Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2409 ggr
[Varulv]
11/2/12, 8:09 PM

Gruppstruktur

Säg att du levde på stenåldern och just för ögonen hade att välja grupptillhörighet.

Valde du

  • en grupp med en hövding

eller

  • en grupp med jämlika och självständigt individuella medlemmar

?

(Svara gärna med upplysningen om vilken eventuella bokstavsdiagnos du innehar!)

Annons:
Zaphix
11/2/12, 11:23 PM
#1

Beror på om det är en bra hövding eller inte, men framför allt beror det nog på hur medlemmarna i den andra gruppen är.

Hade det varit vettiga människor i gruppen hade jag valt den jämnlika.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mayolica
11/3/12, 1:30 PM
#2

Det är en svår fråga, det beror på vilken stämning det är i grupperna?

Troligtvis den jämnlika gruppen eftersom jag aldrig har kunnat annpassa riktigt till en grupp och gå efter regler som inte passar mej?

men det är inte helt självklart. I en grupp med många olika starka viljor åt olika håll kan det bli bråk och dålig sammanhållning?

Om den andra gruppen skulle känas mer harmonisk , om jag skulle tycka om och trivas ihop med och hövdingen,om reglerna passar mej och vi har liknande åsikter och jag  skulle känna mej mer hemma där så går jag nog dit?

………Känner jag mej rätt så hade ingen grupp passat mej riktigt bra?  antagligen hade jag fått söka mej till några likasinnade i varje grupp som vill vara med, tillsammans med dom bildat en ny tredje grupp …Tungan ute

~ mayolica ~

Praefatio
11/3/12, 6:05 PM
#3

Troligen den med hövding, om hövdingen var bra. Jag fungerar bäst med någon form av ledare/auktoritär figur att luta mig mot trots att jag är en rätt "fri själ". Behöver någon att stödja mig mot. Är själv en bra ledare i mindre grupper, men nu pratade vi om en större bild.

Dessutom har jag svårt för kollektivkänslan i en grupp där alla ska bestämma. Jag har så svårt för många människor och deras åsikter. Vill ha struktur.

Har ADHD.

blackfriday
11/3/12, 7:08 PM
#4

Jag hade inte valt någon grupp.

Det här med att vara i ett kollektiv, ta ansvar för varandra, ställa upp för varandra, se till varandras bästa osv, har jag varken känsla eller intresse av.

Jag skulle aldrig kunna bry mig och anpassa mig efter gruppen.

Jennix
11/3/12, 9:01 PM
#5

Jag vill att gruppen ska funka och må bra, resten spelar ingen roll. En ledare kan vara jättebra för en grupp, om alla blir lyssnade på. Glad

Frihet för individen men samtidigt ansvar för samhället och gruppen, samhörighet.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

zatanica
11/3/12, 10:34 PM
#6

Jag hade inte valt någon.

Antingen hade jag setat ensam i min grotta, eller haft en liten skara människor som jag varit hövding över.

ADHD och AS

Annons:
blackfriday
11/3/12, 11:28 PM
#7

Har alltid hatat grupper btw.

I en grupp brukar jag blekna. Jag har inget intresse av att "kraxa som de andra måsarna" i en grupp.

[Varulv]
11/4/12, 2:53 PM
#8

Tack för intressanta svar!

För mig själv är nog idealet ett samfund med fria självständiga individer där alla är som jag… Guld i mun

Fast skämt åsido så kan nog en hövding behövas… Eller kanske en "ordförande", ungefär som i en förening kanske?

blackfriday
11/4/12, 4:37 PM
#9

Ingen "ordförande" eller chef.

Varför ska vi/jag lyda en hövding? Om det hade funnits, så hade jag inte underkastat mig dennes styre. Vem är han/hon att veta bäst?

Det är bara "dumma måsar" som jag kallar det, som trivs i flock och vill ha en ledare som bestämmer. Måsarna är också noga med att passa in i flocken.

Bara döda fiskar simmar medströms.

Jennix
11/4/12, 7:53 PM
#10

Nu fick jag lite mer tankar om grupper och strukturer:

Om alla gjorde sin egen grej och inte samarbetade alls så skulle vi inte ha familjer eller ett samhälle…

Alla relationer mellan 2 personer kräver samarbete och kompromisser. Det är en grupp.

En arbetsplats kräver samarbete och kompromiss.

Detta forum kräver samarbete och kompromiss, vad man själv vill och vad andra på forumet vill.

Ska man leva helt utan grupper så får man nog flytta ut på fjället, för överallt i samhället krävs att vi samarbetar med andra.

Varje dag lever vi i en stor grupp, där vi gör som lagen säger. Vissa regler följer vi utan att tänka på det: vi går inte nakna, , vi spottar inte på folk, vi tar inte mat från andra människor osv.

Man kan absolut ha en grupp utan att underkasta sig. Man kan kompromissa - ha en balans mellan att bestämma själv och att lyssna på andra.

En grupp som bildas av de som väljer en ledare, då funkar det bäst. Man väljer alltså någon som har samma inställning till syftet som man själv har. Glad

Så här tänker jag…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

blackfriday
11/4/12, 8:29 PM
#11

En av anledningarna till att jag mår dåligt ibland är alla påtvingade regler. Jag var inte med när reglerna bestämdes, men ändå måste jag följa det som någon/några hittat på. Många regler som vi följer blint är bara dumma.

Det finns regler som är bra dock. Det ska jag inte förneka.

Det är också bra att det finns folk som har en inbyggd känsla av grupptillhörighet, som tycker om att samarbeta osv.

Jag saknar dock den känslan. Stör mig oftast på andra, och i en grupp blir jag tyst, känner att jag inte bryr mig och har inget att tillföra.

Praefatio
11/4/12, 9:26 PM
#12

#7/9/11 Jag hade en diskussion med en kille igår om hur farligt det är att förkasta grupptillhörighet, samhälle, ledarskap. Han tyckte, i likhet med dig, att alla som följde samhället eller en ledare var svaga individer, "måsar" som du uttryckte det. Jag hävdar att det inte fungerar så. I ett bra samhälle lyfts individerna fram för att alla behövs. När du sitter ensam i din grotta, vad händer då om du blir sjuk? Jo, du dör av sjukdomen eller av svält, eller blir dödad av ett djur. Vad händer i gruppen där det finns en individ som är läkare, några som är samlare och ett par jägare? Jo, du får hjälp och överlever.

Även om man inte tycker om människor och deras åsikter, så kommer man inte ifrån att man behöver människor omkring sig. Människan har alltid levt i flock och haft olika uppgifter. Det är väldigt många av "anti-samhällsmänniskorna" som inte inser att de i allra högsta grad behöver samhället och de där "dumma måsarna", att de utnyttjar fördelarna med det varje dag. ICA-tjejen, bonden som odlade maten, matleverantören, elleverantören, hyresvärden med sin pompösa styrelse, den lågavlönade killen som sopar gator. Man kanske inte tycker om allihopa och man vill kanske inte umgås med dem, men de är nödvändiga för att man ska kunna leva sitt individuella, unika, a-/sociala liv. De behövs där i bakgrunden. Då ska man inte smutskasta dem och kalla dem dumma måsar eller döda fiskar.

Det behövs kunskap för att överleva. Alla kan inte vara bra på allt, och då behövs det många personer där alla är bra på något.

En bra ledare domderar inte, en bra ledare ser vad folk har för fallenheter och talanger och tilldelar dem uppgifter där individerna lyfts fram som starka och självständiga, eftersom de gör någonting som är meningsfullt och som de är duktiga på varpå de kan klara sig själva. Tyvärr har vårt land ingen sån ledning utan en dålig. Det är förkastligt förstås. Men att förkasta ledarskap i sig är lite dumt faktiskt.

Det där är min åsikt i alla fall.

[Varulv]
11/4/12, 9:44 PM
#13

Att vara slav är inte roligt, men att ingå i ett sammanhang där man upplever att man växer som individ i interaktion med andra, det kan kännas mer värdefullt och meningsfullt.

Annons:
Praefatio
11/4/12, 9:53 PM
#14

Precis :) Slaveri är dumheter. Som sagt, ett bra samhälle och en bra grupp lyfter ju fram individernas styrkor och kunskap, får alla att stå ut. Tyvärr ser vår verklighet inte alltid ut så…

blackfriday
11/4/12, 11:35 PM
#15

Okej! Det var ju fan också.

Har inga fler argument nu, så jag får ge mig :)

Adur
11/7/12, 10:20 PM
#16

Problemet är väl att de som har mest behov av att följa en ledare, kan bli duperade och följa även en livsfarlig sådan. Antagligen behövs alla sorter i samhället för balansen och dynamiken. De som trivs med regler och normer och de som ständigt ifrågasätter och gör uppror. Och alla som är någonstans mitt emellan…

Upp till toppen
Annons: