Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3334 ggr
Smålänning
2012-09-30 00:18

Äntligen! På onsd börjar utredningen:)

Fick ett brev hem att på onsdag ska jag träffa ADHD pskykologen och min utredning ska börja. Känns skönt, är ifs rädd att de inte ska "hitta" nåt men känns bra att veta när. Se. Ska jag på arbetsinervju (typ) på mån innan… Så hoppas d blir en bra nästa vecka.. Som avslutas med att dottern min ska döpas. Nåt man bör tänka på inför första utredningsdagen??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
PiganX
2012-09-30 01:28
#1

Åh, måste kännas skönt att äntligen få börja utredas! Glad

Nja, jag vet inte om det är nåt speciellt du ska tänka på.. Var ärlig bara, så öppen du kan. Berätta om svårigheter du har även om du inte tror att det är något som hör till saken, för många gånger kan man ha fel.

Lycka till!

Smålänning
2012-09-30 02:59
#2

#tack:) jag och min fru har skrivit ner de sakerna som vi ser som ett funktionshinder… Och som du sa, saker som jag inte tror har nåt med diagnosen att göra men man vet aldrig.. Det kan ju hänga ihop. Så d blir några A4 sidor:/ men min läkare tyckte det var bra. Min mamma har oxå tillagt saker som hon har reagerat på.. Är jättenervös.. Men äntligen efter 32 år så kan jag få svar.. Det stämmer så bra med allt jag har läst mm. Men nu är det upp till dem att ge mig rätt hjälp.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

PiganX
2012-09-30 04:03
#3

Förstår att du måste känna en enorm lättnad att äntligen få veta, efter alla dessa år..

[Varulv]
2012-09-30 13:54
#4

Lycka till! Glad - Är det närmast Asperger som är på tapeten? ObestämdTungan ute

Pelle Långlös
2012-09-30 14:32
#5

Varulv: Tråden ligger i ADHD/ADD och första meningen står det ADHD så jag tror nog att det är ADHD på tapetern. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
2012-09-30 21:02
#6

…Eh: "På tapeten"… ? Obestämd Nu förstår inte en aspergare som jag… Oskyldig

Nädå, jag bara skojade!

Flagrant värre då med andra ord… SkämsGråterCool

Annons:
Smålänning
2012-10-04 20:48
#7

Hehe jo det stämmer varulv, ADHD först.

Jag nämnde autism och fick med ett test hem som jag ska fylla i och ett till min fru som hon ska fylla i, som hon uppfattar mig.

Så varulv..kanske finns det lite asp där oxå;) Finns väl allt i alla mer eller mindre.

Jo, tack alla för lyckoönskingar.

Var där i..onsdags och då pratade vi lite om allt, och satte upp 3 tider nästa vecka, mån-ons-fre sedan ska min mamma komma på intervju på torsd. Sedan ville han nog ha 2 tider till…sedan vet jag inte??

Jag vill ju veta varje steg vad som händer, så det gick han igenom. Kommer bara ihåg nåt om IVAR?? och nåt koncentrationstest ettor och nollor och någon röst som skulle säga en siffra….någon som fattar??

Puh! Samtidigt ska jag gåvidare på AF utbildnign och inrikta nischa mig inom elbranschen…varit på intervjuu på ett företag (ang praktik/lärling) TROR det gick bra… får se hur länge man kan hålla upp "normalmasken"… Suck… Hoppas sååå mkt på hjälp nu så jag inte sabbar jobb, förhållande mm mm…

Nu skrev jg för mkt igen! För mkt tankar.. måste städa oxå..typiskt;)

Håll tummarna… hehe

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Varulv]
2012-10-04 21:22
#8

Ja, åtminstone jag håller tummarna för dig! FlörtGlad

Smålänning
2012-10-07 22:45
#9

Tack varulv!! Om 9 Tim ska jag tid igen.. Första testet. Och lämna in testerna ang asp å autism. Hoppas detta sk gå väl. Såå trött just nu, borde sova.. God natt alla!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
2012-10-14 19:09
#10

Har varit nu på tre möten.

Ganska liknande tester. Fast det sista mötet fick jag göra nåt test på datorn, klick med musen när jag såg eller hörde ettor.

Sen var det massa trianglar, fyrkanter, klossar man skulle sätta ihop. Upprepa vad han sa, siffror fram och backlänges. Almänna frågor.

Ja, massa frågor och tester i en pärm, jag fick bläddra fram själv och sedan skulle jag gissa vilken symbol som skulle vara i den sista rutan… ganska lätt i början, men sen blev det svårt:( Någon som känner igen sig?

Min Mamma var på intervju i torsdags. Det verkar har gått bra. Till min mamma hade han sagt att jag hade antagligen ahdhd eller ADD och antagligen skulle få testa medecinering…. han verkar sagt massa saker… men inte till mig:/

Men han tyckte det var ett positivt möte sa han iaf, att han mer kunde försåt min hyperaktivitet..eller nåt liknande sa han.

Nu ska jag på "utvärdering" av testaerna på fredag sen nästa måndag ska Frun följa med på en intervju, det tror jag är väldigt bra. För det är henne och barnen jag lever varje dag med. Hon ser mkt som jag inte ser och så vidare.

Hoppas  jag får mina svar nu, snart. Skönt att allt har gått så fort hittils.

Men om jag skulle få medecin, vem skriver ut det? Min läkare eller en annan? Vill inte gå till en annan läkare helst…

Hur gick det för er som fick diagnos av psykologen… men vad händer sen isf??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

AnneN
2012-10-15 00:59
#11

#10 Ja de där testerna känner jag mycket väl igen sedan min utredning i våras.

Efter jag fått diagnos blev det remiss till vuxenpsykiatrin hos en läkare för att diskutera medicinering, vilken medicin som ev kunde passa för just mig.

Är inte alla läkare som kan skriva ut tex Concerta eftersom de behöver nått speciellt tillstånd eller nått i den stilen för att få skriva ut det på recept. Men fråga de som gör din utredning om detta för de bör kunna ge ett säkrare svar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Smålänning
2012-10-15 18:41
#12

#11 lite skönt att någon känner igen sig, så man hamnat på rätt utredning;)

Ja jag har för mig att bara vissa läkare kan skriva ut, men trodde det gällde "starkare" saker än Concerta,ritalin. Våga ju inte råga heller pga han bara sagt det till min mamma, inte mig.

Tror jag redan är på vuxpsyk…:/?

Ja, jag hoppas faktiskt jag ska få den där diagnosen…låter kanske dumt, men det hade ju förklarat en de och jag kan tas på mer allvar.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
2012-10-19 18:34
#13

Idag kom jag till psykologen: vi har kommit överens, inga tvivel, du har ADHD. Solklart fall. Jag blev förstummad och fattar inte vad som hänt. De var väldigt säkra på detta… Det tyckte jag var skönt, att de/han var så säkra. Så nästa blir att testa ut medecin, sedan samtal på måndag. Och efter det massa samtal.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
sudniF
2012-10-20 17:05
#14

Hur känns det idag då efter besked igår?

Tar väl ett tag att smälta men skönt att dom verkar fånga upp efteråt och att du får chans till hjälp och medicin. :)

Smålänning
2012-10-21 02:29
#15

Ja du.. Det känns bra. Har berättat för ett par nära vänner som blev förvånad. Verkar som alla tror att adhd-människor springer runt och slår huvudet i väggen och slår ner folk vartannan minut:/ Klart barn som har det kan d ju vara lite så.. Men som jag vuxen och varit konstant trött sen högstadiet…hmm. Jo, det känns bra att det ska vara uppföljning mm. Rätt till psykolog mm. Medecin oxå, om det funkar. Får skriva mer sen efter mötet på måndag:) men lite spännande är det faktiskt. Men lite rädd för alla fördomar. Måste man berätta att man har ADHD om man söker jobb? Är det vist?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Rebellkatten
2012-10-22 12:16
#16

Jag skulle nog berätta om min diagnos när jag söker jobb inte för medlidande eller nåt utan bara som information så att man kanske kan slippa konstiga konfliker och kan få extra hjälp med saker som man kan tycka är svårt.

Jag har tex lite svårt att komma i tid eftersom jag är så sjukt seg på morgonen. Eller om man har svårt att koncentrera sig i långa pass kanske man kan jobba hemifrån med något, eller få tillstånd att ta promenader under arbetstid eller nåt sånt.

Sen kan man ju välja att bara berätta för chefen och inte alla arbetskamrater eller så.

Smålänning
2012-10-23 01:23
#17

#16 ja du har kanske rätt. Bara för chefen är ju bra.. Sen kommer säkert de andra fp reds på det tids nig ändå. Helst vill jag bli fast innan jag berättar… Dumt?? Nu letar jag praktikplats, ska jag berätta för dem? Ska jag berätta för lärarna?? För AMS, min handläggare?? Försäkringskassan?? VIlka ska få reda på min diagnos?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Rebellkatten
2012-10-23 14:49
#18

Är det personer som har nytta av att veta om diagnosen, som lärare och handläggare skulle nog jag berätta. Det är ju lättare att hjälpa om man vet vilka behov som finns.

Nu när jag träffar nya personer brukar jag berätta efter ett tag.. lite för att kolla om de har märkt nåt. *haha*

Har du inga större problem med att sköta ett vanligt jobb så kanske du inte behöver berätta. Min sambo har nog inte berättat för sina arbetskamrater. Jag kan inte hålla käften och berättar för typ alla och deras mormor.

Fast då har iofs min sambo haft sin diagnos sen han var liten och jag fick min nyss, han har haft längre tid på sig att vänja sig. Äh, jag vet inte.

Berätta för vem du vill, om du vill.

Smålänning
2012-10-23 17:55
#19

#18 bra skrivet. Berättar gärna oxå för andra ganska snabbt..käften glappar:/

Idag berättade jag det för min lärare och en annan kontakt person. Försöker få itag på min handläggare på ams oxå.

Ja, man får väl ta en dag i sänder…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: