Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2896 ggr
Eywa
2012-10-11 16:00

Problem med organisering och ordning

I hela mitt liv har jag haft stora problem med att hålla ordning runt omkring mig och organisera mitt liv, mina saker och min närmaste omgivning.

Jag har accepterat mig själv för den jag är och jag vet att jag aldrig kan bli av med mitt problem, däremot finns det sätt att lära sig att bli bättre.

Jag är under utredning, och därför vet jag inte vilken kombination av bokstäver som kanske är orsaken till mitt problem, men jag vet att det är ett väldigt vanligt problem, speciellt för de som lider av ADHD, eller ADD, som det finns en misstanke att jag har.

Just nu bryr jag mig inte så mycket om vilken diagnos jag har, jag vill bara komma tillrätta med mitt problem och vad är bättre än att fråga människor i samma sits? :)

I skrivande stund ser min lägenhet ut som ett bombnedstag. Nästan all disk ligger skitig över hela köket och utspridd i lägenheten. Rutten mat ligger i både kylskåp, diskho och skafferi, mängder av skräp ligger ÖVERALLT. Fötterma blir fulla med smuts eftersom jag inte dammsugat på 2 veckor och jag kräks nästan över hur äckligt jag lever.. Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag storstädar då och då, men jag lyckas aldrig hålla efter det. Så det är lika stökigt två dagar senare.

Hur gör man egentligen? Jag behöver verkligen hjälp för detta knäcker mig snart, speciellt eftersom jag har en ny pojkvän och jag skäms och äcklas ännu mer av mig själv när han tvingas vistas i min äckliga miljö.

Annons:
OogleMoogle
2012-10-11 17:46
#1

Hej! Jag vet precis hur det där känns. Man hatar hur äckligt man har det runtomkring sig men det blir överväldigande och man orkar ingenting. Jag jobbar fortfarande med det men jag tänkte ge dig lite tips jag själv försöker få in i min vardag!

Organisera, planera och strukturera känns läskigt. Jag hatar det, men jag har börjat med ett system som känns ganska lätt. Jag skriver upp alla dagar på en whiteboard jag har hemma. Sen sätter jag upp post-it lappar med alla aktiviteter för den dagen.

Aktiviteterna är "måsten" och tråkiga saker men också roliga saker som jag faktiskt tycker om. Gärna så blandade som möjligt. Det skulle t.ex kunna vara en lapp överst som är "dammsuga" ingen annan städning, bara det. Efter det kan det vara en lapp med "promenad" eller "se en film" vad som helst som känns lätt och som ger dig energi och vila.

Varva aktiviteterna så att det känns som både praktiska saker och belöningar. Dela upp städningen i mindre bitar och gör till rutin att utföra dom här små bitarna lite i taget. Om du lyckas få in en vana i att t.ex dammsuga en gång i veckan på en bestämd dag så kanske det blir lättare både att sätta igång och att undvika totalt kaos.

Du behöver inte skämmas för det här, skratta åt det istället. Vi är röriga och oorganiserade, men det är okej! Planeringen är bara till för att vi ska kunna trivas och må bättre. Det är ju lättare att slappna av och må bra i en städad miljö :)

Lycka till!

Rebellkatten
2012-10-11 22:18
#2

Jag brukar alltid städa bara en liten stund i taget eftersom det blir tråkigt annars. När jag bodde själv brukade jag diska i reklampauserna. =D

Annars ställer jag en timer på kanske 10 minuter och städar så mycket jag hinner. Ibland händer det ju att man går över tiden för att man kommit igång ordentligt. Man hinner förvånansvärt mycket på så kort tid faktiskt.

Wide Awake Dreamer
2012-10-12 11:24
#3

Har själv svårt att komma igång med att städa och det går lite väl långt mellan gångerna. Men när jag väl kommer igång får jag å andra sidan nästan problem med att sluta istället. Då stör jag mig plötsligt på att det fortfarande finns mer att städa och fixa med och kan fortsätta hela dagen, tills jag inser att jag måste göra något annat också (OM jag inser det vill säga). Det blir ofta att jag går flera veckor utan att göra mer än bara plocka undan det värsta, tills jag ser att jag måste försöka dammsuga lite och vips så är jag inne i en storstädning av hela lägenheten. Allt eller inget mao. Inte alltid en negativ egenskap iofs, men man önskar ju såklart att man kunde portionera ut det lite bättre. Några bra råd har jag egentligen inte, tror snarare att jag själv behöver lite tips för att fixa detta.

[Forest]
2012-10-12 11:41
#4

Det är trist o städa det kan jag hålal med om :) Men jag har lagt in ett system 30 minuter för alla i hushållet varje dag så hjälps man åt. Är man själv så är det mindre o städa eftersom man är själv som orsakat stökigheten :) Så 30 minuter varje dag gör susen så det är mitt tips ta 30 minuter varje dag så slipper man bli deprimerad o få dålig ångest över hur stökigt man har det+ att det är så mycket jobbigare att börja städa dessutom Flört.

Upp till toppen
Annons: