Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3763 ggr
[Varulv]
2012-09-21 19:48

Framtidsbarn?

Ibland så får jag sådana tankar:

Jag ser med allt större avsky på världen.

Är det, för att jag börjar bli gammal och bitter?

Ja, förmodligen delvis.

Men - jag har ju alltid känt ungefärligen så…!

Kanske beror mitt avståndstagande då på, att jag på grund av min särart inte passar in?

Min särart består av Aspergers syndrom.

Jag har alltid tänkt förut, att jag som aspergare är en atavism, en relikt från något slags ödle-samhälle.

Neandertalgener - är det det jag har, i rikt mått?

Otidsenlig, snart utrotad som art - så har jag sett på mig själv.

Men på sista tiden har jag börjat tänka nästan tvärt om:

Kanske utgör vi avvikare en ny genetisk konstellation?

med sikte mot framtiden?

Är vi månne embryon till en ny art, ett sidoskott (till arten människa)?

Obestämd

Vad tror ni andra? FlörtTungan ute

Annons:
Zaphix
2012-09-21 23:55
#1

Nä, du är bara gammal och bitter. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

muammar
2012-09-22 00:29
#2

Har någon läst för mycket Nietzsche och Linkola? ;)

Människor med högfungerande autism/AS borde utgöra eliten av samhället - om en nu ska värdera folk efter erfarenheter.

[Varulv]
2012-09-22 00:30
#3

Tack för den passningen, Zaphix! Skrattande

- Och du själv? ObestämdTungan ute

[Varulv]
2012-09-22 00:38
#4

Där slank du allt emellan, muammar! Flört

Ja, jag känner redan till din uppfattning - du menar, att eliten bör leda samfundet. På ett visst sätt håller jag med dig, men på ett annat sätt inte.

Med historien i backspegeln vet vi vartåt det kan barka hän, och ditåt vill åtminstone inte jag igen.

Den så kallade demokratin var ju tänkt att garantera elitens tygelhållande, vilket är ett vällovligt syfte. Men den demokrati vi har idag kan tyvärr - inte överallt, men ställvis - liknas vid pigregemente. Och detta kan tyckas lika fel som elitstyre.

Var finner vi den gyllene balansen? Obestämd

muammar
2012-09-22 00:54
#5

#4 Ja. En himmelsk regering om än så vill - det absoluta kastsamhället som Hare Krishna-anhängare förespråkar (fast, jag ogillar deras synsätt för övrigt till majoritet). Hau hau… *humor*

Demokrati är ju vackert i teorin, i praktiken är det logiskt omöjligt. Folk saknar självinsikten till att fungera optimalt i ett demokratiskt samhälle. Ändå är statskicket (oavsett typ av), det någorlunda mest fungerande - om än korrupt.

Ähh.. jag tror att jag har blivit gubbe permanent nu. ;) Det var bättre förr typ, med yxa och spö. Haha.

[Varulv]
2012-09-22 15:12
#6

Fast nu halkade tråden lite off topic redan i portgången.

Vad jag tänkte mig var en diskussion om den tankegång som går ut på att aspergare utgör ett sidoskott på hominidernas artträd. Mekanismen förekommer ju hela tiden och är en förutsättning åtminstone för darwinismens förklaringsmodell om arternas uppkomst.

Beträffande synen på Aspergers genetiska särart finns väl tre olika hypoteser:

  • rest-inblandning av neandertalare eller dylig människo-underart
  • muterad anomali
  • sidoskott på människolinjen

Alla tre är ju iofs i grunden samma sak nämligen en vid något tillfälle uppstånden mutation. Är mutationen i visst avseende positiv och ändamålsenlig i bestämd miljö, så finns förutsättning för framgång och vidare utveckling. Men är mutationen negativ eller skadlig, så betraktas den väl som en anomali.

Annons:
[aspie]
2012-09-23 17:51
#7

"Jag ser med allt större avsky på världen.

Är det, för att jag börjar bli gammal och bitter?

Ja, förmodligen delvis.

Men - jag har ju alltid känt ungefärligen så…!"

Jag känner som du Varulv. Åtminstone äldre, bitter? nej snarare djupt less (gillar inte ordet bitter för då är man verkligen duktigt sur). Ok, jag är djupt less men då är det berättigat.

Världen HAR blivit hårdare och mer känslokall. Det måste nog till några äldre människor för att kunna se det tror jag. För hur ska de unga veta när de inte fanns "då"?

[Varulv]
2012-09-23 19:25
#8

#7 Vist språkat av dig, squaw (eller hur det nu stavas)! FlörtKyss

Vad bra! ty då är vi åtminstone två…! Glad

Ska vi gräva ner oss tillsammans? Var, isåfall…? ObestämdFlört

Vet du, aspie, jag är uppmanad att skriva mina (aspergska) memoarer. Kan inte du vara med mig i det projektet? Vi är ju två visa gamlingar med "facit i hand" tillika aspergare tillika desillusionerade tillika…

ÖVERLEVARE

!

(Eller hur!? Flört)

[aspie]
2012-09-24 14:33
#9

#8 Vi lugnar oss med att gräva ner oss ett tag. Lite till ska vi väl få leva hoppas jag. Men när vi väl gör det så vill jag att det ska vara vid havet och gärna västkusten Flört

Jo, om du tycker och tror att jag kan vara till nån hjälp med dina memoarer så gör jag gärna ett försök. Blir det för mycket för min hjärna så får jag väl säga ifrån.

ÖVERLEVARE är vi definitivt Flört

[Varulv]
2012-09-24 18:04
#10

Kul!

Vi skulle kunna lägga upp boken ungefär som så, att två gamla aspergare (du och jag, vill säga) sitter på ett pensionat vid havet (Västkusten!) i varsin gungstol kanske på en veranda där det blåser friska salta vindar, och delger varandra minnen (asperger-anknutna då, givetvis, vilka kan vara till nytta och gagn för de unga oerfarna aspiesarna…).

Dialogformen gör, att man kanske inspireras av varandra, och får associationer utifrån vad den andra nyss sagt. Så det kan faktiskt fungera konstruktivt… ObestämdGlad

Anne-Hedvig
2012-09-24 22:38
#11

Den boken skal jeg gjerne lese når den kommer ut!

Kram fra AH

zatanica
2012-09-24 22:57
#12

Hej varulv nu har du varit inne i mitt huvud och rotat igen Glad För jag har till och från tänkt i precis samma banor.

[Varulv]
2012-09-24 23:27
#13

#11 Tack, AH! Kyss

#12 Utveckla gärna! Flört

Annons:
[aspie]
2012-09-26 18:12
#14

#10 Varulv, det låter som en bra idé Glad

[Varulv]
2012-09-26 20:30
#15

#14 Ja jag tror det, aspie… ObestämdGlad

Ska vi köra igång på direkten då - eller hur går vi vidare? Flört

[aspie]
2012-09-30 14:56
#16

#14 Har ingen aning Varulv. Haft mycket runt mig nu så jag har inte ägnat det en tanke.. Kanske ska ta det via pm? Ser nu att jag faktiskt har pm och det kanske är du? Ska genast kolla upp det Glad

[Varulv]
2012-09-30 20:51
#17

#16 Jah! Det PM:et var faktiskt från mig… Flört Och nu har vi ju format ett slags strategi du och jag tillsammans. Jag tror faktiskt att vi kommer att köra på den.

Skulle ju vara ännu mer fantastiskt om vi kunde sitta i varsin gungstol på  F l o r ö  och bara njuta av att befinna oss mitt ute i den stormande Atlanten samtidigt vara idylliskt omgivna av allsköns subtropiska växtarter, som varken finns ner mot Blekinge eller i Mälardalen, fastän dessa båda zoner ändå utgör ett slags undantag i svenskt klimathänseende…

Tack vare dig, i så fall, Anne-Hedvig! FlörtKyss

[aspie]
2012-10-01 11:24
#18

#17 Ja varsin gungstol på Florö hade ju inte varit dumt Glad

Anne-Hedvig
2012-10-01 11:43
#19

Glad

Anne-Hedvig
2012-10-01 11:45
#20

Busken som jeg har på min Avatar (pastell) befinner seg i Firdavegen, Florø!

Annons:
[Varulv]
2012-10-01 14:43
#21

#18 "Har man kärra får man häst" som det heter… Om vi tar och köper varsin gungstol, så hamnar vi kanske på Florö med automatik… Cool

(Vad synd; jag hade faktiskt en gammal gungstol som stod och skräpade på landet, som jag skänkte till Röda Korset i våras. Attan, också…! Foten i munnen)

#20 Se där, Anne-Hedvig! Glad

Jag blir faktiskt smått intresserad av Florötraktens  f l o r a  (sic!). Den borde rimligen vara rätt speciell. Är du möjligen något insatt i detta fascinerande ämne, Anne-Hedvig…? ObestämdTungan ute

[aspie]
2012-10-02 08:36
#22

#21 hahaha kanske det Varulv Skrattande Hade oxå en gungstol som jag skänkte till loppis för jag fick inte plats med den. Annars hade det varit fixat och vi hade hamnat på Florö Flört

Internettan
2012-10-02 09:19
#23

Om Asperger är ett tillstånd på autism-skalan så innebär det att "grav autism" borde vara ännu mer "elit" eller ännu mer framtidsmänniska än aspergaren. Och det tror jag ju inte på.

Sen finns det ju en del som menar att autism är en skada som kan ha uppkommit bl a genom vaccinationer och andra miljögifter - och faktiskt hos många kan försvinna med hjälp av viss rörelseträning samt kostomläggning, näringstillskott och vissa behandlingar. Det borde inte ha gått om det vore något genetiskt.

Klart att man gärna vill se sin "särart" som något fint - och det är det ju i och för sig också. Men jag vet inte om jag uppfattar det som att vissa av de typiska egenskaper som aspergare sägs ha verkligen är något positivt annat än för den som har det. (Som typ att det är positivt att inte gilla ärtsoppa eftersom det är så äckligt..)

Att var noggrann kan vara positivt i vissa sammanhang - men det kan flexibilitet vara i andra sammanhang. Och i fel sammanhang så kan varje egenskap vara fel. Så vilka egenskaper är så positiva och framtidspotentiella hos aspergare?

Och varför är en aspergare speciell jämfört med en med Downs syndrom? Eller jämfört med en - vem som helst - med förståndshandikapp? Många funktionshindrade människor har speciella egenskaper som gör att de faktiskt har något extra att erbjuda och många gånger sprider glädje omkring sig eftersom de inte är fast i den här världens krav. De lever på sina egna villkor.

Det positiva med att vara "annorlunda" är faktiskt att vara annorlunda, tycker jag. Att inte vara en slav under de krav som de flesta andra tycks leva under. Att ha en diagnos gör det legitimt och man får papper på att man är "unik" och inte som alla andra.

Så länge man inte mår dåligt av sin "annorlundahet" så tror jag att man ser den som något speciellt och något som ingår i ens personlighet. Och det är såklart hälsosamt att se det så. Och vem kan förresten säga vad som är en del av personligheten och vad som är en "störning"?

Men att aspergare är ett särskilt släkte tror jag som sagt inte på.

Å andra sidan sker inget av en slump sägs det. Om man föds med Asperger så kanske det är för att lära människor något. Och då kan man ju se det som en gåva att ta vara på. Liksom man kan se vilket funktionshinder som helst som en gåva.

"Every point of view is a view from a point."

Anne-Hedvig
2012-10-02 11:06
#24

#21 - Tja, bare litt.. Men Florø ligger i det såkalte 'ilex-beltet' (ilex=kristtorn), hvilket er sjeldent og kun finnes enkelte steder i Norge ved kysten hvor det er veldig mildt. - Min nevropsykolog som diagnostiserte meg, har fiken ute i hagen. På Prestholmen nøt jeg den lange, milde høsten med tidløs og andre høstkrokus, samt Montbrietia. M. er en plante med dyp-orange blomster som kun klarer seg på lune steder i Skåne! Spissen på påskeliljer kunne man se allerede i januar, og julerosene kom tidlig. Altså vekstsesong nesten hele året - helt herlig. Vi har noe i hagene som kalles for 'Florø-klokken', men egentlig er det samme som ekte, engelsk bluebell. Botanikere har funnet den vill på enkelte øyer i havgapet, og har blitt begeistret over funnet. Atlanterhavsklima i Florø, det vil si med milde vintere og kjølige somre. Dertil tilpasset flora. Egentlig har Florø statistisk sett ikke vinter i det hele tatt. Vinter krever en døgnmiddeltemperatur under null. Som sagt er dette statistikk! Det kommer snø, men så forsvinner den gjerne etter få timer. En del regn, men mest som lett yr (drizzle). På fine sommerdager er det en tendens til kald nordavind, så det gjelds å sette seg i le for vinden. Hvis du er veldig interessert, Varulv, anbefaler jeg den norske nettsiden www.yr.no - den har masse spennende værstatistikk foruten værvarsler for hele verden. Faktisk mange svensker som liker denne siden godt!

Anne-Hedvig
2012-10-02 11:19
#25

PS. Du kan selvsagt stille inn yr.no for svenske steder!

Anne-Hedvig
2012-10-02 11:37
#26

PS 2. Prøvde å legge inn klimakart, men etter å ha sperret for Java (advarsel!) får jeg ikke lastet opp bilder fra iPhoto på maskinen. Men jeg kan gi deg en link: http://www.hageselskapet.no/hjem/sidemeny/httpwwwhageselskapetnohjemtoppmenyhjemfagstoff/klimasoner/?pageid=49400 Se på kart for Norden, og for Sogn og Fjordane (Florø ligger altså et stykke nord for Sognefjorden, som Norges vestligste by!). Lokalt kalles området Sunnfjord. Om du vil se flere bilder fra Florø og områdene rundt, kan du sende meg en PM med din epost, og jeg sender bilder tilbake! Klem fra AH

Anne-Hedvig
2012-10-02 12:22
#27

PS 3. Nå har jeg aktivert JavaScript igjen og kan sende bilder - det var det som manglet! Håper det ikke er så 'farlig' som Java. Noen som vet?

Annons:
[Varulv]
2012-10-02 14:07
#28

#24, 25, 26 Tack så hjärtligt för all denna intressanta information, Anne-Hedvig! GladKyss Den uppskattar jag mycket, och blir nu ännu mer intresserad av denna exotiska plats "vid världens ände"!

Jag ska verkligen ta mig tid att gå in på länkarna som du gav, och fördjupa mig i ämnet! Glad

PM:ar dig om bilderna!Glad

#27 Nej, JavaScript bör man acceptera - till och med jag använder det för vissa funktioner på min hemsida. Däremot kan "Java" vara mer tveksamt, precis som du säger.

[Varulv]
2012-10-02 14:35
#29

#23 Tack för ett seriöst, ambitiöst, intressant och tänkvärt inlägg, Internettan!

Du ställer bland annat frågan

"vilka egenskaper är så positiva och framtidspotentiella hos aspergare?"

och jag ska försöka ge ett svar.

Jo, jag tror att den främsta egenskapen kan vara vår klarsynthet, vårt förutsättningslösa tänkande (och därav en potentiell kreativ förmåga), vår rakhet och vår ärlighet.

På grund av dessa nämnda egenskaper har vi svårt för att låta oss fångas in i den sociala bubbla, vilken de flesta NT befinner sig i. Skulle den bubblan av någon anledning skadas eller upplösas, så står vi där oberörda ändå.

Men visst, vi är i hög grad beroende av det mänskliga samfund som vi lever i och utgör del av. Så frågan är hur bra vi skulle klara oss "utkastade vind för våg"? Visserligen är vi i regel uthålliga och sega; kräver egentligen inte födointag på bestämda tider utan kan klara oss svältande ovanligt bra längre perioder. Vi kräver oftast inte särskilt mycket för egen del, utan reder oss på det lilla. Är ointresserade av lyx och överflöd - tär därför relativt lite på jordens resurser.

Men även inom det nuvarande (bestående) samhällets ramar, så innebär i bästa fall våra synpunkter en vitalisering av tankebanor som annars lätt skulle kunna gå i stå - så till vida tror jag att vi kan utgöra ett slags genetiskt hälsobringande vitamin för samhället.

Men du har förmodligen samtidigt rätt i att det inte bara är aspergergruppen som kan vara till sådan nytta. Men nu var det den jag talade om speciellt.

Glad

Internettan
2012-10-03 06:05
#30

#29:

Ja, när du säger det på det viset så.. Glad

Då kan jag hålla med om att det finns vissa egenskaper som faktiskt är speciellt bra och som jag inte tänkte på. Just det här med ärlighet, att se saker för vad de är och att inte så lätt distraheras av ytan och av vad andra människor ska tycka.

Egentligen är det ju exakt såna egenskaper som behövs för att verkligen göra något åt hur världen ser ut idag och städa upp bland all korruption, allt mygel och alla människor med makt som styr den här planeten.

Möjligen är då problemet att det saknas "igångsättarenergi" så det blir gjort? (Eller den egenskapen kanske inte är ett problem för personer med AS? Har dock för mig att den kan vara det..) Om någon tar ledningen tror jag i alla fall att AS-personer verkligen har kapaciteten att slutföra projektet och att verkligen vara lojala mot de nya mål som sätts upp för en bättre värld.

"Every point of view is a view from a point."

.m.m
2012-10-03 08:08
#31

Denna tråden fick en intressant skruv. :) Jag fortsätter med mina tankar.

Det vi även behöver mycket av i ett kallt samhälle är empai och en empatisk förmåga. Den saknar aspergare mer och mindre. Jag kan nog gå i god för att en blandad kompott i vårt samhälle med både unika människor och de som tyckts stöpta i form, är av nytta. :)

Alla de egenskaper du sist räknade upp som typiskt för aspergare har jag med Varulv. Utan någon som helst Asperger. :) Som internettan beskrev så kan en "gåva" som en funktionsnedsätting, verka givande i en miljö eller situation, lika väl som den är raka motsatsen och en smärre katastrof i en annan.

Aspergare lika väl så som flera andra med en funktionell nedsättning (ingen nämnd. Ingen glömd), verkar ha tappat den sociala biten som andra automatiskt lär sig från barnsben. Att man kan förknippa egna handlingar till andras reaktioner och räkna ut dem i förväg. Man skäms när man gör bort sig. Man kan vara mer manupulativ, att man spelar med egna känslor eller uttrycker tankar för att väcka vissa andras känslor/reaktioner osv. Det sistnämnda har en stor del att göra med vår överlevnad och vår roll som rovdjur, vilket människan är. I andra arter där den förmågan är nedsatt så överlever man inte länge.

Jag tror vi alla behöver varandra. Alla har olika styrkor och svagheter. Tråkigt nog så är kunskapen om "udda" människor liten i Sverige och vi tenderar att gruppera oss med jämlikar. Varför är det så?

Gronstedt
2012-10-03 12:31
#32

Nog är aspergare Homo sapiens 2.0. Visst, det förekommer en del betaversionsproblem, men på det hela taget är det nästa steg. Alltså inte en "funktionell nedsättning" utan en funktionell utveckling. Det funkar inte att köra nya program i gamla datorer och aspergare fungerar inte alltid i världen sådan den är, men det är världen som behöver uppgraderas.

"Det vi även behöver mycket av i ett kallt samhälle är empai och en empatisk förmåga. Den saknar aspergare mer och mindre.". Där håller jag inte med. Aspergare har i allmänhet malplacerad empati med nutidens mått, men den finns. Bara inte där parallellvärlden tycker att den borde finnas.

[Varulv]
2012-10-03 13:40
#33

#30 Bra reflektioner tycker jag! Glad såsom: "Egentligen är det ju exakt såna egenskaper som behövs för att verkligen göra något åt hur världen ser ut idag…".

#31 "Man kan vara mer manupulativ, att man spelar med egna känslor eller uttrycker tankar för att väcka vissa andras känslor/reaktioner osv. Det sistnämnda har en stor del att göra med vår överlevnad och vår roll som rovdjur, vilket människan är."

En mycket träffande beskrivning av hur NT-människan är - till skillnad från aspergaren. Intressant det där med rovdjursjämförelsen - jag kan bara konstatera hur extremt lismande våran katt beter sig då hon åstundar en förmån (oftast mat). Flört

#32 Ett suveränt inlägg enligt mitt sätt att se! Kunde inte ha uttryckt sakerna bättre själv!!! Flört

Internettan
2012-10-04 06:45
#34

#31:

Bra skrivet där.

#32, 33;

Men vilka andra än aspergare själva skulle säga att aspergare är en "nyare version" av arten människa? Jag måste erkänna att det stör mig lite att se sin egen grupp som lite längre fram än andra grupper… (Även om jag misstänker att jag åtminstone har drag av Asperger själv.)

Även om det finns en hel del egenskaper som är bra så finns det ju andra som kanske inte är så bra. Precis som hos alla människor. Klart att man ser fördelaktigt på egenskaper man själv har. Är man själv t ex rak, ärlig och ser företeelser och människor för vad de är så verkar det ointelligent och nästan som att vara blind att inte vara sån. Men om man analyserar det hela så är det ju ändå bara känslor på nåt sätt. Om man nu trivs och gillar det sociala spelet människor emellan osv - vem kan säga att det är fel? Bara för att jag själv avskyr något så måste det ju inte vara en "lägre" egenskap?

Vem är neutral nog att tolka vad som är bra egenskaper eller inte?

Är inte egenskapen att tycka att man har elit-egenskaper en dålig egenskap förresten? Obestämd

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Anne-Hedvig
2012-10-04 10:00
#35

Interessante tanker hos flere her!

Anne-Hedvig
2012-10-04 10:04
#36

Kommer på det engelske ordtaket: "It takes all sorts to make a world".

[Varulv]
2012-10-04 21:36
#37

#34 Hur rätt har du inte, Internettan! Flört

(Vem har förresten sagt att den ena egenskapen skulle vara "bättre" än den andra? Varken du eller jag lär få uppleva "framtiden"…)

I ett evolutionärt perspektiv finns inga "rätt" eller "fel". Evolutionen lever sitt eget liv. Prognoser är det enda man möjligen kan göra. Men även sådana kan slå grymt fel.

#36 Ja:

  • something old
  • something new
  • something borrowed
  • something blue

Glad

Internettan
2012-10-05 04:14
#38

#37:

Glad

"Every point of view is a view from a point."

[Varulv]
2012-10-05 19:46
#39

#38 Just det, Internettan - var den du är, och tro på dina egenskaper! Flört

Upp till toppen
Annons: