Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2302 ggr
Honestyisdead
2012-09-26 18:23

OT Spindelfobi

I måndags var jag på mitt första möte angående min spindelfobi. Och på måndag kör vi igång i 3 timmar med att försöka få mig att bli mindre rädd för de räliga krypen. Terapin innebär att vi kommer utsätta mig för det jag är rädd för i små steg.

Annons:
[alisja]
2012-09-26 18:25
#1

Usch.. Det låter riktigt hemskt. Men stort lycka till ska du ha! Hoppas du kommer över din fobi. Glad

PiganX
2012-09-26 20:35
#2

Håller med, låter hemskt.. Jag själv hatar spindlar, och blir fullkomligt hysterisk om någon spindel kommer i närheten av mig. Har ingen större lust att utsätta mig för att vara i närheten av dom heller.. Fy.

Men lycka till iallafall! Glad

Honestyisdead
2012-09-26 20:42
#3

Jag är illa tvungen då detta påverkar mig i vardagen. Har inget annat val än att försöka bli av med det så jag kan leva som man ska.

Visst, det kommer bli hemskt, men jag försöker fokusera på målet.

[Varulv]
2012-09-26 20:50
#4

#3 Modiga du, verkligen! ObestämdFlörtKyss

Honestyisdead
2012-09-26 20:52
#5

Känner mig inte modig. Känner för att strunta i det allt som oftast, men jag MÅÅÅÅÅÅSTE! Jag får inte ge upp!

[Varulv]
2012-09-26 21:00
#6

Finns väl inga måsten, men väl motivation…

Nu är du ju motiverad, och därmed kommer det gå bra! Kyss

Annons:
Honestyisdead
2012-09-26 21:05
#7

#6 Jag anser att det finns måsten :) Men du har rätt, motivationen finns där :)

Anne-Hedvig
2012-09-27 23:05
#8

Lykke til!

Honestyisdead
2012-09-28 13:53
#9

Tack :)

AnneN
2012-09-28 23:00
#10

Lycka till Glad

Känner folk som blivit botade från spindelfobi och andra fobier på detta sätt, så jag tror absolut att du klarar det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2012-09-29 13:47
#11

Tack Anne :)

Honestyisdead
2012-10-01 11:36
#12

Nu har vi satt igång. Idag tränade vi med en ganska liten spindel. Det var tillräckligt för att det skulle vara jobbigt. Men det gick över förväntan. Jag petade med min nagel på spindeln 4 gånger samt fångade upp den i ett glas en gång. Detta på mindre än två timmar.

Började med att psykologen satt med spindeln i ett förslutet glas en bit ifrån mig. Sedan närmade hon sig mig steg för steg i lugn takt. Sedan häll vi i glaset tillsammans innan jag själv fick hålla i det. Sedan fick jag peka på spindeln genom glaset.

Sedan tog vi steget och lade spindeln i en öppen genomskinlig plastlåda. Först bara titta, sedan peta utanför lådan och sedan hålla handen under spindeln utanför lådan. Sedan fick jag hålla innan för på kanten av lådan och fick närma mig spindeln sakta. Sedan satt psykologen och petade på spindeln gång på gång ganska länge. Till slut närmade jag mig spindeln med fingret och tog steget och petade till den. Var lika räligt alla fyra gångerna, men JAG GJORDE DET :) Haha det hade jag aldrig trott. Likaså att fånga upp den i ett glas. Det har aldrig hänt i mitt liv.

Tror det som var bra är att hon gjorde allting innan mig, om och om igen så jag liksom vande mig vid det. Kom över panikkänslorna och blev litet lugnare.

Gick verkligen verkligen över förväntan och jag är så nöjd.

Vi ska träffas en gång till och då fortsätta med den lilla spindeln innan jag ska få möte en stor källarspindel. Måle är inte att peta på den, men att försäka vänja mig vid synen av den så de där panikkänslorna inte dyker upp.

Ska även öva hemma på att våga öppna fönstret och skulle jag råka få in en spindel ska jag inte rymma utan möta den, för att komma över paniken. För konstigt nog så hade dom rätt, paniken varar inte så länge som man kan tro. Den går sakta men säkert ner i nivå.

[Varulv]
2012-10-01 14:49
#13

Intressant! Och väldigt positivt för dig måste det ju vara! Glad

Annons:
Honestyisdead
2012-10-01 16:51
#14

#13 Ja, jag var väldigt tveksam och orolig när jag gick dit över om det verkligen kan fungera när man är så rädd som jag är. Oj vad förvånad och glad jag blev. Kommer ju alltid ha något emot dom, men jag har förhoppning om att det värsta faktiskt kommer försvinna!

Upp till toppen
Annons: