Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7818 ggr
Julle-A
10/2/12, 1:22 PM

Concerta - hjälp

Jag skulle behöva hjälp, ganska så snabbt.

Jag har tagit Concerta i ungefär ett år pga mina koncentrationssvårigheter och min impulsivitet. Ett tag sedan började jag få extrema magproblem som visade sig vara magsår och IBS. Hur som helst så fick jag omeprazol utskrivet i 40 mg kapslar. Jag berättade för läkaren att jag tar två olika sorters mediciner, Concerta för ADHD och sertralin för depression, men läkaren sa inget om ifall jag kunde fortsätta ta dem eller inte, så jag fortsatte. Min mage har inte blivit bättre, jag har ont konstant, och idag är en av de värre dagarna. Jag har slutat med att ta sertralin eftersom att jag började må illa av den efter ett tag, varför vet jag inte. Concertan där emot tar jag fortfarande, men jag märker att när jag tar den så blir smärtorna allt mer intensiva när jag tar min ADHD medicin. Jag vet dock inte om det bara är inbillning, eller om det är pga medicinen, eller om mitt magsår inte har läkt. Jag har två kapslar omeprazol kvar på hela dosen, och min mage är inte ett smack bättre. Är det någon här som har haft eller har samma problem? Eller är det någon som har ätit Concerta mot ADHD och fått ont i magen utav den? Jag vill helst inte sluta med medicinen eftersom att den hjälper mig en hel del, men är det så att det är den som förvärrar min mage så ger jag upp, då slutar jag ta den, för jag orkar inte med smärtan längre.

Annons:
Julle-A
10/2/12, 2:29 PM
#1

Ingen? Rynkar på näsan

leenamn
10/2/12, 5:40 PM
#2

Jag har inte såna problem, men tänkte ge lite tips.Glad

Ta medicin efter att du ätit något, drick mycket vatten till och be att få byta antidepp-medicinen till en annan sort.

Du kanske redan gjort detta, då är det nog annan orsak än medicinen.

Ring gärna 1177 och fråga om medicnerna kan ge dina symtom.

Lycka till!

Julle-A
10/2/12, 5:55 PM
#3

Tack! ska försöka med detta, skulle vara bra om det funkade eftersom att concertan gör min vardag så mycket lättare. Glad

Rebellkatten
10/2/12, 6:19 PM
#4

Jag har fått ont i magen av Concerta ibland. Men jag har inte gjort något åt det. Nu när jag äter Concerta får jag halsbränna istället. =/

OogleMoogle
10/2/12, 7:11 PM
#5

Illamående är en vanlig biverkan på sertralin. Jag har precis börjat med den själv och har fåt primperan (tror jag den heter) som är mot illamående. Antidepressiva kontrollerar seratonin vilket finns i magen och tarmarna, så magen påverkas ju såklart.

Piller är ju inte bra för magen, men om man behöver piller för sitt psyke så har man ju inte så mycket val. Försök att få hjälp för magbesvären av någon som är expert på ämnet och var försiktig med att ändra i medicinerna som håller koll på dig mentalt.

Hoppas det löser sig!

HannaM
10/2/12, 7:14 PM
#6

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021101000311&DocTypeID=7&UserTypeID=2#caution

Concerta kan ge magproblem ja. Under vanliga biverkningar står förlande "magbesvär eller matsmältningsproblem, magsmärta, diarré, illamående, magbesvär och kräkningar."

Annons:
Smålänning
11/23/12, 8:34 PM
#7

Jag har ibs, kronisk diarré och jag har inte märkt någon skillnad på just concertan. Tyckte nästan det blev bättre ett tag, nu är dosen höjt till54 fr 34.. Nu verkar magen strula mer men jag äter omeprazol 20mg varje morgon mot halsbränna, sura uppstötningar. Sen äter jag 2x2 mg dimor på morgonen vid kl10:0 och sen efter behov. Ska dricka nåt pulver (bulkmedel) blandat med vatten varje morgon, men är riiiktigt dålig på ta det fast jag vet att det hjälper bra. Men disciplinen att ta det är riktigt dålig, tycker det då omständligt, fast det nog inte är d… =adhd;) Idag har jag tagit mer än dubbel dos av Concerta för att testa hur jag blev… Dumt? Ja, man ska ju inte göra sånt. Nu så mår jag illa och käkarna biter ihop hela tiden:/ Hoppas det ordnar sig!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

AnneN
11/23/12, 10:25 PM
#8

Jag har varken magsår eller ibs, men om jag inte äter ordentligt strax före jag tar mina mediciner (concerta + sertralin) så blir jag illamående och får diarré.

Äter jag en ordentlig frukost innan så får jag inga problem alls (tar alltid medicinerna i samband med frukosten).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CajsaBajsa2
11/23/12, 10:47 PM
#9

Man kan få ont i magen av Omeprazol, det låter konstigt men det är sant.

Jag tycker också du ska ringa 1177, eller gå till ett apotek och prata om alla dina mediciner. Apotekspersonalen kan ofta mer än läkarna om mediciner och biverkningar och sånt.

tarotlasse
11/24/12, 1:24 AM
#10

Magsår orsakas av en bakterie och behandlas nu mer oftast med antibiotika.

Så har du magsår så beror det inte på Concertan utan på ngt annat.

Men man kan få magbesvär av Concertan som biverkning. Men biverkningarna på en medicin kommer i början av en medicinering och inte efter ett år så det verkar inte vara sannolikt att dina magproblem beror på Concertan.

Lasse

Upp till toppen
Annons: