Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 10560 ggr
blackfriday
2012-10-30 21:58

SSRI - om man vill sluta?

Jag har fått antidepressiva av läkaren, men vågar inte ta dom.

Anledningen är att jag läst mycket om att nästan alla mår riktigt dåligt som försökt sluta med dom. Även om man trappar ner enligt läkarens ordinationer.

Det jag läst från folk som trappar ner är symtom som sömnsvårigheter, oro, ångest, huvudvärk, illamående, trötthet, aggresiva utbrott m.m.

Hur känner ni som tar medicinerna inför detta?

Annons:
Spacegirl31
2012-10-30 22:19
#1

Dessa mediciner räddar liv och är det så att man behöver medicinen tycker jag inte man ska tänka allt för mycket på utrappningen, visst, den dagen kommer och förhoppningsvis mår man bättre då och står bättre rustad för att fixa utsättningssymptomen.

* ~* Ha en bra dag *~*

JohannaEkroth
2012-10-31 00:33
#2

Jag tänker alldeles för mycket på biverkningar. Finns illamående och kräkningar med på biverknings/utsättningslistan så tar jag INTE ett läkemedel. Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rebellkatten
2012-10-31 14:01
#3

Jag är sjukt känslig för biverkningar så jag brukar inte kunna fullfölja all medicinering.

Det man kan tänka på är ju också att de funkar olika för alla. Och att man ska se medicinen som något som faktiskt kan hjälpa en att komma vidare när det är jobbigt och inte bara stirra sig blind på biverkningslistan. Prova en vecka. Känn efter lite, känns det inte bra slutar du ta medicinen.

Som du beskrivit det låter det lite som venlafaxin, jag försökte äta den, men jag har mycket hellre ångest än de konstiga biverkningarna jag fick av den. Men prova, det kanske funkar för dig. ^_^

sudniF
2012-10-31 14:28
#4

Kärringe som alltid  är tvärs kommer här *s*

Jag tror ju aldrig att nått ska funka, tror att det mest när är sockerpiller, när det kommer till mig själv, inte när det gäller andra. Flört

Följdaktligen tror jag inte på att jag ska få biverkningar heller.

Fast jag fick ju en biverkning som jag inte kunde förklara bort när jag testade SSRI haha.

Däremot när psykiatrin klantade siog som vanligt här så jag blev tvärt utan från ca 60-80 mg (minns inte exakt) så fick jag tvärsluta och jag kan inte påstå att jag hade några problem, vad jag märkte. Men så upplevde jag inga fördelar direkt heller av medicinen.

Honestyisdead
2012-10-31 18:54
#5

Sådan medicin hjälper många att komma tillbaka till livet igen. Och det är inte alla som får utsättningsymptom, och de som får får ol olika grader. Det viktiga är ju att dom hjälper. Och får man utsättningsymptom så går dom faktiskt över.

Wide Awake Dreamer
2012-10-31 19:35
#6

Jag tog Citalopram i någon månad nu under hösten. Jag fick en del jobbiga biverkningar, främst när jag efter första veckan gick upp från 10 till 20mg. Jag blev jättetrött, kände början till ångest, blev allmänt seg(are) i huvudet och svettades något kopiöst i sängen under natten. Jag började trappa ner på eget bevåg tillbaka till 10mg i ett par veckor för att sedan sluta helt. Jag upplevde inga besvär med att trappa ner, men det kan ju ha berott på att jag inte tog dem så länge. Det är möjligt att det blir värre om man hunnit använda medicinen ett tag. Nu är det möjligt att mina biverkningar försvunnit om jag bara haft tålamod att vänta, men det hade jag inte, så jag slutade ändå. Jag har själv klarat mig bra efter att ha slutat med medicinen och mår bra nu, men jag skulle aldrig våga avråda någon från att ta medicinen utan att prova först. Det är som Hera säger: Sådan medicin hjälper många att komma tillbaka till livet igen. Jag skulle tro att det i vissa fall kanske t.o.m. räddar liv. Så det bästa rådet är nog att väga fördelarna mot nackdelarna, och är det så att du känner att situationen är för jobbigt just nu så är det nog bäst att prova medicinen ändå. Det kan vara just det DU behöver för att må bättre.

Annons:
blackfriday
2012-10-31 19:49
#7

Tack för era svar :)

Medicinen heter fluoxetin. Men jag har alltid varit skeptisk när det gäller antidepressiva, eftersom dom inte riktigt vet vilken effekt medicinen har mot depression, bara att det kan handla om låg serotonin nivå.

Vissa tror att det också handlar om låg nivå av noradrenalin, och det finns medicin som indirekt ska höja serotininet och noradrenalinet. Sen verkar det nu som om dopamin också spelar in, därför finns dopaminhöjande mediciner osv.

För mig känns allt det här så osäkert att jag tappar motivationen att medicinera.

HannaM
2012-10-31 20:32
#8

Jag mådde dåligt under min utsättning men det var pest och pina i två dagar sedan blev det bättre och inom en vecka var alla utsättningssymptom borta så visst kan det vara jobbigt men det går ändå över.

blackfriday
2012-10-31 20:42
#9

Men hjälpte medicinen dig med något?

HannaM
2012-10-31 20:51
#10

Inte just mig men jag känner många som fått mycket hjälp av medicinering. Människor som inte hade levt utan det stödet, människor som kan jobba tack vare den där lilla extra hjälpen från mediciner.

sudniF
2012-11-01 10:50
#11

#7 det var flouxetin jag provade, nu gav det ju ingen större efekt på mig, men  som sagt inga problem med tvärslut så då borde det ju kunna bli mindre skit om man dessutom gör rätt och fasar ut?

*pepp pepp*

Hoppas du vågar prova och ge det en chans! :)

blackfriday
2012-11-01 11:22
#12

#11 tack :)

Afturelding
2012-11-01 18:09
#13

Jag håller på att sluta med Cipralex nu, och första veckan var jag fruktansvärt lättirriterad och hade väldigt, väldigt lätt för att gråta. Min stackars sambo visste inte vad han skulle ta sig till när jag grät för allt han sa, eller hur han sa det, eller vad han gjorde.

Huvudvärk har jag också, men det har lugnat ner sig nu. Jag har ätit halva dosen i ungefär en månad vid det här laget. Jag har ont i huvudet kanske en kväll i veckan nu, men detta är faktiskt det enda jag fått.

Jag har alltid tur med biverkningar dock, av någon anledning. Hoppas du vågar ta dem, de gör väldigt mycket :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Smålänning
2012-11-01 18:29
#14

#7 har du testat voxra? Påverkar både dopaminet och noradrenalinet.. Har jag för mig. Jag tyckte heller inte SSRI var något för mig.. Fick testa voxra men kände att jag blev så agressiv, men i efterhand, kansk man borde testat den längre. Jag har trappat ner när jag skulle sluta med SSRI, inga större problem vad jag vet. Gick upp i vikt så mkt när jag åt dem.. Och annat så jag fick nog.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Jennix
2012-11-01 18:50
#15

Jag har testat olika mediciner och ingen har faktiskt gjort mig MER deprimerad vare sig när jag börjar äta eller när jag slutat.

Det känns konstigt i huvudet och man kan få lite biverkningar, men JAG har aldrig fått något som jag anser vara hemskt eller väldigt negativt.

Cipralex, Cipramil, Voxra, Seroxat osv.

Det som jag absolut ALDRIG kommer att testa igen var Mirtazapin eller vad den heter. Skitläskigt! Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

blackfriday
2012-11-01 19:46
#16

Voxra har jag aldrig testat. Alltså, egentligen är jag inte djupt deprimerad. Kanske inte deprimerad alls. Men jag har för hög tanketrafik i hjärnan, och det gör mig stressad och har svårt att känna lugn o ro.

Smålänning
2012-11-01 21:09
#17

16 jo, den behöver inte användas till depressiva, utan används (vad jag förstått) till ADHD (mm tror jag nog). Jag fick min ADHD diagnos för tre v sedan. Och mkt tankar/trafik/storm i huvudet liknar ju det. Så det kanske inte dumt att testa. Dock har de varit försiktiga med att skriva ut den. Är ju "liknande" amfetaminfamiljen. Jag har varit trött i 16år mer el mindre varje dag.. Och detta som jag fick svar på nu.. Hyperaktiv i huvudet;) ja, i tankarna.. Du förstår nog. Stresskänslig. Ja.. Finns ju annat oxå som säkert kan hjälpa:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

blackfriday
2012-11-01 21:43
#18

Används antidepressiva för ADHD också? Det visste jag faktiskt inte.

ADHD har jag iofs inte, men känner någon som har, och de säger att Metamina hjälper bäst. Kanske beror på att det är mer rent än metylfendidat(?) som också kan ge jobbiga biverkningar.

Så om du har ADHD kanske Metamina kunde vara något att testa?

Zaphix
2012-11-01 21:47
#19

#15: vad var det för fel på mirtazapin?

Äter den nu sedan augusti, enda bieffekten jag märkt är att jag var rätt hungrig i början, men det har avtagit nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

blackfriday
2012-11-01 22:15
#20

Afturelding: tack för du delade med dig dina erfarenheter :)

Annons:
Jennix
2012-11-01 23:17
#21

#19 Jag reagerade väldigt märkligt på den. Skulle ta den till natten och fick krypningar och nervösa ryckningar i hela kroppen, så det blev ju inte mycket till sömn.

Provade två nätter, men det var skitläskigt och nån sömn fick jag ju inte. Rynkar på näsan

Tvärtom, jag blev ju MER stressad i kroppen.

Men alla andra mediciner brukar funka på mig utan allvarliga biverkningar, så jag får vara glad för det….

#17 Används Voxra till ADHD? Det visste jag inte, då kanske jag inte har ADHD för jag äter Voxra nu och tycker jag blir mer ADHD-ig av den. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Smålänning
2012-11-01 23:33
#22

Jag antog mer att den används inom adhd… Tror det var någon här som hade den i sin medecinintag. Men sen om m. Läser vad den påverkar som dopaminet och noradrenalinet så är det samma som Strattera som används som ADHD. Concerta som jag tar påverkar dopaminet. Så det kopplar jag ihop lite. Man reagerar ju väldigt induviellt på medeciner, oavsett vad de säger de ska användas till. Vet inte om man kan känna sig "adhdig" om man äter medecin mot ADHD? Kanske..:) Men allt kan vara värt att ta upp med en läkare om man vill hitta en bra behandling.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
2012-11-02 03:30
#23

Jag äter Voxra och gjort det i flera år nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jennix
2012-11-02 14:35
#24

Jaha, då ska jag kanske dra den slutsatsen att jag faktiskt inte har ADHD, då mecidinen inte funkar på mig utan snarare tvärtom. Rynkar på näsan

Ja, vilken bra dag jag har. Om det finns en gud så hatar den mig. Seriöst. Hatar mitt liv. När man får hopp om ngt så får man en spark i röven.

Inte har den hjälpt mot depression heller, och jag tycker jag får mer ADHD-symptom. Det enda den gör är att jag är pigg på morgonen och har mer energi i kroppen, men det är ju skitsamma när allt annat skiter sig. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Rebellkatten
2012-11-02 15:32
#25

Du kan ju inte dra slutsatsen att du inte har en diagnos beroende på hur en medicin fungerar. ^_^

Jag har ADHD, jag åt voxra under 4 månader i somras, i början på 150 mg om dagen mådde jag som en prinsessa de första två veckorna, var pigg och glad och livet var fint, sen försvann den effekten och det blev ingen förändring, ökade dosen till 300 mg om dagen men fick en massa biverkningar och mycket mer ångest, så slutade med den efter några veckor. Har mycket mindre ångest nu än när jag åt den. Den funkade inte på mig, inte på det sättet som det var tänkt iaf. Men jag fick också höra att den skulle funka  bättre på personer med ADHD, men tydligen inte mig iaf.

Det enda jag saknar med Voxra var att det var lättare att komma upp på morgonen när jag åt den.

Smålänning
2012-11-02 19:39
#26

Kom oxå upp lättare på morgonen, det är ett mirakel i sig;) men biverkningarna var värre… Har ju oxå ADHD och den funkade inte jättebra. Men nu har jag ätit Concerta och Circadin och då har jag varit piggare på morgon:) och inte hållit på att köra av vägen på morgonen. Skillnaden mellan två som har ADHD, kan vara lika stor skillnad på en som har och en som inte har ADHD. Läste jag i en bok;) tänkvärda ord…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

blackfriday
2012-11-02 19:58
#27

Hur kan skillnaden mellan två som har ADHD vara lika stor som på en som har och en som inte har ADHD?

Det låter som en motsägelse. För att ha ADHD bör man ha en uppmärksamhetsstörning och kanske också en hyperaktivitet. Det borde två med ADHD dela, samt en utan ADHD sakna.

Annons:
Zaphix
2012-11-02 21:10
#28

Alltså.. Jag äter inte Voxra pga. att jag har ADHD, utan äter den mot ångest och depression. Tror den ger en viss effekt på det, men märker dock inget gällande ADHD'n. Enda som hjälper mot ADHD'n är Concerta och Ritalin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jennix
2012-11-03 00:45
#29

#27 Jag har inte ADHD.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

blackfriday
2012-11-03 10:05
#30

#29 Inte jag heller.

Mitt inlägg ovan var svar till #26

Jennix
2012-11-03 13:01
#31

#30 Jaha, OK. Glad Sorry, jag tolkar för mycket och är deppig just nu = känslig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
2012-11-04 15:28
#32

#25 skrivet av Rebellkatten

Du kan ju inte dra slutsatsen att du inte har en diagnos beroende på hur en medicin fungerar. ^_^

Jo då, det både kan jag och gör jag. Om det sen är rätt vet jag inte men…jag börjar tvivla mer och mer på att jag har en diagnos. ADHD eller Aspergers…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Rebellkatten
2012-11-13 17:21
#33

#32

Ja, men Voxra funkade ju inte heller för mig och jag har ADHD.

Min läkare sa till mig att den kunde funka bättre för folk som har ADHD, mot depression och ångest. Men jag fick ökad ångest av den och kände mig inte mindre deprimerad.

Som jag skrev innan så kände jag mig också mycket piggare de första veckorna med medicinen. Men det gick över och jag blev mitt vanliga låga och trötta jag. Nu när jag slutat har jag mycket mindre ångest, behöver inte alls äta atarax lika ofta vilket är najs.

Har du fått diagnos? Eller är det bara misstankar från din egen sida?

Jennix
2012-11-13 19:58
#34

#33 Går på utredning, för ADHD först och främst, antar jag att de kollar. Utredning är det iallafall…

Tack för ditt svar. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
blackfriday
2012-11-13 20:02
#35

De som har ADHD, är vuxna, och vill slippa avtändningen när concertan, ritalinen går ur kroppen, ska ha Metamina om någon medicin.

Honestyisdead
2012-11-13 22:44
#36

#35 "Ska ha"

Enligt vem?

blackfriday
2012-11-14 00:01
#37

Concerta och annat skit gör att många bara mår dåligt. Den där orenheten bidrar mest till att många lägger ner efter ett tag.

Dessutom är metylfenidat inte rekommenderat för vuxna.

Metamina är renare, och har dokumenterat bäst effekt. Många på Metamina upplever inte heller den jobbiga avtändningen som Concerta och Ritalin ger när medicinen går ur.

David Eberhart har skrivit lite om detta. Många på olika forum som testat dessa mediciner vittnar också om att Metamina är att klart föredra. Hittade också en studie på nätet (kan försöka vaska fram den om jag hittar) där Metamina visar sig ha bäst effekt, i synnerhet bland vuxna.

Honestyisdead
2012-11-14 00:06
#38

#37 Du glömmer att medicinerna med metylfendiat faktiskt hjälper många vuxna. Alla fungerar vi olika och mår bra av olika mediciner.

Medicinen du förespråkar är dessutom en sort som inte många läkare har rätt att skriva ut, och den blir inte heller alltid godkänd även om läkaren har rätt att skriva ut den.

Zaphix
2012-11-14 07:48
#39

Har inga problem med någon avtändning, ändå äter jag en väldigt hög dos i jömförerlse med andra. Och är vuxen. Har Inget behov av Metamina iaf..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Porklash
2012-11-14 15:22
#40

Jag, och många med mig, äter metylfenidat och funkar utmärkt på det. Så som vanligt ska man akta sig för generaliseringar. Men visst, enligt min läkare så är det mindre problem med biverkningar osv med Metamina, eller andra amfetaminpreparat, men jag är glad att jag slipper all kontroll som finns runt dessa mediciner.

En del funkar ju bäst med Strattera med så…

pEr

[MissNathalie]
2012-11-18 00:12
#41

Tänker sluta med min Citalopram på måndag eller ja, be om att få börja trappa ner.

Såg att ni diskuterade avtändning på metylfenidat och det gör jag. Har precis påbörjat behandling med Medikinet och jag känner inte av någon effekt av medicinen annat än att jag känner av när den går ur. FML typ. :P

Annons:
[MissNathalie]
2012-11-18 00:13
#42

Får jag* skulle det givetvis stå.

blackfriday
2012-11-18 23:41
#43

Men det är helt normalt MissNathalie. Jättemånga mår skit när den går ur kroppen.

Berätta gärna hur det går sen när du trappar ner citalopramen!

Upp till toppen
Annons: