Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2049 ggr
[Joanna76]
10/7/12, 10:20 PM

Kan ej dömmas

Ni har väl inte missat denna artikel?

Åsikter?

Svårt att uttala sig om honom då man inte vet något om personen men jag tycker helt klart att hans assistenter ska vara mer på. Om han har assistans dygnet runt så måste dom se till att detta inte händer. Sedan det kanske finns små tecken man kan se på honom som talat om att snart så smäller det.

Ber på förhand om ursäkt om jag uttalar mig felaktigt/gör någon upprörd Obestämd

Någon som kanske vet mer om detta?

Annons:
Honestyisdead
10/7/12, 11:31 PM
#1

Känns inte som man bör ta en våldsam person med autism till badhuset, speciellt inte om man inte har ständig koll på honom.

Låter som personalen misskött sina jobb.

[Joanna76]
10/8/12, 8:45 AM
#2

#1 Eller hur? Han har ju slagit ner många fler personer och ingen har gjort något.

[Varulv]
10/8/12, 1:16 PM
#3

"Även den andra parten bör höras", heter det ju. Kan dock vara lite svårt att höra den autistiskes version av händelseförloppen… Vi vet ju inte vad som föregick våldsamheterna.

Men hur som helst är det ju oacceptabelt med fysiskt våld i alla lägen över huvud taget - utom då det gäller att försvara sig mot angrepp och när det gäller att förhindra att en individ, som redan har begått ett brott, ska avvika.

Och var det verkligen fråga om oprovocerat våld så som artikeln gör gällande, så måste väl rimligen den autistiske dömas antingen till straff eller psykiatrisk vård. Döms han till vård, borde det ju som sagt ligga på vårdarnas ansvar att han inte ställer till med obehag för andra.

[Joanna76]
10/8/12, 7:21 PM
#4

#3 exakt. Och det hände inte en gång utan 10!!

Vad måste hända innan någon agerar? Om han slår till en liten bräcklig tant så är chansen stor att hon gör sig så illa så hon förlorar livet. Ska det beehöva gå så långt? Och vad gör assistenterna (var av en är pappan)?

[Varulv]
10/8/12, 8:11 PM
#5

Nej det låter minst sagt konstigt alltihopa, tycker jag. Rynkar på näsanObestämd

Anne-Hedvig
10/8/12, 8:17 PM
#6

Her bør det strammes inn!

Annons:
muammar
10/8/12, 11:10 PM
#7

Han kanske har en intellektuell nedsättning likväl? Det är inte ovanligt att sådana anmälningar bara läggs ned. Brukare inom kommunal psykiatri/funktionsomsorg som avviker från sina bostäder, gör området osäkert med diverse ageranden (ex bryter sig in hos andra, misshandlar etc) döms aldrig.

Sådana människor ska INTE få lov att vistas bland övriga samhället - men, det är sådan flathet, en ska tydligen inte inskränka folks friheter - tyvärr, dessa mår inte bra av sådana friheter, så finns ingen anledning tillåta de gå fritt i samhället.

Vet flera fall från Göteborg, där en kvinna i kommunala psykiatrin med flertal diagnoser gav sig synnerhet på barn (misshandel), trots det var 2-3(!) vårdare alltid med när hon begav sig ut. Det är inte rimligt att hon ens skulle få sätta sin fot utomhus bland folk anser jag.

[Tassy]
10/9/12, 1:42 AM
#8

Jag blev vansinnigt arg när jag läste artikeln. Ansvaret har brustit katastrofalt upprepade gånger. Både gärningsmannen och omgivningen svävar ju i fara. En dag kanske någon slår tillbaka riktigt illa, eller han råkar slå ihjäl någon. Någon skall stå upp och ta ansvaret!

Det måste finnas någon behandlingsform han skulle kunna tilldömas, och de som har ansväret för honom borde få stå till svars.

"alla är lika inför lagen" .. Pyttsan!
Jag är besviken på samhället.

Upp till toppen
Annons: