Annons:
Etikettansiktsblindhet-prosopagnosi
Läst 4918 ggr
[Varulv]
2012-10-24 12:21

Fusiform gyrus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en liten upplysande notis ur dagens Eskilstuna-Kuriren (se nedan). Fusiform gyrus är således det, som gäller för oss ansiktsblinda (och inte bara för oss, utan för alla människor).

ObestämdCool

Annons:
[Varulv]
2012-10-24 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär beskriver Wikipedia funktionen hos Fusiform gyrus (tyvärr endast på engelska):

"

There is still some dispute over the functionalities of this area, but there is relative consensus on the following:

  1. processing of color information
  2. face and body recognition
  3. word recognition
  4. within-category identification

Some researchers think that the fusiform gyrus may be related to the disorder known AS prosopagnosia, or face blindness. Research has also shown that the fusiform face area, the area within the fusiform gyrus, is heavily involved in face perception but only to any generic within-category identification that is shown to be one of the functions of the fusiform gyrus. Abnormalities of the fusiform gyrus have also been linked to Williams Syndrome. Fusiform gyrus has also been involved in the perception of emotions in facial stimuli. However, individuals with autism show little to no activation in the fusiform gyrus in response to seeing a human face.

 Increased neurophysiological activity in the fusiform face area may produce hallucinations of faces, whether realistic or cartoonesque, AS seen in Charles Bonnet syndrome, hypnagogic hallucinations, peduncular hallucinations, or drug-induced hallucinations.

 Recent research has seen activation of the fusiform gyrus during subjective grapheme-color perception in people with synaesthesia.

After further research by scientists at MIT, it was concluded that both the left and right fusiform gyrus played different roles from one another, but were subsequently interlinked. The left fusiform gyrus plays the role of recognizing "face-like" features in objects that may or may not be actual faces. Whereas the right fusiform gyrus plays the role in determining whether or not the recognized "face-like" feature is, in fact, an actual face.

 "

 Klicka på bilden för rotation!

Emo
2012-10-24 14:43
#2

Vilken tur att du hittade detta. Så bra att få reda på forskningsresultat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-10-24 15:45
#3

Ja visst är det bra, Emo!

Och nu när jag läser om denna hjärn-domäns funktioner, så blir jag lite intresserad av mitt eget städse specialintresse tillika tidigare forskningsinriktning: färg och färgseende inkluderande färgblindhet etc. Vem vet, kanske en avvikelse i min egen fusiform gyrus har gjort mig intresserad av färgperception - ty denna tycks alltså hänga ihop med ansiktsigenkänning…

Men tester visar att mitt färgseende är normalt (således ingen färgblindhet). Andra har tillskrivit mig "absolut gehör" när det gäller färgnyansdiskriminering och -igenkänning.

- Kanske har just jag en obalans i denna gyrus på så vis att där är för lite av ansiktsigenkänning men kompensatoriskt mer av varan färgidentifikation…?

Obestämd

- Hur har ni andra det med färgseendet? Har ni en känsla av att det är väl utvecklat i jämförelse med normalpopulationen, eller svagare utvecklat? Gillar ni färg (jag själv älskar färg)? Eller känns färg mindre angeläget?

ObestämdTungan ute

Emo
2012-10-24 15:56
#4

Svårt att svara på eftersom det är så svårt att veta hur andra ser färger, men roligt att det forskas och forskningsrön bekräftar sådant man trott länge.

Jag har ofta irriterat mig på hur folk kan kombinera färger och nyanser som inte passar ihop och därför så småningom förstått att andra uppfattar det annorlunda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anne-Hedvig
2012-10-24 19:14
#5

Veldig opptatt av fargenyanser!

dagdrömmarn
2013-03-28 10:57
#6

Hej,

jag har ju svårt med ansikten. Lägger lättare märke till kläder för att känna igen någon. Det tar ett tag men jag är inte helt obildbar, brukar känna igen folk så småningom. Tittar jag t.ex. på Robinsson så känner jag igen dem i slutet på serien. Annars behövs det t.ex. en speciell huvudbonad.

Vad gäller färger så älskar jag det. I gymnasiet hade jag en lysande apelsingul dunjacka, jag syntes på mil ;)  Nuförtiden brukar jag försöka lägga band på mig och inte alltid köpa det färggrannaste plagget i affären. Numer går jag i gråa färger för att  jag inte vill synas, då jag blivit så tjock. Men så rätt vad det är så har jag en knallig turkosblå fleecetröja i alla fall. Min favoritfärg är grön, men jag är väldigt petig med nyansen. Grönt kan vara skitfult eller ursnyggt.

Mitt hem går i grått, grönt och vitt med röda accenter. En stor knallröd lampa över matbordet som jag älskar! När jag köpte min svindyra bäddsoffa för några år sen så tänkte jag en neutral beige, grå färg, men så fick jag syn på det limegröna tygprovet, så då var det klippt.

Annons:
[Varulv]
2013-03-28 19:14
#7

Kan faktiskt hålla med dig om att just gröna nyanser är speciellt känsliga… För mig finns ett helt spektrum bara för de gröna nyanserna. Och precis som du beskriver, så känner även jag ren avsmak för vissa gröna allt medan jag upplever andra gröna som ren balsam för själen…

dagdrömmarn
2013-03-28 22:53
#8

Grågrönt, dimgrönt, blågrönt, havsgrönt alla lite milda vackra… 

Gräsgrönt är snyggt på en gräsmatta, men hemskt som byxfärg ;)

Andra färger har jag inte alls samma krav på. Det beror helt på i vilken sammanhang de dyker upp.

Fast pippigult passar bara på påskkycklingar-

Glad Påsk

Upp till toppen
Annons: