Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Media

"Elever med autism och asp far illa"

2012-11-07 14:18 #0 av: Smålänning

En artikel ur nyhetstidningen (på lätt svenska såg jag nu).

Tog kort på hela artikeln så ni kunde få läsa, men verkar inte kunna bifoga bilder med iPhonen:(

Men ni kan läsa själva om ni har tidningen. Kanske inget speciellt ifs, men ändå.

"Skolinspektionen är inte nöjd med skolbarns arbete. Skolan tar inte funktionsnedsättningar på allvar"
Kanske ingen nyhet direkt:/

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-11-07 18:03 #1 av: [Varulv]

Nej, sådant kan inte nog betonas. Det var tydligen en positiv artikel då, enligt dig? Glad

αγάπη

Anmäl
2012-11-07 18:44 #2 av: Smålänning

Ja det tycker jag. Det var chefen för skolinspektionen som hade reagerat. Förut har de gjort undersökningar generellt på funktionshinder och skolan har varit dåliga på ta hand om dessa.

Men nu hade de enbart gjort en undersökning/kontroll på asp och autism. Skolan tar inte det på allvar. Har för mig att elever ska erbjudas en sådan utredning en psykolog gör, fast genom (eller i) skolan.

Så det går snabbare att upptäcka och göra återgärder.

Nä, det är väl som du säger.. Det kan inte betonas nog, att alla med funktionshinder behöver behandlas lika.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2012-11-08 15:12 #3 av: [Varulv]

Ja jag har själv stött på det där, att man som aspergare som jag ofta ignoreras funktionshindermässigt. Man fungerar ju till synes likadant som de flesta, varvid de svårigheter man ändå har bagatelliseras, ignoreras, stöts undan. Och så är man inne i cirkelgången igen...

αγάπη

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.