Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3488 ggr
[Varulv]
9/29/12, 10:09 PM

Analytisk/logisk?

Många med bokstavsdiagnos har ju deklarerat sin dåliga matematiska förmåga, så nu tänker jag bena upp det matematiska sinnelaget en smula.

Jag vill i just detta sammanhang bortse från åkomman Dyskalkyli. Men för övrigt, så kan man kanske som en arbetshypotes förgrena matematisk förmåga i två egenskaper:

  • analytisk förmåga
  • logisk förmåga

Min fråga till dig är nu:

Hur upplever du dig som analytiker?

Hur upplever du dig som logiker?

ObestämdTungan uteFlört

Annons:
Knaprig
9/30/12, 1:41 AM
#1

väldigt bra. kan säkert platsa inom mensa tex. inte för att det ger nåt?men ja, väldigt logisk och analytisk.

[Varulv]
9/30/12, 1:56 PM
#2

Aha! Du anser dig såväl analytisk som logisk då, Knaprig. Kanske är du också en duktig matematiker?

Line333
9/30/12, 4:25 PM
#3

Intressant uppdelning! Jag är helt klart analytiskt lagd; vänder, vrider, ifrågasätter och detaljgranskar precis allt. Däremot är nog mitt logiska tänk mindre utvecklat. Tror jag.

[Varulv]
9/30/12, 8:35 PM
#4

#3 Intressant att du säger det, Line333, för jag har misstankar för egen del åt det hållet med… Obestämd Hm…

För sakens skull - låt mig få försöka förtydliga vad jag avser med de båda begreppen.

Säg, att det ligger tre äpplen i en skål (eller korg, om man hellre föredrar det).

Det faktum, att jag registrerar just det, att där finns tre äpplen, det menar jag vara analytisk förmåga.

Sedan kan jag tänka: "Om jag tar ett äpple (och äter upp), då finns det två äpplen kvar. - ! Men de räcker ju då åt Stina och Per vilka kommer senare på besök!" Det kallar jag logiskt tänk.

Ska man hårdra mina funderingar på det filosofiska planet, så brukar man ju ställa "analytisk" i motsättning till eller som komplement till "syntetisk". Begreppet "logisk" så som jag här använde det, ligger ju nära begreppet "syntetisk" men ändå inte:

Här ett exempel på en syntetisk varseblivning:

"Uäh! äpplet jag tog var ju ruttet!!!"

Glad

HannaM
10/1/12, 3:15 PM
[Varulv]
10/1/12, 6:49 PM
#6

Lite mer tankar omkring begreppen.

Erinrar mig att Oliver Sacks har beskrivit dessa båda kognitioner (analytisk och logisk). Han hänför då den analytiska kognitionen till höger hjärnhalva och den logiska till den vänstra.

Höger halva "konstaterar" medan vänster halva lägger till "betydelser" till det som högra halvan har konstaterat.

"Sanning" respektive "konsekvens" skulle man kunna säga…

Begreppet "syntetisk" då? Jag skulle vilja hänföra även det till högra hjärnhalvan. Även med sin syntetiska kognition "konstaterar" man ju. Fastän de syntetiska varseblivningarna är ofta mer eller mindre känsloladdade.

Av mitt förda resonemang drar jag slutsatsen, att konstnärligt skapande ligger inom den analytisk-syntetiska sfären. Målning såväl som poesi. Båda dessa konstarter kan visserligen nöja sig med att enbart beskriva verkligheten (analys) men blir då samtidigt rätt intetsägande. Men i kombination med ett syntetiskt betraktelsesätt läggs ett personligt betraktelsesätt till upplevelsen och konstverket blir sinnligt.

Annons:
mieeow
10/9/12, 5:26 PM
#7

Så länge jag inte blir stressad och kan koncentrera mig så anser jag mig vara både analytisk och logisk, rätt bra logiskt tänkande har jag uppfattat. Matten har jag hyfsat lätt för.

Men om jag blir frustrerad t.ex när jag räknar matte, så låser jag mig lätt. speciellt om jag är stressad och inte kan koncentrerad. eller om jag inte ser logiken i det hela, haha. vilket är sällan. :)

Jag märker också att mitt sätt att samla information påverkar mycket i just matematiken, jag har bildligt minne vilket gör det lätt för mig när jag ser tydliga mönster och t.ex geometri. Men huvudräkning och ologiska "regler" som man endast ska plugga in utan att förstå helt och hållet, det har jag svårt för.

intressant frågeställning!

[Varulv]
10/9/12, 7:57 PM
#8

#7 Jag tror att du platsar som en god representant för det jag vill framföra, mieeow! Flört

mieeow
10/9/12, 8:05 PM
#9

#8 vad kul, dock hängde jag inte riktigt med på dina förklaringar… många nya ord, haha :) (läste dem nu)

Wide Awake Dreamer
10/9/12, 8:06 PM
#10

Skulle tro att jag är mer analytisk än logisk, men är väl ändå inte helt hopplös på det logiska. Jag har läst in Natur-matte på gymnasienivå med bra betyg och bara jag hittar motivationen så hänger jag med och fattar bra när det gäller matte. Kan dock vara lite långsam. Problemet är att jag har så dålig uthållighet, fattar jag inte direkt har jag väldigt lätt för att ge upp…

[Varulv]
10/9/12, 10:25 PM
#11

#9 Inte alls att begära, mieeow! Jag är bara så glad, att det du redogör för, platsar in så bra på det som jag försöker säga…! Flört Kyss

#10 Du uttrycker exakt det, som jag själv vill få det till, Wilde Awake Dreamer. Flört

Skulle vi kunna fastslå som ett näst intill faktum då, att vi (åtminstone vi aspergare) är väldigt bra på analys, men något sämre på logik dock icke helt värdelösa utan snarare representerande ett medium, en normalitet…?

FlörtGlad

mieeow
10/10/12, 8:39 AM
#12

#11 Vad bra då! :D Själv har jag diagnosen ADD, om det har med grejen att göra :)

[Varulv]
10/10/12, 8:06 PM
#13

#12 Njae, förmodligen inte i så fall. Sambanden mellan dessa tre varandra näraliggande diagnoserna ADHD, ADD och AS, är ju ingalunda klarlagd ännu.

Annons:
mieeow
10/10/12, 8:22 PM
#14

Ja, men du skrev bokstavsdiagnos, så tolkade det som att det gällde alla :)

[Varulv]
10/10/12, 10:01 PM
#15

Absolut! Att jag skrev särskilt Asperger i ett visst sammanhang beror då mest på att jag själv har den diagnosen. Flört

Upp till toppen
Annons: