Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2536 ggr
[Varulv]
11/11/12, 9:28 PM

AS och affärer

Har du AS-diagnos och anser dig framgångsfik i affärer (eller ej)?

Motivera gärna ditt svar! Glad

Annons:
blackfriday
11/11/12, 10:43 PM
#1

Dålig affärsman. För snäll och naiv när det gäller affärer.

Försöker bättra mig, och har nog blivit lite bättre.

Honestyisdead
11/12/12, 12:07 AM
#2

Är dålig på det, får aldrig sålt någon som jag försöker sälja :P Hatar att pruta också.

JohannaEkroth
11/12/12, 1:07 AM
#3

Dålig. Är för snäll.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Anne-Hedvig
11/12/12, 8:20 AM
#4

Helt elendig når det gjelder salg - men har orden i min egen økonomi.

Allamej
11/12/12, 10:52 AM
#5

Beror helt på hur förbannad jag är…. då blir jag stark nog att våga blåsa i min egna tuta….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
11/12/12, 1:52 PM
#6

Tack för svar! Själv är jag en urdålig affärsman. (Men liksom du Anne-Hedvig, har jag alltid haft god ordning på min egen ekonomi - har ett ekonomiskt sinnelag. Unnar mig föga för egen del men anses som givmild och omtänksam när det gäller andra. Är förmodligen för snäll och för ärlig för att kunna ha framgång i affärer… Obestämd)

Min tes är, att affärer kanske inte ligger för många av oss aspergare. Jag tycker den besannades här i någon mån - undantaget du då i så fall Allamej.

Annons:
blackfriday
11/12/12, 2:47 PM
#7

Jag har ingen koll direkt på min ekonomi, och har alltid velat behålla mina pengar till mig själv. Därför har jag tidigare helt struntat i att betala mina räkningar (utom hyra o el).

Tyckte det kändes hemskt att betala in massa pengar till olika företag och se nästan allt försvinna från kontot.

Pelle Långlös
11/12/12, 3:11 PM
#8

Jag är dålig på affärer. Är för snäll och kan inte pruta. Har AS.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
11/12/12, 8:01 PM
#9

Se där! Pelle Långlös - vi är lika du & jag i det avseendet.

[NinaCrown]
11/12/12, 9:36 PM
#10

Närmaste erfarenheten jag har är att arbeta i djuraffär och där kan folk inte riktigt pruta och ha sig ^^'' Men uppskattad var jag ändå då jag var som en vandrande uppslagsbok XD

Men att pruta själv, där resulterar det oftast i 50/50. Ibland går det hur bra som helst, ibland inte alls. Dock tycker jag inte att det är någon trevlig sysselsettning för mig, så brukar undvika det så struntar hellre i att köpa det om jag inte tycker att satta priset duger.

Pelle Långlös
11/13/12, 7:17 AM
#11

#9 Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Vargafrost
11/13/12, 10:37 AM
#12

Nä, absolut inte.
Sedan är jag lite lik #7 i att det känns hemskt när pengarna försvinner. Får mer eller mindre panik när jag hamnar under en viss summa på kontot, även om det bara är någon dag kvar tills jag får mer pengar så att jag skulle klara mig på bara någon hundring. Obestämd

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[NinaCrown]
11/13/12, 12:49 PM
#13

#12 Man vet aldrig vad som kan hända :P Skulle kunna hända något så man MÅSTE ha pengar… Tex man blir strandad och måste ta en taxi, eller djuren skadar sig och de måste till vet…

Annons:
[Varulv]
11/13/12, 4:52 PM
#14

Ja, jag kan hålla med om att det ligger en stor trygghet i att ha ett reservkapital på kontot. Sedan kan man snåla utav bara den - bättre att ha pengar än att konsumera…! Flört

Vargafrost
11/13/12, 11:15 PM
#15

#13-14 Ja, absolut. Men nu räknar jag den summan på mitt personkonto, har lite mer än så på kapitalkontot som bara ligger och gottar sig. Så jag är ju inte pank, men jag vill ändå ha det som minimumsumma på kontot kortet är kopplat till. Obestämd

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

blackfriday
11/13/12, 11:55 PM
#16

Hur mycket ska man minst ha i buffert anser ni?

Anonym
Anonym
11/14/12, 12:08 AM
#17

Har levt på socialbidrag hela min vuxna liv.Har inga sparade pengar eftersom det inte funnits pengar att spara av.

Vargafrost
11/14/12, 1:08 AM
#18

#16 Det beror väl lite på hur man lever också. Själv har jag två hundar, står det mellan att dom och jag får mat, så är det givetvis dom som får det. Försöker hålla undan absolut minst 4000 konstant, just ifall det skulle bli något akut med någon av dom.
För egen del? Rent generellt klarar jag mig på betydligt lägre buffert, tror att jag brukar kunna planera min ekonomi rätt bra ändå. Förvånad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[Varulv]
11/14/12, 12:46 PM
#19

#16 Nästan omöjligt att säga - det beror alldeles på levnadsomständigheterna och vilka oförutsedda utgifter som dyker upp. Men har man en "normal" lön, så är ju denna liksom konstruerad för att räcka till i de flesta lägen. Lever man däremot på "undantag", så är det väldigt svårt att klara sig.

Jag minns väldigt väl när jag som ung började jobba efter studierna. Från att ha varit van vid att leva som fattig student, disponerade man som genom ett trollslag så mycket pengar, att man inte visste hur man skulle göra av med dem. Den ingångslön man fick, var ju ämnad att räcka för en barnfamilj, med villa, Volvo, vovve med mera; själv var jag ensamstående, bodde i en enrums hyreslägenhet, hade ingen bil, inga fasta utgifter över huvud taget…

RedBlackGrey
11/23/12, 6:04 PM
#20

Jag vågar nog säga att jag är väldigt bra på att göra affärer i en del skivbutiker. Ibland har jag bara haft tur. Som t.ex. att en -skiv-försäljare föreslog att jag kunde få 100 kronor i handen. Och jag reagerade av reflex och med glädje: "100?!" Försäljaren missförstod mina signaler, vilket resulterade att jag fick 120 kr istället i näven. Jag trodde med bestämdhet att jag skulle fått 60 spänn för CD-skivorna. Att fråga i vissa skivbutiker om man kan få 10 - eller 20 spänn till, för att kunna ha råd till cigg, brukar också funka.

Pruta är härligt. Jag köpte i ett tillfälle en ljudförstärkare-sladd för 94,50:- på Kjell & Company. Jag tjänade 24,50 på den dealen. Den hade alltså kostat 129 spänn från början. Hos minst en skräddare är det inte svårt att pruta, här - denna stad - som jag är bosatt i.

Det är nåt speciellt med att förhandla. När man är fattig, och behöver pengar när det är helg, eller lill-lördag, blir man så himla toppen-glad. Det är som att vinna på lotto. Jag vet att man förlorar en del pengar på att sälja skivor i skivbutiker. Men när det verkligen är brådska, blir man glad bara över att kunna festa och samt ha så att man klarar sig till cigg, samt nyttigheter också. Förstås.

Annons:
Upp till toppen
Annons: