Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 3029 ggr
pernillaa
2012-10-29 11:30

Små tips

Hej

Dela gärna med er av små tips på hur man kan hantera de här små svårigheterna man har i vardagen. Det kan vara t.ex. hur man kan gå tillväga för att komma ihåg saker lättare, hur ni gör för att lyckas hålla ordning bland era grejer eller hur man kommer till skott med olika saker. De där små knepen ni kommit på som fungerar för er. Strunt samma om det kan tyckas konstigt, huvudsaken att de fungerar.

Mitt tips:
Jag som har ADHD har svårt att få tummen ur och laga mat. Framförallt att planera vilken mat som ska tillagas och se till att inhandla ingredienser. Så därför har jag tagit fram lappar i samma storlek som post-it lappar i olika färger. Där skriver jag som överrubrik ett namn på en maträtt, typ "pasta och falukorv" sen listar jag det jag kan behöva med frågetecken bakom så jag kan checka av vad jag behöver handla.
Typ:
Falukorv?
Pasta?
Ketchup?
Aromat?
Mjölk?

Maträtterna för middag skriver jag på rosa lappar, grönsaker på gröna, lunch på gula och mer lyxig mat som till fredagar på blåa. Sen stoppar vi dom i olika burkar och så drar vi varje dag lappar för nästa dag. Jätteenkelt. Då behöver jag inte fundera och planera. Bara kolla vad jag behöver handla. =)
Sen lägger vi de redan dragna lapparna åt sidan till nästkommande vecka så det inte blir samma halva veckan. ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Praefatio
2012-10-29 11:53
#1

Vad smart! Jag har använt ett liknande system, där jag skrivit upp alla vardagsrätter som jag gillar och tycker är bra att laga. Har fyllt på listan allt eftersom och den låg på ungefär femtio rätter tillslut. Ytterligare en lista fanns bredvid med tillbehör (typ kokt potatis, stekt potatis, potatismos, pasta, risnudlar, ris, pommes frites etc). Bara att välja något ur varje lista varje dag. Det blir lättare när man har det framför sig.

Nu gillar jag och min sambo att laga mat så idag har vi väldigt sällan med att komma på något att äta faktiskt, vilket är lyxigt.

CajsaBajsa2
2012-10-29 14:39
#2

Ett knep jag använder mig av väldigt ofta är att lägga saker ivägen för mig själv. T.ex. om jag måste komma ihåg att ladda min mobil så lägger jag den där jag vet att jag kommer se den, t.ex. i skon om jag ska ut senare, eller om jag sitter på toa och tar sista pappret så sätter jag den tomma toarullen på dörrhandtaget så sen när jag ska ut ifrån toaletten sätter jag handen på rullen som sitter på handtaget så kommer jag ihåg att gå och slänga den och hämta nytt papper.

Smålänning
2012-10-29 15:07
#3

Bra tips:) fler tips mottages! Vi ska börja med schema för allt hemma, tips på det?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
2012-10-29 15:14
#4

Vi kör med veckoplanering. Det finns färdiga veckoplaneringsblock att köpa, vi har köpt dem på Ge-Kås i Ullared men de finns säkert på fler ställen. Och så har vi varsin färg på penna, samt gemensam färg. Varje söndag gör vi ny planering för nästa vecka. Det funkar väldigt bra för oss. Vi är bara två personer och har inte så mycket saker för oss.

Smålänning
2012-10-29 19:07
#5

#4 vi som just var i Ullared:/ borde man inte få hjälp ifrån en arbetsterapeut eller vad det heter? Iaf en början? Men vi får hitta på nåt i den stilen. Vi har två barn en snart 2år å en 4mån.. Så de följer mest med oss.. Men inte lätt alltid när man är som man är:/ Hitta någon kalender som man kan synka med iphonen. Sen vill man inte att ALLA ska se ens schema när de kommer på besök.. Sen måste man komma ihåg att kolla på schemat. Ja.. Några appar som ni vet hjälper.. Som helst inte är på engelska:(

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Ladydragon
2012-10-29 20:01
#6

5# google calender är ett bra tips

Annons:
Aneema
2012-10-29 20:22
#7

#5 Homeroutines ska vara bra. Finns inte till android så jag har inte testat den men här finns info om den:

http://munderbar.wordpress.com/2011/11/19/recension-homeroutines/

Google kalendern som #5 tipsar om. Här finns en lathund för hur man använder den:

http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/idetorget/lathundar.html

Jorte är en enkel kalender som finns som app både till apple och android och som går att synka med googlekalendern.

Zaphix
2012-10-29 20:52
#8

Återkommande alarm på telefonen vid dom tider man ska ta sin medicin är guld värt för mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2012-10-29 22:26
#9

För att inte behöva springa runt och leta efter busskort och plånbok lägger jag dom alltid på samma ställe så fort jag kommer innanför dörren. Alltid.

CajsaBajsa2
2012-10-30 09:52
#10

Ett knep för att aldrig glömma ge råttorna mat och vatten: Jag gör det alltid innan jag själv äter frukost. Så när jag ska börja äta min frukost kan jag tänka "Har råttorna fått mat och vatten?" om de inte har det så måste jag gå och ge dem innan jag kan börja äta själv, annars finns det risk att jag glömmer och det vore ju hemskt. Jag vill inte att min virrighet ska gå ut över deras liv.

Smålänning
2012-10-30 12:37
#11

#7 Jag laddae ner appen (28kr, billigt) den verkar ha mkt och gratis synk mellan två enheter:) Skitbra.

Har oxå börjat ändra till svenska…lite jobbigt annars, slappnar inte riktigt av. Min fru och jag får sätta oss ner och fylla i mm.

Något särkild funktion i appen som du tycker man ska koncentrera sig på?

Härligt med tips, snabbt och bra.

Pernilla: Startade en tråd på trötthet, hoppas det inte gör nåt att jag kopierade ;) (Kul att höra hur du har det föresten)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

pernillaa
2012-10-30 13:05
#12

Nej det är ju bara bra att idén kommer till användning. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Quueen
2012-10-31 11:05
#13

Sätt en checklista på ytterdörren innan ni går till jobbet/skolan om ni är bra på att glömma saker.

Annons:
DjSmurfen
2012-12-15 02:56
#14

Jag gör som en av de tidiga sa, ifall jag ska komma ihåg att ta med mig ett papper så lägger jag det på skorna tex, för då missar jag det inte, har även alarm för frukost, lunch och middag. Packar alltid dagen innan om jag ska göra nått på dagen, så att jag på morgonen bara behöver ta med mig väskan och så vet jag att allt är där i redan =)

Caf_Roy
2012-12-18 10:13
#15

En kompis till mig har en handlingslista i datorn som dom skriver ut en så fort de tagit ner den förra och sätter på kylen. Där står allt de ofta handlar med små kryssrutor framför som de kryssar i så fort något tar slut. Sen är det bara att ta med sig den när de går och handlar. Jättesmart, en annan kan ju gå två veckor utan att komma ihåg att köpa te.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Smålänning
2012-12-18 10:52
#16

Finns en app oxå som alla i hushållet kan använda. Där skriver man in om något fattas, den synkar, så det syns på allas mobiler. Den delar även upp i kött, mejerier, grönt mm. Den har funkar bra för oss, så kryssar man bort eter hand i affären. Our groceries heter den…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Idnoike
2012-12-18 12:11
#17

Jag använder appen "Calendars" på min iPhone. Funkar skitbra och synkar med Google Calendar. Min kalender är privat, men om man vill/behöver kan man ju alltid dela med andra.

Upp till toppen
Annons: