AM

Medicin?

Lite nyfiken på det där med medicin och diagnos igen Glad

Så till frågorna:

*Vilken diagnos har ni?

*Äter ni någon medicin? (i såfall vilken, valfritt så klart att skriva)

*varför valde ni att äta den/de medicinerna?

* ni som äter medicin, hur har det hjälpt er?

*var det svårt att hitta rätt medicin/dos?

*Ni som inte äter någon medicin, varför har ni valt bort det? (eller ni kanske inte blivit erbjudna eller känner att ni behöver)

Själv har jag blivit erbjuden medicin mot min ADHD, Strattera i första hand har de sagt. Tackade först nej av diverse orsaker så som att jag förr gärna stoppat i mig diverse piller utan att tänka, gillar inte tanken på att behöva knapra piller för att "funka" på samhällets vilkor, kände inte heller att jag har ekonomi för att börja då det kostar en del i början vad jag förstått.

Började sedan vekna inför tanken då jag blir galen på mig själv ibland när jag bara skjuter på saker, inte får något gjort och det ständiga surret i huvudet. Fick en tid, men fick så klart kalla fötter när tiden väl inföll långt efter mitt ryck att medicin var ok.

Avbokade då tiden som den sanna ADHD:aren i sista minuten (läs en timme innan de stängde dagen innan mötet.)

Så nu sitter jag då här och blev nyfiken på era tankegångar kring detta.

Annons:
Anonym
Anonym
9/16/12, 10:22 AM
#1

Alla mediciner kostar tyvärr multum, men man kan skriva på avtal med apoteket om att få konto där. Då betalar man en fast summa per månad oavsett vad medicinen kostar. Det man då måste vara medveten om är att man kan få en generisk medicin.

Mer om detta kan du läsa här

kristina130
9/16/12, 1:08 PM
#2

Jag har diagnos adhd/GAD + panikångest.

Jag äter Xanor + Paroxetin ( båda håller jag på att trappa ut ). Lyrica, Medikinet, sedan tar jag Imovane vid behov.

Xanor+Paroxetin har jag ätit i många år, innan jag fick ADHD-diagnosen nu i våras, Jag fick de medicinerna för min GAD och min panikångest. Orkade/kunde inte fungera utan mediciner. När jag sedan i våras fick min ADHD-diagnos som kanske också förklarar min GAD och min panikångest valde jag att börja med Medikinet och började sedan med Lyrica för att kunna sätta ut Xanoren och Paroxetinet. Jag valde att pröva dessa mediciner eftersom jag kände att de jag hade inte gav tillräcklig effekt utan ville ge dessa nya en chans.

Jag tycker att jag kan fokusera mycket bättre och får saker uträttade med Medikineten ( det snurrar inte lika mycket i huvudet när jag är i en affär och en hel del av min beslutsångest har försvunnit ).

Jag har inte hittat rätt dos ännu eftersom jag håller på att trappa ut andra mediciner, men jag känner att jag är på rätt väg.

zatanica
9/16/12, 2:59 PM
#3

Kristina130 Är inte medikinet en sådan medicin som de inte gärna skriver ut?

Låter så trevligt att det inte snurrar på lika mycket i huvudet.

Rebellkatten
9/16/12, 7:06 PM
#4

Jag har som jag skrivit på andra ställen fått min ADHD-diagnos för 3 veckor sedan och redan provar Ritalin som inte alls funkade för mig. Jag blev världens argaste när jag vanligtvis brukar vara snäll och ..mesig. Fick även extra ångest och problem med synen.

Doktorn höjde min dos Voxra till 300 mg och tog bort Ritalin efter 2 veckor. Nu ska jag träffa doktorn igen om en vecka och hoppas jag kan få någon medicin som funkar för mig. Skulle vara trevligt att orka träffa människor och göra saker.

Men jag är så känslig för biverkningar =/ Det enda läkemedlet som inte har personlighetsförändring eller irritation som biverkning är Metamina. Men att få det lär ju vara nästan omöjligt.

[Varulv]
9/16/12, 7:11 PM
#5

*Vilken diagnos har ni?

Aspergers syndrom.

*Äter ni någon medicin? (i såfall vilken, valfritt så klart att skriva)

Nej.

*Ni som inte äter någon medicin, varför har ni valt bort det? (eller ni kanske inte blivit erbjudna eller känner att ni behöver)

Känner inte till att det finns någon medicin mot Asperger. Tyvärr - annars hade jag gärna prövat den.

Glad

kristina130
9/16/12, 8:26 PM
#6

zatanica du tänker nog på Metamina. Medikinet som jag äter är nästan samma som Ritalin, bara olika tabletthjälpämnen.

Ja, det känns härligt att kunna vara ute bland människor igen utan att det blir så jobbigt med alla intryck Glad

Annons:
zatanica
9/16/12, 9:29 PM
#7

Ja kristina130 där blandade jag visst ihopp det Glad

OogleMoogle
9/16/12, 10:06 PM
#8

*Vilken diagnos har ni?

ADD, GAD, Social fobi (dock i princip helt botad)

*Äter ni någon medicin? (i såfall vilken, valfritt så klart att skriva)

Har Concerta just nu för ADD. Har också Stesolid som jag tar vid extrema ångest-attacker. Har tidigare ätit Cipralex mot depression och Lyrica mot ångest men har slutat med dessa.

*varför valde ni att äta den/de medicinerna?

Concerta var det första min läkare skrev ut till mig efter min ADD diagnos. Jag tyckte att det lät bra på hur han beskrev medicinen och jag känner att den hjälper mig.

* ni som äter medicin, hur har det hjälpt er?

Concertan hjälper mig att ta mig igenom min arbetsdag. Jag känner mig lugn och pigg på samma gång och det är mycket behagligare och enklare att fokusera på en arbetsuppgift då. Jag har biverkningar mest när medicinen går ur kroppen och det är riktigt jobbigt. Jag känner dock att det är värt det eftersom jag klarar av att arbeta och faktiskt blir gladare av det. Jag hoppas även på att vissa av biverkningarna ska avta med tiden.

*var det svårt att hitta rätt medicin/dos?

Jag håller fortfarande på att hitta rätt dos och rätt kombination. Min egen teori är att det skulle funka för mig att ta medicinen tre gånger om dagen istället för två. Som det är nu så orkar jag precis ta mig igenom arbetsdagen men kollapsar hemma och det är riktigt tråkigt. Jag håller på att vänta på en ny läkartid för att få råd om detta. Man ska inte testa att ändra på saker på egen hand :)

*Ni som inte äter någon medicin, varför har ni valt bort det?

Jag valde bort cipralex och lyrica eftersom jag ville sluta helt med alla mediciner jag tog under en tid. Jag hade inte längre koll på vilken medicin som stod för vilken effekt och därför kunde jag inte avgöra om de fungerade. Jag kommer troligtvis att få antidepressiva igen, men då ska jag försöka hålla bättre koll på om den fungerar eller ej.

Jag kan faktiskt inte komma ihåg om de här medicinerna hjälpte mig eller ej, för livet var så förvirrande och svårt i allmänhet då. Det jag kan säga med säkerhet var att Lyrica var fruktansvärt jobbigt att sluta med. Jag slutade helt tvärt på eget initiativ och fick feber, yrsel och hela kroppen kliade samtidigt som jag fick ångest över allting. Men det försvann efter några dagar. Ett hett tips är att be läkaren om råd innan man gör såna saker själv. :P

Upp till toppen
Annons: