Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 2479 ggr
zatanica
10/24/12, 9:09 PM

Grattis mig

Ja idag fyldde jag visst år, 29 år blev jag, det var väl för ca 6 dagar sedan som jag insåg att just jävlar, jag fyller ju år. Hur kom det sig att det blev oktober? Det var ju Juni för bara en vecka sedan.

Ja just igen, fyller år, då kommer det folk, då vill de gärna ha tårta, kul att baka något mera oxå ju. Ja ja men jag har ju evigheter på mig, nästan en hel vecka.

Tre dagar innan dagen D inser hon att oj sjutton, har ju inget hemma, måste ta mig till stan. Måndag får det bli, måndag har hon bil. Det går ju fort bara in till willys.

Efter över fyra timmar hemmifrån har hon lyckats handla, hälsade visst på mamma på jobbet med. Letade vit marsipan på maxi,(oj vad saker det fanns att titta på där, skulle ju ha vit marsipan till spöktårta), vidare till city gross kan väll frångå mina principer och handla allt där då tänkte hon hurtigt.

Eller inte, de har inte rätt sallad, tar köttfärs och lite andra grönsaker och åker så till willys.

Väl där blir det en jävla tankeverksamhet för vad som jag faktist behöver till tårtan. Eller ska jag kanske göra bakelser?Kakor, hur mycket vill jag baka? irrar runt och tillbringar säker 30 min vid bakavdelningen.

Så, då var det bara tisdagen kvar att baka, vid sextiden på kvällen drar hon igång, var ju tvungen att ta en cykeltur, åka till bonden hämta hö och städa till kaniner, för att inte tala om snygga till hemma. blev bara tårtbotten och fyllde den, kakdegen hamnade i kylen.

För att göra lång historia kort, idag vid 9 på morgonen bakades det tre sorters kakor, självklart utkavlade då jag ville prova mina nya fina pepparkaksmått med fladdermus och dinosaurie. Efter tre plåtar dampar jag rejält på kavlande och kladdande deg, slutar rmed några konstiga bollar tillslut.

Hamnar sedan vid datorn, tårtan hinner jag ju göra sedan. För folket kommer ju inte förens sedan. Har evigheter på mig ju. Bara spela lite.

Sitter i pyjamas typ vid ett tiden när sambon skriker att någon kommer.

På med kläder ner i köket för att göra klart tårtan.Översta lagret och marsipanen skulle på. Försöker febrilt mosa frysta jordgubbar med den stackars mixern, farmor som kom påpekade att köra dem i micron en stund var en bra ide.

ok gör så, sätter sambon på vispa grädde, knådar själv in färg i marsipanen, fullt koncentrerad på att få färg bara i den.

Ser sedan att halva köket är blått, golvet är blått, ja det mesta. Hur sjutton gick det till?

Blanda jordgubbar och grädde på på tårtan, men fy vad det rinner, skit samma. Anfall på marsipanen som inte vill som jag vill.

Sambon tar över, försöker sedan få den på tårtan, tårtan är för stor, fatet förlitet och marsipanen likaså. Självklart har den fastnat på bakplåtspappret med, man skulle visst haft något på så den inte fastnar.

Samanbrott igen, skitsamma hoppas den blir god men inte sjutton kommer den se ut som det där blå spöket som jag hade en bild av i huvudet.

grädd kladd och blåt i hela köket en halvhysterisk jag som försöker hålla mig samman, tänker skitsamma på med skiten så  får det duga, jag är inte perfekt så varför ska tårtan vara det? Det får vara en monstertårta istället, eller ett bra bevis på hur en ADHD persons tillvaro kan se ut.

Det må inte ha varit vacker men oj så god.

Kan ju säga att jag kommer hålla mig till cheesecake hädanefter, det behärskar jag, tårtor får nåon annan göra hädanefter. Och när jag fyller 30 blir det plast bestick, papptallrikar och sopptunna.

Annons:
zatanica
10/24/12, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ni kan ju tänka hur den såg ut efter ett tag, men den förgyllde allas vår dag och gav anledning till många skratt, som turvar så var den oerhört god och gjorde succe på det viset.

Så av detta lär vi oss, släpp inte en med ADHD lös i köket med begränsad tid och döm ingen efter utseendet Tungan ute

Förövrigt så var det rulltårtsbottnar, mosad banan med chokladpudding, citron mosse och överst grädde med mosade jordgubbar och misanpassad blå marsipan.

[Joanna76]
10/24/12, 9:24 PM
#2

Grattis! Jag håller mig till färdiga bakverk, dyrare men jag slipper bli skogstokig vilket ju kan räknas vara värdefullare än pengar Cool

[Varulv]
10/24/12, 9:25 PM
#3

SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Stor kram! Grattis! KyssKyssKyss

Rebellkatten
10/24/12, 9:36 PM
#4

*haha* Grattis på födelsedegen!

Tårtan ser verkligen katastrofal ut, men det var ju ett fint försök =D

När jag fyllde 30 bakade jag typ en kaka själv och lät andra baka resten. ^_~ Annars hade jag nog själv stått där med mascaran rinnandes och ett tårthelvete som inte vill se ut som jag tänkte mig.

AnneN
10/24/12, 9:44 PM
#5

Grattis!

Kan ju meddela att tårtan ser finare ut än om jag hade försökt mig på något liknande Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zatanica
10/24/12, 9:49 PM
#6

Ja Rebellkatten, katastrofal är det minsta man kan säga, vet ju att jag inte har en framtid som tårtbakare i allafall. Tungan ute

Kände idag att nästa år när det är 30 får någon annan ha hand om allt, ska inte ens baka en muffins som egentligen är min grej. Ska bara lata mig.

Tack alla Glad

Annons:
zatanica
10/24/12, 9:50 PM
#7

Tack AnneN Glad hade det vart för några år sedan hade den troligen hammnat på väggen Tungan ute

Star68
10/24/12, 11:33 PM
#8

Grattis på födelseda'n, zatanica! :-) (Om jag inte minns helt fel, så visade du här en bild på en tårta som du hade bakat för en tid sedan…kan det ha varit sambons födelsedag då? Hursomhelst minns jag att den såg supergod ut…och så var den något vackrare ;-) än dagens tårta, så jag tror nog ändå att du kan. Skippa marsipanen bara ;-) hihi.) Kram

Zaphix
10/25/12, 7:31 AM
#9

Grattis! :)

Kreativ tårta, märker ditt innovativa tänkande.. Eller nåt. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emo
10/25/12, 8:13 AM
#10

Din beskrivning i #0 var vackrare än tårtan, men tårtan smakade bättre och det var huvudsaken. Gästerna blev bjudna på god tårta och ett gott skratt, sämre födelsedag kunde det varit. Grattis i efterskott och lycka till med nästa tårtbak. Det är övning som gör mästaren.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sudniF
10/25/12, 9:40 AM
#11

Haha men du gjorde det ju ändå Tungan ute

och grattis och hoppas du blir uppvaktad när du fyller 30 och slipper stöket innan och bara får njuta Skrattande

zatanica
10/25/12, 10:38 AM
#12

Jo det stämmer star68 ddet var nog förra året, jo den var lite snyggare, så du har nog en poäng med marsipanen där Glad men är man envis så är man, skulle det vara marsipan på ja då ska den på till varje pris.

zatanica
10/25/12, 10:41 AM
#13

haha zaphix Glad den var bra, se det positiva

jo emo visst får man öva, men just detta tror jag jag skippar, håller mig till det jag vet är stabilt och sedan kommer jag troligen aldrig lära mig att vara ute i god tid Tungan ute

jo hyr nog in mor och svärmor till 30 årsdagen de är bra på både mat oc bak och ingen av dem har en bokstavskombo vad vi vet, skulle vara mor i så fall som har en släng av Asperger.

Annons:
Rebellkatten
10/25/12, 12:29 PM
#14

Jag har också försökt mig på marsipanlock till tårtor med katastrofala resultat. Och då har jag ändå gått två år på bageri-linjen.

Har man inte rätt redskap eller rätt tålamod och har svårt att planera i tid är det fan i helvete så svårt att få till det, särskilt om man ska envisas med att färga marsipanen också. Och nu pratar jag alltså om mig själv.

Kan säga att precis samma sak gäller när man ska iväg på en halloweenfest om två dagar och det enda jag hitills gjort på min kostym är att lägga en tröja i badkaret i väntan på färg och ork. *haha*

Du har iaf kreativiteten att försöka med nåt annat än bara en marsipantårta från ica. Poäng på det =D

zatanica
10/25/12, 1:23 PM
#15

ja tålamod är en gigantisk bristvara här, skönt att höra att någon som gått bageri har problem med marsipan med.

Förstår nu varför det finns färdigkavlade lock.

jo gillar o vara kreativ, ibland är det dock inte så lyckat, när man inte bara kan nöja  sig med det vanliga utom ska klura ut något extra

Upp till toppen
Annons: